16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    renzow18

Webserver op lokale Mac [Beantwoord]

Hallo,
    Ik heb een vraag:
    Ik wil een HTML-site die ik gemaakt heb met Textwrangler op een mac zetten zodat andere mensen hem kunnen bekijken. Hoe moet dit en hoe krijg ik het voor elkaar om de site ook toegankelijk te maken voor mensen buiten m’n locale netwerk?
    Ik draai op de Mac die ik wil gebruiken OSX Lion en GEEN server.

Bijdrager
    rdesign

Hoi!:)

Is mij ooit een keer gelukt met deze video: http://www.youtube.com/watch?v=zZUr-evsUpI

Bijdrager
    TRML

Misschien kan je beter een hosting paket nemen bij een goedkope provider zoals b.v. Je-eigen-domein.nl, kost geen drol en dan hoef je het allemaal niet zelf te regelen en zij hebben een veel grotere bandbreedte en geeft een veilig gevoel dat je weet dan niet zomaar iedereen op je mac zit.

Geblokkeerd
    Anoniem

Of je neemt gratis hosting, maar die hebben vaak advertentie’s en je hebt geen eigen domein (bv. http://www.naam.nl) maar een subdomein (http://www.naam.hostingsite.nl).
    Een goede gratis hosting zonder advertenties vind ik http://000webhost.com

Bijdrager
    renzow18

Bedankt maar ik vind het juist leuk om het een keer te proberen en een beetje te kijken hoe het werkt. De video zal ik gaan bekijken! Bedankt!

Bijdrager
    rdesign

000webhost is inderdaad goed, gratis, maar niet heel snel. Als het toch om een HTML-website gaat, kan je hem net zo goed in je Public map gooien van je Dropbox. (En mocht je dat niet hebben, zeker even downloaden!)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een paar eenvoudige instructies zijn genoeg, zou ik denken: ga naar ? -> Systeemvoorkeuren -> Delen en zet daar een vinkje voor “webserver” (eventueel moet je op het hangslot klikken en je naam en wachtwoord opgeven om dit mogelijk te maken).

In je router moet je dan port forwarding aanzetten zodat poort 80 doorgegeven wordt aan je computer. Hoe je dit doet is afhankelijk van het merk en model router, dus daarvoor kijk je in het handboek daarvoor of zoek je op het Internet op het modelnummer plus “port forwarding”.

Wat je ook moet doen is even uitzoeken wat je IP-adres is; als je provider je dit niet kan vertellen ga je naar bijvoorbeeld whatismyip.com. Hierachter zet je

/~gebruikersnaam

waarbij gebruikersnaam de korte naam van je account is, dus waarmee je op je computer inlogt.

Als je dan je website in de map Websites in je thuismap neerzet, is hij voor de buitenwereld beschikbaar op het IP-adres dat je hierboven uitgevonden hebt.

Bijdrager
    henkverhaar

@Jakko. Dat wou ik zeggen maar je was me voor;-)

Vanaf 10.4 (geloof ik) kun je in elke OSX eenvoudig via System Prefs een Apache Server aanzetten – daarvoor zat die Apache Server er ook gewoon in maar moest je wat ‘trucs’ uithalen om eea te activeren.

Als je vervolgens een domeinnaam registreert hoef je zelfs je IP-adres niet meer door te geven, dan kun je gewoon je webpagina’s onder naam bekend maken. Zo draait http://www.zwemfotoos.nl/ gewoon op mijn Mac mini mail en webserver thuis.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    henkverhaar op 02 januari 2012

Als je vervolgens een domeinnaam registreert hoef je zelfs je IP-adres niet meer door te geven, dan kun je gewoon je webpagina\’s onder naam bekend maken.

Sommige providers geven je een subdomein — zo kun je bij XS4ALL aan je IP-adres een naam naar keuze .xs4all.nl hebben (dus, laten we zeggen, iets als hierkunjemijnvakantiefotoszien.xs4all.nl of zo ;)).

Bijdrager
    henkverhaar

Klopt, da’s dan standaard bij je abbo. Maar dan moet je het wel bij xs4all hosten. Wil je een server op je eigen machine draaien, dan moet je toch aan een geregistreerde domeinnaam, omdat die aan jouw IP adres gekoppeld moet worden (meen ik me te herinneren, volgens mij koppelt xs4all die subdomeinnaam niet aan een remote IP adres).

Bijdrager
    renzow18

Dat registreren gaat me waarschijnlijk wel lukken met een gratis .tk domein.
    Bedankt voor de reacties van iedereen! Ik ga nu even kijken hoe ik op m’n KPN-router port forwarding open kan zetten.

Bijdrager
    renzow18

Als ik inlog op m’n KPN router en ik ga naar port forwarding moet ik een ‘LAN Host IP Adress’ invullen (ik neem aan dat dit m’n IP adres is) en een ‘AppName’ invullen maar wat is dit?

Bijdrager
    renzow18

Het is gelukt!!!!
    Met deze instellingen op de router:

IP host: [ip adres computer]
    AppName: FPT Server

Bijdrager
    renzow18

Toch werkt het nog niet helemaal :(. Vanaf een ander netwerk is het me nog niet gelukt in te loggen op m’n webserver. Bij de experiabox heb ik de volgende instellingen:

Op de plek van de grijze rechthoeken staat het IP adres wat ik zie in m’n systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    renzow18

Ik bedoel onder LAN Host IP Address

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    henkverhaar op 02 januari 2012

volgens mij koppelt xs4all die subdomeinnaam niet aan een remote IP adres

Ik weet wel zeker dat ik een .xs4all.nl-subdomein heb dat gekoppeld is aan het IP-adres van m’n ADSL-verbinding:)

renzow18 op 02 januari 2012

Als ik inlog op m\’n KPN router en ik ga naar port forwarding moet ik een \’LAN Host IP Adress\’ invullen (ik neem aan dat dit m\’n IP adres is)

Daarbij vul je het IP-adres in van de computer binnen je lokale netwerk — dat IP-adres zou je moeten kunnen vinden in de router, of in de systeemvoorkeuren van je computer.

renzow18 op 02 januari 2012

en een \’AppName\’ invullen maar wat is dit?

Ik vermoed dat daarbij ook iets gaat staan als “webserver” of “HTTP” — die moet je dan dus kiezen. Dit is een manier om te zorgen dat de juiste poort opengezet wordt, zonder dat aan leken uitgelegd moet worden dat ze daar een poortnummer in moeten vullen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.