16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Erikaatje

webdesign proces

Ik ben een (web)designer.

Ik ben bezig met een schema voor projectmanagers om duidelijk te krijgen hoe mijn werkproces verloopt.

Ik wil vooral de volgende vragen duidelijk krijgen:

wie en wat heb ik wanneer nodig tijdens mijn proces in de meest ideale situatie
    en
    Wat lever ik wanneer precies op? (microdeadlines + deliverables)

Ik heb tot nu toe de volgende stappen:

-briefing (interne & externe kickoff)
    -doelgroep bebpalen
    -concept bepalen

-moodboard
    -kleurenstudies/stijlstudies
    -schermontwerpen

-styleguide
    -overdracht naar templater/programmeur

Aangezien hier veel mensen met veel ervaring zitten ben ik erg benieuwd hoe jullie het ideale werkproces voor designers voor ogen zijn?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Bijdrager
    MichMich

Ikzelf vind de volgende onderdelen altijd heel belangrijk:

– Eisenlijst (Browser/Resolutie/Etc…)
    – Funtioneel Ontwerp
    – Sitemap (bij grote sites)
    – Wireframes (bij gecompliceerde sites)

Bijdrager
    Erikaatje

bedankt voor je input!

dat zijn inderdaad belangrijke onderdelen.

Welke me n u ook te binnenschiet en ook zeker belangrijk is:

– Eventuele huisstijl logo of andere richtlijnen

Bijdrager
    Oost

Paar puntjes die misschien nog kunnen worden toegevoegd:

– Inventariseer wat er nodig is. (Teksten/foto’s etc.) Geef dit tijdig door zodat de klant er mee aan de gang kan en jij er dus niet op hoeft te wachten.

– Grafisch Ontwerp (verantwoord je keuzes)

– Prototype (Cross platform testen)

Bijdrager
    Chantal C.
    ”MichMich”

- Eisenlijst (Browser/Resolutie/Etc…)

Een beetje achterhaald puntje. Een beetje webdesigner bouwt een website die op alle browsers goed werkt.

Bijdrager
    Erikaatje
    ”Oost!”

– Inventariseer wat er nodig is. (Teksten/foto’s etc.) Geef dit tijdig door zodat de klant er mee aan de gang kan en jij er dus niet op hoeft te wachten.

Vooral deze vind sterk.
    Inderdaad goed voor de klant..
    maar ook voor de ontwerper.. op die manier kan ik rekening houden met lengtes van menu items etc

Bijdrager
    Erikaatje
    ”Chantal
    ”MichMich”

- Eisenlijst (Browser/Resolutie/Etc…)

Een beetje achterhaald puntje. Een beetje webdesigner bouwt een website die op alle browsers goed werkt.

Niet helemaal mee eens.. ik maak ook wel eens een ontwerp voor een intranet… de gebruikers binnen een bedrijf hebben vaak wel bijzondere resoluties omdat ze vaak balken in hun scherm hebben zitten van bv bepaalde software.

Bijdrager
    Oost
    ”Erikaatje”
    ”Oost!”

Vooral deze vind sterk.
    Inderdaad goed voor de klant..
    maar ook voor de ontwerper.. op die manier kan ik rekening houden met lengtes van menu items etc

Leuke website heb je trouwens, en een aantal goeie logo’s in je portfolio! Heb je even toegevoegd op twitter:)

Bijdrager
    Erikaatje

thnx:)

Bijdrager
    Sunneh

Misschien niet proffesioneel,

Maar ik kijk altijd welke branche ze zich bevinden, wat doet de concurrent, wat doen zij op het moment goed wat de huidige klant niet doet, en hoe kun je ze “beter” maken dan de concurentie.. Dus gewoon snel rondkijken op concurrenten websites

Bijdrager
    z

Doelstelling
    Wat wil je klant bereiken met een site

Bijdrager
    Erikaatje
    ”Sunneh”

Maar ik kijk altijd welke branche ze zich bevinden, wat doet de concurrent, wat doen zij op het moment goed wat de huidige klant niet doet, en hoe kun je ze “beter” maken dan de concurentie.. Dus gewoon snel rondkijken op concurrenten websites

goeie.. en gewoon professioneel hoor:)

laat ik het research naar concurrentie noemen .

thnx voor je input!

Bijdrager
    mgroot13

Hoi, dit lijkt me een uitstekend boek voor je: Webdesign, van concept tot realisatie, Hedwyg van Groenendaal.

NBD|Biblion recensie:
    Bij het maken van een website komt niet alleen de techniek kijken, maar is een doordacht ontwerp essentieel voor het succes ervan. Deze cursus webdesign richt zich op het maken van een professionele website met behulp van een zogenaamd Internet Project Plan. Dit plan wordt in de loop van het boek uitgewerkt en omvat analyse en planning, het vaststellen van de doelgroep, organiseren van informatie, functioneel ontwerp, grafisch ontwerp, technisch ontwerp, een onderhoudsplan en promotie van de website. De afsluitende hoofdstukken behandelen juridische aspecten, standaarden in webdesign en specifieke afwegingen voor het opzetten van een interne bedrijfswebsite. De tekst is voorzien van vele schermafbeeldingen in kleur die vormgeving in bestaande websites illustreren en wordt aangevuld door interviews met experts binnen het vakgebied. De schrijfster heeft meer dan twaalf jaar ervaring op dit gebied en is oprichter van een eigen internet-bedrijf en -opleidingscentrum. In dit boek zet ze een degelijk en compleet plan uiteen voor het in teamverband opzetten van een grote (bedrijfs)website.

Bijdrager
    Erikaatje

thnx voor je tip.. ik ken het boek.

Maar eigenlijk vind ik het leuker om hier met z’n alle tot mooie lijst samen te komen.
    Wat overigens heel aardig lukt tot nu toe!

Bijdrager
    Oost
    ”Erikaatje”
    ”Sunneh”

goeie.. en gewoon professioneel hoor:)

laat ik het research naar concurrentie noemen .

thnx voor je input!

Word ook wel concurrentie analyse genoemd.

Bijdrager
    Erikaatje

oke ik heb het aangepast danku:)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.