15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Erwin vd Leeden

website makkelijk updaten via welk scipt?? cgi?

Ik ben een website aan het ontwikkelen voor een bekende. Nu wil ik graag dat hij via een internet zijn site makkelijk kan updaten. Het betreft bijvoorbeeld nieuwtjes toevoegen of verwijderen enz. Ik weet dat er zo’n systeem bestaat waarbij je via een …../admin -> wachtwoord en username en dat je dan op een site komt waar je dit makkelijk kunt veranderen.
    Op grafisch gebied en het ontwerpen van de site gaat alles goed maar nu nog het bovenste. Wie kan mij helpen? Wat is het script wat ik bedoel? moet ik dit zelf maken, maar hoe? is er een te downloade script die makkelijk aan te passen is? en waar te downloaden?

alvast super bedankt!

Bijdrager
    tijs

zonder twijfel php gebruiken
    het internet biedt duizenden open source kant en klare php scripts waarop je je kan baseren

Bijdrager
    diotav

Bedoel je misschien CMS? … via dit systeem kan de admin heel makkelijk inloggen op zijn eigen site en het nieuws makkelijk updaten. Zeer mooi systeem!

Diotav

Bijdrager
    Erwin vd Leeden

jullie hebben vast allebei gelijk, alleen ben ik op dit gebied een sukkel. Weten jullie waar ik een dergelijk script kan downloaden of hoe ik dit moet maken?? het liefst een kant en klaar script. html kan ik aardig lezen, en kleine aanpassingen is dus geen probleem.

Bijdrager
    pieterhoen

Ik heb nu een paar jaar ervaring met MySQL en PHP(allebei gratis trouwens) en een vleugje Javascript hier en daar. Daarmee kun je platform onafhankelijke sites bouwen met een daarbij horend Content Management Systeem. Open Source script zijn er meer dan genoeg. Die kun je ook downloaden om ervan te leren.

Bijdrager
    Robbes

google eens naar Mambo Open Source software… ook ff intikken in de zoekfunctie in dit forum, dan kom je op een handig CMS systeem…

succes.

Bijdrager
    Erwin vd Leeden

Ik krijg sterk het idee dat het inderdaad cms betreft. Op deze site staat het goed uitgelegd wat het is:
    http://www.nettoolbox.nl/main.asp?ChapterID=120

Ik ga nu maar eens uitpluisen hoe ik dit moet gaan doen. Alvast bedant, en lukt het niet dan horen jullie nog van mij

Bijdrager
    hansenonline

moet de server waar je de site op zet wel php hebben. verder kan je een template maken, waar degene voor wie de site is alleen de nieuws feitjes kan plaatsen. in dreamweaver, golive of een andere wysiwyg progje.

daan.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Een Content Management System biedt inderdaad de oplossing.
    Indien je geen (of weinig) kennis hebt van PHP en MySQL (of een andere server-side language & databse combinatie) is zelf iets ontwikkelen redelijk onbegonnen werk.

Voor een overzicht van open source CMS’en moet je eens op opensourcecms.com kijken. Daar kom je vast wel mee vooruit.

Bijdrager
    Chantal C.

Kijk eens naar Pivot… Alleen PHP vereist. Werkt erg simpel.

http://www.pivotlog.net

Bijdrager
    dada1958

Pivot heb ik ook op m’n webserver. Zelfs ik heb het draaiende weten te krijgen en de community is erg behulpzaam.

Bijdrager
    Chantal C.
    ”dada1958″

Pivot heb ik ook op m’n webserver. Zelfs ik heb het draaiende weten te krijgen en de community is erg behulpzaam.

Inderdaad. Mijn site draait ook op Pivot.

Bijdrager
    Macinspire

Zo te lezen slaat dit weblog alle pagina’s op als xhtml pagina;s?

Misschien wat moeilijker om te vinden/installeren enzo maar lijkt me handiger om een weblog te gebruiken dat een database erachter heeft. Wanneer je een beetje actieve weblogger bent, heb je binnen de kortste keren je hele webserver vol staan met xhtml bestandjes….

Bijdrager
    dada1958
    ”Macinspire”

Zo te lezen slaat dit weblog alle pagina’s op als xhtml pagina;s?

Misschien wat moeilijker om te vinden/installeren enzo maar lijkt me handiger om een weblog te gebruiken dat een database erachter heeft. Wanneer je een beetje actieve weblogger bent, heb je binnen de kortste keren je hele webserver vol staan met xhtml bestandjes….

Nee hoor, valt erg mee:)

Bijdrager
    Aglaea

Ga niet een compleet CMS (of nog erger. weblogsysteem) installeren als je alleen wat nieuws op een site wilt laten plaatsen/beheren. Nieuws is gewoon een veredeld gastenboek met maar een ‘plaatser’, namelijk de eigenaar van de website. Beheerpagina maken in afgesloten directory, beetje PHP om het te tonen op de homepage/nieuwspagina en klaar. Dat scheelt je een hoop hoofdpijn, want een CMS is meer dan alleen ff de code downloaden, op je site zetten, want variabelen aanmaken, een gebruiker aanmaken en klaar.

Als je toch een CMS nodig hebt, dan zijn mijn tips met PHP/MySQL (in willekeurige volgorde):
    – Drupal,
    – Xaraya,
    – Mambo,
    – Midgard
    Dit zijn serieuze CMS-en. Daarnaast kun je je ook altijd nog kijken naar iets als PHPNuke, maar dat vind ik geen CMS. En er zijn nog diverse Wikisystemen, waaronder minstens één met een uitgebreidere rechtenstructuur, die dus richting een ‘volwaardig’ CMS gaat.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.