27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    NaomiBaar

Webdesign cursus af, wat nu?!

Hee,

Ik heb net een webdesign cursus afgerond en ben dus nog heel nieuw met alles. Een website maken en uploaden kan ik. Maar een website onderhouden, veranderen en/of overnemen is niet behandeld.
    Nu wordt ik gevraagd een website van iemand te onderhouden, maar wat heb ik daar nu allemaal bij nodig en hoe pak ik dit aan?

Tijdens de cursus die ik heb gevold heb ik een aantal dingen geleerd:
    – HTML
    – CSS
    – FilleZilla
    Daarnaast heb ik de basis geleerd van: javascript, gimp, flash

Ondertussen weet ik dat je een website het beste offline kunt veranderen. Maar hoe kom ik aan het bestand en de juiste gegevens?

Ik heb een e-mail doorgestuurd gekregen met wat gegevens waar ik eigenlijk niets aan heb. Wat heb ik precies nodig, en hoe kom ik daar het beste aan?

Geblokkeerd
    Anoniem

Maar hoe kom ik aan het bestand en de juiste gegevens?

Ik heb een e-mail doorgestuurd gekregen met wat gegevens waar ik eigenlijk niets aan heb. Wat heb ik precies nodig, en hoe kom ik daar het beste aan?

Iets meer info hierover aub.

Bijdrager
    NaomiBaar

Dit kreeg ik doorgestuurd:

De inloggegevens:

Gebruikersnaam: *****
    Wachtwoord: *****
    Domeinnaam: naam.nl
    helpdesk: http://www.domeinhuis.nl/helpdesk

Ik heb gewerkt met Dreamweaver (een software waarmee je files offline kan bewerken). Om de files dan op de site te zetten heb je een FTP client nodig. Je kan even googlen naar een ‘online ftp client’ of een programma daarvoor downloaden. Bijvoorbeeld ‘win ftp’ . Dat is gratis en erg makkelijk te bedienen. Je ziet dan net als in Windows Explorer links je mapjes op de computer en rechts de mapjes op de site, en kan files van de ene naar de andere kant kopieren.

ALs je inlogt via een FTP liggen de bestanden die ik gebruikt heb hier:

/domains/anadanst.nl/public_html

Hier ligt de index file en vind je de volgende mappen:

oud
    awstats = deze map heb ik nooit aangepast, is van de vorige webbeheerder
    index_bestanden = deze map heb ik nooit aangepast, is van de vorige webbeheerder
    workshops_bestanden = deze map heb ik nooit aangepast, is van de vorige webbeheerder

recent
    _img = de plaatjes waar het hoofdframe opgebouwd is (niet de navigatie buttons) Dit heb ik niet veranderd.
    content = alle onder-paginas en (een deel van) de fotos
    pictures = de rest van de fotos op de site

————–

Hier kan ik niet veel mee, denk ik.
    Wat ik nodig heb is een kopie van de website als bestand, en de ftp gegevens zodat ik de website kan bewerken en uploaden, toch?
    Of heb ik andere gegevens nodig?

Bijdrager
    NaomiBaar

Wat ik graag wil weten is:
    Iemand heeft een bestaande website en wilt die door jou laten veranderen/onderhouden.

Wat moet je in zo’n situatie dan precies doen, en wat heb je nodig?

Bijdrager
    Shmoo
    NaomiBaar op 26 maart 2016

Wat ik graag wil weten is:

Wat moet je in zo’n situatie dan precies doen, en wat heb je nodig?

Iets meer ervaring dan jij nu hebt waarschijnlijk?

Hoeveel websites heb jij zelf al gemaakt, gewoon om te oefenen? Dat soort dingen zijn essentieel om een basis te krijgen in het geen dat je wilt doen. Wat jij eigenlijk vraagt hier is; ik heb mijn rijbewijs gehaald en mag bij een taxibedrijf gaan werken hoe gaat dit nu verder?

Als je de gegevens van de webserver hebt dan kun je toch inloggen en een kopie van de site maken op je eigen computer. Aanpassingen maken en als je tevreden bent upload je deze aanpassingen weer naar de server.

Moderator
    Night

Los daarvan: WordPress sites (op basis van php en serverside SQL database) pas je gewoon online aan. Dat is offline niet eens te doen.

