30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    matsoftmac

Wel of geen Macbook kopen?

Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om een Macbook te kopen. Maar omdat ik niet straks weer even een nieuwe computer kan kopen, moet ik nu een juiste beslissing nemen.

Ik heb momenteel een iBook G4 1,2 GHz, 512 MB ram en 30 GB HD.

Nu spelen mijn vrienden veel spelletjes, deze zijn (helaas) niet voor de Mac maar voor Windows. Nu wil ik ook graag deze spelletjes gaan spelen. Ze spelen deze spelletjes: Battlefield, GTA, Splinter Cell, Need for Speed.

Is het aan te raden om een Macbook te kopen, of om even te wachten?
    En is het mogelijk om via software meer video ram te delen?

Groeten,
    MatSoft(.nl : -)

Bijdrager
    PietjePuk

Ik zou hem niet kopen in jouw geval. Enerzijds moet je iBook het gerust nog allemaal kunnen trekken. (Zeker als je hem opkrikt met meer ram geheugen). Anderzijds zijn de games die je windows-vrienden spelen niet van de minste. Door de beperkte grafische kaart in de MacBook zullen die zeker niet schitterend draaien. Resultaat je hebt de nieuwe MacBook voor heel wat centen gekocht maar zult er toch nie bijster tevreden mee zijn omdat ie die games niet zo erg goed zal draaien. Hou je iBook en koop mss een tweedehands pc’tje om te gamen (of zo’n Aldi geval voor weinig geld, puur om te gamen).

Of game niet.

Bijdrager
    Marius1976

Maar omdat ik student ben heb ik nu genoeg geld,

Dit is een logica die mij ontgaat….

Verder zou ik als ik jou was voorlopig maar een hoop plezier beleven aan die schitterende iBook die je hebt. Je zult er geen kapitaal meer voor terugkrijgen (er vanuit gaande dat je hem gaat verkopen).

Als het je om die games gaat, kun je volgens mij beter voor een zacht prijsje een 2e hands PC systeem erbij nemen. Om nu voornamelijk een MacBook te kopen omdat je er dan windows games op kunt spelen, lijkt mij zonde van het geld, omdat je toch al een behoorlijk krachtige iBook hebt.

Maar goed, dat is mijn advies…

Marius

EDIT: zo pietjepuk was me voor… echt gewoon hetzelfde advies zowat… hoe is het mogelijk!

Bijdrager
    Mendoza
    ”Marius1976″

Dit is een logica die mij ontgaat….

temeer omdat hij 15 is . . . .
    scholier lijkt me dan meer op zijn plaats.

Bijdrager
    matsoftmac

Bedankt voor jullie reacties! Ik bedoel natuurlijk dat ik niet veel geld heb, en dat ik nu genoeg gespaard heb om een Macbook te kunnen kopen.

Zijn er nog meer mensen die er zo of anders over denken?

Bijdrager
    strigoi

Doom 3 werkt op een macbook: http://www.youtube.com/watch?v=TC5ST9VHcnk
    Witte MacBook 2 GHz, 2GB RAM. low resolution: 640×480, settings on Low

Macbook Pro 2,16 GHz, 2GB RAM draait doom 3 op Ultra graphics weet alleen niet schermformaat waarop werd gespeeld (heb dat filmpje een keer ergens gezien maar kan het even niet zo snel terug vinden).

De vraag blijft dus wat doe je er verder mee? Moet het perse mobiel zijn? Macbook is super snelle laptop alleen zonder goede game grafische kaart. Macbook Pro is super snelle laptop met goede game grafische kaart, nadeel is wel dat je er dan het dubbele voor betaald.

Wellicht dan toch een windows laptop aanschaffen aangezien je daar makkelijk voor minder geld een goede core duo laptop met goede vga krijgt voor minder geld.. het is dan geen apple of pro maar je kan er goed op gamen. Denk bv aan Acer / Sony of natuurlijk een ander merk. Succes!

