12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    alaska

Website of simpel programma om plaatjes te croppen?

Ik ben op zoek naar een website of een programmaatje waarmee je plaatjes kunt croppen naar gewenste maten (X pixels bij Y pixels).
    Heeft iemand een goede tip hiervoor?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Shmoo

Voorvertoning
    Pixelmator

?

Bijdrager
    Brombeer

Voorvertoning, rolmenu Extra’s.
    Kadertje trekken en appeltje K.

Bijdrager
    KarelWillem

Als je het puur over croppen hebt, werkt dat i.d.d. prima zo in Voorvertoning.

Wil je een afbeelding van pixelformaat a naar pixelformaat b converteren, dan wordt dat al lastiger.

Bijdrager
    Franky Mac

KW, ook Voorvertoning. Ook bij Extra’s, optie “Pas grootte aan…”

Bijdrager
    Niels
    KarelWillem op 12 september 2016

Wil je een afbeelding van pixelformaat a naar pixelformaat b converteren, dan wordt dat al lastiger.

Nee hoor, pixelformaat aanpassen gaat ook gewoon in Voorvertoning > Extra’s > Pas grootte aan…

Croppen gaat via selectie en vervolgens command + K

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat het probleem niet zo zeer in het formaat ligt.. Ik denk dat het eerder gaat om 10 foto’s hier, 20 foto’s daar en als je dan al die foto’s stuk voor stuk moet gaan aanpassen en opslaan dan ben je wel even bezig.

Er zullen vast ook een aantal kleine appjes zijn waar je gewoon 10 foto’s op kunt droppen en dan worden ze allemaal automatisch aangepast naar die ene standaard.

Natuurlijk zullen de fans hier zeggen dat Automator dat ook kan, ja natuurlijk kan Automator dat. Maar of Automator ook simpel te gebruiken is voor meisjes in Alaska of Afrika is vraag twee.
    Je wilt iets hebben dat natuurlijk niet stinkt, iets dat je gewoon op je Dock kunt zetten en waar je enkel een foldertje met foto’s op hoeft te pleuren en dan doet de Mac z’n werk.

Bijdrager
    Niels

@shmoo: dan nog kan batch resizen gewoon met Voorvertoning;) Zelfs voor meisjes in Alaska of Afrika (maar volgens mij gewoon Haarlem als ik het goed lees:))

Niets met fanism te maken, gewoon puur het gemak van de standaard Mac apps.

Voor croppen werkt dat natuurlijk niet, maar doe je toch per foto anders.

Hier trouwens een link van OSXdaily ter verduidelijking: http://osxdaily.com/2009/12/16/batch-resize-images-on-mac-with-preview/

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Niels.

Bijdrager
    KarelWillem
    NielsDam op 12 september 2016
    KarelWillem op 12 september 2016

Nee hoor, pixelformaat aanpassen gaat ook gewoon in Voorvertoning > Extra’s > Pas grootte aan…

Tuurlijk de puurlijk.;)
    We vergeten wel eens wat dat appje allemaal kan.

Bijdrager
    alaska

Dank voor alle reacties!
    Misschien mis ik iets in Voorvertoning, maar als ik een plaatje heb van 1000 pixels breed en 500 pixels hoog, en ik wil dan daar een deel uit croppen dat precies 300 pixels breed en 400 pixels hoog is (dus een andere verhouding), hoe doe je dat dan?
    Ik kan wel een omweg verzinnen, maar dat is vrij bewerkelijk.
    Ik had gehoopt op een klein gratis appje waar je de gewenste crop-waarden in kunt vullen (zoals in Photoshop), en vervolgens een selectie (in de zojuist ingevoerde nieuwe verhouding) daarvoor kunt maken.
    Of kan dat wel in Voorvertoning?

Bijdrager
    KarelWillem

Als je het selectiekader (links in de menubalk) versleept zie je rechts onderin de pixels.

Ik kan er geen schermafbeelding van maken, maar dit kader is precies 300 x 400.

Bijdrager
    Niels

Croppen met een automatische vaste verhouding gaat helaas niet in Voorvertoning, dat moet handmatig.

Dan kun je beter OSX foto’s (eerst croppen met de croptool waar je de verhouding invult en vervolgens alle foto’s exporteren met de pixelgrootte die je wil).

Je kunt ook deze app gebruiken: https://itunes.apple.com/nl/app/imapic-edit-share-images-fast/id972697242?mt=12
    Persoonlijk niet getest maar doet volgens mij wat je wilt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.