17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    mr_owen

weer een externe hd vraag

ik ga het niet hebben over partities, want ik denk volgende oplossing te gaan gebruiken:
    pak dat het een schijf wordt van 200 GB, dan is het een 195 GB hfs+ ( of journaled, weet het verschil nog niet eigenlijk, dus dat moet ik nog bekijken)

dan heb ik nog 5 gb over en dit wordt een fat 32 partitie…

waarom:
    dan kan ik op mijn eigen pc macdrive installeren, en dit wordt leesbaar door mcdrive op mijn eigen pc.
    de fat 32 partitie bevat dan het programma macdrive, zodat als ik bij vrienden ben en ik wil mijn externe harde schijf op hun pc aansluiten dat zij dit makkelijk kunnen installeren, en dan heb ik nog 4,5 Gb ofzo over waar sowieso al iets op kan…

nu is mijn echte vraag:
    bestaat er een externe hd met:
    liefst 2 firewire poorten (zodat ik mijn externe geluidskaart hierop aan kan sluiten)
    en usb 2.0

zodat het mogelijk is om:
    firewire op mijn mbpro aan te sluiten, andere fw geluidskaart
    en de usb 2.0 op mijn windows bak zodat ik niet de hele tijd kabels moet uittrekken?
    of kan elke schijf met beide aansluitingen dit ?

Bijdrager
    Marius1976

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij moet je ab-so-luut voorkomen dat je een externe harddisk op 2 computers tegeljk gaat aansluiten.

Dan kan je er beter voor kiezen om middels netwerk-delen de schijf te benaderen op de ‘andere’ computer…

Marius

Bijdrager
    lemoentje

Volgens mij zijn 2 FireWire aansluitingen niet mogelijk op een externe hard disk.

Ik ben het ook eens met Marius dat je een externe disk beter niet op 2 systemen tegelijk aan kunt sluiten, volgens mij “performed” dat voor geen meter. Een netwerkshare zou inderdaad een betere (efficientere) oplossing zijn.

Gast
    Anoniem

wat zou jij er van vinden als opeens twee mensen tegelijke tijd tegen je gaan praten? :?

Bijdrager
    Petje

nu is mijn echte vraag:
    bestaat er een externe hd met:
    liefst 2 firewire poorten (zodat ik mijn externe geluidskaart hierop aan kan sluiten)
    en usb 2.0

aantwoord ja!
    van Maxtor, heb ik een 250 gb HD met 2 FW en 1 usb2 poort.
    De 2e FW poort kan worden gebruikt om meerdere schijven door te lussen of om een externe geluidsvoeding van spanning te voorzien. Ik neem aan dat je de i-fire oplossing bedoeld voor de apple pro speakers?

Bijdrager
    computer space

Het firewireprotocol gaat trouwens niet over de zeik wanneer je hem op twee computers inplugt, dit i.t.t. USB. Wat ie dan precies doet weet ik niet, maar het zou moeten kunnen. Hooguit krijg je gezever dat Windows denkt dat alle files in use zijn, of het protocol beschermt computers elkaar te zien, of tegelijk op beide machines de schijf te tonen. Wanneer je consequent 1 machine aanhebt werkt het zeker.

Bijdrager
    nookie

Deze stikt ook van de firewire poorten:

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10511

Ik heb hem zelf en hij bevalt mij prima.

Bijdrager
    mr_owen

nee het is voor een m-audio firewire solo geluidskaart op aan te sluiten (door te lussen)
    is er dan performance loss?

en wat vinden jullie van de partitie indeling zoals ik zei in men eerste post? goed of slecht idee?

Bijdrager
    computer space

Firewire heeft flinke bandbreedte en is beter instaat individuele processen in een doorgeschakelde situatie te blijven ondersteunen dan USB. Misschien merk je iets wanneer de HD op volle snelheid data staat te buffelen, maar zelfs dan zou er nog het beetje ruimte dat nodig is voor je geluidskaart over moeten zijn. Ik denk dat je mac zelf eerder de processen mekaar laat beinvloeden.

Bijdrager
    nookie

Ik zou het zonde vinden als je een partitie maakt voor dat ene programmaatje.
    Heb je niet een mailaccount, zoals hotmail ofzo.
    Dat je daar het .exe bestand van macdrive inzet in een mailtje.
    Kan je er altijd bij, of zijn er mensen die geen internet hebben??
    Kan natuurlijk ook.
    Dan op een cdtje branden en die dan meenemen of als je een ipod hebt, het daar opzetten.
    Usb stick misschien.
    Nogmaals, zonde om alleen daarvoor een partitie te maken.
    Zat opslagmedia om het daarop te zetten toch??

Bijdrager
    bommels

Mijn mapower kastje heeft ook 2 firewire aansluitingen.

Over firewire: dit is juist voor dit soort toepassingen ontworpen. Apple wilde een verbinding waarbij een minimale bandbreedte gegarandeerd wordt voor meerdere kanalen, zodat bijvoorbeeld niet je audiokanaal stottert als je videokanaal een beeldje overslaat.

succes bart

Bijdrager
    Xigh
    ”iJunk”

wat zou jij er van vinden als opeens twee mensen tegelijke tijd tegen je gaan praten? :?

Juichen dat er eindelijk mensen zijn die mij zien staan

Bijdrager
    computer space

Het lijkt te kunnen volgens dit artikel:
    http://www.macintouch.com/readerreports/firewire/topic2199.html
    Men is wel bang dat gelijktijdig schrijven problemen geeft, maar concrete fouten worden niet genoemd.
    Deze firewiredrive is er zelfs echt voor bedoeld:
    http://www.sancube.com/

Bijdrager
    nookie
    ”Martiniman”

Er staat multiple users, maar geen multiple platforms.
    Dus multiple users lijkt mij of alleen apple of alleen pc users die aan die schijf hangen.

Ze brengen het natuurrlijk op een zo commercieel mogelijk slimme manier over aan de mensen.

Bijdrager
    nookie

No, it is not advisable in this configuration at all. The file systems on the drives are not concurrent file systems. This means that the PC has no idea where the Mac may have written data and vice versa – which means that they may both try to write data to the same block on the disk because they think it is free, when the other has already written data there – which will obviously corrupt data. The Mac and the PC WILL NOT communicate and tell each other what they have done. So use at your own risk..

Allen om deze reden zou ik het niet gaan uitproberen, het gaat 9x goed, de tiende keer is het waarschijnlijk heel belangrijk wat je kopieert en dat gaat het net fout. Schrijft hij net iets over wat niet overgeschreven had moeten worden.

Bijdrager
    Petje
    ”nookie”
    ”Martiniman”

Er staat multiple users, maar geen multiple platforms.
    Dus multiple users lijkt mij of alleen apple of alleen pc users die aan die schijf hangen.

Ze brengen het natuurrlijk op een zo commercieel mogelijk slimme manier over aan de mensen.

Gaaf ding! hebbe dus.

Bijdrager
    Oppie
    ”mr_owen”

zodat het mogelijk is om:
    firewire op mijn mbpro aan te sluiten, andere fw geluidskaart
    en de usb 2.0 op mijn windows bak zodat ik niet de hele tijd kabels moet uittrekken?
    of kan elke schijf met beide aansluitingen dit ?

Dus ondanks dat een ext HD meerdere aansluitingen kan hebben (idd 2xFW + 1xUSB), zou ik het door jou voorgestelde NIET doen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.