Verder heb je nog de optie: Game pc erbij kopen
    Andere optie is de iMac! Ben je alleen niet meer mobiel maar als dan kan je Mac os x + Windows draaien en goed games spelen

20 Inch iMac MET studenten korting: E 1.408,96 incl BTW
    20-inch LCD-breedbeeldscherm
    Resolutie 1680 x 1050
    2,16-GHz Intel Core 2 Duo-processor1
    4 MB gedeelde L2-cache
    1 GB geheugen (2 x 512 MB SO-DIMM)
    250-GB seriële ATA-schijf2
    SuperDrive met 8-voudige snelheid en double-layer-ondersteuning (dvd+r dl, dvd±r-w/cd-rw)
    ATI Radeon X1600-videokaart met 128 MB GDDR3-geheugen
    AirPort Extreme en Bluetooth 2.0 ingebouwd
    Apple Remote

(tip als het kan games altijd onder windows draaien – directx – hogere fps en voor games werkt windows helaas gewoon nog beter)

Bijdrager
    JeePee

Het lijkt er op dat de MacBook binnenkort met een Core 2 Duo uitkomt, daar wacht ik zelf op.:roll: En dan wacht ik nog even totdat de kinderziektes daar uit zijn. :D

Bijdrager
    PietjePuk

Deze Sony laptop is mss iets. 13,3 ” met volgende specs
    Starting with a 13.3-inch XBRITE-ECO wide screen display, Sony delivers 256MB nVidia GeForce Go 7400 graphics, 120GB SATA disk, up to 2GB memory, a dual-layer DVD burner, 802.11a/b/g WiFi, Bluetooth, ExpressCard and multi-format memory card slot, and the usual array of Firewire and USB 2.0 ports
    Koste 1400€ dacht ik.
    Als je mobiel wil zijn valt hier wel met te gamen en ze zien er nog behoorlijk uit ook.

Bijdrager
    Marius1976

Even lichterlijk offtopic…

Nou hebben we van zo’n beetje alle grote laptop fabrikanten gemerkt dat ze Sony accu’s hebben gebruikt, waarvan een aanzienlijk deel dus niet goed was, en dus teruggehaald moest worden.

Zijn er van Sony laptops ook gevallen bekend dat de batterijen terugmoesten? Als dat niet zo is, is dat toch uiterst bedenkelijk… toch?

Marius

Bijdrager
    joffrie

Je kan ook gewoon wat extra RAM-geheugen bijsteken. En dan zal je iBook ook weer een pak sneller zijn.
    Maar inderdaad die PC games die gaan veel te zwaar zijn voor een Macbook. (denk ik)

Bijdrager
    Xcode
    ”matsoftmac”

Ik heb momenteel een iBook G4 1,2 GHz, 512 MB ram en 30 GB HD.

Ik heb ook een 1.2 GHz iBook G4, maar dan met iets meer RAM en een grotere HD. De 30 GB HD werd mij een beetje te klein, dus heb ik er een 80 GB HD in laten plaatsen. Met iets meer RAM (je hebt maar 2 slots!) en misschien ook een grotere hardeschijf loopt je iBook weer als een zonnetje.

Bijdrager
    JeePee

Extra RAM is zeker een aanrader en ook een snellere harde schijf (mocht dat mogelijk zijn). Ik heb in het verleden mijn iBook G3 gevuld met maximaal geheugen en dat scheelt een boel.:roll:

Bijdrager
    – Robbert –

Ik heb een Macbook 2Ghz 2 Gb, en daarop draaien deze spellen (onder windows) niet bijster goed.
    Need for Speed heeft ook niet echt goede ondersteuning voor breedbeeld, alleen GTA is goed te spelen met mijn configuratie.

Bijdrager
    strigoi

>> Games hebben goede grafische kaarten nodig. <<

OFF-TOPIC

Ik heb zelf nog steeds (wacht op nieuwe Macbook Pro) een PC :o met een oude CPU 2.0 Hgz (amd 2400+), 1GB ddr ram en een Geforce 6600 GT 128mb ddr en voor spellen is dit nog ideaal ik draai Halflife 2 alles op high scherm op 1024 x 768 pixels / NFS alles op high, en het gaat perfect.
    Ik heb de Geforce in de zomer gekocht en een test gedaan vergeleken met de oude Geforce die ik erin had zitten Geforce ti4200 128mb ddr.