Bijdrager
    Nino ten Voorde

Wat jij hebt geleerd is front-end website ontwikkelen. Alleen op basis hoe de website eruit komt te zien. Om echt websites te ontwikkelen heb je eigenlijk ook back-end kennis nodig. Hiermee kun je bijvoorbeeld functionaliteiten verwerken in een website, zoals een gastenboek waar mensen hun berichtje kunnen achterlaten. Het is wel goed om te beseffen dat website-ontwikkeling heel breed is en dat html, css en ftp eigenlijk niet voldoende is om serieus websites te gaan ontwikkelen voor klanten. Je kunt in de toekomst klanten treffen die ook functionaliteiten in hun website verwerkt willen hebben wat niet te realiseren is met enkel html en css. Je zult, of je kennis moeten uitbreiden, of met iemand samen moeten werken die verstand heeft van website back-ends.

Een aantal zaken waar je je even in zal moeten verdiepen zijn de onderdelen van het drie-tier-model, ik heb de onderdelen even in een moeilijkheidsgraad geplaatst:

Website Front-end, Presentatie-tier
    Basics
    – HTML5.
    – Javascript of een javascript framework zoals jQuery.
    – CSS Selectors
    Gevorderd
    – Ontwerpen en structureren van CSS stylesheets: Scalable and Modular Architecture for CSS.
    – Minimaal CSS Framework zoals Bootstrap, Skeleton, Foundation.
    – Minimaal 1 CSS pre-processor taal zoals SASS/SCSS, Less, Stylus.
    Nieuwste ontwikkeling, Pro
    – Gebruik van AngularJS
    – Gebruik van ReactJS

Website Back-end, Applicatie-tier:
    Basics
    – PHP (Procedural programming).
    – NodeJS (Javascript).
    – Niet zelf ontwikkelen maar gebruik maken van een CMS zoals Wordpress of Joomla.
    Gevorderd
    – ASP.NET.
    – CodeIgniter (PHP Framework).
    – CakePHP (PHP Framework).
    – PHP (Object Oriented).
    – Htaccess en ModRewrite (Apache).
    Ruby On Rails
    Professioneel
    – Java.
    – Scala.
    Play.
    – C++.
    HipHop VM (HHVM).

Website Back-end, Data-tier
    Basic
    – SQL.
    Gevorderd
    – Kennis en het kunnen opvangen van SQL Injection.
    Professioneel
    – Databaserechten.
    – Database normalisatie, Codd’s 12 rules PDF van idc-online.

Bijdrager
    NaomiBaar

Dankjulliewel voor de reacties!

Ik moet inderdaad nog een hoop leren dat ben ik ook van plan, vond het wel moeilijk om de juiste sites/boeken te vinden, hier heb ik een heleboel aan.
    Het is de website van een vriendin van mij. Zij betalen erg weinig voor het onderhouden van hun website en dat is ook in het resultaat te zien. Als iets moet worden aangepast staat ineens op een andere pagina een afbeelding uitgerekt ofzo. Daarom vroegen ze of ik die kleine dingetjes wil veranderen zodat ik daar juist ook van kan leren.

Wat ik begrijp is dat ik de gegevens van de webserver nodig heb. Nu heb ik de naam en het ww maar de naam van de webserver heb ik nog niet, daar moet ik dus achter komen, en dan kan ik de website downloaden.

Misschien een domme vraag omdat het dan misschien allemaal duidelijk wordt maar toch, hoe kan ik een website het beste downloaden?
    Ik moet nog veel leren en daar ben ik hier ook voor. Ik bied mezelf nog niet aan als webdesigner omdat ik nog niet veel kan maar voor vrienden of kennissen ben ik wel aan wat bezig. Dit zal wel ff duren en ik zal veel dingen tegen komen die niet mee werken, maar ik zal toch ergens moeten beginnen.

Bijdrager
    peterdh

Je zegt dat je dreamweaver hebt, daar zit een ingebouwde FTP-client in, dan heb je Filezilla o.i.d. niet nodig.
    Je maakt in DW een nieuwe site aan, met de inleggegevens van de vriendin.
    hierna zie je aan de ene kant van DW de online files van de site, die kun je dan heel makkelijk downloaded naar je eigen computer.
    maar als ik zo lees moet je je eerst maar eens goed in DW en de verschillende soorten websites verdiepen.

Bijdrager
    NaomiBaar

Die tekst heb ik gekregen in een doorgestuurde e-mail. Ik gebruik DW niet en dat ben ik ook niet van plan

Bijdrager
    peterdh

dan heb ik dat zeker verkeerd gelezen:

Ik heb gewerkt met Dreamweaver (een software waarmee je files offline kan bewerken).

