26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    robert1970

Weeralarm: houd je Mac cool?

Op de nieuwspagina van OMT (http://www.onemorething.nl/2011/08/weeralarm-houd-je-mac-cool/#more-26364) staat een leuk stukje over het koel proberen te houden van je Mac(Book).
    Er is een programmaatje om zelf de snelheid van de vennetjes in te stellen.
    Allemaal leuk en aardig, maar zou Apple bij de bouw van de MacBook al niet een bepaald gegeven hebben voorgeprogrammeerd?
    Voorbeeld: Als de processor 60ºC is, dan moeten de vennetjes xxxx rmp draaien en als de processor 100ºC is dan moeten de vennetjes xxxx rmp maken.

Met andere woorden, is zo’n ‘app’ wel zinvol?
    Je kunt ‘geforceerd’ de boel beter koelen, maar persoonlijk ben ik van mening dat Apple alle zaakjes al goed heeft voorgebakken… Toch?

Ik was nieuwsgierig en heb het programmaatje gedownload en geïnstalleerd. Het laat direct de processortemperatuur zien en de huidige snelheid van de vennetjes. Mijn MacBook Pro 15″ bleef tijdens het internetten op zo’n 40 á 44ºC schommelen en de vennetjes bleven op een constante snelheid van 1999rmp draaien.
    Maar toen ik wat youtube filmpjes full screen had bekeken, was de temperatuur tegen de 66ºC gestegen maar de vennetjes bleven rond de 1999rpm schommelen.

Natuurlijk is het leuk om zo de boel in de gaten te kunnen houden, maar zelf heb ik mijn twijfels over het nut van de ‘app’.

Bijdrager
    baziel

Ik deel je mening en ben er ook niet echt over te spreken.

Bijdrager
    MacKevin11

De app heeft geen ‘nut’ in de zin van dat je mac niet over verhit raakt… Aangezien Apple daar meer verstand van heeft dan de omt-ers die zoiets gebruiken.
    Als je games gaat doen, of andere zware grafische dingen… Dan merk je echt wel dat je Mac heet wordt en zal deze ook zeker meer gaan koelen.
    Stel dat de Mac toch te heet wordt, gaat hij automatisch uit/slaapstand.

Bijdrager
    robert1970

@MacKevin11: Kijk dat bedoel ik. Zo’n ‘app’ is geinig, maar voor normaal gebruik (en zeker niet buiten op het strand in de felle zon).
    Inderdaad wil de Mac vooral het bij Adobe Premiere CS5 behoorlijk warm krijgen, maar dan nog denk ik dat Apple zelf al goed heeft nagedacht op de processor te beschermen en dat zo’n ‘app’ eigenlijk alleen maar ‘leuk’ is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bij mij is de temperatuur nog nooit opgelopen tot ‘gevaarlijke hoogtes’, ook niet als het bloedheet is vanwege een hittegolf of met een game zoals COD 4. Wat ik zie is dat als de temperatuur om wat voor reden dan ook omhoog loopt, de fan’s keurig ‘in de maat’ blijven draaien om te voorkomen dat de boel ‘afbrand’.

Er is dus sprake van een goed uitgebalanceerd systeem tussen de temperatuur en het aantal rpm’s van de fan’s. Daar moet je dus niet mee gaan zitten klooien. Bij een laptop is het daarentegen veel belangrijker dat de warmteafvoer vrij blijft.

En bovendien: de verwachte levensduur van een fan wordt berekend bij een gemiddeld aantal rpm’s. Als je dan via zo’n ‘app’ alles op maximaal laat draaien om het goed te koelen dan moet je niet gek opkijken als de levensduur gehalveerd wordt.

Bijdrager
    robert1970

@hendrik ijzerboot: Inderdaad. De ‘app’ heb ik vanmiddag geïnstalleerd om even te kijken en het werkt allemaal wel. Je hoort het direct. Maar goed kan het inderdaad niet zijn.
    Allemaal dank voor jullie reactie.

Verdict: Niks aan doen. De Apple functioneert sowieso prima en niet mee rotzooien!

Bijdrager
    Predator

Ik heb de app ook geprobeerd, even alles op maximaal gezet. D’r kwam behoorlijk wat stof uit. Nadat er niets meer uitkwam, heb ik alles weer op minimaal gezet en het programma afgesloten.

Hoe denken jullie hier over? Is dit goed of het stof lekker laten zitten?

Moderator
    Mac Daddy

Stof verwijderen kan nooit kwaad en op deze maniet is redelijk veilig. Wat je niet moet doen is met perslucht o.i.d. zelf tegen de fans gaan blazen. Dan draaien de fans te hard en kunnen ze kapot gaan.

Wat betreft SMC Fan Control. Het is niet voor niets waarom unSOUND, ik en vele anderen het altijd afraden te gebruiken. Mac OSX kan het prima zelf in de gaten houden en gaat echt wel harder draaien bij Flash video, grafische berekeningen of games.

