10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Doulos

Weekschema elektronisch maken iCal of Google agenda?

Ik heb het volgende probleem:

• Ik werk volgens een vast weekschema. Ik ben predikant en bezoek elke vrijdag de zieken, maak op dinsdagmiddag de preek etc. Elke week kent dus vaste “blokken”. Die blokken zijn weliswaar vast, maar de invulling verschilt per week. Bijvoorbeeld: ik bezoek niet elke week dezelfde zieken.
    • Ik wil van een papieren agenda naar iets digitaals, bij voorkeur iCal omdat ik graag een iPhone zou willen.
    • Ik begrijp dat iCal niet met een sjabloon werkt.

Is er een oplossing voor mijn probleem? Ik wil dus graag ruim van te voren alle blokken vast zetten zodat ik de blokken alleen nog maar met details hoef te vullen. Wat kan ik het beste gebruiken?

Bijdrager
    sypie

Excel/Numbers

Sorry dat het zo kort is. iCal kan simpelweg niet wat je wilt, het kan wel in een dag weergave staan maar ook daar heb je weinig aan denk ik. Het makkelijks voor een wekelijkse planning is een Excel/Numbers werkblad maken die je opslaat als sjabloon. Je kunt cellen een achtergrond kleud meegeven en in iedere cel, die bijvoorbeeld een half uur voor stelt, kun je je afspraak zetten. Je kunt het printen, online zetten versturen naar je medemensen die dit moeten weten enz…

Bijdrager
    Doulos

Dank je. Jammer maar ik vermoedde al zoiets. Mijn weekrooster heb ik al in numbers gemaakt. Is er een optie om een ingevulde variant op een iPhone te gebruiken? Belangrijk nadeel van deze oplossing is wel dat ik handmatig de data bij de dagen zal moeten vermelden.

Bijdrager
    Fabio

ehm, sorry sypie.. misschien als je de mogelijkheden die er zijn niet kent :mrgreen:

je kunt eenvoudig in ical herhalende blokken invoeren per blok kun je dan de details invullen, ical vraagt dan of de wijziging voor alle toekomstige events is, of alleen de op dat moment geselecteerde. kies ervoor om alleen het geselecteerde blok aan te passen en je bent klaar.
    of ik moet je vraag helemaal verkeerd begrepen hebben :o

je kunt zo verschillende agenda’s maken, per stuk zichtbaar of onzichtbaar maken etc… speel er maar eens mee en je zult zien dat het goed te doen is. ik gebruik het voor werk, school en prive door elkaar.. erg handig:)

Bijdrager
    sypie

Ehm, handmatig? Je vult de datum van de eerste dag in -> zet de muis op de rechter onderhoek van de cel, er verschijnt een rondje op het hoekje -> sleep deze naar beneden of naar rechts, afhankelijk van je opmaak. Zo hoef je maar 1 keer een datum in te vullen en de rest doet Numbers voor je.

Deze truck kun je ook met de dagen van de week doen. Vul de naam van de eerste dag van je schema in en sleep dan ook het rechter onderhoekje naar beneden of rechts.

EDIT: *opent iCal en gaat eens op zoek naar deze blokfunctie.*

EDIT2: iCal geopend en geen blokfunctie kunnen ontdekken die jij bedoelt. Wat wel kan is een herhalende gebeurtenis automatisch laten herhalen door dit in te vullen in de eigenschappen van de gebeurtenis. De inhoud blijft iedere keer hetzelfde en zul je handmatig moeten aanpassen. Wat de TS wil is dat er een mogelijkheid bestaat dat je op een bepaalde dag een tijd kunt reserveren en in die tijd gebeurtenissen kunt plaatsen.

Ongeveer dit:

Maandag van 08.00 tot 12.00 -> is een blok van 4 uren. In deze 4 uren wil de TS:
    Bezoek zieke persoon 1 van 08.00-09.00
    Bezoek zieke persoon 2 van 09.15-10.15
    Bezoek zieke persoon 3 van 10.30-11.30
    Bezoek zieke persoon 4 van 11.45-12.00 (deze laatste is iets minder ziek ;-))

Dit lijkt mij niet mogelijk met iCal.

Bijdrager
    Fabio

maak maar een event aan. bv op dinsdag ‘preek maken’, zet deze op wekelijks herhalen voor bv een jaar.
    er staat dan op iedere dinsdag ‘preek maken’.
    pas in het event in de volgende week de tekst aan en je krijgt de optie om het voor alle toekomstige events te doen, of niet.

zo kun je de hele week volplannen. een prive-agenda ernaast krijgt een andere kleur, maar kun je ook uitzetten als er teveel door elkaar staat.

ook handig bijvoorbeeld zijn deze aganda’s waar je je op kunt abonneren, met de weeknummers en alle feestdagen. dit worden aparte agenda’s die je dus ook aan- en uit kunt zetten:

http://www.geek.no/_ical/Weeknumbers.ics
    http://www.markthisdate.com/calendar/Alle_bijzondere__feest_dagen_van_2007_898.ics
    ik zie dat deze vn vorig jaar is, maar je kunt vast de nieuwe zo vinden met deze url:)

Bijdrager
    Fabio

ah zo, die mogelijkheid is er idd niet.. maar zou het niet handiger zijn een workaround te bedenken om zo toch een agenda’s te hebben die idd op een iphone kan staan?

ik heb even gekeken, maar ik zie geen opties die een direct zichtbaar overzicht geeft. wel kun je notities maken die je ziet zodra je de afspraak dubbelklikt.

maar goed, ik weet dus idd niet of dat voldoende is…

Bijdrager
    Doulos

Bedankt voor het meedenken!

Met iCal lukt het natuurlijk wel om een aardige indeling te maken met blokken. Ik zou per week de titel kunnen veranderen op basis van de desbetreffende afspraak. Niet het meest handig maar elektronisch en iPhone compatible. Blijft natuurlijk staan dat de iPhone versie van iCal geen weekoverzicht heeft.

Is daar een hack voor? Of een alternatieve iPhone PIM?

Bijdrager
    Fabio

dat weekoverzicht zou ik idd niet weten. maar zou het niet mogelijk zijn om de agenda’s online te publiceren, om ze dan vervolgens op de iphone met safari te bekijken?

Bijdrager
    kay-tong

ik zou het niet weten, maar mischien dat een genius u kan verder helpen mbv automator/applescript?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.