30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 75)
  • Q:
    Bijdrager
    B-Mac

Website gestolen!

Ik heb laatst voor een kennis van mij een website gemaakt. Nu kom ik, een half jaar na de lancering van ‘onze’ website een website tegen van een concurrent die EXACT is overgenomen. Inclusief navigatie, lay-out en MIJN EIGEN PERSOONLIJKE FOTO.

Wat is hier aan te doen? Kan ik hier stappen op ondernemen?

Bijdrager
    flax

Copyright blijft een lastig gebied, maar het feit dat jou foto op de site staat geeft je wel mogelijkheden.
    Misschien dat het in computerland anders is, maar als jij iemand kunt betrappen op het copieren van jou creatie, dan zijn er mogelijkheden daar iets aan te doen

Bijdrager
    B-Mac

Kijk en vergelijk: mijn creatie en http://www.fotohunt.nl

De foto op de frontpage, onderaan, in de geanimeerde informatie op een canvasdoek, dat ben ik. Half, maar ik ben het wel.

Bijdrager
    HSL

mhmmm,…. heb je de kopieerder erop aangesproken?
    misschien heeft die de website laten maken en kan die de maker erop aan spreken en de website offline halen.

ben je lid van de BNO?

Bijdrager
    Zander

jouw website werkt tenminst de kopie linkt door naar versatel!

heb je al contact opgenomen? (hsl- te snel!)

groet

sander

Bijdrager
    scab

damnn, dat lijkt wel erg veel op elkaar. Erg lomp!

Geen kennis van je in de buurt die advocaat is een brief laten sturen met aankondiging tot een proces o.i.d.

Of direct een factuur van 5000,- euri voor gebruik van jouw ontwerp sturen?

Bijdrager
    bassbug

Schandalig!…. :?

Maar ja, het gebeurt ook met andere media

Heb je ze benaderd dat ze je ontwerp hebben gepikt?

Bijdrager
    HSL
    ”scab”

Of direct een factuur van 5000,- euri voor gebruik van jouw ontwerp sturen?

dit is ook wel een idee.

grt HS-L

Bijdrager
    trabant

whois
    link
    Een van de moderatoren hier woont in Purmerend…

[mod:02770005ae=”tiny”] Ik heb de link ff aangepast. In het vervolg graag gebruik maken van de BBCode…[/mod:02770005ae]

Bijdrager
    B-Mac

Nee, ik ben student die gewoon een vriend heeft geholpen met zijn website – omdat ik het toevallig kan. En als ik een beetje mag opscheppen, best nog goed ook. Ik kan dit ‘kopieerwerk’ opvatten als een compliment, maar dit is niet de bedoeling. Zeker niet omdat het gaat om een website die in dezelfde sector werkt.

Ook heb ik dit bedrijf er nog niet op aangesproken, ik zie het net een half uurtje geleden. Zelfs de zoektermen zijn hetzelfde, inclusief de naam van het origineel.

Daarnaast zit ik er enorm mee dat mijn foto gebruikt wordt op iets waar ik mijn toestemming niet voor heb gegeven. Ik vind dat op deze manier mijn portretrecht wordt geschonden. Dat vind ik nog erger als dat mijn website gejat is (ik zie het overigens als twee verschillende dingen).

Bijdrager
    HSL
    ”trabant”

whois
    link
    Een van de moderatoren hier woont in Purmerend…

hier staat de info ook….
    http://www.fotohunt.nl/contact.htm

ik denk dat jij op amsterdam doelt. woont wel in de buurt ja,.. maar weet niet of het slim is om die langs te laten gaan.. die blaast de boel in 1x op met semtex en gaat erna met een bulldozer flink te keer..;)

misschien het eerst met een mail of een telefoontje aanpakken,.. en bij geen gehoor een advocaat inschakelen. ik ga morgen even een collega bellen die weet wel raad in dit soort situaties.

HS-L

Bijdrager
    B-Mac
    ”HS-L”

ik ga morgen even een collega bellen die weet wel raad in dit soort situaties.