3DMark01 benchmarks Ti4200: 6804
    3DMark01 benchmarks 6600GT: 17615
    3DMark05 benchmarks Ti4200: N/A
    3DMark05 benchmarks 6600GT: 3912

En bij spellen merk je uiteraard dit verschil direct.

Bijdrager
    ocramarco
    ”PietjePuk”

Deze Sony laptop is mss iets. 13,3 ” met volgende specs
    Starting with a 13.3-inch XBRITE-ECO wide screen display, Sony delivers 256MB nVidia GeForce Go 7400 graphics, 120GB SATA disk, up to 2GB memory, a dual-layer DVD burner, 802.11a/b/g WiFi, Bluetooth, ExpressCard and multi-format memory card slot, and the usual array of Firewire and USB 2.0 ports
    Koste 1400€ dacht ik.
    Als je mobiel wil zijn valt hier wel met te gamen en ze zien er nog behoorlijk uit ook.

[off-topic]
    Sorry hoor maar moet even deze opmerking maken..
    Vette shit, een laptop in het roze :lol:
    [/off-topic]

Wat al mijn voorgangers al vertellen is zeker waar. De macbook gaat die spellen gewoon niet trekken. Dan moet je zeker naar de macbook pro toe gaan.
    Of een I-Mac kopen of een gewone pc om alleen games te spelen!
    Bedenk vooral nog even waar je hem nog meer voor gaat gebruiken, een macbook pro is een erg duur grapje voor een game-mac.

En o ja zou je die opmerking over dat je student bent, dus geld over hebt even achterwege willen laten de volgende keer:-D

Bijdrager
    mac lover

willen jullie ons die lelijke foto’s besparen en even een linkje geven?? ik haat het als ik weer tegen die lelijke peecee’tjes aan moet kijken (al beginnen deze al aardig op macies te lijken) en dat commentaar over die studend en geld enz is toch ook nergens voor nodig?

Bijdrager
    Mendoza

ah, iemand met een mening. geweldig.

Bijdrager
    PietjePuk
    ”mac

willen jullie ons die lelijke foto’s besparen en even een linkje geven?? ik haat het als ik weer tegen die lelijke peecee’tjes aan moet kijken (al beginnen deze al aardig op macies te lijken) en dat commentaar over die studend en geld enz is toch ook nergens voor nodig?

Doe eens normaal zeg, je leeftijd spreekt boekdelen met deze uitspraak.

Bijdrager
    matsoftmac

En ik wil zowieso geen PC kopen. Hoelang schatten jullie dat mijn iBook kwa snelheid nog snel blijft?

Bijdrager
    strigoi
    ”matsoftmac”

En ik wil zowieso geen PC kopen. Hoelang schatten jullie dat mijn iBook kwa snelheid nog snel blijft?

Ik snap de vraag niet helemaal, maar ik denk dat de ibook voor games nooit geweldig is geweest en nu dus al out-dated is, voor standaard huis – tuin en keukenwerk moet je ibook nog prima zijn. Maar ik vraag me nu nog steeds af waarvoor je je ibook gebruikt en waarvoor je je macbook wilt gaan gebruiken?

Bijdrager
    matsoftmac

Ik wil mijn Macbook gebruiken voor:

-Windows games
    -Windows software (school progjes)
    -Dreamweaver
    -Photoshop 7
    -Final Cut Pro (PowerPC versie)
    -Microsoft Office

Bijdrager
    strigoi

Ok dan is nu dus de vraag werk ik veel buitenshuis? Is mobieliteit belangrijk? Zoja wil ik er graag op gamen? Nee, dan is de Macbook ideaal, maar als je er dus wel graag games op draait van NFS tot BF2 dan raad ik je toch echt een windows notebook aan en dan draai je in plaats van Final Cut Pro – Adobe Premiere (werk namelijk precies hetzelfde als FCP). En het is inderdaad zonde om een Macbook pro te kopen enkel omdat je niet kan gamen op een Macbook.
    Als mobieliteit toch minder belangrijk is zou ik toch eens gaan kijken naar de iMacs ik was bij mn eerste post helemaal de 17″ inch iMac vergeten: MET studentenkorting E 1.126,93 (incl btw)

