29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Norbertje

Weergave op 100% is niet 100%

Beste experts,
    In bijvoorbeeld Indesign moet ik schermweergave op 135% zetten om een reële 100% op mijn scherm te zien. Het zal mischien met de beeldschermresolutie te maken hebben (iMac G5, 20″).
    In Systeemvoorkeuren > Beeldschermen moet ik de resolutie een heel stuk lager zetten om 100% weergave te zien, maar dan lijkt het weer heel ‘onscherp’. Geen optie dus. Hoe maak ik van de 100% weergave volgens Indesgin échte 100% weergave?
    Dank vast voor je reactie.

[size=9:99d91e88ba](als er al een topic over bestond; ik kon hem niet vinden)[/size:99d91e88ba]

Bijdrager
    rvanheukelum

Dat gaat niet.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

als je wilt dat dat in toekomstige versies van ID komt, kun je een feature request doen.

Bijdrager
    Norbertje

Da’s dan jammer, want ik (ontwerpert) vind het erg onhandig.
    Een nieuw toe te voegen ‘Prefs’ onderdeel in de diverse software zou dit misschien kunnen tackelen, dat je zélf in kan stellen wat je als 100% wil zien. Een nieuwe [command] -1 als het ware. Lijkt me geen overbodige optie als ik er zo over nadenk. Adobe maar es een briefje schrijven…

[edit] Eager: dat ga ik dus eens doen. Dank.

Bijdrager
    MacBeer

Hou je jezelf ook niet een beetje voor de gek? Ik beoordeel ontwerpen op 100% op een print/proef… beeldschermn is leuk maar helemal precies zal het op het beeld niet worden.

Bijdrager
    Yosemite

Dat kan alleen door een schermresolutie van 72 pixels per inch (PPI) te gebruiken. De cinema displays hebben in de optimale resolutie geloof ik iets van 100 PPI.

Bijdrager
    Norbertje
    ”MacBjorn”

Hou je jezelf ook niet een beetje voor de gek? Ik beoordeel ontwerpen op 100% op een print/proef… beeldschermn is leuk maar helemal precies zal het op het beeld niet worden.

Met alle respect en in alle bescheidenheid; ik ben als ontwerper redelijk ervaren. Ik weet wanneer het noodzakelijk wordt een printje te maken, maar ik wil het vaker op 100% zien dan dat ik een printje wil maken. In de praktijk zou dit nl. betekenen dat ik iedere dag, 5 dagen per week iedere 3 minuten een printje moet maken.

Bijdrager
    rvanheukelum

Ik zit ook niet met een A4-tje naast mijn scherm om te zien hoe het er op die grootte uitziet …
    Met zoveel ervaring moet je toch die interpretatie zelf kunnen maken, toch? :evil:

Bijdrager
    marloez
    ”R_van_Heukelum”

Ik zit ook niet met een A4-tje naast mijn scherm om te zien hoe het er op die grootte uitziet …

ik wel… :innocent:

Bijdrager
    Norbertje

Ik wil dit topic liever niet laten ontsporen over hoe iemand zou moeten werken. Op routine of op ervaring, dat moet iedereen zelf maar weten. Ik wil gewoon graag vaak op het ware formaat zien waar ik aan werk om volgens mij legitieme redenen. Klaar.

Bijdrager
    marloez

ik zou een werkelijke 100% ook wel makkelijk vinden hoor. Vooral met bijv. lettergroottes, of zoals ik net zei tegen bjorn:

”marloes”

nou…ik vind dat ook wel eens handig in sommige gevallen
    vooral om aan collega’s die er geen verstand van hebben te laten zien hoe fokking klein een lettertje wordt als ik m NOG kleiner moet maken!