Graag!

Misschien moet ik i.d.d. maar eerst eens bellen of e-mailen. Ik weet alleen niet hoe…

Aangezien ik geen bedrijf heb, geen facturen kan sturen en daarom ook niets heb gekregen voor de website ligt het complete auteursrecht bij mij. Bovendien, en dat is niet zo heel moeilijk, mijn portretrecht ook.

Bijdrager
    HSL

maak even screendumps van de source en zorg dat je alle informatie bij de hand heb.. wijs fotohunt nog niet op de metatags.. want anders halen ze die zo weg en dan heb je een poot minder om op te staan en vraag die vriend van je,.. misschien heeft hij dit wel weggegeven aan ook een vriend bijv.

hou ons op de hoogte.. eerst mijn bed in. (en ik laat het je morgen wel even weten.)

Bijdrager
    B-Mac

Graag!

Alvast bedankt!

Moderator
    Strifer

inderdaad zeg! niet op wijzen, want in die meta tag staat gewoon nog canvascompany waaruit wel blijkt dat fotohunt de website geript heeft!!

Bijdrager
    B-Mac

Ik ben momenteel op zoek naar een ‘standaard’ doch ‘waterdicht’ briefje waarin ik ze kan wijzen op hun foutje maar waarin ik tegelijk wel een eis wil stellen: of verwijderen of betalen (verdien ik er toch nog wat op… zou me niet eens zo slecht uitkomen :-)). En dat zowel voor het auteursrecht en MIJN portretrecht.

Helaas niet zo makkelijk te vinden…

Bijdrager
    redmar

Misschien een idee om eerst even uit te zoeken wat je rechten zijn? en hoe de procedures verlopen?

Stukje over rechtsbijstand:
    http://www.xs4all.nl/~advocare/folder40.htm#B.3

Succes ermee! vervelende zaak!

redmar

Bijdrager
    draaischaap

Dit moet je in elk geval niet aan je voorbij laten gaan. Als ik het goed begrijp zijn het ook nog eens direkte concurrenten van die kennis (en wordt inderdaad jouw portretrecht geschonden).

Hier is veel meer aan de hand dan: “mijn ontwerp is gestolen en daar baal ik van”.

(sorry dat je hier verder niets aan hebt. Ik had me enkel kunnen abonneren op dit topic, maar wilde je toch een hart onder de riem steken en ben benieuwd hoe het afloopt.)

Bijdrager
    Pro_edit
    Bijdrager
    robind68

Bas, er staat een telefoonnummer op hun website. Waarom niet gewoon even bellen en ze erop wijzen: wellicht dat het bedrijf ook er niet van op de hoogte is. Als ze dan niks doen kun je altijd nog overwegen om andere middelen in te zetten.

Gelijk met juridische procedures gaan dreigen zou mij persoonlijk niet zo opgewonden maken. Anders kunnen we er ook wel mee naar het Europees hof, en er een politieke partij omheen oprichten goed?:) Anders bel ik mijn collega, die heeft namelijk ook al niks van enig belang te doen, en die kan er een nationale zaak van maken. Of direct naar het internationaal strafhof ?;)

Maar in alle redelijkheid, dat ze het hebben overgenomen is natuurlijk vrij asociaal, maar er gelijk bovenopspringen met juridische procedures lijkt me van hetzelfde kaliber, als je niet gewoon eerst even aan hen je probleem hebt voorgelegd. In het bijzonder omdat ik het niet onwaarschijnlijk acht dat ze hun website hebben uitbesteed aan een ander pubertje dat het gewoon heeft gekopieerd.

PS: mochten ze besluiten toch te betalen, niet vergeten bij de belasting aan te geven hè:)

Bijdrager
    Paetor

Nix. Aanpakken die gasten. Moet je maar geen pubertje inhuren.

Bijdrager
    janvanes

Ik zou maar beginnen met een kopietje van de site te maken (web archive o.i.d.), dat kun je in het vervolgtraject nodig hebben.

