7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Jpunt

Webserver uitbreiden?

Hey iedereen,

Ik heb hier twee laptops. Ik gebruik m’n MacbookPro als dagelijkse machine en m’n Powerbook zet ik in als server. Hierop heb ik sinds afgelopen weekend naast een ftp-server ook de ingebouwde webserver geactiveerd, wat allemaal erg prima werkt:)

Mijn vraag is nu, kan ik deze webserver uitbreiden met bestanden (en MySQL) die op m’n MBP staan? Als ik hierop een site aan het bouwen ben, wil ik dat dus via m’n Powerbook beschikbaar stellen aan anderen buitenaf. Ik heb al geprobeerd een alias over te zetten, wat helaas niet werkt. Is dit ├╝berhaupt mogelijk? Iemand tips?

J.

Bijdrager
    GrizzDesign

Voor zover ik weet is dit niet op een makkelijke manier mogelijk, echter, er is een alternatief dat veel simpeler is.

A) Ik heb een router en heb (onder ander) poort 80 forwarded naar mijn PowerBook:

1) Zet de MacBook Pro ook als webserver, tijdens deze processen kun je in de rotuer even de andere doorlinken]]

2) Link poort 80 naar de PowerBook en poort 81 naar de MacBook Pro.

B) Ik wil mn MBP niet ook als server instellen veel te veel gedoe

1) Download een sync-programmatje dat over je netwerk een map op de PowerBook synchroniseerd.
    Zorg er dan wel eerst voor dat Bestanden delen is aangevinkt op tenminste de MacBook Pro, en in dezelfde werkgroep zitten kan een voordeel zijn.

Bijdrager
    The JM

Als je ook MySQL op je Mac wilt draaien kun je heel moeilijk gaan doen of je download MAMP: Een programmaatje dat je Mac in staat stelt een volledige webserver te zijn. MAMP luistert naar poort 8888, dus die moet je even forwarden.

Bijdrager
    Gfive

bij MAMP kan je je eigen porten of de standaard port :80 gebruiken.
    Het zelfde geldt voor MySQL dat meegeleverd wordt met MAMP

Kortom zet in je router (hoeft niet als je bij UPC of andere kabelboer zit) 1 comp volledig open.
    en klaar….. (je kan meestal in je router 1 computer volledige toegang geven tot het internet en terug)

Bijdrager
    Jpunt

ik verwijs nu port 80 al door naar mn PowerBook. Kan ik dan de MAMP-poorten op mn MBP naar mn MBP doorverwijzen en zo beide beschikbaar houden? Ik ben nu onderweg, dus vandaar dat ik het niet even probeer:)

Bijdrager
    The JM

Ja, zolang het maar verschillende poorten zijn. Je kan 1 poort maar naar 1 computer laten verwijzen.

Bijdrager
    Jpunt

Ok, net dus even geprobeerd en het werkt inderdaad prima zo! Alleen krijg ik nu online m’n volledige usermap (want zo heb ik MAMP ingesteld), terwijl ik alleen m’n Sites-map voor buitenaf beschikbaar wil hebben. Ik ga d’r nog even verder mee klooien, maar in ieder geval bedankt tot nu toe! Het principe is duidelijk:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.