:bigsmile:

Bijdrager
    rvanheukelum

Persoonlijk heb ik het maar opgegeven … ik kreeg het gewoon niet voor elkaar. Ik heb me maar aangeleerd ‘te zien’ hoe het uiteindelijk gaat worden, en ik jaag de baas op kosten door de XeroxDC12 om de haverklap een geweldige kleurenprint uit te laten spugen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is mij ook wel eens opgevallen.
    Actual Size zou toch gewoon 100% moeten zijn.

Actual Size bij een A4 levert op mijn scherm een pagina van 15.5 x 21.5 cm.
    Slaat nergens op natuurlijk.

Bijdrager
    Norbertje

Geen zorgen, ik heb het aan Adobe doorgegeven, dus ik heb er alle vertrouwen in dat bij CS3 deze optie is ingebakken… :baby:

Bijdrager
    ateazz

helaas voor jouw kan het niet (wegens verschillende technischge zaken)

en ik ben bang dat dat ook nooit zal komen, ook niet in cs3
    anders hadden ze dat vast wel ooit gedaan

volgens mij waren de ouwe nec pivots 1 op 1 in quark, maar das lang geleden

greetzz

Bijdrager
    JobKuipers

Ik ben het met ateazz eens en denk niet dat het er gaat komen, al is het alleen al omdat er heel veel monitoren zijn die een verschillend formaat hebben en op meerdere resoluties instelbaar zijn (mijn LaCie CRT 22″ kan bijvoorbeeld op 1600 x 1200 maar ook zonder problemen op 1024 x 768 pixels. Wat er volgens mij in PS gebeurd is dat op 100% weergave 1 pixel van je foto wordt weergegeven door 1 pixel van je beeldscherm. Hoe het in AI zit weet ik niet omdat ik daar nooit mee werk.

Groet,
    Job

Bijdrager
    computer space

Helaas nog niet de optie van Windows. Daar kun je met een elastische meetlat precies je 100% stand instellen. Die geldt dan voor alle programma’s! InDesign onder BootCamp doen dan maar?

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”JobKuipers”

Ik ben het met ateazz eens en denk niet dat het er gaat komen, al is het alleen al omdat er heel veel monitoren zijn die een verschillend formaat hebben en op meerdere resoluties instelbaar zijn (mijn LaCie CRT 22″ kan bijvoorbeeld op 1600 x 1200 maar ook zonder problemen op 1024 x 768 pixels.

dat maakt toch niet uit ?
    je zou zelf een instelling kunnen maken, of dat nou 126 % of 141 % is, om het even, die je instelt in de preferences en dan via een toetscombi kan oproepen.
    Of integreren in de “workspaces” die je nu al hebt, waarin je je vensters en palleten kan bewaren.
    Je kan daar zelfs je menu’s in aanpassen dus waarom je “default” vergroting niet ?

Bijdrager
    ateazz

een van de problemen is dat 1 pixel op een foto niet 1 pixel op je scherm is.
    je hebt nl pixel, tussenruimte, pixel
    en hoe groot is een pixel???

greetzz

Bijdrager
    Norbertje

Vergeet die pixels nou even, want daar gaat het niet om.
    Als je een document of canvas van 10 cm groot hebt, moet dat bij een soort voorkeursweergave op je scherm ook 10 cm groot zijn. Zoals Martiniman zegt: een keer instellen met een soort elastische meetlat en het verkregen percentage (met mijn scherm dus 135%) snel via een toetsencombinatie oproepbaar maken. Izze simpel. Het kan alleen nog niet.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”ateazz”

een van de problemen is dat 1 pixel op een foto niet 1 pixel op je scherm is.
    je hebt nl pixel, tussenruimte, pixel
    en hoe groot is een pixel???

greetzz

Hahah ateazz, begin jij nou ook al ?
    Maak eens kennis met Riny :evil:

Bijdrager
    ateazz

oh neeeeee, dat wil ik niet :mrgreen:
    dank dat je ff herinnerd:P

greetzz

Bijdrager
    Freek.

riny, wie is dat? :?

