11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    scotty2

Webtrekk (tracker) oorzaak van 404 melding bij ING internet banking?

Als ik heb inlog in ING internet bankieren op mijn MacBook met OS X 13.6 en Safari 12.0 krijg ik een lege scherm en na enige tijd een foutmelding (iets fout gegaan). Ghostery geeft aan dat er op de pagina een tracker (Webtrekk) geblokkeerd wordt en in de JacaScript Console (via Develop menu) zie ik inderdaad dat iets niet gevonden kan worden (404 melding). Als ik Ghostery tijdelijk uitzet, dan wordt de pagina wel goed weergegeven.

Dat een tracker de functionaliteit van een webdienst zo nadelig kan beinvloeden lijkt mij erg vreemd.

Of mis ik iets?

Bijdrager
    Shmoo

Is is niet vreemd. ING wilt kunnen monitoren WIE inlogt en waar vandaan. Zo gek is dat niet, denk aan het instellingen gedeelte van de bank waar jij kunt zien met welke devices je inlogt op ING. Kijk maar eens. Daar staat dan iPhone X, iPad Y en ook browser Safari versie 12 – Amsterdam – [datum] of zoiets.

Mocht jij nu in dit soort lijstjes iets verdachts zien waar je zeker van bent dat jij het niet bent dan kun je die verbinding meteen verbreken en weet de bank ook dat jij het NIET bent == extra verificatie vragen als dit device/IP-adres nogmaals probeert in te loggen of al ingelogd is op dat moment.

Een bank moet gewoon iets van informatie hebben om je toegang te geven vanuit beveiliging. Als jij je informatie gaat lopen verwijderen uit je browser of je best doet om onzichtbaar te zijn online dan is er 9 van de 10 keer iets heel anders aan de hand. Dan heb jij meestal geen goede bedoelingen en heeft het een reden dat je niet te traceren bent.

Als je naar buiten gaat kan iemand je ook zien en mogelijk lachen of hoi zeggen. Dan doe je ook geen helm op.

Bijdrager
    scotty2

Hi Schmoo, je uitleg klinkt aannemelijk echter … onzichtbaar wil niet altijd zeggen dat er iets aan de hand is of dat je geen goede bedoelingen hebt: in mijn geval zegt het dat ik mijn privacy belangrijker vindt dan de commerciele belangen van welke bedrijf dan ook.

Webtrekk is een marketing instrument (althans volgens Ghostery) dus ik geloof ook niet dat het iets te maken heeft met verificatie want op mijn iMac met OS X 12.6 verschijnt de tracker niet en wordt de pagina volledig vertoond. Het gaat immers om de pagina NA inloggen dus verificatie is al geweest dus waarom zou een marketing instrument kunnen verhinderen dat ik mijn account gegevens kan raadplegen.

Moderator
    Night

Keuze van de bank (of in ieder geval de maker van de site)?

Bijdrager
    scotty2

Hi Night, wat ik wil weten is of het de bedoeling is dat een “tracker” verplicht toegelaten moet worden om een essentiele deel van de functionaliteit van een website te kunnen gebruiken, in dit geval, omdat Ghostery de tracker Webtrekk blokkeert, kan ik mijn ING account informatie niet inzien.

Volgens mij heb ik alle recht (als ik de nieuwe privacy wetgeving AVP/GDPR goed heb begrepen) om trackers te weigeren, dus mag de maker of eigenaar van de site dat niet verplicht stellen.

Bijdrager
    Buzz

Je hebt het recht om geïnformeerd te worden over wanneer cookies worden ingezet, en dan af te zien van gebruik van de website. In dit geval heb je er al voor gekozen om de website wel te gebruiken.

Je kan het blokkeren met Ghostery per website aan- en uitzetten in de Safari voorkeuren. Probleem opgelost.

Bijdrager
    scotty2

Hi Buzz, dank voor je suggestie maar dan is het “probleem” niet opgelost en wordt alleen het “symptoom” (dat ik mijn account niet kan raadplegen) bestreden want door de tracker toe te laten worden de gegevens wel zichtbaar.

Uiteindelijk vind ik dat de ING iets doet dat niet mag (mij verplichten om een tracker toe te laten) en ik vraag jullie of jullie dat ook vinden.

