17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    onleon

webwinkel

Een vraag om advies;
    ik werd gebeld door iemand die wil dat ik een webwinkel voor hem maak, compleet met betaalsystemen enz., omdat hij een website had gezien die ik gemaakt had die hij mooi vond.
    Nu beschouw ik het maken van websites zeker niet als mijn ‘core-business’ en doe dit eigenlijk alleen op vormgevingsgebied en wat Flash.

Ik heb dus geen ervaring met webwinkels, en heb de indruk dat het budget erg laag is (pakhembeet 1500 euro). Hij heeft voorgesteld dat ik de vormgeving doe en dat hij een andere partij de techniek laat doen. Dat lijkt me eigenlijk niet realistisch.

Wat is nu het beste in deze situatie?
    Zeggen dat hij naar een ander bureau moet gaan en me er zelf niet mee beizg houden, of een vormgeving voor hem maken, waarvan ik niet weet in hoeverre dat inpasbaar is in een webwinkel.

Heeft iemand hier ervaring met het maken van webwinkel? Eventueel met van die online templates?
    In hoeverre is de vormgeving hiervan te sturen? Neem ook gerust contact met me op als je een samenwerking zou zien zitten.

Geblokkeerd
    Anoniem

Persoonlijk zou ik ‘m vertellen dat hij beter naar een ander kan gaan. Ook al ben je er nog zo handig in, en zélfs als je niet het ontwerp erbij zou hoeven te doen is een webwinkel opzetten aardig wat werk… meer werk dan wat 1500,- zou vergoeden. En dat zonder ontwerp. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee (maar ken mensen die dit wel doen/hebben gedaan), maar ik denk dat die beste man/vrouw eerder een bedrag kan rekenen van 2x zoveel.

Als ik ernaast zit hoor ik ’t graag, maar een beetje website van formaat kost al snel 1000+ euro, laat staan een webwinkel compleet met betaalsysteem, ontwerp e.d.:)

Vergeet niet dat als je 50,- per uur rekent en je 30 uur bezig bent, dat je dan al aan die 1500,- zit. Een webwinkel ontwerpen, opzetten en weet ik wat allemaal kost vast al zoveel tijd. Reken daar ook de onkosten nog eens bij (BTW, verzekeringen e.d.) en je houdt zo’n 800-900 Euro over voor een behoorlijk grote klus die zéker het dubbele moet opleveren.

Bijdrager
    iJoost

Ik zou het niet in Flash doen, eerlijk gezegd. En 1500 Euro (wat is dat? een week werk?) is gewoon veel te weinig om iets zinnigs mee te doen, tenzij het gebeurt door het zoontje van de buren…;-)

Misschien kan zo iemand nog het best aanhaken bij zo’n kant en klare webshop site waar je alleen maar even hoeft te configureren wat je verkoopt.

Bijdrager
    onleon

Ja, dat dacht ik zelf ook al, het budget is eigenlijk al laag voor het ontwerp alleen, maar misschien blijkt hij ook wel meer te bieden te hebben. zou in dat geval een samenwerking zin hebben, of beter adviseren aan hem voor 1 (andere) partij te kienzen?

Bijdrager
    David-Andrew

Ik ben het niet met bovenstaande reacties eens.

Het bedrag 1500,- is wel aan de krappe kant, maar als ik een psd aangeleverd krijg bouw ik een webwinkel in 4 dagen. Met:

– Ideal, paypall en creditcards
    – onbeperkte categorieen en producten
    – zoekfunctie’s en andere opties
    – geen maandelijkse kosten of maximale transacties zoals webwinkel.nl ed

Tsja, ik kan mijn geheim niet verklappen, maar het hebben van ervaring met webwinkels scheelt heel erg veel.

Daarnaast: Open Source Anyone?

Bijdrager
    David-Andrew

Zoals ik in mijn mailtje al zei, ontwerp en techniek kun je zien als aparte diensten, of je bied beide aan.

Hij kan best het een bij jou afnemen en het ander bij een ander. Jij levert design aan en hij zoekt daarmee een goede partner voor de techniek. Dit is ook wenselijk omdat jij dan nooit aansprakelijk gehouden kan worden als het met de techniek niet lukt.

Zo werk ik vaker, ik krijg het design, dat wordt aan designer voldaan, en ik maak aparte afspraken over de techniek. Ik heb wel contact met de designer, zodat het wel werkbaar en betaalbaar blijft om te ontwikkelen.

Flash zou ik inderdaad niet gebruiken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Misschien wel David-Andrew, maar het ontwerp moet óók gemaakt worden.;)
    Voor een webwinkel alleen is 1500,- misschien net te doen, maar als jij een eigen bedrijf hebt gaat daar nog een flink percentage vanaf. Dat jij het zwart voor 1500,- wel red is niet echt realistisch vergeleken met een gewoon bedrijf(je).

En als je zoiets goed en professioneel wilt doen, gebruik je geen PHPBB, Joomla of WordPress o.i.d. natuurlijk. Want zo kan ik ook in een paar dagen een hele website in elkaar zetten voor een prikkie. Maar ik kan dat niet echt goed noemen. PHPBB gebruik je naar mijn mening niet voor een professionele webwinkel. WordPress/Joomla, misschien… maar dan nog moet je voor een uitgebreide webwinkel zoveel aanpassen dat het veel werk is. En stél dat je het in 4 dagen red zonder ontwerp: 4 dagen = 32uur. 32×50 euro per uur is nog steeds 1500,-. En de klant wil daar ook het ontwerp bij hebben, terwijl z’n budget 1500,- is.

