13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Sad

Weg met JAVA

Ik heb al jaren een beetje een half gevoel bij JAVA applicaties. JAVA heeft veel voordelen, zoals het cross-platform zijn, maar ik heb nog nooit een echt lekker werkende JAVA applicatie gezien.

JAVA applets op websites zijn vaak zeer traag en brakkemikkig,

JAVA OSX applicaties rammelen vaak ook aan alle kanten, zijn traag, lopen altijd wel een keer vast.

Je gaat mij niet vertellen dat het toeval is en dat al deze applicaties door slechte programmeurs zijn gemaakt. Ik moet er niet aan denken dat de cross-platform belasting aangifte in JAVA gemaakt gaat worden, want dat wordt niets.

Daarom wil ik graag poneren: weg met JAVA! Wie biedt?

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Sorry, maar volgens mij is er niets mis met Java… en ja… als er iets fout gaat met een programma, dan ligt het aan de programmeur.

Ik denk dat java een van de meest laagdrempelige en toegankelijke programmeertalen is, en dat er daardoor veel mensen denken ‘het wel te kunnen’. Met als resultaat slecht werkende, trage en onvoorspelbare programma’s.

Bijdrager
    apenstaartje

maar als we dan toch zo bezig zijn,..

kunnen we niet dan gewoon internet/websites wegflikkeren?

bijna alle websites zijn niet cross-platform, doen niet aan gebuiksvriendelijkheid, zijn gewoon niet mee te werken, zien er niet uit, en ik zou er mijn belastingaangifte ook niet op in willen vullen…:)

weg met websites! Wie biedt?

eigenlijk zijn al deze dingen te herleiden tot 1 oorzaak, de computer, dus logischerwijs kunnen we dus met een andere inzet beginnen:

weg met computers! Wie biedt?

gaan we gewoon weer lekker genieten van het leven, rustigaan je eten bij elkaarscharrelen, geen last meer van vervelende mensen die je op je mobiel bellen terwijl je eigenlijk niet gestoort wilt worden, maar je het niet kunt veroorloven het ding uit te zetten en ga zo maar door:)

Bijdrager
    pako

Het probleem met JAVA is volgens mij nou juist dat het een programmeertaal is, waardoor vooral programmeurs zich er mee bezig houden.

Zoals bekend zijn programmeurs over het algemeen geen ontwerpers, laat staan interface-ontwerpers, waardoor het vaak onzinnige niet-uitziende applicaties worden. Die inderdaad dan ook vaak nog eens niet lekker werken.

Bijdrager
    Sad
    ”apenstaartje”

Ja maar voor JAVA apps zijn veel alternatieven zoals Cocoa applicaties. Daarom vind ik ook dat we best zonder JAVA kunnen.

Voor de rest ga ik maar niet in op je antwoord. Als je zo bezig gaat ben je binnen 1 post offtopic.

Bijdrager
    apenstaartje
    ”colpolyp”
    ”apenstaartje”

Ja maar voor JAVA apps zijn veel alternatieven zoals Cocoa applicaties. Daarom vind ik ook dat we best zonder JAVA kunnen.

ik heb ook een voorkeur voor Cocoa applicaties boven java applicaties, maar er zijn (net als met alle programma’s) goede en slechte geprogrammeerde versies te vinden. En op andere platformen waar mensen niet gratis een fijne developertoolkit en programmeertaal bij krijgen, is het zeker een goed alternatief.
    In mijn verleden heb ik geregeld gebruik gemaakt van goed en snel werkende Java applicaties. Helaas zijn echter de meeste programma’s op de Mac aanzienelijk trager dan op de pc..
    Volgens mij merken we het zelf niet eens als een programma in Java is gemaakt maar verder wel goed en snel werkt…:)

”colpolyp”

Voor de rest ga ik maar niet in op je antwoord. Als je zo bezig gaat ben je binnen 1 post offtopic.

ja goed he.. nee, ok, ik zal me even inhouden en proberen een beetje on topic te blijven.. mogen we dan wel stemmen of we Windows afschaffen? Dan zijn we toch van 99,9% van de virussen af en naar mijn idee van de meeste spam..:)

Maar goed,.. alles heeft zijn voor- en zijn nadelen..

Ik ben ooit begonnen met Java (verplicht, op school was dat nog).. op die slome Sun Sparcs was het (na compileren) toch nog altijd verbazingwekkend snel moet ik zeggen..:)

Maar toch is er veel voor te zeggen van de manier van programmeren.. Java of Cocoa, sloom programmeren kunnen mensen goed genoeg.. kijk maar eens naar Flash MX 2004, of Dreamweaver…
    nog iets slomer en ik denk dat ie gecrashed is…

Bijdrager
    Brak Mak Morn

‘k wordt altijd een beetje zenuwachtig als ik JAVA ergens zie opduiken. Associeer het ook met lelijke interfaces, rammelende applicaties en vastlopende webbrowsers. De enkele keren dat ik iets JAVA-gerelateerds heb proberen te installeren had ik er snel spijt van. JAVA staat bij mij ook standaard op uit. Zet het wel aan als het echt nodig is, en dan heb ik er meestal snel… spijt van.