Bijdrager
    NaomiBaar

Degene waarvoor ik de website zou gaan bijhouden heeft de designer een mail gestuurd. Hij heeft vervolgens een mail terug gestuurd en die heb ik weer doorgekregen. Volgens mij is dit een e-mail die hij weer heeft gekregen toen hij het onderhouden van de website overnam.
    Waar moet ik dan precies naar vragen als ik opnieuw een e-mail stuur?
    Ik heb nog geen ervaring met WordPress ofzo en maak ook geen gebruik van DW, alleen HTML en CSS, tot nu toe. Hiermee kan ik kleine dingetjes veranderen, wat ook de bedoeling is. De website is prima zoals die nu is, het gaat alleen om tekst en afbeeldingen die ik dan zou veranderen.

Bijdrager
    NaomiBaar

Het staat er inderdaad niet echt duidelijk…sorry

Bijdrager
    peterdh

wat je moet vragen zijn de inloggegevens:
    naam
    wachtwoord
    het ip adres van de server waar de website gehost wordt
    kan ook ftp://anadanst.nl/ zijn
    en in welke folder de website staat (dit kan verschillen)

zie net dat je dat eigenlijk al hebt, want je kon door de mappen op de server browsen.

Bijdrager
    NaomiBaar

Nu ik je reactie lees voel ik me ineens heel dom….
    Op een of andere manier zocht ik naar een ander ww en gebruikersnaam, maar het kwartje valt.

Hoe kan ik de website dat het beste downloaden?

Bijdrager
    NaomiBaar

Dankjewel in ieder geval!

Bijdrager
    peterdh

FileZilla bijvoorbeeld

Bijdrager
    MEEUW

Allereerst goed dat je cursus heb gedaan,en verder wil leren.
    zeker handig om voor je vriendin simpel de website bij te houden. (maar ga nu niet gelijk websites verkopen aan klanten;) ).

ik zit een beetje met verbazing te lezen.
    Als je een cursus de basis heb gehad van html en css (lijk mij al voldoende om die basis eerst te leren en dan nog eens javascript, gimp, flash.
    Je zou toch juist javascript weg laten en ftp gaan uitleggen en hoe je iets online kan zetten(server, domeinnaam, e-mail aanmaken ofzo)
    En dat ze flash uberhaupt nog info over geven…
    wat voor cursus heb je gedaan?

uiteraard kan je altijd vragen stellen op forum. (eerst google…. meeste antwoorden staan al op internet)

Moderator
    Night

Je hebt nog wat werk voor de boeg:)

Zat even op de site van anadanst.nl te kijken, maar daar kwam ik nogal wat tenenkrommende zaken tegen, om maar te zwijgen over het feit dat Google de vertaling van de site mag verzorgen…

Soms is het beter om van scratch af aan te beginnen. Voor dit type (blog) sites is WordPress of soortgenoten een uitstekende basis.

Bijdrager
    Koning Frank
    NaomiBaar op 27 maart 2016

… heeft de designer een mail gestuurd.

_____ !!

Bijdrager
    NaomiBaar

Dank jullie wel voor de reacties!
    De cursus die ik gevolgd heb is van NHA, persoonlijk vond ik het wel een fijne cursus (wel oud, HTML4) er zijn wel veel verschillende dingen behandeld maar wel van alles alleen de basis of misschien wel minder dat vind ik jammer. ftp is wel behandeld, we hebben hiervoor fillezilla gebruikt maar we hebben alleen uploaden behandeld.
    Wat is jullie tip over waar ik het beste mee kan beginnen?
    HTML en CSS nog beter onder de knie krijgen? en hoe doe ik dat het beste, gewoon heel veel oefenen of hebben jullie andere tips?
    Heeft iemand ervaring met: treehouse?
    En heeft iemand ervaring met andere schriftelijke cursussen of avond school in NL, die hij/zij aanbeveeld?

Bijdrager
    Shmoo

Ik vond persoonlijk dit soort sites altijd wel heel erg fijn.

http://html5up.net

Waar ik heel erg veel van geleerd heb is gewoon websites maken voor helemaal niemand terwijl je wel het idee hebt dat je ze voor iemand maakt. Je doet gewoon net alsof je een website gaat maken voor het taxi bedrijf in het dorp. Je kijkt op hun huidige website en leest daar een beetje waar ze voor staan en wat ze doen en daarna ga je op bovenstaande site een website/template zoeken die daar mogelijk bij past.