Maar… in Photoshop is, zoals Job schrijft, de 100% weergave toch idd het weergeven van 1 pixel uit de opname op 1 pixel van het beeldscherm?! Het is in ieder geval de enige manier om correct de scherpte van je beeld te beoordelen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”FreekMac”

riny, wie is dat? :?

Maar… in Photoshop is, zoals Job schrijft, de 100% weergave toch idd het weergeven van 1 pixel uit de opname op 1 pixel van het beeldscherm?! Het is in ieder geval de enige manier om correct de scherpte van je beeld te beoordelen.

Ja, bij Photoshop, maar waar het hier om gaat is dat je in opmaakprogramma’s een aantal standaardvergrotingen kunt kiezen, bijv 25, 50, 75, 100, 125 % etc.
    je zou verwachten dat als je 100% kiest, dat 1 cm op het scherm hetzelfde is als 1 cm in je print, maar dat is niet zo. Als je in je lay-out een 9 punts letter kiest, is ie op het scherm geen 9 punten, althans niet als je weergave op 100% staat.
    En dat heeft dan weer met de schermresolutie te maken (idd ateazz)

Bijdrager
    Katinka

Wat mij opgevallen is dat er vaak een ideale uitvergroting is (in opmaakprogramma’s, [size=9:f66bc9adc5]zal ff geen namen noemen [/size:f66bc9adc5]:? ). Op 100% is alles mooi scherp, maar erg klein, maar ook op 200% of soms ook in stappen van 25 of 50%. Maar dat je in willekeurige stappen, 137% bv, weliswaar jouw ideale (100%) uitvergroting hebt, maar dat het beeld, zeker als het gaat om de fonts, erg onduidelijk is.
    Zou het daar niet iets mee te maken kunnen hebben? Een pixel verdubbelen is niet zo moeilijk, maar 1,37 keer, dat geeft een belabberde weergave omdat er dan nieuw rekenwerk moet worden verricht voor de weergave?

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Katinka”

. Maar dat je in willekeurige stappen, 137% bv, weliswaar jouw ideale (100%) uitvergroting hebt, maar dat het beeld, zeker als het gaat om de fonts, erg onduidelijk is.
    Zou het daar niet iets mee te maken kunnen hebben? Een pixel verdubbelen is niet zo moeilijk, maar 1,37 keer, dat geeft een belabberde weergave omdat er dan nieuw rekenwerk moet worden verricht voor de weergave?

mmm,
    zou dat niks met de fonts te maken hebben ? Bij type 1 fonts werden de screenfonts gebruikt voor de weergave van bepaalde lettergroottes. Verder word er nog gebruik gemaakt van “hinting”, het aanpassen van schermfonts om ze beter binnen het raster van het scherm te laten passen.
    Kan me zo voorstellen dat dat niet bij iedere willekeurige vergroting even goed werkt.

Bijdrager
    Deskman

Punten en pixels zijn verschillende dingen. En een beeldscherm heeft hoe dan ook geen schoon raster waarbij 1op1 weergave ook echt kloppend is voor fonts. Daarvoor is de resolutie van het scherm veel te laag. (duk eens een tekst af met 100dpi op je laserprinter…)

Een en ander kan wel met je scherm (LCD of CRT?) te maken hebben en met de antialias-instellingen.

Ik denk eigenlijk dat het hele WYSWYG-concept voor wergave overboord is gezet. Theoretisch kun je natuurlijk prima een beeldscherm – videokaart maken die keurig bij de 100% instelling netjes alles 1 op 1 laat zien. De meeste beeldschermen staan echter zo ingesteld dat je meer beeld hebt in een kleinere weergave.

Bij mij is 161% in InDesign precies 1op1. Maar dan valt er weer zoveel buiten beeld…

Bijdrager
    marcz

Zie ook mijn posting in dit forum over het instellen van de schermresolutie onder de titel:

schermresolutie eindelijk instelbaar?

Marc.

Bijdrager
    marloez

ik plak het linkje er even bij:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=76136

;)

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.