18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Website ontwerpen: hoe vullen jullie dummy content?

De titel zegt ’t eigenlijk al een beetje… ik ben tot nu toe altijd gewend geweest om een website met “lorem ipsum” tekst in te vullen als ik daar concepten voor maak. Tot nu toe ben ik nog geen klanten tegen gekomen die vragen om een ontwerp en al gelijk tekst hebben om te gebruiken namelijk, en ik hoor steeds vaker dat als je website-concepten maakt met lorem ipsum tekst, dat je ’t dan niet goed doet… maar vervolgens krijg je dan geen antwoord hoe je dan fake-content moet aanmaken:)

Vandaar de vraag: hoe doen jullie ‘t? Je kan niet in alle gevallen teksten lenen van concurrenten omdat die niet altijd een website hebben met bruikbare tekst. En even zelf een tekst tikken in de stijl van de klant is ook niet de taak van de ontwerper (we zijn geen copywriter namelijk). Of doet iedereen ’t hier gewoon met lorem ipsum teksten?

Alvast bedankt voor de input!:)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Yoeri

Ik gebruik negen van de tien keer gewoon ‘Lorem Ipsum’. Af en toe schrijf ik zelf wat.

Bijdrager
    gtalien

Ik gebruik af en toe Fillerati

Geblokkeerd
    Anoniem

Ah, dus jullie gebruiken toch gewoon dummy tekst… of dat nu Lorem Ipsum of iets anders is. Ik was al bang dat ik in de minderheid raakte:D

Bijdrager
    Gates

en ik hoor steeds vaker dat als je website-concepten maakt met lorem ipsum tekst, dat je ’t dan niet goed doet

Een paar personen hebben zoiets gezegd en de rest praat ze na, zonder te weten waarom. Persoonlijk vind ik het onzin… een hype.
    Stop banning Lorem Ipsum: a rebuttal

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb nog nooit fake-tekst gebruikt voor websites in ontwikkeling.

Ik vind dat een beetje zwaktebod van de samenwerking tussen klant en ontwerper.

Bijdrager
    stavos

Tenzij er geen klant is natuurlijk..:wink:

Bijdrager
    BJVR

Maar KarelWillem met alle respect maar jij maakt website met iWeb, dat is gelijk het zelfde als je een plaatje in Pages zet en dat je daarna tekst ernaast plaatst.

Als je websites maakt door deze in HTML te schrijven dan werkt dat net even iets anders en moet je met meerdere onderdelen rekening houden dus kan in dat geval een Dummy tekst juist wel heel erg handig zijn om je ‘klant’ een voorbeeld te geven hoe een pagina op de website eruit komt te zien.

Zodra je een opdracht krijgt om een website te maken zijn de design onderdelen vaak wel al bedacht maar de content en afbeeldingen nog niet. Ook wil de klant deze zelf kunnen invullen en aanpassen dus is dat vaak geen werkt voor de designer maar voor de eigenaar van de website en als deze een beetje wilt opvallen in deze tijd waar iedereen keihard schreeuwt om aandacht dan laat hij deze teksten vaak opmaken door iemand die daar goed in is, dus ben je als designer sowieso al afhankelijk van een derde persoon.

Bij iWeb is dat toch iets anders allemaal, jij zet in iWeb een tekst-veld uit en trekt-/sleept deze naar de plaats en afmetingen zoals jij dat graag wilt hebben en die zelfde vlieger gaat op voor alle andere grafische onderdelen en je hoeft je dus totaal niet druk te maken met de rest van de website, dat werkt allemaal iets anders als je echt een website gaat opmaken.

Bijdrager
    KarelWillem
    BJVR op 22 oktober 2011

…Als je websites maakt door deze in HTML te schrijven dan werkt dat net even iets anders en moet je met meerdere onderdelen rekening houden dus kan in dat geval een Dummy tekst juist wel heel erg handig zijn om je ‘klant’ een voorbeeld te geven hoe een pagina op de website eruit komt te zien….

Ik zie het verschil niet zo.
    Als je er een dummy-tekst in kan gooien, kan dat ook met een ‘echte’ tekst.

stavos op 22 oktober 2011

Tenzij er geen klant is natuurlijk..:wink:

Als je een site maakt die geen specifieke doelgroep heeft misschien.
    Maar die werkwijze lijkt me niet uiterst sterk.

Bijdrager
    BJVR

Ik zie het verschil niet zo.
    Als je er een dummy-tekst in kan gooien, kan dat ook met een ‘echte’ tekst.

Juist niet omdat je echte tekst moet typen en bij nadenken terwijl een Dummy tekst is altijd het zelfde en zit meestal kant en klaar onder een Snippet-functie van je HTML-editor.

Dus je drukt bijv. op CMD+8 en dat dropt direct een paragraaf met Lorem Ipsum tekst, sneller dan dat kun je niet werken.

Waarom zou een designer zich gaan bezig houden met de geschiedenis-content van een ander bedrijf dat hij amper kent en waar hij alleen de website voor maakt, maar mocht dit al vooraf op tijd zijn aangeleverd dan is het een kleine moeite om het direct met een copy-/paste erin te plaatsen.

Helaas is dat laatste bijna nooit het geval.

Bijdrager
    KarelWillem

Een designer moet zich ook niet bezig houden met het ontworpen voor een bedrijf ‘dat hij nauwelijks kent’.

Daarnaast is tekst het eerste dat opvalt bij een website, dus minstens zo belangrijk als het design.

Bijdrager
    BJVR

Wat jij wilt.. succes!

