7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

Weglekken mobiele data in wifi omgeving

Ik heb sinds kort een iPhone5 en merk op dat wanneer ik in mijn wifi omgeving zit en bezig ben met mijn iPhone5 (internetten, facebook, whatsapp etc), er gemiddeld per kwartier ongeveer 30 kb aan mobiele data weglekt. Ik heb in de settings het volgende uitgeschakeld
    – locatievoorzieningen
    – berichtencentrum, weer en aandelenapp
    – mail handmatig binnenhalen

Daarnaast heb ik nog geen 3rd party apps geinstalleerd (behoudens Whatsapp), dus alles wat ik tot nu toe heb gebruikt is afkomstig uit IOS6 zelf. Ik heb nu van ellende maar de mobiele data helemaal uitgeschakeld, wanneer ik thuis ben, want ik heb slechts een dataplan van 100 mb per maand, wat ik uitsluitend voor Whatsapp wil gebruiken, wanneer ik buiten de wifi zit. Is het normaal dat bij normaal gebruik binnen een wifi omgeving en nagenoeg alles wat eventueel verantwoordelijk kan zijn voor het weglekken van mobiele data, er toch gemiddeld 30 kb per kwartier weglekt? Zo nee, wat kan ik nog meer doen dan het paardenmiddel, om mobiele data helemaal uit te schakelen? is er ook een app die automatisch ervoor zorgt dat de instelling mobiele data in/uit schakelen voor je regelt wanneer je in of uit een wifi hotspot gaat?

Bijdrager
    TheBigZ
    Cybershooter op 01 januari 2013

ik heb slechts een dataplan van 100 mb per maand.

Dat is wel een beetje weinig. Er wordt tegenwoordig voor alles en nog wat data gebruikt. Zoals het bepalen van de tijd bijvoorbeeld (aan de hand van je locatie).

Bijdrager
    Cybershooter

Klopt, maar ik heb hier bewust voor gekozen, aangezien ik mijn iphone5 buiten een wifi hotspot uitsluitend gebruik voor Whatsapp en nergens anders voor.

Overigens heb ik mobiele data voor iCloud ook uitstaan.

Bijdrager
    Stirf

Wat ik ooit begrepen heb, komt het weglekken door je provider. Je dient namelijk altijd verbinding met het netwerk te hebben om te bellen. Voor mijzelf heb ik dat in lekentaal vertaald naar: er moet links bovenaan een naam staan van je provider. Ik ben geen expert, dus of dat 30 kb/uur kost en/of mijn verklaring de juiste is????

Bijdrager
    Cybershooter
    Stirf op 01 januari 2013

Wat ik ooit begrepen heb, komt het weglekken door je provider. Je dient namelijk altijd verbinding met het netwerk te hebben om te bellen. Voor mijzelf heb ik dat in lekentaal vertaald naar: er moet links bovenaan een naam staan van je provider. Ik ben geen expert, dus of dat 30 kb/uur kost en/of mijn verklaring de juiste is????

Ok, maar het gekke is wel, dat wanneer ik de optie mobiele data uitschakel, er vanaf dat moment ook niets meer gebeurd qua weglekken van data. Ik heb op internet berichten gezien over een mogelijke IOS6 bug die ervoor zorgt dat wanneer de WIFI verbinding enigszins minder wordt, er meteen overgegaan wordt naar mobiele data, terwijl Apple in de beta versie van IOS6 een optie had ingebouwd om dit in of uit te schakelen. Deze optie is er in de definitieve versie weer uitgehaald
    zie hieronder de link.

https://discussions.apple.com/thread/4348072?

http://www.evdoinfo.com/content/view/4274/64/

Moderator
    Poezenbeest

Ik denk niet dat alleen het melden bij het GSM-netwerk 120 kb/ukost.

Data lekt altijd als de iPhone verbonden is met een netwerk, ook al is er ook verbinding met een wifi-netwerk. De iPhone zal het wifi-netwerk primair gebruiken om data te verzenden en binnen te halen, maar hij ‘luistert’ ook het GSM-netwerk af.

Als je denkt dat een bepaalde app dit veroorzaakt, dan kan je het beste een programma installeren dat per app bekijkt hoeveel data er wordt verbruikt.

Overigens is 100 millibit wel erg weinig, de bit laat zich niet zo makkelijk delen, dus 100 duizendste van een bit is wel erg weinig. Ik denk dat je Megabyte bedoelt, ook wel als MB geschreven. Ook dit is overigens weinig voor een smartphone. Denk bijvoorbeeld aan een tweet van 140 tekens dat al 4 kB aan data verbruikt.

Bijdrager
    ro_me

Hahaha, dat is het zelfde als dat iemand een Ferrari koopt en dan klaagt dat het ritje naar de supermarkt zo duur is ivm de benzine prijs!
    30 kb per 15 minuten, Is dat niet ongeveer 80MB per maand? Ongeveer je gehele dataplan. 100MB is gewoon heel erg krenterig!
    heb je hier wat aan; kliker de klik

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.