18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Beatcontrast

Webdesign: welke macbook kopen?

Hallo,

In September zal ik een opleiding webdesign gaan volgen, en ik zou graag een nieuwe Macbook kopen omdat die van mij een beetje verouderd is en nogal traag loopt (zeker indien er programma’s geopend zijn).

Welke macbook raden jullie mij aan om te kopen om vooral met webdesign en graphische programmas zoals photoshop bezig te zijn?
    Ik zou graag willen dat deze zeer snel zou werken en veel opslaggeheugen heeft.

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    sam-105

wat is je budget? in dit geval is het simpel, hoe duurder, hoe sneller.
    de 15″ heeft veel schermruimte, dat komt goed van pas als je aan het ontwerpen bent, daarnaast is hij ook meteen lekker snel en heb je een redelijke hoeveelheid geheugen.

er is een uitzondering op het eerste wat ik zij, wanneer je de meest uitgebreide 13” koopt met snellere processor kun je beter de goedkope 15” halen voor het zelfde geld en ongeveer de zelfde spes

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Welke MacBook heb je nu dan?

Voor webdesign heb je echt niet de allernieuwste i7 en fantastische grafische processor e.d. nodig. Ik zou je huidige MacBook (Pro?) upgraden met een SSD en het maximale RAM. Daarna een schone installatie. Daarmee zet je elke 2008+ MacBook weer om in een machine die qua (gevoels)snelheid (maar niet rekenkracht) kan concurreren met de allernieuwste MacBooks.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn advies verander je workflow en je kunt zo’n beetje elke Mac kopen die op Yosemite draait, en als het nieuw moet zijn dan zelfs elk *instapmodel.

*Kleine disclaimer, de instap iMac en instap Mac mini zijn daar van uitgesloten dat zijn geen Mac computers.

Bijdrager
    computer space

Ben benieuwd wat je nu hebt. Meestal worden macbooks traag door op het einde lopende 5400 toeren HD. Begin eens met een SSD plaatsen en wat meer ram.

Bijdrager
    Beatcontrast

Heb een Macbook Pro 13” van begin 2011. Hij loopt echt niet meer zoals ik het wil, bij het openen van programma’s of zelfs het openen van systeemvoorkeuren krijg ik het laadsymbool (het cirkeltje) voor enkele ogenblikken. Ik wil natuurlijk dat alles perfect en snel kan lopen voor al het werk dat ik moet verrichten tijdens de opleiding.

Heb geen ervaring met het plaatsen of de juiste werking van SSD’s en RAM’s. Probleem is ook wel dat er 2 toetsen van mijn toetsenbord kapot zijn gegaan (witte stukje om ze in vast te klikken was gebroken). Dus als ik deze laptop zal houden zou ik ook een nieuw toetsenbord moeten kopen.

Wat lijkt jullie nu de beste keuze?

Aangezien ik geen ervaring heb hiermee zou ik graag nog willen vragen hoeveel ik ongeveer kwijt zal zijn indien ik gebruik ga maken van SSD’s en RAM’s?

@Sam105, ik heb niet precies een budget. Ik wil gewoon dat ik er snel en perfect mee kan werken en alle functionaliteiten die ik tijdens de opleiding en in mijn vrije tijd wil gebruiken op een snelle manier werken. Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Bijdrager
    Beatcontrast

Misschien ook nog wel handig om weten: Mijn Macbook is ontzettend snel plat, na 1u30 a 2u gebruik is de batterij plat. Dus dat betekend wellicht dat ik ook nog een nieuwe batterij moet aanschaffen. Daarom dat ik niet echt nadacht over huidige prestaties verbeteren maar eerder aan een nieuw exemplaar kopen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Tja.

Nieuwe accu:……….€99 (appleparts.nl of iFixit EU)
    Nieuw toetsenbord: €79
    SSD:…………………..€80 (Crucial MX100 250GB)
    RAM:………………..€100 (Kingston)

Plus misschien inbouwkosten voor het toetsenbord (de rest kan je best zelf doen) kom je misschien op €400 uit. Je hebt er geen nieuwe voor.

Een vergelijkbare nieuwe 13″ MacBook Pro kost €1889. Je krijgt dan wel het retina scherm, een nieuwere processor met een beetje meer rekenkracht en iets betere graphics (2.7GHz i5/256GB/16GB/Iris 6100). Dan moet jij je afvragen, “kan ik het verschil van €1489 rechtvaardigen?”

Bijdrager
    Beatcontrast

Bedankt voor je post Waffle, lijkt me inderdaad een betere optie om mijn huidige wat te “pimpen” dan.

Ben je er zeker van dat hij dan weer naar behoren zal werken? Want als ik nu bijvoorbeeld een bladwijzer van een website wil maken krijg ik het laadsymbool te zien voor een second of 5, wat ik toch echt wel absurd traag vind.