Het is nou eenmaal een grootschalige opdracht, wat je in dit geval zeker niet red voor 1500,-. Een ontwerp van deze omvang kost al minstens de helft namelijk. Flash zou eventueel nog kunnen, maar dan hooguit als een header-image of iets dergelijks.

Bijdrager
    David-Andrew

Ik denk dat wat betreft Joomla, de Verenigde Naties, de Europese Unie, Eur.id, Porsche en nog een aantal Amerikaanse universiteiten het niet met je eens zijn. Maar of Open Source goed te gebruiken is is niet het onderwerp van deze thread:-)

Wie had het over zwart werken? Ik heb het over hard werken!

Joram, je hebt wel gelijk dat het inderdaad heel krap wordt, maar voor €700 lever je ook een ontwerp dat kwalitatief is. maar geen €1500 waard is, lijkt mij.

Om naar niet in details off topic te gaan stel ik voor dat we het hierbij houden:-)

Geblokkeerd
    Anoniem

Het gaat er ook niet om of je al dan niet opensource moet gebruiken, maar 4 dagen werk is nog steeds 1500,-. En da’s (als we jouw benodigde tijd aanhouden) nog zonder ontwerp en eventuele correctierondes e.d. En aangezien de klant er voor 1500,- een complete webwinkel én ontwerp bij wil hebben, red je het niet voor 1500,-.

Bijdrager
    onleon

ok, klinkt wel interessant David. Ik ben er alleen bij dit soort opdrachten een beetje huiverig voor dat je na levering nog als een soort helpdesk gezien wordt door de opdrachtgever, omdat dit of dat niet werkt, plaatjes niet laden, betalingen niet goed doorkomen of andere kleine dingetjes die kunnen voorkomen. Omdat ik alleen werk heb ik hier dan niet direct tijd voor. Wat is jouw ervaring hiermee?
    Moet je na levering van de website nog vaak ondersteuning geven? Werk je met een CMS?

Bijdrager
    onleon

Nee dat denk ik ook niet, ik zal opdrachtgever ook vertellen dat het budget hoger moet, als hij er mee door wil gaan. Maar als hij daar een mooie en goed werkende webwinkel voor krijgt moet het dat waard zijn.

”joram”

Het gaat er ook niet om of je al dan niet opensource moet gebruiken, maar 4 dagen werk is nog steeds 1500,-. En da’s (als we jouw benodigde tijd aanhouden) nog zonder ontwerp en eventuele correctierondes e.d. En aangezien de klant er voor 1500,- een complete webwinkel én ontwerp bij wil hebben, red je het niet voor 1500,-.

Bijdrager
    David-Andrew

Daar zijn algemene voorwaarden voor. Die dekken al veel, zodat jij en de klant zekerheid hebben over rechten en plichten.

Ik kaart dit bij de klant aan en kom dan meestal tot een oplossing waarbij ze kiezen voor een abbonement (heb ik liever niet), of waarbij ze bij (veel) vragen een uurtarief betalen.

Uitbreidingen op de techniek en dergelijke zijn gewoon nieuwe opdrachten natuurlijk. Vragen als iets niet lukt, is ook geen probleem, maar als het structureel wordt en tijd kost (niet in 2 e-mails opgelost), kaart ik het aan en wordt het gewoon vergoed.

Wat veel scheelt is om na oplevering een middag te gaan zitten en de zaken door te lopen, samen producten toevoegen, wijzigen, verwijderen. Verder is een handleiding schrijven ook een goed idee.

Webshop bij een goede hoster zetten scheelt veel tijd. En als je natuurlijk de techniek niet ontwikkeld, hoef jij ook niet de helpdesk te zijn.

Als er na oplevering iets stuk gaat, en dat komt door dat jij slecht heb geleverd, is het voor jou rekening. Als het factoren buiten jou om zijn, is het voor zijn rekening. Je bent alleen verantwoordelijk voor wat je levert.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik kreeg laatst een handig zinnetje doorgemaild van m’n baas: “kwaliteit kost tijd”.
    Ik ben ook van mening dat als mensen iets goeds willen, dat ze daar ook voor betalen.
    Als je aan een budget vast zit, dan moet je ook je wensen daar op aanpassen. Als ze inderdaad niet hoger kunnen gaan, dan kun je ze voorstellen om zelf met een goed bruikbaar ontwerp te komen, of een themaatje kopen via een winkel zoals http://www.templatemonster.com.

Maar ook zonder ontwerp is het inderdaad krap. Dan zou je goede afspraken moeten maken over de hoeveelheid werk, eventuele correcties en ondersteuning achteraf. Je geeft ze tenslotte geen Porsche als ze voor een Opel betalen (beide goede wagens overigens;) ).

Bijdrager
    David-Andrew

Inderdaad Joram!

Bijdrager
    onleon
    ”joram”

…..dan kun je ze voorstellen om zelf met een goed bruikbaar ontwerp te komen……).

Alsjeblieft niet zeg…:cry:

Geblokkeerd
    Anoniem

Hahaha, hopelijk voor jou denken ze daar net zo over:D

Bijdrager
    Mac-i

Misschien eens googelen op OSCommerce…. Is open source, dus gratis:-)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.