Ik geef toe dat dat niet meteen duidelijk was (ook voor mij niet) – excuus daarvoor – maar ik blijf privacy belangrijk vinden en ik meen dat het probleem bij de ING ligt en dat ga ik ook bij hen melden.

Ik hou jullie op de hoogte als een reactie komt.

Moderator
    Night

Dat leek me in eerste instantie al het handigste. Wij kunnen er niet veel aan doen, behalve work-arounds aanbieden. De enige die er wat aan kan “doen” is de ING, dus dat je met hen contact op gaat nemen lijkt me inderdaad de slimste keuze.

Bijdrager
    Shmoo

Uiteindelijk vind ik dat de ING iets doet dat niet mag

denk ik

—-

Webtrekk GmbH is a customer intelligence platform that allows companies to connect, analyze and activate user and marketing data across all devices.

Privacy Certification

The products have been privacy certified by the German TÜV association to confirm Data Privacy and Security.[7][8] All of Webtrekk’s data servers are located in Germany and housed in data centres that have been certified by the International Organization for Standardization.

Bron

Volgens mij zal het toch wel goed zitten als een bedrijf dit op hun website plaatst?

Ik denk / verwacht dat het te maken heeft met het onderliggende ING Punten systeem dat ze ingebouwd hebben. Als je overschrijvingen doet en dat soort dingen dan verdien je bij ING punten die je kunt inwisselen voor korting op spulletjes. Deze tracker zal daar mogelijk onderdeel van zijn om dat allemaal bij te houden. Maar waarschijnlijk zal een medewerker van ING morgen of zo je wel precies vertellen waar het systeem aanwezig voor is.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@scotty2,

Zeer benieuwd wat de navraag bij ING oplevert.

Ik wil die tracker ook wel kwijt, ook die van Facebook hier op OMT.

Bijdrager
    scotty2

Hoi, zoals beloofd de reactie van ING Privacy Office.

Dank voor uw e-mail. Hierbij onze reactie:

Klanten kunnen bij ING een keuze maken tussen 3 niveaus voor cookie-instelling: compleet, persoonlijk, basis. Op onze website wordt uitgelegd wat er precies onder deze niveaus wel en niet gedaan wordt: https://www.ing.nl/de-ing/de-ing-en-cookies/index.html

De basis-instelling is precies zoals het al zegt de basis; er worden alleen functionele cookies geplaatst zodat onze website goed werkt en u gebruik kunt maken van internetbankieren. Tevens wordt bij instelling ‘basis’ ook een Webtrekk-cookie geplaatst voor geanonimiseerde analyses van website-bezoek en surfgedrag. Webgedrag volgen op persoonsniveau gebeurt alleen als de klant gekozen heeft voor cookie-instelling ‘Persoonlijk’.

Analyses van website-bezoek doet ING met behulp van analysetool Webtrekk. Met deze webanalysetool krijgt ING inzicht in hoe klanten onze website gebruiken en welke pagina’s ze bezoeken. We gebruiken deze analysegegevens om continu te werken aan verbeteringen van de website.

Voor het zetten van cookies bij cookie-instelling ‘Basis’ is geen toestemming nodig.

Met vriendelijke groet,

Privacy Office

Customer Information Management

Ik was er al bang voor maar dit bevestigd mijn vermoeden: geen echte antwoord op mijn vraag, maar het bewijs – bedrijfsbelang voor klantbelang – als zij mijn “surfgedrag” niet mogen analyseren dan functioneert de website niet. Toch blijf ik het vreemd vinden. Er zit dus niets anders op dan de suggestie van @Buzz te volgen en via preferences Webtrekk toe te staan op ING.

@JoopJoopJoop: helaas heb ik geen antwoord over hoe je die tracker kwijt kan raken

@Schmoo: ik heb al jaren ING als bank en heb ik nooit een punt mogen ontvangen dus daar wordt het niet voor gebruikt. Daarnaast als ik even verder scroll op de pagina van Webtrekk, dan lees ik dingen waar ik niet blij van wordt – je bent geen klant meer, alleen een bron van inkomsten.

Zucht!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.