17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Website overzetten

Ik wil een website (WordPress o.m.) A overzetten naar een ander domein, dus website onder domein A naar een server onder domein B.

Kan ik volstaan met de public_html map (met inhoud) van domein A naar domein B te verplaatsen?

Vb. Joep

Bijdrager
    pruus

Als je geen database hebt geĂ¯nstalleerd, dan is dat geen probleem. Let er ook op of jouw nieuwe provider WordPress ondersteunt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@pruus,

Bedankt, ik heb zelf niet bewust een database geĂ¯nstalleerd, doet wordpress dat misschien zonder dat ik het weet?

Overigens, de site blijft bij de huidige zelfde provider.

@shmoo,

Bedankt, ga na het eten eens lezen, hoop dat het niet technisch zal zijn..

Moderator
    Raymon Mens

Iedere WordPress-site gebruikt een MySQL database. Juist saying.

Bijdrager
    Shmoo

Overigens, de site blijft bij de huidige zelfde provider.

Dan moet je eens even contact opnemen met de hosting-provider. Waarschijnlijk kan een IT mannetje dan wel met twee keer klikken op de achtergrond dat nieuwe domein eenvoudig aan het huidige pakket koppelen. Tenzij je twee verschillende hostingpakketjes hebt gekocht.

Bijdrager
    feek

De methode van link die @shmoo geeft werkt meestal wel, totdat je een site hebt met heel veel handmatig ingestelde links (verwijzingen naar een pagina of post op de site) hebt staan. Deze links worden dan niet aangepast!

Mijn quick-and-dirty methode is (voor de database)
    – download de database (sql) via phpMyAdmin
    – open deze file in een goede text-editor (TextMate, SublimeText, Bbedit, Coda)
    – zoek en vervang http://www.oudedomein.nl met http://nieuwedomein.nl
    – bewaar de file
    – importeer de database op de nieuwe server via phpMyAdmin
    – zorg dat in jouw wp-config.php een verwijzing staat naar de juiste database
    – vergeet overigens niet in WordPress de via Instellingen > Permalink instellingen en dan op save te drukken, zodat de juiste .htaccess file wordt aangemaakt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo,

De hosting provider is Neostrada, weet niet of die zo’n IT-mannetje hebben, zal het informeren,

bedankt voor de tip..

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo, Raymon, pruus en feek,

Wat betreft database, daar ben ik inmiddels achter, nadat ik de public_html map heb over gezet en probeer de site te benaderen krijg ik: “Error establishing a database connection” te zien…!!

Bijdrager
    feek

Heb je wel een nieuwe database aangemaakt in het account van je nieuwe domeinnaam?

Staan de gegevens in jouw wp-config.php goed?

Bijdrager
    KR1275

Je kunt NOOIT een cms overzetten door de bestanden te verplaatsen! De inhoud van de sites staat in de database. Door het overzetten is de verbinding verbroken. Alles verwijst naar een database die niet op een plaats staat waar WP die verwacht.

Waarom zo moeilijk als het zo gemakkelijk kan! Er is talloze backupsoftware die je al het werk uit handen neemt. Ik heb meerdere malen websites verhuisd met Akeeba (Joomla). Volgens mij is dat er ook voor WP. Backup maken van je ‘oude’ site en herinstalleren op de nieuwe server (nadat je een database hebt aangemaakt) met Kickstart. Secondenwerk… Lukt bij mij altijd.

Als je er geen kijk op hebt en de site is belangrijk…. doe het dan vooral niet.

Wordpress zal zelf nooit een database aanmaken, maar sommige providers hebben een handige functie, waarmee een CMS compleet met database wordt geĂ¯nstalleerd. Misschien is dat bij de bewuste site ooit gebruikt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@KR1275,

Nadat de database was overgezet, bleek ook dat wordpress niet geinstalleerd was, komt kennelijk niet met de public_html map van de vorige site.

Waar vind ik het WP.Backup programma waar je het over hebt?

Waar vind ik ‘Kickstart’ om te herinstalleren?

Bijdrager
    KR1275

Vanuit de administrator zou je het moeten kunnen installeren.

Zo niet: Akeeba heeft een eigen website. Daar vind je ook de uitleg over hoe je het beste te werk moet gaan. Akeeba wordt heel veel gebruikt, dus ik denk dat er vele fora zijn die je kunnen helpen. Als je alle stappen volgt, heb je na overzetten exact dezelfde site, maar dan op je nieuwe server.

Stap 1: Akeeba installeren in de back-end (admin) van je WP-site. Na installatie back-up maken en die back-up via een ftp-programma downloaden,
    Stap 2: Database aanmaken op je nieuwe server en de inlog-gegevens niet vergeten (heb je nodig bij installatie via Kickstart),
    Stap 3: Kickstart installeren en daarna de stappen volgen.

Het verdient sowieso aanbeveling om na elke wijziging op je site een backup te maken. Als er veel op gebeurt (zoals nieuwe forumberichten), zelfs dagelijks of vaker.

Succes!

Bijdrager
    ikkezelluf

Natuurlijk maakt WordPress wel een sql database aan tijdens het installeren….. Migreren van een website kan heel gemakkelijk. Handleiding staat hier

Makkelijker kan echt niet…..

Bijdrager
    KR1275

Da’s ook een optie, volgens mij doet die hetzelfde.

WP maakt zelf geen db aan tijdens installatie. Zonder db is installatie niet eens mogelijk.
    Sommige serviceproviders hebben Installatron ingebouwd en die doet ’t voor je.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@ikkezelluf,

Die handleiding van jouw jou ziet er goed en duidelijk uit, ga ik proberen..

Bedankt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Mijn quick-and-dirty methode is (voor de database)
    – download de database (sql) via phpMyAdmin
    – open deze file in een goede text-editor (TextMate, SublimeText, Bbedit, Coda)
    – zoek en vervang http://www.oudedomein.nl met http://nieuwedomein.nl
    – bewaar de file
    – importeer de database op de nieuwe server via phpMyAdmin
    – zorg dat in jouw wp-config.php een verwijzing staat naar de juiste database
    – vergeet overigens niet in WordPress de via Instellingen > Permalink instellingen en dan op save te drukken, zodat de juiste .htaccess file wordt aangemaakt.

Dat gaat dus niet lukken, veel data zijn serialised en dan werkt een find en replace dus niet, tenzij door een gelukkig toeval de stringlengte van het domein hetzelfde zou zijn..

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.