14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Webbezoekers, hoe lui laten we ze worden?

Hallo mensen,

Zit zelf in het wereldje van de digitale media. Maak 2D / 3D animaties, programmeren, Flash en ook websites. Nu zit ik al een tijdje met een vraag in mijn hoofd. Namelijk, hoe lui laten wij onze webbezoekers worden?

Als je kijkt naar de eisen van een succesvolle website komen we al gauw met de volgende punten:

– Snel
    – Duidelijk
    – Veel eye candy
    – Geen pop-ups
    – Niet te veel klikken
    – Niet te veel scrollen
    – Niet te breed
    – Direct vinden wat je zoekt

Ik vraag me vooral af wat het surf gedrag is van de gemiddelde webbezoeker. Gaat deze net als ik naar een website, om hem in 1 sec. te beoordelen door hem wel of niet weg te klikken. En klikt deze vervolgens overal op waar je op klikken kan, alleen om te weten wat er achter zit? Kijkt deze alleen naar de eye candy, en is deze te lui om een tekst te lezen waar je een klein stukje voor moet scrollen?

Als ik bijv. naar deze website kijk: http://www.agencynet.com/ zie ik een prachtig vormgegeven website die goed is uitgewerkt. Maar lui als ik ben, denk ik wow das vet, verken ik met mijn muis de klikgebieden, begin overal op te rammen, om te zien wat er dan weer gebeurd. Vervolgens kom ik op een pagina waar tekst staat. Op dat moment denk ik “Hee, tekst!” … “Grappig” en klik vervolgens verder zonder de tekst te lezen. Op zo’n moment is het doel van die website, namelijk het overbrengen van informatie naar mijn mening totaal mislukt.

Moeten wij als webdesigner zijnde, de webbezoeker niet eens wat meer motiveren en eens zorgen dat de gemiddelde webgebruiker meer geduld gaat krijgen, en wat meer aandacht besteed om de boodschap / doel tot zich te nemen?

Of ben ik nou Paranoide?[/i]

Bijdrager
    MacBeer

Het hangt allemaal af van de doelgroep die je wil bereiken. Jou voorbeeld van ‘agency’ is vooral bedoeld voor mensen die het bureau benaderen vanuit de positie van potentiele klant of vanuit de positie van vormgever. Iemand die op zoek ik naar een caravanstandplaats in Drunen in de periode Juni/Juli zal bij zo’n interface meteen wegklikken. Maar een vormgever (creatief) of een bedrijf die een onderscheidende website nodig heeft zal zich de ogen uitkijken.

Het is een showcase van het bureau. Ze laten zien wat ze kunnen en ze laten zien dat ze onderscheidend werk maken.
    Ga bij iedere site na wie de doelgroep zou kunnen zijn en leer je te verplaatsen in die doelgroep. En vanuit dat perspectief kijk je waar de knelpunten van een site zitten.

Bijdrager
    Sharky K.

heeft niet veel met luiheid te maken maar met kwaliteit van user interface ontwerp.
    Ik zou zeker niet de gebruiker verplichten om zo te browsen zoals jij wilt. Als je dit lukt dwing je ze al niet omdat ze gewoon weg kunnen klikken. Je kunt dus niet dwingen in de huidige web markt, en dat is prachtig.

Bijdrager
    tennapel

Als je echt wilt weten hoe het zit met het gedrag van bezoekers in de algemene zin, misschien moet je dan eens wat artikelen (“alert boxes”) gaan lezen op http://www.useit.com

Het bedrijf van Jakob Nielsen doet namelijk echt (laboratorium) onderzoek naar gedrag van gebruikers en de effectiviteit van het 1 en het ander.

”Jesper”

Op dat moment denk ik “Hee, tekst!” … “Grappig” en klik vervolgens verder zonder de tekst te lezen. Op zo’n moment is het doel van die website, namelijk het overbrengen van informatie naar mijn mening totaal mislukt.

Nee hoor, dat is niet mislukt. Misschien behoor jij helemaal niet tot de doelgroep, misschien is die tekst helemaal niet van toepassing op jouw gedrag op dat moment. Jij kijkt alleen naar de eye candy en bent niet op zoek naar de inhoud. Als je namelijk op zoek was naar de tekst had je die wel gelezen, ongeacht de vormgeving. Tenzij natuurlijk de vormgeving je het lezen onmogelijk maakt; maar dat is een andere discussie.

Bijdrager
    Ferris Bueller

Zo die website van http://www.useit.com die is pas echt afschuwelijk, die klik ik dus meteen weer weg, heb dan inderdaad geen zin om mij in zoveel tekst te verdiepen.
    Maar ben het wel eens met de stelling dat je een website bouwt voor een bepaalde doelgroep die opzoek in naar ‘bepaalde’ informatie.

Succes met je onderzoek!

Bijdrager
    dfI*)#[email protected](*_)$U#JHEN#[email protected]$(#@Halert(‘hi’);

meestal ben ik binnen 5 sec ook weg als het me niet bevalt.

