7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    pch

website maken met iWeb: is Lightroom te gebruiken?

Sinds ik serieuzer aan het fotograferen ben gebruik ik geen iPhoto meer maar Adobe Lightroom (eerst 2 en sinds vandaag 3).
    Nu wil ik als startend fotograaf een eigen website maken, wil via mijndomein.nl me registreren en dacht dan simpel iWeb te gaan gebruiken voor een website.
    Maar als ik in iWeb iets met foto’s wil doen kan ik alleen maar foto’s importeren via iPhoto en dat gebruik ik juist niet meer. Ik heb ook al Aperture gedownload en dat werkt wel maar dan moet ik mijn hele fotocollectie omzetten van LR naar Aperture en eigenlijk daarna ook blijven werken in Aperture en dat wil ik niet! Ik wil bij LR blijven.
    Nu staat me bij dat ik op een gegeven moment zag dat er een combi was tussen iWeb ’09 (ik gebruikte nog iWeb ’08) en de nieuwste Lightroom 3. Maar ik kan dat helaas nergens meer terugvinden….
    Mijn vraag is dus of ik als ik in iWeb ’09 bezig ben ik dan rechts uit de media ook Lightroom kan krijgen om daar mijn foto’s uit te slepen, i.p.v. alleen maar de opties iPhoto en Aperture?
    Ik ben ook al bezig geweest in Lightroom om de stap “web” te testen, dit lukt op zich ook aardig maar wordt dan niet echt een website, maar meer een “photoviewer”.
    Iemand tips en/of suggesties?

Gr. Paul.

Bijdrager
    Lexis

Ik zou de foto’s gebruiken waar Lightroom ze in de Finder opslaat en zo in iWeb slepen:)

Bijdrager
    Ir.Bob
    Lexis op 12 augustus 2010

Ik zou de foto\’s gebruiken waar Lightroom ze in de Finder opslaat en zo in iWeb slepen:)

Dat gaat vast lekker werken met RAW-bestanden. Vooral als je ze ontwikkeld hebt. (Gelukkig kan OSX namelijk wel direct met RAW-bestanden omgaan in tegenstelling tot andere OSen)

Kort antwoord, wat je wilt dat kan niet. Dan zal je toch echt Aperture moeten gaan gebruiken (m.i. een veel betere tool dan Lightroom maar dat terzijde). Het enige wat je kan doen is je foto’s (die je op de website wilt) vanuit Lightroom exporteren naar JPEG. Die kun je vervolgens in iWeb plakken.

Bijdrager
    KarelWillem

Het hele idee van rechtstreeks vanuit een programma in iWeb slepen is ook niet zo heel slim uitgewerkt.
    Je haalt dan foto’s op formaten die je vaak helemaal net nodig hebt.
    Mensen verkleinen dan fijn een 12 Mp foto naar een plaatje van 300 pixels breed.
    Het is beter om je foto’s tevoren op ongeveer de juiste maat te zetten voordat je ze binnenhaalt.

Dus gewoon exporteren vanuit Lightroom en dan pas importeren in IWeb.
    Ik heb dat hele media-venster nog nooit gebruikt in iWeb.

Bijdrager
    hansenonline

met lightroom kan je een website maken die simpel is en de foto’s per categorie laat zien, met het aanpassen van de tekst delen door html kan je een menu erin maken om zo van de ene naar de andere categorie te gaan.

verder zou je aan flickr kunnen denken en een wordpress of andere blog/cms gebruiken om de foto’s daar in te linken. ben zelf bezig met deze mogelijkheid en je kan vanuit flickr blogging doen, maar heb nog niet gecheckt hoe dit werkt.

Bijdrager
    mailking

je kunt gewoon in LR een export functie aanmaken geheel met of zonder witte randjes en © text op de juiste maat die je wilt gebruiken in iWeb. Dit laat je in een foldertje opslaan als JPG en klaar is kees.

Inactief
    Anoniem

Wat maakt LR zo geweldig dat je liever dat gebruikt ipv aperture?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.