One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Wegvallende wifi-netwerkverbinding

Wegvallende wifi-netwerkverbinding

Profielfoto van jeroeng21

jeroeng21 op 16 juli 2017 #

Hallo,

Ik heb al lange tijd, maar vooral de afgelopen weken, last van een niet wegvallende wifi verbinding. Er staat wel dat er verbinding is in de statusbalk, alleen er komt geen druppeltje internet binnen dan. Ik heb dit probleem al enkele jaren, op verschillende Macbooks, verschillende huizen en verschillende routers+internetproviders. Maar vooral de laatste tijd is het echt om gek van te worden. Sowieso is er elke keer geen verbinding nadat de laptop uit de sluimerstand komt. Maar ook op ogenschijnlijke willekeurige momenten valt de verbinding weg.

Bij Netwerk >> Assistentie… >> Probleemoplossing en dan de stappen doorlopen lost altijd het probleem op en herstelt de internetverbinding, maar ik begin deze stappen echt verschrikkelijk te vinden. Zie ook hieronder:

Weet iemand waar te kijken en/of wat te doen?

Alvast bedankt!

Profielfoto van tarmac58

tarmac58 op 16 juli 2017 #

In afwachting van een zinvol antwoord: Ik zet wifi in zo’n geval even uit en meteen weer aan. Bij mij helpt dat

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 16 juli 2017 #

Ik zie dat je Ziggo modem zich erg laat meldt. Ik zou beginnen om eerst het modem zelf gedurende een paar minuten geheel van stroom te halen weer aan te sluiten (reset) en dan vervolgens Ziggo te bellen en te vragen of zij vanaf hun kant de verbinding willen controleren en compleet resetten.

Verder is het wel interessant om te weten hoe je setup er thuis uitziet. Je verbindt rechtstreeks met het Ziggo modem, zonder tussenkomst van routers, extenders etc.?

Verder kun je ook even controleren hoe ‘druk’ het op het channel is dat je gebruikt (bv. met Wifi Explorer)(en evt. een ander kanaal instellen) en hoeveel noise er is op jouw channel: http://osxdaily.com/2011/12/28/check-wireless-signal-strength-optimize-wifi-networks-mac-os-x/

Profielfoto van jeroeng21

jeroeng21 op 16 juli 2017 #

Ik zie dat je Ziggo modem zich erg laat meldt.

Dit is een eigennaardigheid die zich soms voordoet, soms staat het netwerk er meteen, soms niet. Deze keer niet dus. Wel opvallend dat de niet 5Ghz wifi van dezelfde router wel in het lijstje staat. Maar dit gebeurd ook bij KPN, Telfort en zakelijke netwerken. Dus persoonlijk zoek ik het niet echt bij de router, bovendien heeft mn iPhone nergens nooit last van..

Verder is het wel interessant om te weten hoe je setup er thuis uitziet.

Directe verbinding met de router/modem van Ziggo

‘druk’ het op het channel is

Uitgestorven;)

Ik heb trouwens de stappen uit dit topic (stap 6) reeds geprobeerd, maar helpt helaas ook niets..

Profielfoto van wouter57

wouter57 op 17 juli 2017 #

https://www.appletips.nl/standaard-netwerkinstellingen-herstellen-bij-problemen/

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 juli 2017 #

Blijft een vreemde zaak dan:

1) Het probleem doet zich bij verschillende providers voor;
2) Het probleem doet zich bij verschillende Macbooks voor, maar NIET bij een iPhone;
3) Het probleem doet zich bij verschillende vaste locaties voor.

Dus het ligt niet aan de provider, niet aan het modem, niet aan de Macbook en niet aan de omgeving. Eigenlijk laat dat geen enkele ruimte meer voor een oorzaak.

Heb je het probleem ook in een nieuw aangemaakt vers, leeg account?
Welke versie van mac OS / OS X hebben de diverse Macbooks gebruikt?