Wat betreft een notebook op je schoot. Dat is een nadeel ja met dat warmte geleidende metaal. Maar een iLap of het ding wat de Ikea aanbiedt kunnen dat verhelpen. En mocht ie te warm worden, dan houdt ie er vanzelf mee op.

Nu spreek ik mijzelf tegen, maar ik heb wel SMC Fan control erop staan. Dat heb ik op aanraden van de vorige eigenaar gedaan. Die wist te melden dat deze machine niet goed de temperatuur meet en de fans dus niet altijd aangaan wanneer nodig. En dat heb ik ook wel eens gemerkt dat dat echt zo is. Maar dat is dus een enkele uitzondering. Tegenwoordig kan elke Apple Notebook het prima zelf in de gaten houden.

Bijdrager
    CedricH

Ik raad het ook af, omdat hij nogal warm werd om op mijn schoot te zetten heb ik SMCFancontrol op mijn MacBookje geïnstalleerd toen ik hem kocht. Ik had de fan dan ingesteld rond de 2000 rpm en dit bijna een jaar zo gelaten, nu rammelt de fan telkens hij rond de 2000 rpm hangt dus ik raad het aan niemand aan want dat is inderdaad schadelijk voor de fan!

Bijdrager
    MacKevin11

@CedricH
    Mijn nieuwe MacBook Pro 13″ uit 2011 met een i5 processor heeft zijn fans altijd op 2000 rpm staan.

Uit/stand-by: 0rpm
    Normaal (minimaal): 2000rpm
    Flash video: 2000rpm – 3000rpm
    Games: 2000rpm – 5000rpm
    Maximaal: 6500rpm

Met SMD Fan Control kan ik de Fans instellen tussen de 2000rpm en de 6500rpm. Ik kan niet eens lager?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    MacKevin11 op 19 augustus 2011

Mijn nieuwe MacBook Pro 13″ uit 2011 met een i5 processor heeft zijn fans altijd op 2000 rpm staan.

Dan zijn die fan’s er duidelijk op gebouwd om met dat aantal rpm’s te draaien. De 3 fan’s echter in mijn iMac (mid 2010) draaien stationair op ±1000 rpm. Dus als ik ze dan met FacControl constant op 2000 laat draaien is dat niet goed, maar bij jou juist weer wel.

Bijdrager
    CedricH

Dat hangt af van de standaard instellingen van de fan van jou MacBook. Mijn 4 jaar oude witte MacBook heeft zijn fans standaard rond de 1800 rpm, jou MacBook Pro blijkbaar standaard bij 2000 rpm. Met fancontrol kan je je fans standaard dus meer toeren laten draaien dan die standaardinstelling maar nooit minder.

Ik zou er persoonlijk niet mee prutsen en gewoon je Mac zelf zijn werk laten doen om de temperatuur te regelen. De nieuwere MacBook Pro’s worden overigens al een heel stuk minder warm dan de oude. Het enige voordeel van die app is dat hij wat koeler is om op je benen te staan maar je fan slijt er dus sneller door (de mijne heeft dit in elk geval gedaan) en dat kan nog een dure reparatie houden mocht je fan er ineens mee ophouden en je Mac oververhit.

Bijdrager
    robert1970

Je Mac weet wel wat goed voor ‘m is.
    Afblijven van de instellingen. Je kunt het tooltje e.v.t. blijven gebruiken om de temperatuur van de processor in de gaten te houden, maar laat de vennetjes het lekker zelf uitzoeken;-)

Moderator
    unSOUND

Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat zo’n onzinnig advies op de voorpagina doet… Laat maar weer eens zien dat sommige mensen die daar schrijven vaak maar weinig verstand van de materie hebben.

Bijdrager
    MacKevin11

Voor de temperatuur kun je het beste iStat installeren.
    Dat is een widget voor Dashboard.
    Die kan van alles bij houden; HDD-ruimte, Geheugen-gebruik, CPU-gebruik (processor), Temperatuur (Processors, batterij, koelbanken ezv.), Toerental van de fans, Internet-gebruik, Batterij (met betere tijdindicatie dan OSX geeft met opladen), en dit doet hij allemaal goed!
    Je kunt hem btw gratis downloaden. Er is ook een ‘nano’ versie van voor als je niet veel vrije plek hebt op je Dashboard:p

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    unSOUND op 19 augustus 2011

Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat zo\’n onzinnig advies op de voorpagina doet… Laat maar weer eens zien dat sommige mensen die daar schrijven vaak maar weinig verstand van de materie hebben.

Het is nog augustus

Moderator
    unSOUND
    MacKevin11 op 20 augustus 2011

Voor de temperatuur kun je het beste iStat installeren.