Moderator
    Pete.Z
    ”Jesper”

Als ik bijv. naar deze website kijk: http://www.agencynet.com/ zie ik een prachtig vormgegeven website die goed is uitgewerkt. Maar lui als ik ben, denk ik wow das vet, verken ik met mijn muis de klikgebieden, begin overal op te rammen, om te zien wat er dan weer gebeurd. [/i]

Ik vind dat nou typisch een voorbeeld van inderdaad mooi vormgegeven,maar verder volkomen irritant en onduidelijk.
    Verwijnende en weer verschijnende links,kamertjes waarop ik duidelijk kan klikken,maar geen idee waar ik dan uitkom.Erg mooi,maar wel een site waar ik absoluut niet in ga lopen ronddolen als ik serieus op zoek ben naar informatie.
    Eyecandy is leuk,vormgeving is prachtig,en wat knap dat iemand het kan maken,maar het doel van een site is toch nog steeds om info te geven en bij voorkeur klanten te lokken,en dat vergeet men weleens,imho.

Bijdrager
    jay03
    ”Pete.Z”
    ”Jesper”

Als ik bijv. naar deze website kijk: http://www.agencynet.com/ zie ik een prachtig vormgegeven website die goed is uitgewerkt. Maar lui als ik ben, denk ik wow das vet, verken ik met mijn muis de klikgebieden, begin overal op te rammen, om te zien wat er dan weer gebeurd. [/i]

Ik vind dat nou typisch een voorbeeld van inderdaad mooi vormgegeven,maar verder volkomen irritant en onduidelijk.
    Verwijnende en weer verschijnende links,kamertjes waarop ik duidelijk kan klikken,maar geen idee waar ik dan uitkom.Erg mooi,maar wel een site waar ik absoluut niet in ga lopen ronddolen als ik serieus op zoek ben naar informatie.
    Eyecandy is leuk,vormgeving is prachtig,en wat knap dat iemand het kan maken,maar het doel van een site is toch nog steeds om info te geven en bij voorkeur klanten te lokken,en dat vergeet men weleens,imho.

er zit onder een menu waarmee je ook in de kamertjes kan komen :wink:

Ik denk dat het idd aan de doelgroep is.
    Ook moet je als ontwerper gewoon slim omgaan met de ruimte die je hebt,
    hoe interesseer je de kijker met het eerste wat ze op het scherm zien, en waardoor klikken ze dan verder door de site.

Bijdrager
    Lustigson
    ”Jesper”

Namelijk, hoe lui laten wij onze webbezoekers worden?

Zo lui als ze willen zijn. 8) Zij zijn namelijk de klant. Zij betalen je salaris als je website belangrijk voor je bedrijfsvoering is.

– Snel » juist
    – Duidelijk » vraaggericht
    – Veel eye candy » nee, alleen als je eye candy verkoopt
    – Geen pop-ups » zeker niet
    – Niet te veel klikken » binnen drie kliks antwoord geven op de vraag
    – Niet te veel scrollen » liever scrollen dan verder moeten klikken
    – Niet te breed » smalle kolommen met tekst lezen prettiger dan lange regels
    – Direct vinden wat je zoekt » altijd!

Bijdrager
    MacBeer

@ Lustigson,

Allemaal waar maar die ‘regels’ zijn niet voor iedere site van toepassing. Een vormgever voor het web moet in staat zijn om een briefing te vertalen naar een creative oplossing. Daar hoort ook een stukje marketingdenken bij. Soms is eye-candy een hele goede zet bij een site en zijn pop-ups een prima oplossing.

Het is sterk afhankelijk van de doelstellingen van de klant.

Bijdrager
    Sharky K.

btw, eye candy is meestal niet eye candy… in Mac OS X is bijna alle eye candy een verbetering voor de user interface…

Bijdrager
    Sunneh

Het onderwerp: (web)design.

Het blijft een appart beroep, creatief maar vooral moeilijk.

Wat is het doel van de klant? Hoe wilt men naar hun klanten voorkomen (flitserig.. rustig .. behulpzaam). Je moet altijd weten wat voor klanten het bedrijf krijgt, jong of oud, er zit veel verschil in.. ook de lui-heid.

Jongeren zien graag flash (alhoewel ik jong ben wordt ik er vaak gek van). Als je naar een stukje google en kom op de pagina waar alle tekst duidelijk staat en niet verder hoef te klikken hoor je mij niet klagen. Zo kan het gedrag van iemand anders ook zijn.

Hellaas is de mens veelzijdig en is standaard nooit standaard.

Bijdrager
    a la Mac

Als ik iets haat is het wel geluid/muziek op een website. (Heel) af en toe kan het wel leuk zijn maar meestal verpest het gewoon de muziek in iTunes…

Bijdrager
    Lustigson
    ”Sunneh”

Jongeren zien graag flash…

Says who? 8)

Als Flash functioneel gebruikt wordt, is ’t een goed medium. Maar het blijft hoe dan ook een medium. Het is nooit een doel op zich.

De gebruiker/bezoeker/lezer moet altijd het uitgangspunt van een website zijn. Wat vraagt hij, zoekt hij, wil hij. Het web is het meest vraaggestuurde medium dat er is.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.