5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    iJasper

webshop app

hoi, mijn bedrijf waar ik werk heeft een webshop met kleren (bekende merken enzo). nu willen zij een app laten maken, maar dit kan nergens. het mag niet volgens apple zegt iedereen. ik kan hier niks over vinden. als een app niet kan dan willen ze een responsive website.
    weet iemand waar het zwart op wit staat dat een webshop app met bekend merken niet mag?

Bijdrager
    computer space

Moet het een shop zijn? Conversie is namelijk bagger op mobiel. Kan dus ook een teaser app zijn. Kopen doet het gros nog op de desktop.

Bijdrager
    readefries

Je mag prima fysieke goederen verkopen in je app van Apple:

“Physical items cannot be purchased”

Zie : Getting Started with In-App Purchase on iOS and OS X

Bijdrager
    rdesign

Hey Jasper,

Ook ik werk bij een (kleding) webshop en ook wij zijn druk bezig met het kijken naar mobiele oplossingen. Wij hebben op dit moment nog geen mobiele site, responsive design of native app.

Wel zien we dat een groot gedeelte van onze bezoekers via de tablet / mobiel onze shop bezoeken. Op dagen zelfs méér dan 50%. Wat computer space al zegt is de conversie inderdaad best ‘bagger’. Waar onze conversie op de desktop rond de 4%/5% ligt is de conversie op mobiel rond de 1,5% – al zien we dit cijfer langzaam omhoog kruipen.

Deels ligt dit denk ik aan iDeal. We zien bezoekers wel het winkelmandje / verlanglijstje gebruiken maar niet afrekenen. Voor veel mensen (bijv. bij de Rabobank) is het bijv. niet mogelijk iets af te rekenen als ze bijv. in de trein zitten zonder een Random Reader bij zich te hebben. Veel mobiele betalingen zien wij dan ook vaak via Paypal of Bankoverschrijving gaan, terwijl dit op desktop amper of veel minder gebeurt.

Een native app met bekende merken mag gewoon. Heb het nergens zwart op wit voor je staan, maar ik zou niet weten waarom ’t niet zou mogen. Er zijn meerdere shops die het al doen. (Asos.com, 9straatjesonline, etc.) Alleen zoals Glitch al aangeeft mag de betaling dan niet via In-App Purchases gaan. (Ik neem aan dat je weet wat dit is? Bij een In-App Purchase gaat de aankoop dus via Apple, net als wanneer je bijv. Gamecredits in een spelletje koopt. Maar, dat wil je natuurlijk ook niet omdat dit via Apple gaat en je zo 30% van je omzet inlevert.:lol: ) Wat natuurlijk wel gewoon mag is de betaling via je normale webshop checkout laten gaan. Het browsen van je webshop doet de klant dan dus in de app, maar het afrekenen gaat via een Webview in de app. (Je normale checkout van je shop wordt dan dus zeg maar ingeladen in de app.)

Ik heb geen idee hoe groot de shop is waar jij werkt en of een app dan ‘de moeite waard’ is. Een app is natuurlijk veel en veel duurder dan een mobiele of responsive website en werkt dan ook nog eens maar op één OS. Wat denk ik het grootste voordeel is van een native app – en zéker bij een kledingwebshop – is de ervaring die je je klanten biedt. Een goede app werkt vaak zoveel lekkerder dan een responsive website!

Een paar ‘tips’ die ik je kan geven:
    – Er van uit gaande dat je webshop prima werkt op tablets: Kijk eens naar een mobiele versie van je site, in plaats van een responsive versie van je shop. Bij webshops is snelheid erg belangrijk. Responsive websites vragen best veel van je smartphone en de ervaring is dan ook vaak wat ‘laggy’ omdat je telefoon in feite 3 (of meerdere) ‘versies’ van je shop inlaadt. Een mobiele versie is echt geoptimaliseerd voor smartphones en werkt dus een stuk sneller – al werkt het nog lang niet zo smooth als bij een native app.

– Als je voor een responsive webshop gaat, doe het dan écht goed. Dus niet ergens een crappy Magento-template ergens vandaan trekken.

– Een goed voorbeeld van een responsive webshop is (vind ik zelf) de shop van Freshcotton. Je ziet dat irrelevante info (banner afbeelding, lelijke SEO-teksten, etc.) verdwijnt en de focus echt op de productafbeeldingen ligt.

– Vraag eens een offerte aan bij ‘Highstreet‘, een nieuw product van TouchWonders uit Utrecht dat (Magento)-shops ‘omzet’ naar een iPad apps. Zij zijn ook bij ons langsgekomen. Ze weten echt waar ze het over hebben en ik als ‘UX-designer in opleiding’ was best onder de indruk van de demo die ze ons lieten zien. In een recente blogpost op hun site zie je wat eerste resultaten van één van hun apps.

Al met al heeft het dus allemaal wel zijn voor- en nadelen. Ook voor ons is de keuze lastig. Weet toevallig ook dat zélfs Wehkamp nog niet echt weet wat ze er mee aan moeten.. Succes in ieder geval, hoop dat je wat met m’n veel te lange verhaal kan, haha!:lol:

Bijdrager
    Dapperdan

Als het om shop experience gaat is heeft een app als marktplaats het in de basis prima voor elkaar, alleen afrekenen kan daar niet direct. Maar weet nu dus ook waarom niet.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.