En indien ik dan toch nog een nieuwe macbook zou willen kopen binnen enkele jaren, kan ik die SSD en RAM aankopen dan ook nog gebruiken om die macbook nog sterker en sneller te maken? Of zit er hier verschil in tussen bijvoorbeeld 13” en 15” modellen?

Bijdrager
    Shmoo

Los van het feit dat je batterij stuk/op is en je HD mogelijk niet meer in de meest geweldige conditie is klinkt dit toch als een probleem met software dat op de achtergrond bezig is met je Mac langzaam te maken.

Test je Mac eens met deze tool, even installeren en dan naar het report kijken.
    http://www.etresoft.com/etrecheck

Die MacBook Pro is namelijk nog lang niet op en daar kun je makkelijk nog twee misschien wel drie jaar op werken.

Bijdrager
    SunKeeper

Tja, als je het aan mij vraagt zou ik dan weer inzetten op een nieuwe MacBook Pro, daar proberen zuinig op te zijn en er lang mee doen. Aan de andere kant is het geen beste tijd omdat aankopen vanwege de euro/dollar-verhouding nu duur zijn. Losse onderdelen om te repareren hebben daar geen last van.

Maar, er wordt vergeten dat je je huidige MacBook Pro kunt verkopen als je een nieuwe aanschaft. Natuurlijk niet de hoofdprijs vanwege het toetsenbord, maar grofweg kun je toch rekenen op € 300 tot 450,-
    Al weet ik zo niet de specificaties, dus ben ik maar even van het instapmodel destijds uitgegaan.

Bijdrager
    Jeddes

Ik zou ook geen nieuwe kopen, ‘pimp my Mac’ is de goedkoopste optie, en het klopt dat je er dan nog jaren mee door kan gaan. Vergeet niet dat met de nieuwste MacBooks je geen opties hebt om je machine te upgraden, dat geldt alleen voor de oudere modellen, haal daar je voordeel uit zou ik zeggen.

Bijdrager
    Beatcontrast

Eerst en vooral: bedankt voor de reacties.

Ik heb even wat youtube video’s gekeken in verband met je macbook terug sneller te krijgen, en nu gaat hij al terug veel sneller. Ben dus van plan om een nieuw toetsenbord, een nieuwe batterij en SSD en RAM aan te schaffen.

Iemand die me wat meer uitleg kan geven over SSD’s en RAM zodat ik zeker een juiste keuze maak, heb bijvoorbeeld gezien dat er 120GB, 256GB, 500GB en 1TB varianten zijn.

Welke zijn goed genoeg om mijn macbook veel vlotter te laten lopen (ook voor zaken zoals webdesign, photoshop,…)?
    Is er een merk dat beter is als dat van de concurrenten? Zijn ze allemaal compatibel voor macbook pro’s 13 inch?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Jeddes

Gewoon een 256 gb SSD is meer dan voldoende. Je kan het van Crucial nemen (goedkoper) of Samsung.
    Wat betreft het RAM kan je volgens mij max 16gb (2x8gb) erin zetten. Wat heb je nu aan RAM? 2x8gb kost je 140 ongeveer, dan ben je klaar lig.

SSD:
    Crucial:
    http://tweakers.net/pricewatch/282242/crucial-m4-ssd-25-inch-256gb.html
    Samsung:
    http://www.ikfix.nl/ssd-256gb-samsung-840-pro/nl/product/1798/?CPI=0

Toetsenbord:
    http://www.ikfix.nl/toetsenbord-voor-de-macbook-unibody-13-alle-modellen-v/a-l2008/nl/product/1649/?CPI=0

Hier kan je zien hoe je je toetsenbord vervangt:

Hier kan je zien hoe je de HD kan plaatsen/vervangen door SSD:

Je moet even rondkijken waar je de voordeligste versies van al dit kan bestellen, effe rondshoppen dus.
    Veel succes.

Bijdrager
    Beatcontrast

Bedankt voor je reactie, momenteel heb ik 4GB RAM.

Heb grondig rondgezocht op het internet en denk dat ik voor de Crucial BX100 250GB SSD zal gaan, als RAM voor de Crucial Ballistix sport 16GB DIMM DDR-3.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Beatcontrast

Wat is het verschil dan tussen die en die van het merk Crucial die ik hierboven had vermeld?

Bijdrager
    TheBigZ

Deze reepjes hebben de goede snelheid (1333MHz) en zijn bestemd voor jouw MBP.
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.3-13-early-2011-unibody-thunderbolt-specs.html
    Ze werken gegarandeerd.
    .
    Een andere optie is twee van deze: http://tweakers.net/pricewatch/310609/kingston-kta-mb1333-8g.html

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.