16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    mailmen

webcam met nightview (infrarood)

Op dit moment heb ik een isight, maar ik ben opzoek naar een webcam met een nightview (infrarood) functie. In mijn zoektocht op internet kwam ik bijvoorbeeld dit tegen.
    Is er iemand die ervaring heeft met deze, of een andere webcam die dit kan?

overige info:
    Hij hoeft het niet perse met ichat te doen, hij is bedoeld om met evocam de boel ’s nachts in de gaten te houden. Ik werk op een g5 met het laatste systeem. Ik ben al bij de dixons, mediamarkt en staffhorst geweest. usb of firewire maakt me niet uit.

alvast bedankt!

Bijdrager
    was frans

en gewoon een serieuze beveiligingscamera? Die zijn er sowieso met infrarood te krijgen, ik zie ze in ieder geval vaak genoeg hangen….

Bijdrager
    buurman

Je isight is al een night vision camera, alleen heeft de apple software geen mogelijkheid om dit te activeren. Met software zoals iGlasses kun je de night-vision aan zetten:
    http://www.ecamm.com/mac/iglasses/

Edit: conrad.nl heeft voor weinig geld infra rood schijnwerpers,
    Artikelnr.: 114995 – 8A
    Artikelnr.: 750488 – 62

Bijdrager
    Deskman

De meeste CCD’s zijn uitermate gevoelig voor infrarood. Elke digitale camera kun je met een IR filtertje zo gebruiken als infaroodcamera. Ik vermoed dat een IR-filter op je iSight plakken al een IR beeld geeft. Snelle test: pak je IR afstandbediening en kijk ernaar via de iSight…

Foto met een Nikon coolpix en een IR-filter. Bladgroen reflecteert veel meer IR dan gewone objecten en toont derhalve veel lichter dan normaal.

Bijdrager
    mailmen

bedankt!
    ik ga hier mee aan de gang!

groet
    Martijn

Bijdrager
    Deskman

Google eens rond…

http://homepage.ntlworld.com/geoff.johnson2/IR/ Webcams hebben een IR sperfilter in de lens zitten… Koop dus vooral een goedkoop maar werkend webcammetje, want hij moet uit elkaar :D

Bijdrager
    mailmen

Ik heb mijn soldeerbout al uit het vet gehaald….
    maar zoals je begrijpt gaat de isight niet open;-)
    Ga wel even wat halen bij de mediamarkt……

Bijdrager
    buurman

De isight hoeft niet open voor night vision, vervanging van de apple software driver door de iglasses driver is voldoende.

Bijdrager
    roy

Heeft iemand er een screencap van? wil eigenlijk wel weten of het goed werkt.

Bijdrager
    XyonN

Wat nog veel simpeler is, is om een klein cluster van IR ledjes te maken. Deze zet je naast je iSight neer en je kan zien in het donker. Hiervoor hoef je dus niets te slopen, alleen te maken. Zoals al eerder gemeld ziet je iSight standaard IR licht. Elke webcam kan dat. Dus ik zou zeggen: Bestel ze bij conrad en ga aan de slag met je “Elite soldeer skills”!!!:P

Godspeed,
    XyonN

Bijdrager
    mailmen

dit is het resultaat met iGlasses:

met licht

en met heel weinig licht

oordeel zelf…
    ik sta niet te juigen… :P

Bijdrager
    Deskman

IR geeft ook geen beeld als er geen licht is. Je moet IR-licht gebruiken om wat te kunnen zien.

Dat groene beeld is ook maar nep. Die apparaten die ze in het leger gebruiken als nachtzichtapparatuur zijn zgn restlichtverdsterkers die elke langskomende foton oppikt en versterkt (meestal een paar keer) om dan op een fluorecentiescherm te worden getooond. Een heel ander verhaal dan IR. En onbetaalbaar.

Het aardige van IR is, is dat het voor mens en veel dier onzichtbaar is omdat het buiten het gevoeligheidsgebied van de ogen valt. Voor echt strategische toepassingen niet bruikbaar omdat iedereen met een IR camera kan zien waar jij met je IR-schijnwerper heen staat te stralen. Voor beveiliging is dat niet zo’n punt. Zie de link naar Conrad.

Bijdrager
    mailmen

ok!
    ik weet er blijkbaar niet zo veel van.
    Ik ben al onder de indruk van het eerste de beste groene schermpje….

Bijdrager
    mailmen

dit is trouwens met een afstandbediening……

Bijdrager
    buurman

[schaamteloze reclame] Als je echte restlicht-kijkers wilt, dan kun je die ook hier kopen: http://www.radiodiscount.nl/nightowl.html [/schaamteloze reclame]

Een isight met een i.r. lamp geeft echter ook een prima nachtbeeld, in het absolute donker zelfs beter als een onverlichte restkijker.

P.S. aan Deskman: Filters om van een gewone camera een ir camera te maken bestaan helaas niet. In sommige gevallen moet je juist het i.r. filter weghalen om een camera een warmtecamera te maken.

Bijdrager
    Deskman

Wat is een gewone camera?? Als het stikdonker is hoef je denk ik niks te filteren, maar als je overdag IR wilt zien zul je toch een IR-filter ervoor moeten hangen dat (in tegenstelling tot de naam) uitsluitend IR doorlaat.

De Chip is over het algemeen nogal (over) gevoelig voor IR. Daar verandert dus niks aan. (kortom, ik denk dat we we hetzelfde bedoelen en weten, maar denken dat de ander het bij het verkeerde eind heeft…)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.