Dan download je een template en ga je dat aanpassen alsof je echt met een opdracht bezig bent, je gebruikt afbeeldingen en teksten van de huidige site en begint dingen aan te passen zoals jij het zou doen. Je zult zien dat dit veel moeilijker is dan het lijkt maar daar leer je dus wel heel erg veel van want loopt dan tegen problemen aan die je moet gaan oplossen en waar je online moet gaan opzoeken hoe zoiets werkt. Je haalt bijv. een slideshow weg uit het template maar wilt daar een vaste banner voor in de plaats zetten. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder dat je ziet dat jij op die positie iets hebt aangepast. Dat is veel moeilijker dan je denkt omdat het template gemaakt is door iemand met veel ervaring en jij dat nog niet hebt.

Gewoon oefenen op die manier en je zal beter en beter worden bij elke site die je maakt leer je wel een paar nieuwe dingen. Ik denk dat je dit wel een keer of 25 moet doen voordat je echt een soort van basis begint te krijgen in de manier van werken.

Vooral begrijpen en zien dat bepaalde afmetingen en patronen ergens vandaan komen en dus niet gewoon uit de losse pols komen rollen is heel belangrijk.
    Een goed voorbeeld is OMT, toen OMT in 2010 ( uit mijn hoofd ) dit redesign kreeg was dat voor die tijd ongekend goed en tot in het kleinste detail geperfectioneerd. Er is extreem veel tijd in gaan zitten om dit te maken en de manier waarop was bijna ongekend voor die tijd.

Zie dit soort patronen en dat deze afmetingen gelijk zijn.

.
    Later zijn ze zelf maar een beetje gaan sleutelen zoals de wind waait en met een motto van, als het online staat en werkt dan zal het wel goed zijn en dan krijg je dit soort dingen.

.

Hier kan ik mij over opvreten als ik dit zie gebeuren maar dit zijn fouten die zal jij ook maken in het begin omdat dit het verschil is tussen ervaring en iemand die dat minder heeft.

Bijdrager
    koen

Inderdaad oefenen, oefenen, oefenen(y)

En zoals hierboven al aangegeven, kijk ook eens naar WordPress.

Coda is een mooi programma, waar je in kunt coderen, gelijk het resultaat kunt zien en het heeft een ingebouwde ftp client.

Geblokkeerd
    Anoniem

Espresso is ook wel fijne software. Gebruikte het heel veel voor de CSS van een wegpagina http://macrabbit.com/espresso/

Bijdrager
    Shmoo

Coda heeft nog die ingebouwde FTP ( Transmit ) app dus daar zit nog wel iets van een handigheidje of pluspuntje maar de app zelf staat ook al jaren stil in echte verder ontwikkeling. Al brengt de ontwikkelaar wel nog steeds gewoon elke maand of twee maanden kleine updates uit die betrekking hebben op de stabiliteit van de app.

Espresso heeft alleen een mooi icoontje en verder is er volgens mij al sinds 2014 niet meer na omgekeken. Vroeger had dit bedrijf een app genaamd CSSEdit dat was de allerbeste editor ooit gemaakt om CSS mee te bewerken, alleen kwamen ze toen op het idee om dit programma in hun toen al bestaande Espresso app te verwerken, ze dachten op die manier zieltjes te winnen van andere populaire editors zoals Coda en TextMate maar dat was meteen het einde van hun reputatie.
    In die tijd gebruikte de meeste mensen Coda of TextMate voor HTML/PHP en CSSEdit er naast voor CSS. Espresso was nooit een optie voor de mensen mensen die Coda of TextMate gebruikte dus was het al heel snel afgelopen voor de mannen uit België.

Tegenwoordig ben je helemaal hip en 2016 als je met Atom.io werkt. Al zijn ze bij Panic Inc. als het goed is ook weer voorzichtig bezig met Coda versie 3 ( wat een betaalde upgrade zal worden ).

Bijdrager
    koen

Espresso heb ik ook en het is handig, maar het voelde altijd wat ‘buggy’ aan.

Bijdrager
    NaomiBaar

Dan kjullie wel voor de reacties! Ik heb hier echt heel veel aan, ik ga aan de slag en jullie zullen vast nog wel van mij horen!

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.