10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    axento

Websites 'lokaal' testen op iPhone en iPad

Ik ontwikkel websites op een windows machine, waarop een virtuele server draait (Zend Server CE, te vergelijken met MAMP).
    Als ik nu een website wil testen op iPhone of iPad moet ik deze bestanden eerst deployen naar een online server, en dan met mijn mobiele toestellen naar deze website surfen om het resultaat te zien.

Is er een manier om via iPhone of iPad je website toch ‘lokaal’ te testen? Ik bedoel een oplossing om via een USB kabel of wifi je device verbinden met de pc, en dan niet voor iedere letter code die je aanpast opnieuw te hoeven deployen.

Waarschijnlijk zijn er wel enkele goede simulators die een soortgelijke functie hebben, maar ik opteer toch om fysiek op mijn mobiele devices alles te testen.

Alvast bedankt voor de suggesties.

Mijn excuses als hier al een topic over bestaat, via de zoekfunctie heb ik niets relevant gevonden.

Bijdrager
    Shmoo

Nee is er niet, voor de Mac bestaat er wel iOS Simulator die zit verpakt in Xcode maar zelfs dat is niet optimaal werken.

Gelukkig verschilt Webkit op je desktop niet zo veel van de mobiele versie dus je kunt ook gewoon je scherm kleiner zetten alleen touch functies en swipes moet je dan nog echt fysiek controleren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waarom draai je niet gewoon een webserver op je computer? Het enige dat je dan hoeft te doen is op je iApparaat in Safari naar het lokale adres van die computer te gaan en je krijgt die webserver aan de lijn, zodat je bij de site kunt.

Bijdrager
    bartb112

Bij mamppro kan je je lokal ip adres ingeven van de machine waarop je mamp draaid, dit voer je in in safari op iphone of wat dan ook in je netwerk, dan zal je je site zien.

Bijdrager
    Shmoo

Kijk wel uit met het aankopen van MAMP Pro want er loopt op dit moment een Beta 3 versie die niet lang meer op zich laat wachten. MAMP Pro 3 is een betaalde upgrade vanaf versie 2.

Bijdrager
    qazwsxedc

Ik zou lokaal op je computer een DNS server draaien waarmee je bepaalde dingen naar local kunt zetten. Zijn prima opensource oplossingen voor te vinden. Dan stel je die in als preferred DNS op je iOS apparaat en je bent er.

@Jakko: Zend Server is een Apache/MySQL/PHP server, dus dat doet hij al. Op IP lijkt me met meerder name based vhosts op je lokale omgeving minder handig.

Bijdrager
    qazwsxedc

Oh, en wat ook kan: voeg gewoon in het DNS record van een eigen domeinnaam iets toe als ‘dev.mijnwebapp.nl’ -> 192.168.1.whatever. Je kunt dan met je iOS device naar de URL gaan en je komt dan op het ingestelde IP terecht. Hoef je lokaal geen DNS server te draaien. Enige waar je even op moet letten is dat je ontwikkelmachine een statisch IP heeft.
    :-)

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Ik zou ook een DNS server draaien, desnoods een virtuele linux server en die DNS gebruiken in je iPhone. Veel resources heeft dat niet nodig dus kun je er nog wel naast draaien gok ik.

Of wat nielsr zegt, DNS van je domein gebruiken.

Bijdrager
    Shmoo

MAMP 3 was al uit toen ik dat bericht schreef ik heb vandaag een licentie gekocht voor MAMP Pro versie 3 en ga hem een deze dagen activeren en testen.

Bijdrager
    Peter van Dijk

Zoals veel mensen hier al voorgesteld hebben: Lokaal een servertje draaien (op een PC) en dan via het lokale netwerk verbinding maken. (IP adres & poortnummer)

Ik gebruik al jaren het kleine en gratis programmaatje “USB Webserver”.
    USB Webserver

Volgens mij door een Nederlander geprogrammeerd, en eigenlijk gemaakt om vanaf een USB stick te draaien (maar kan ook gewoon vanaf je harde schrijf gedraaid worden natuurlijk)
    Het is een Apache server met PHP en MySQL erin gebakken.

Start het programma op een Pc, en surf vanaf je tablet naar [IP-adres-van-PC]:8080
    (8080 is de standaard poort van USB webserver)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.