8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    koert83

Webcams echt zo OS-afhankelijk??

:finderoud: Hallo, ben nieuw op ’t forum.
    Ik heb een half jaar geleden ofzo een eMac 1GHz, 768MB RAM, Superdrive, X10.2.8, aangeschaft.
    Nu viel het me op dat er tegenwoordig cams zijnj voor net geen 15euro. Oké, de kwaliteit zal er vermoedelijk naar zijn, maar dat laat ik even in ’t midden, spelt geen rol.
    Er zijn bijvoorbeeld vrij goedkope Logitech webcams, maar die zouden niet werken op Mac. De duurdere Logitechs wel (pro4000,…)…

Ik vraag me af of het niet mogelijk is om, op een aantal specifieke gevallen na misschien, deze cams toch te gebruiken. Uiteindelijk is er toch niet voor niks een standaard gebruikt voor de meeste cams, die USB noemt, en dus “universeel” zou moeten zijn…?

Op ’t werk gebruik ik soms een Minolta digitale camera om schadegevallen enz… vast te leggen.
    Toen ik deze op mijn Mac wou gebruiken, moest ik eerst ergens één of ander bestandje openen in mijn systeemmap, en er dan een lijntje code bijplakken ofzo…
    Toen werkte de Minolta wel.
    Is er dan geen gelijkaardige mogelijkheid voor webcams?

Ik ken de Macam onzin, maar dat systeem zuigt. Ik wil weten of het deftig kan opgelost worden.

Bijdrager
    HSL

wat het punt meestal is is dat de producenten verzuimen drivers voor goedkopere modellen te maken..
    mijn inziens is maccam een veel deftigere oplossing dan in de code te gaan rommelen.,.:)

maar ja..

Bijdrager
    buurman

“Ik wil weten of het deftig kan opgelost worden”

http://www.ioxperts.com . Deftiger dan macam, want het is niet gratis. Maar wel gratis te proberen.

Bijdrager
    HSL
    ”buurman”

”Ik wil weten of het deftig kan opgelost worden”

http://www.ioxperts.com . Deftiger dan macam, want het is niet gratis. Maar wel gratis te proberen.

mag ik vragen waarom je dat wel deftig vind en maccam niet?
    is eigenlijk toch precies hetzelfde?

maccam draait ook al dik een jaar zonder problemen bij mij.. met een usb cam van 20 euro.. (heel goedkoop prutsmerk)

Bijdrager
    vishaakje

die ioxperts moet je ook voor lappen…
    http://webcam-osx.sourceforge.net/
    is gratis, staat een grote lijst met ondersteunde cams op..

Bijdrager
    koert83

Pff, wat ben je met een standaard als ieder merk er toch maar weer zijn eigen ding mee wilt doen. Alsof het nog niet erg genoeg is dat MS dit al doet met iedere standaard die je maar kunt bedenken…

Ik ga volgende week een auto maken, hij zal maar 100EUR kosten en onverslijtbaar zijn, maar je moet er wel speciale brandstof ingieten die alleen IK heb.:?

Bijdrager
    Sad

Ja elke fabrikant wil zijn eigen standaarden hebben. Als je het dan eindelijk werkend hebt, koop je de volgende keer weer hetzelfde merk omdat je anders van alles moet aanpassen. Dat is dan weer het nadeel van vrije markt-economie.

Gelukkig hebben we ook open source standaarden. Volgens mij voldoet de iSight aan de IIDC-norm, maar wat dat is, is mij ook een raadsel.

Anyway, als je de ioExperts gebruikt, wel betalen hoor je kan dat soort gasten maar beter steunen, want je camera fabrikant gaat het niet voor je doen.

Bijdrager
    koert83
    ”colpolyp”

Anyway, als je de ioExperts gebruikt, wel betalen hoor je kan dat soort gasten maar beter steunen, want je camera fabrikant gaat het niet voor je doen.

Mwaahaa :lol:
    Dat zou dan, de allereerste keer zijn in mijn hele computercarrière!

Baajdeweej, ik dacht eraan om een iSight te kopen, maar ik ga ’t toch maar niet doen. Te veel geld voor wat ik er weer maar mee wil doen. Spijtig toch dat die FireWire rommel nog altijd aan de dure kant is, dat zag ik eerder zitten dan usb:(
    In elk geval, als iemand toch nog weet hoe zulke dingen op te lossen door in de OS te knoeien, graag info!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.