Bijdrager
    KarelWillem

Ik bedoel maar te zeggen; er zijn meer wegen die naar Rome leiden.:lol:

Geblokkeerd
    Anoniem

En daar wringt me nu een beetje de schoen… vaak (méér dan vaak zelfs) hebben klanten pas een idee wat voor tekst ze op hun site willen hebben nádat ze het ontwerp hebben gezien. Over het algemeen, van wat ik om me heen zie, weet een klant niet of hij het kort en bondig wil houden of lang en uitgebreid, en laten ze zich inspireren door de site zelf.
    En zelfs al hebben ze een idee wat ze willen schrijven, vaak hebben ze die tekst niet of niet compleet voordat je de site ontworpen hebt.

Vandaar dat ik zelf altijd met lorem-teksten werk, waarbij de hoeveelheid lorem-tekst afhangt van het soort bedrijf… maak ik een site voor klant-A, dan weet ik tijdens een intake gesprekje vaak al een beetje of ze veel of weinig zullen schrijven. En daar hou ik dan met m’n hoeveelheid lorem-tekst rekening mee:-) Uiteraard stijl ik met die lorem-tekst gewoon een header, broodtekst enzovoorts. Ook zonder definitieve teksten kun je uitstekend typografie stylen… zolang je maar rekening houdt met ’t beeld/gezicht van de klant.

Het lijkt me wel mákkelijker om met definitieve teksten te ontwerpen, maar als een klant geen teksten heeft maar wel een ontwerp wilt zien, dan ga je als ontwerper uit van ’t beeld wat je krijgt bij ’t intake gesprek.

Overigens, dat een ontwerper zich niet moet bezig houden met ontwerpen voor een bedrijf wat hij “nauwelijks kent” vind ik persoonlijk niet kloppen. Een beetje ontwerper verdiept zich (met of zonder tekst) in een bedrijf, en zorgt ervoor dat je een passende online-image creëert.

Bijdrager
    KarelWillem
    joram op 08 november 2011

Overigens, dat een ontwerper zich niet moet bezig houden met ontwerpen voor een bedrijf wat hij “nauwelijks kent” vind ik persoonlijk niet kloppen. Een beetje ontwerper verdiept zich (met of zonder tekst) in een bedrijf, en zorgt ervoor dat je een passende online-image creëert.

Zeg ik dat ook niet eigenlijk?!

Als je je ergens in verdiept, dan neem je de moeite het bedrijf te gaan kennen, vóórdat je je bezig gaat houden met het ontwerp.

Je kunt geen passend ontwerp aanbieden voor iets wat je niet kent.
    Dat leidt nooit tot een bevredigend resultaat.

Het lijkt me wel mákkelijker om met definitieve teksten te ontwerpen, maar als een klant geen teksten heeft maar wel een ontwerp wilt zien, dan ga je als ontwerper uit van ’t beeld wat je krijgt bij ’t intake gesprek.

Dat is niet helemaal wat ik bedoel.
    Het gaat niet per sé over definitieve teksten.
    Wél over teksten die betrekking hebben op het bedrijf, en iets toevoegen aan het ontwerp van de site.

Maar dat is natuurlijk ook maar een manier van ontwerpen.
    Als ‘schrijver’ is bij mij het één niet los te koppelen van het ander.
    Ik ben dus eigenlijk een tekst-denker, i.p.v. een beeld-denker.

Zonder tekst geen beeld. En geen beeld zonder tekst.

Bijdrager
    MouseMighty

Het is maar net wat er afgesproken is. Ben je verantwoordelijk voor het gehele traject incl teksten dan kan je ,imho, geen fake teksten gebruiken. Wordt er alleen gevraagd naar een concept/voorstel dan kan dat prima met Lorum ipsum. Sterker nog ik zou het juist aanbevelen omdat je dan niet afgeleid wordt door teksten en je beter kan concentreren op het ontwerp. Natuurlijk moet je je verdiepen in je (mogelijke) opdrachtgever maar om met een kant en klaar concept te komen hoeft niet altijd goed te zijn. Ieder zijn ding denk ik en als de klant iets vraagt, vraag door in hoeverre jij als persoon/bedrijf kan/moet gaan.

Bijdrager
    Lexis

Ik ben het eens met de muis. Daar wil ik even aan toevoegen dat klanten zelf vaak geen idee hebben hoe ze zich moeten presenteren op internet en komen daardoor vaak zelf met veel te lange verhalen aanzetten. Of juist met die Tell Sell teksten. *kots*

Geblokkeerd
    Anoniem

Haha, dat kun je wel zeggen Lexis:)

Een hoop klanten hebben de indruk dat ze zichzelf met zoveel mogelijk woorden moeten omschrijven om:
    – de boel maar te vullen
    – om duidelijk te zijn
    – om alle aspecten van “hun” bedrijf te laten zien / begrijpen

En zo zijn er nog legio redenen waarom klanten denken/vinden dat ze minimaal 1000 worden per pagina moeten neerkwatten, hehe. Ik vind ’t altijd onwijs leuk om te zien dat er (helaas niet veel) klanten zijn die naar je toe komen en zo’n beetje ’t eerste wat er uit hun mond komt, het volgende is: “tekst heb ik nog niet, maar ik wil ’t kort houden… niets van die lange prietpraat verhalen, maar gewoon spijkers met koppen. Liever een klein stukje kwaliteit dan een lulverhaal wat toch niemand leest”

Toevallig pas geleden zo’n klant gehad. Hij had de tekst ook niet op voorhand al klaar omdat ie graag een tekst wilde schrijven afhankelijk van het gevoel wat de website naar buiten bracht. Maar de tekst die ik uiteindelijk kreeg was heerlijk kort en overzichtelijk. Gewoon, heel simpel, “dit zijn we en dat doen we, like it or not”. Zo heeft hij een “concurrent” die zelfs verhalen op z’n site had gezet wat z’n eerste bedrijfsauto was… héél professioneel en interessant ook;)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.