Profielfoto van essiw

essiw op 17 juli 2017 #

Heb je de betreffende computers al eens herstart? Dat is ongeveer het enige wat overblijft wat het zou kunneb zijn. Bij het aan en uit zetten van computers worden dit soort rare probleempjes vaak verholpen. Het enige andere wat overblijft is dat je systeem geinfecteerd is (draai anti malwarebytes eens) of dat het een softwarefout is (update je macs naar de laatste versie).

Profielfoto van HJ

HJ op 17 juli 2017 #

Bij hardwareproblemen op een mac wil een zgn SMC reset
wel eens helpen. Er is ook een PRAM reset maar volgens
mij helpt dat met dit probleem.

Google is your friend..

Profielfoto van Facundo

Facundo op 17 juli 2017 #

Dit lijkt verontrustend veel op het ‘yosemity wifi-disaster’ dat mij (en talloze anderen) destijds heeft getroffen. Bij mij was dit verholpen met el capitan, maar bij sommigen pas met sierra. Nooit is er een bevredigend antwoord gekomen van Apple, behalve het terugzetten van mdnsresponder i.p.v. discoveryd. Het probleem is altijd een raadsel gebleven.
Wat destijds nog wel eens (al dan niet tijdelijk) wilde helpen: -Verwijderen en terugzetten van Bluetooth PAN. Ook al is die inactief.
-Hoe is je bluetooth verbinding? Reageert de wifi ook op muis~ en keyboard handelingen? Valt wifi ook weg als je bluetooth uitzet?
-Heb je (àls wifi werkt) wèl de beschikking over je volledige bandbreedte? Dit wilde nog wel eens dramatisch teruglopen. Ik had bijv. nog maar max. 3 MB/s over, van m’n 15 MB/s.
-In Activity Viewer: Blijven er processen hangen? Ik denk dan voornamelijk aan launch-services, systemUI events en mdnsresponder.
-Menubar items konden ook een probleem met wifi en bluetooth geven (zèlfs in safe-mode). Probeer eens zoveel mogelijk menubar-items uit te zetten.
-Heb je geen extra router geinstalleerd, bovenop de mediabox/modem/router. Ik kom nogal eens mensen tegen die op (bijv.) een Horizon krijgen, en zich niet bewust zijn dat die al een router aan boord heeft.
-Heb je al eens andere DNS geprobeerd, bijv. van Google?
Ik hoop echt voor je dat dit probleem is op te lossen zonder ethernet-draadje. Dit probleem heeft ons 2 jaar bij mavericks gehouden, want yosemity bleek bij elke update nog steeds onwerkbaar. Succes!

Profielfoto van fixar

fixar op 17 juli 2017 #

Hoe werkt e.e.a als je eens niet kiest voor de 5Ghz variant, maar gewoon de 2.4 band? Het is vaak zo dat de 5Ghz het prima en snel doet wanneer er korte afstand zonder hindernissen overbrugd moet worden, maar zodra er meer afstand of belemmeringen komen neemt de performance van het 5Ghz signaal drastisch af… de langere golven van de 2.4Ghz hebben duidelijk minder moeite met dergelijke factoren.

Waar staat het modem? En waar werk je meestal met je laptop? Hoeveel meter zit daar tussen, en welke hindernissen moet het signaal overbruggen?

– Daarnaast kun je kijken of een ander kanaal kiezen verbetering met zich mee brengt, ondanks dat het ‘leeg’ lijkt te zijn kunnen er factoren zijn die (vooral in het 2.4Ghz spectrum) zorgen voor verstoring van het signaal. Denk daarbij aan Dect telefoons, babyfoons, garagedeur openers, magnetrons, sommige alarm installaties, etc)

– kijk anders ook even je Netwerk instellingen na (onder geavanceerd) of daar misschien rare DNS-servers of proxy’s staan.

Over dit topic

Gestart op 16 juli 2017 door jeroeng21

Laatste reactie door fixar

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?