Of het nou een “pubertje” is dat de site voor hun gejat/ontworpen heeft of de directeur zelf, dat is niet zo relevant. Diegene op wiens naam de site (domeinnaam) staat geregistreerd is in eerste instantie verantwoordelijk. In dit geval is dat J.L. Hunt, Tilburystraat 51, 1445 NB, Purmerend, 0614-463599.

Als deze persoon te goeder trouw is, kun je er gerust op rekenen dat hij zijn “ontwerper” daarop zal aanspreken (en aansprakelijk stellen), maar dat is niet jouw zaak.

Gewoon bellen of hij de site wil verwijderen lijkt me nogal een erg ‘softe’ aanpak bij zo’n overduidelijk geval van plagiaat. Als je daarmee zo omgaat stimuleer je in feite het verschijnsel – de kans is groot dat zo’n figuur gewoon een ander ontwerpje jat, en weer wacht of/tot iemand er achter komt – en die kans is niet zo geweldig groot.

Bijdrager
    Deskman

Jullie zijn zelf nogal duidelijk over wat er wel en niet met de inhoud mag:
    Copyright statement

Dit is zulk ongegeneerd jatwerk! Op http://www.fotohunt.nl/contact.htm staan ook nog alle links naar de PHP. Even alles duidelijk documenteren, screenshots maken en de code bewaren. Je kunt ze hier zeker een rekening voor sturen. En betaald krijgen ook.

Het is (zeker bij dergelijke boeren) handig om ook in de code je naam te verwerken en een ©statement daar in te zetten.

Bijdrager
    WebJ

In ieder geval twee vergelijkende screenshots/printjes maken van de meta tags. Dit kan absoluut niet.

Bijdrager
    MacFlurrie

ik zou eerst eens gaan bellen en gewoon om een uitleg vragen, met stroop berijk je tenslotte meer als met azijn.

Verder zou ik helemaal vragen dat hij er af gaat want vind hem slecht gecopyeerd. De linkjes bovenaan kan je niet op klikken maar in het contact vel kan je er wel op klikken en dan ga je naar een foutmelding van vuurwerk. Lijkt net of jij hem zo kut gemaakt hebt.

vind het overigens wel een mooie site…. misschien kan ik… nee doe toch maar niet…:wink:

Bijdrager
    BearPig

Hoi Bas,

Ik heb enige ervaring met dit soort dingen. Wat je kunt doen is een (aangetekende) brief sturen, waarin je ze erop wijst dat je hebt geconstateerd dat ze jouw website althans gedeeltelijk hebben gekopieerd, zowel met betrekking tot de figuratieve elementen, de tekst, als de onderliggende code, en dat ze daarmee inbreuk maken op het auteursrecht dat jij hebt. Bovendien maken ze inbreuk op je portretrecht. Geef daarbij de adressen van beide links, en stuur ook een afdruk mee van beide pagina’s en de onderliggende codes. Je verzoekt ze de site te verwijderen, en als ze dat niet doen dat je genoodzaakt bent gerechtelijke stappen te ondernemen. Als je wilt kun je ze daarnaast ook aanbieden een vergoeding voor het gebruik te laten betalen. Vraag of ze binnen twee weken (of zo) willen reageren. Het lijkt me wel verstandig om je opdrachtgever ook in te lichten, want ik denk dat het auteursrecht ook gedeeltelijk bij hem ligt (het is werk in opdracht), bovendien wordt die ook geschaad hierdoor.

Als ze niet op je voorstellen ingaan, zou je inderdaad moeten dagvaarden en naar de rechter moeten om het af te dwingen. Dat gaat een hoop geld kosten, dus ik hoop dat jij of je opdrachtgever dan een rechtsbijstandverszekering hebt.

Bijdrager
    tiny

Wat een eikels idd.

Zoals eerder ook al genoemd stond, zou ik het bedrijf zelf bellen. (Na screenshots e.d.)