17-inch LCD-breedbeeldscherm
    Resolutie 1440 x 900
    2-GHz Intel Core 2 Duo-processor1
    4 MB gedeelde L2-cache
    1 GB geheugen (2 x 512 MB SO-DIMM)
    160-GB seriële ATA-schijf2
    SuperDrive met 8-voudige snelheid en double-layer-ondersteuning (dvd+r dl, dvd±r-w/cd-rw)
    ATI Radeon X1600-videokaart met 128 MB GDDR3-geheugen
    AirPort Extreme en Bluetooth 2.0 ingebouwd
    Apple Remote

Deze machine zou voor de zojuist geplaatste lijst taken ideaal zijn! Dus het wordt prioriteiten stellen, wat is er belangrijker mobiel of (game) performance. Zelf zou ik voor de iMac gaan in jouw geval.
    (zit je nu op de middelbare school?)

Bijdrager
    matsoftmac

Ik wil zowieso een laptop, en een macbook pro is te duur, en een Windows laptop zie ik niet zitten.

Denken jullie (is er een grote kans) dat Apple binnenkort Macbooks gaat maken waarin een (goede) grafische kaart zit? Want ik kan bijna alles nog perfect doen op mijn iBook, en het gamen kan ook wel even wachten, dus dan kan ik mis beter later een Macbook kopen.

Bijdrager
    strigoi

Ik vrees dat apple geen dikke VGA kaart in de nieuwe Macbook gaat zetten, maarja dat denk ik.. wellicht gebeurt het toch daar kunnen we momenteel moeilijk een uitspraak over doen..

edit: Aangezien apple haar ibooks nooit echt heeft voorzien van een goede VGA*

Bijdrager
    HannJJ

Hm..
    Ik zou hem wel kopen, want op een Mac Book Kun je windows op zetten:lol:
    Da’s wel zo handig; Windows en Mac
    Toch..? :apple:

Bijdrager
    Sietse_

Als je nu even de bovenstaande reacties leest! :(

Bijdrager
    strigoi
    ”Sietse_”

Als je nu even de bovenstaande reacties leest! :(

Lol HannJJ zou eerst idd ff hele topic lezen voordat je een reactie post ^^

Bijdrager
    GoingStrong
    ”mac

Super !!! :roll:

Bijdrager
    GoingStrong
    ”HannJJ”

Hm..
    Ik zou hem wel kopen, want op een Mac Book Kun je windows op zetten:lol:
    Da’s wel zo handig; Windows en Mac
    Toch..? :apple:

Super !!! :roll:

Bijdrager
    PietjePuk
    ”matsoftmac”

Ik wil zowieso een laptop, en een macbook pro is te duur, en een Windows laptop zie ik niet zitten.

Denken jullie (is er een grote kans) dat Apple binnenkort Macbooks gaat maken waarin een (goede) grafische kaart zit? Want ik kan bijna alles nog perfect doen op mijn iBook, en het gamen kan ook wel even wachten, dus dan kan ik mis beter later een Macbook kopen.

Je geeft dus zelf het antwoord. Apple zal denk ik geen goede kaart in de MacBook steken (hebben ze bij de iBook ook nooit gedaan). Anders onderschijdt de Pro zich alleen nog met zn groter scherm.
    Voor al het gene je ermee wilt doen ben je nog altijd goed af met je iBook want niets van wat je er opnoemt is Universal. Pomp die iBook gewoon vol met ramgeheugen en vergeet Windows of koop een oud PC’the voor eventueel die Windows progjes voor school (of zoek dan alternatieven). En altijd dat zeuren over dat gamen (op een Mac game je niet, en dat wist je op voorhand).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.