7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Bonte

Web databank

Hoi iedereen, m’n eerste postje hier :D

Ik wil een database publiceren op m’n site maar weet niet echt hoe dit moet. site-tje maken lukt natuurlijk maar ik weet echt niet hoe te beginnen aan een SQL geval. Filemaker zou me wel lukken maar die hosting is traag en duur.
    mySQL wordt overal wel aangeboden maar bestaat er voor osX een programma om een simpele databank aan te maken? Een site met beginners info zou ook welkom zijn.

Ik heb een stripboeken databank in Filemaker (100.000 records) en zou die graag op m’n site plaatsen. Het zou heel simpel kunnen zonder al te veel franje, reeks->subreeks->lijst boeken.

Het maakt eigenlijk niet veel uit hoe maar als het kan makkelijk aan te vullen en een invulveld op elke pagina om ontbrekende info naar mij te sturen.

Tips zijn welkom.

Bijdrager
    spacemonkey

Voor zulk soort websites wordt vaak PHP in combinatie met mySQL gebruikt. Beide zijn ‘freeware’ en er zijn voldoende recources (howto’s) op internet te vinden over het gebruik er van. Het nadeel is echter wel dat je twee dingen moet leren.
    Mischien is het geheel te uitgebreid voor jouw wensen en kun je het af zonder database maar met (web) scripts o.i.d.. Daar heb ik geen verstand van dus dat zou je zelf even moet uitvissen

In ieder geval, mocht je besluiten met PHP en mySQL aan de slag te gaan, is het boek ‘PHP 4 zonder stress’ misschien iets voor jouw. Het behandeld de installatie (Windows & Linux) en het opzetten van een site m.b.v. PHP en SQL in maar 220 pagina’s (echt voor beginners).

PHP 4 zonder stress, J Franke, Easy Computing

Opmerking:
    Nee ik ben niet, op watvoor manier dan ook, verbonden met de schrijver of uitgever van het bovenstaande boek. Ik dacht dat het misschien handig zou zijn;)

Bijdrager
    thejazz

Ik ken het boek ook, en het is een goed boek.

Het behandeld ook het maken van een CMS systeem. Dus best uitgebreid.
    Wat ik wel het nadeel aan het boek vind is dat het geen voorbeelden laat zien voor OSX.
    Ik heb bv geen eigen PHP server aan de praat gekregen op mijn mac. Het anders zo irritant testen, om telkens te uploaden.

Maar voor de rest een goed boekie…

Bijdrager
    Webbiker

Ik weet niet hoe je kennis van HTML en dergelijke is, maar als je daar redelijk mee bekend bent dan zou je eens kunnen kijken naar DreamWeaver van Macromedia. Deze editor heeft een aantal standaard ‘behaviours’ die php-code kunnen schrijven om data uit te lezen uit een (MySql) database. Dus voor PHP heb je dan weinig kennis nodig.

Wat MySql betreft is behoorlijk wat over te vinden op het net en op dit forum. Installatie zal dan ook niet zo’n probleem zijn. Iig heeft deze site me enorm geholpen. De enige bottleneck lijkt me dan de verhuizing van de data uit FM naar MySql, zeker als het om 100.000 records gaat.

Bijdrager
    y-it

Voor php kun je best naar http://www.entropy.ch/software/macosx/php/ gaan. Daar is evt. ook Mysql te vinden, maar deze heb ik van http://www.serverlogistics.com/mysql.php gehaald, omdat die ook een complete installatie laat zien en een prefpane erbij heeft. Om databases via Macosx te maken/beheren e.d. kun je bijv. cocoamysql gebruiken (te vinden op macupdate.com of versiontracker).

Een goede PHP/Mysql-generator op Macosx-gebied ben ik nog niet tegengekomen, maar op Winddoos-gebied is er wel eentje, nl. phpmaker. Deze is te vinden op http://www.hkvstore.com/phpmaker. Briljant programma, maar helaas niet voor Macosx. Echter: het gaat om het resultaat: de php-pagina’s met bijbehorende/achterliggende database.[/url]

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als je de database al hebt in Filemaker zou ik op zoek gaan naar een hosting provider die filemaker draait.Er zijn tegenwoordig zat hosting providers die een X-serve hebben draaien, kleine moeite om een Filemaker DB erop te zetten. Er is zelfs een lid van het forum die het doet voor een heel redelijk tarief ik ben alleen zijn naam even kwijt :(

[bewerk] dit is em:
    http://www.xserve-hosting.nl/
    hij heet Casper maar is tot 12 aug. met vakantie

Bijdrager
    Bonte

Ik heb gekeken naar xserve-hosting maar dat blijft toch duur hoor, zonder fm hosting is 100MB al 15 per maand en daarvoor heb je al een leuke 500 mb met php en mysql bij belgiumhosting. Met FM hosting zal het waarschijnlijk 30 of meer zijn en extra MB’s zijn onbetaalbaar, laat staan de lage trafic die maar toegelaten is. Het blijft een dure zaak.

Ik had gehoopt op een programma die zonder veel programeren een simpele SQL-achtig iets kan maken, phpmaker lijkt wel zoiets maar dan voor osX. Een PC komt er vooralsnog niet in huis en emulatie lukt niet met m’n huidige Mac en ook niet met m’n volgende als MS z’n emulator weer eens uitstelt:(

Ik ga de links hierboven eens uitspitten en de Dreamwaver mogelijkheden bekijken al moet ik zeggen dat al m’n kennis self-made is met trial and error. FM lukt me wonderbaarlijk goed maar alles wat te veel zelf programmeren vereist doet me de das om.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.