Àls het idd in opdracht gemaakt is, krijgt de webdesigner sowieso problemen. Dit zou dus een van je eerste vragen moeten zijn. Dan kan je alsnog de link geven naar jouw site en wijzen op copyright en zo. Als iemand dit voor ze ‘gemaakt’ heeft en er misschien ook nog geld voor gekregen heeft, gaan ze bij hem/haar aankloppen. Als ze het zelf zijn, weten ze tenminste dat je er bovenop zit.

In ieder geval wens ik je heel veel sterkte toe met het aanpakken van deze gasten. Dieven van creatief eigendom mogen wat mij betreft (spreekwoordelijk) aan de hoogste boom!

Er is ook een site die duplicaat sites naast elkaar zet. Ik weet zo snel ff niet hoe hij heet en kan hem dus niet vinden. Misschien dat iemand anders het nog weet? Deze gasten verdienen zeker een plek op de lijst…

Bijdrager
    osxy

[code:1:3f785ab156]<meta http-equiv="Content-Language" content="NL">
    <meta name="abstract" content="CanvasCompany">
    <meta name="description" content="Wij drukken jouw favoriete foto, zelfgemaakte tekening of afbeelding in het groot af op canvas (schilderijdoek) en spannen dit, net als bij een echt schilderij, op een houten frame.">
    <meta name="keywords" content="foto canvas, foto op canvas, muurdecoratie, schilderijdoek, canvas, doek, foto op canvas, foto op doek, foto op linnen, foto op schilderijdoek, foto op schildersdoek, fotoschilderij, grootformaat, linnen, print op doek, printen op canvas, schilderij, schilderij doek, schilderij linnen, schilderij van foto, schilderijlinnen, schildersdoek, schilderslinnen, popart, pop-art, andy warhol">
    <meta name="language" content="Dutch">
    <meta name="robots" content="follow, index">[/code:1:3f785ab156]
    en
    [code:1:3f785ab156]<meta http-equiv="Content-Language" content="NL">
    <meta name="abstract" content="CanvasCompany">
    <meta name="description" content="Wij drukken jouw favoriete foto, zelfgemaakte tekening of afbeelding in het groot af op canvas (schilderijdoek) en spannen dit, net als bij een echt schilderij, op een houten frame.">
    <meta name="keywords" content="foto canvas, foto op canvas, muurdecoratie, schilderijdoek, canvas, doek, foto op canvas, foto op doek, foto op linnen, foto op schilderijdoek, foto op schildersdoek, fotoschilderij, grootformaat, linnen, print op doek, printen op canvas, schilderij, schilderij doek, schilderij linnen, schilderij van foto, schilderijlinnen, schildersdoek, schilderslinnen, popart, pop-art, andy warhol">
    <meta name="language" content="Dutch">
    <meta name="robots" content="follow, index">[/code:1:3f785ab156]

Ik zie het verschil niet en dat vind ik bewijs genoeg om een flinke rekening te sturen.

Bijdrager
    tiny

Ook valt me net nog op dat een van de weinige dingen die ze veranderd hebben, ze lelijk gedaan hebben: op de contact-pagina, staat er gewoon een lelijk, standaard Times-achtig font en helemaal tegen de bovenrand van het kader aan. Slecht en smakeloos.

Ik zie wel dat hij nog niet helemaal werkt en in bedrijf is? Dus wellicht heb je mazzel en wordt het niet echt gebruikt?

Bijdrager
    tennapel

– Bel eerst met het bedrijf, leg de situatie voor en vraag uitleg. Grote kans dat de opdrachtgever van niets weet, of wel.
    – Geef aan dat je er niet blij mee bent, dat je kopie-en van beide websites hebt gemaakt en dat ze de boel offline moeten halen, zo niet, dan vertel je ze dat je gerechtelijke stappen gaat ondernemen.
    – Ik weet niet of je een weblog o.i.d. hebt, maar nagel ze publiekelijk aan de schandpaal. Dat doet vaak meer pijn dan gerechtelijke procedures e.d.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 75)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.