Dat is een widget voor Dashboard.

Die kan van alles bij houden; HDD-ruimte, Geheugen-gebruik, CPU-gebruik (processor), Temperatuur (Processors, batterij, koelbanken ezv.), Toerental van de fans, Internet-gebruik, Batterij (met betere tijdindicatie dan OSX geeft met opladen), en dit doet hij allemaal goed!En dan ?

De meeste mensen weten toch niet welke getallen goed zijn, en gaan zich dus op voorhand al ongerust maken, waarna we weer topics krijgen als “klopt deze waarde wel” ? Mensen moeten eens leren hun machine met rust te laten… Sleutelen aan een goed draaiend systeem, of alles van een goed draaiend systeem continu in de gaten houden via de manubalk of Dashboard is zonde van je tijd, en geeft meer onrust dan rust.

Bijdrager
    robert1970

Ben ik helemaal met @unSOUND eens.

Bijdrager
    MacKevin11

@unSOUND

Oke, dat klopt…
    Maar toch liever iStat dan SMD Fan Control om je temperatuur te checken lijkt mij…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

iStat is op zich niet ‘gevaarlijk’ omdat het alleen info uitleest en laat zien. Fan Control daarin tegen veranderd daadwerkelijk iets aan je systeem.

Bijdrager
    MacKevin11

@hendrik ijzerbroot
    Dat bedoel ik;)

Moderator
    unSOUND
    MacKevin11 op 25 augustus 2011

@unSOUND

Maar toch liever iStat dan SMD Fan Control om je temperatuur te checken lijkt mij…Wat dacht je van gewoon helemaal niet de temperatuur ( en andere dingen ) checken ? Dat is nog steeds een dwangneurose immers. OS X houdt de temperatuur bij, en grijpt in wanneer nodig. Het heeft geen enkel nut om dat zelf ook in de gaten te houden, het geeft je alleen maar een ongegrond gevoel van bezorgdheid.

Op mijn machines draait niks, maar dan ook echt niks aan 3rd party tools, menubalk-items of dashboard widgets om de getallen “in de gaten te houden”. Als er iets mis gaat met mijn machine merk ik dat vanzelf doordat hij raar doet, en DAN ga ik wel eens kijken. Maar een goed draaiende machine in de gaten houden ? Zonde van mijn tijd, en plezier.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    unSOUND op 26 augustus 2011

Als er iets mis gaat met mijn machine merk ik dat vanzelf doordat hij raar doet, en DAN ga ik wel eens kijken.

Zo ga ik er ook mee om unSOUND, maar om er naar te kunnen kijken als ik iets verdachts merk moet je b.v.b. iStat dus installeren en wat kan het dan kwaad als je dat al gedaan had? Het is nu ook weer niet zo dat iStat 100% CPU verbruikt of vol met bugs zit. Dus het draait rustig op de achtergrond en een heel enkele keer kijk ik er wel eens naar.
    Gisteren nog merkte ik dat één van de fan’s vrij hard ging draaien terwijl er in ieder geval geen sprake was van een hoge CPU load of iets dergelijks. Het bleek de CPU fan te zijn, die draait stationair op ±940 rpm maar stond nu op ±1500 terwijl het gebruik en de temperatuur van de CPU amper hoger was dan anders. Na een uur of zo herstelde zich dat en voor zo ver ik mij herinner was dit de eerste keer sinds dat ik hem kocht nu ruim een jaar geleden.

Ik lig er helemaal niet wakker van hoor (het zal wel een bugje of een sensor ‘glitch’ zijn geweest) maar iStat bij de hand hebben was op dat moment gewoon handig.

Moderator
    unSOUND

Het gaat mij er dan ook om dat mensen vaak dergelijke Apps gaan installeren, om vervolgens om de 5 minuten te gaan kijken of er iets veranderd is, en o wee als er iets 2 graden omhoog gegaan is, dan moet er gelijk Sherlock Holmes gespeeld worden, want dat kan gewoon niet goed zijn…

Dat vind ik dus echt zonde van de tijd, en een oorzaak van veel onnodige drukmakerij.

Bijdrager
    robert1970

@unSOUND: Het is ook zonde van de tijd. Je gaat je onnodig zorgen lopen maken terwijl dat niet nodig is.

Bijdrager
    SunKeeper

iStat kan handig zijn, mits je begrijpt wat je erin kan uitlezen.

Als je alles aanzet, en je snapt meer dan de helft van de info niet, kun je het beter weer verwijderen, of daadwerkelijk op zoek gaan om erachter te komen wat het betekent. Als dat je niet interesseert, kijk er dan ook verder niet meer naar om.

Dus observeren als je het snapt en interessant vindt, anders gewoon laten wat het is. Conclusies trekken moet je alleen doen als je er echt vreemde dingen tussen ziet zitten, maar dat is zelden.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.