Kan wel aan van alles en nog wat liggen, maar dat is toch wat JAVA bij mij oproept. ’t is gewoon niet goed doordacht. Weg ermee… och… ik loop er zoveel mogelijk met een grote boog omheen. Zolang het niet opgedrongen wordt zoals al die Microschoft-meuk die overal opduikt…

Bijdrager
    Voodoo

Ik hoor net van één van mijn belangrijkste klanten dat hun websites J2EE compliant moeten worden. Ik weet (nog) niets van Java of J2EE en ook niet hoe dit gerelateerd is aan webdevelopment… Ik weet wel dat Macromedia Coldfusion J2EE ondersteund…

Het zal de toekomst wel zijn… en wat zijn de alternatieven..? Microsoft shit?

Bijdrager
    ridesmet

Hallo,

Ik ga mijn stem niet uitbrengen omdat geen van de opties overeenstemt met mijn mening.

Zoals alle programmeertalen kun je Java goed en slecht gebruiken. Ik werk ondertussen al jaren met Java en ik moet zeggen dat het voor mij de programmeertaal is waar ik het snelst dingen in gedaan krijg. Of Java nu de beste taal was in elk van die omstandigheden, daar antwoord ik zelf pertinent nee op. Maar je neigt meestal naar de tools die je het beste kent nietwaar…

Java in een server omgeving heeft zichtzelf al deftig bewezen. Kijk maar naar alle application server als JBoss, Weblogic, Websphere, etc. In deze categorie vinden we dan ook de buzzwords zoals J2EE, JSP, EJB, etc. Gaat de Java technologie je helpen om een ergonomische, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijke website te maken? Nee, want hiervoor moet je nog altijd iets afwten van ergonomie en gebruiksgemak. Dat is alvast mijn ervaring als software engineer nadat ik eens een periode samengewerkt heb met een user interface expert. Ik voelde me op slag een groentje!

Nemen we Java in een client omgeving, dan stelt zich hier hetzelfde probleem. Je moet nog steeds kennis hebben van gebruiksgemak en vooral van werkpatronen van de software gebruikers vooraleer je een succesvolle applicatie kan maken. Voor Java stelt zich echter nog een extra probleem: de look & feel! Hier heeft Sun in mijn ogen de bal flink misgeslagen door te kiezen voor Swing. Wat je als resultaat hebt is dat een grafische applicatie er op geen enkel platform mooit uitziet vergeleken met native toepassingen. Dat is voor mij de reden waarom mensen uiteindelijk zeggen “Java is slecht”, terwijl ze meestal enkel bedoelen “deze user interface trekt op niks”. In de afgelopen twee jaar heeft IBM een nieuwe Java IDE op de markt gebracht, zelf geschreven in Java, waarvan de basis gratis te downloaden is onder de naam Eclipse. IBM heeft hier een heel slimme beslissing genomen door niet te kiezen voor Swing, maar door op elk platform te kiezen voor de native user interface componenten. Een button in Eclipse, draaiende op MacOS X, is exact dezelfde button als een native Mac applicatie heeft. Dit brengt de gebruikservaring een flinke stap verder en op technisch vlak het geheugengebruik een flink pak lager. De lezers uit dit forum zijn misschien niet allemaal software ontwikkelaars, maar je moet anders gewoon eens die Eclipse downloaden en dit op gebied van MacOS X integratie vergelijken met de gemiddelde Java UI applicatie…

Ringo

Bijdrager
    Sad

Ik ben het helemaal met je eens, ridesmet. Er zijn ook wel JAVA apps te vinden die goede look & feel hebben. Neem bijvoorbeeld Acquisition.

Lange tijd wist ik niet dat het een JAVA app was totdat ik kernel panics en andere rare dingen kreeg. Toen zag ik opeens dat Acquisition op JAVA draait en dacht ik: “zie je wel”.

Natuurlijk is een deel van de problemen ook aan programmeurs te wijten, maar in de JAVA versie die op je systeem staat zitten volgens mij op elk platform ookwel bugs. En ik vind het lastig dat je die steeds moet updaten, alsof het een soort flash-plugin voor je browser is.

Bijdrager
    kenmasters

Ik heb eigenlijk niks tegen JAVA. Dat er veel brakke JAVA apps zijn heeft niks te maken met of JAVA nou wel of niet goed is.

Laten we dan alsjeblieft Carbon programma’s afschaffen. Die zijn vaan sloom en sommige features die is Cocoa programma’s normaal zijn heb je niet in carbon. Dat schept alleen maar verwarring. Het enige voordeel van Carbon is dat je die programma’s in X en in 9 kunt draaien. Maar ik snap echt niet waarom bijvoorbeeld Office X een carbon programma is want het draait niet in 9.

Bijdrager
    apenstaartje

daar sluit ik mij helemaal bij aan:)
    na zoveel jaren: weg met carbon..

toch ook nooit fijn gevonden.. wil best even een andere versie van een progje downen die 9 is ofzo..
    why carbon, waarom niet gewoon 2 gescheiden.. 1 voor 9, 1 voor X…

Bijdrager
    ridesmet

Maar ik snap echt niet waarom bijvoorbeeld Office X een carbon programma is want het draait niet in 9.

Omdat een heel groot deel van de Office source code gedeeld wordt met de Windows versie. Voor de rest erven ze veel van de vroegere Mac Office code base en die was al Carbon. Ze hebben echter nog OS X specifieke dingen beginnen gebruiken waardoor de laaste Office niet meer op OS 9 draait.

Waarom niet Cocoa? Omdat de investering tientallen malen groter is dan het voordeel dat ze er uit halen. Voor Office 2004 verwacht ik dat ze misschien hier en daar al wat Cocoa beginnen gebruiken zijn, maar voor Office X moest Microsoft zo snel mogelijk een degelijk product klaar hebben.

Ringo

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.