18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    queenfan

WD5000BPVT MacBook Pro

Simpele vraag is dit model we goed voor de MBP mid 2009,?

Moderator
    Pete.Z

Simpele vraag misschien als je duidelijk maakt wat een WD5000BPVT is, bij voorkeur ook in je titel.
    Nu is het meer een moeilijk raadsel.

(en ja, ik heb het even opgezocht, maar om dat nou te verlangen van iedereen die je wel wil helpen?)

Bijdrager
    queenfan

Even een voorgeschiedenis mijn huidige HDD krijgt kuren wil deze vervangen, heb eerst een Western Digital 320Gb gehad gaf een hoop problemen met installeren. Als dit wel lukte dan zag ik constant het strandballetje en liep constant vast.

Heb deze terug gebracht en heb nu dus een Western Digital WD5000BPVT, deze wil ik in een MacBook Pro 2,53GHz met 6Gb geheugen plaatsen.

Het is een model van mid 2009 (gekocht december 2009), het is een 500Gb harde schijf.

Moderator
    unSOUND

Misschien is het niet handig om voor elk type schijf nu een apart topic te gaan starten. Nu lopen er inmiddels al 4 topics door hetzelfde euvel, en dat maakt het niet overzichtelijker…

Bijdrager
    queenfan

Je hebt gelijk, mag wel bijelkaar gevoegd worden.

Bijdrager
    klonic

Ik had de 500GB WD Scorpio Blue ook, is een van de slechtste HDDs die ik ooit heb gehad. Kan overigens gewoon door pech komen of door een gebruikersfout (laatste kan ik me niet voorstellen). Ik zeg ondanks dat 100% van mijn 500GB WD SB’s kapot zijn gegaan (1 van de 1) dat dit een prima schijf is, echter mocht jij dit van meer mensen horen dan is dit wellicht toch niet zon goede schijf;) .

Bijdrager
    queenfan

Dit is nu mijn 3e WD schijf de eerste 2 waren de WD3200BPVT en de laatste een WD5000BPVT allen met dezelfde problemen.

Het opstarten duurt langer, maakt veel meer lawaai, is sloom, het strandballetje is regelmatig te zien, heel vaak zit mijn MBP vast voor een paar seconden enz. las ook op het forum van macrumors dat je met jumpers moet werken maar die zitten er niet bij.

Ik ga ook deze weer inleveren en kijken voor een andere die werk 100% zeker werkt, iemand een suggestie??? dacht aan een Seagate Momentus XT

Bijdrager
    fmeesters

Ik heb een WD5000BEKT in mijn MacBook Pro 2011 liggen en ben erg tevreden. Eerst als primaire systeem schijf. Sinds een paar weken heb ik hem m.b.v. een optibay gedegradeerd naar een “tweederangs” positie om een SSD als boot-disk te kunnen gebruiken waar hij het nog steeds prima doet.

Moderator
    unSOUND
    queenfan op 10 januari 2012

Dit is nu mijn 3e WD schijf de eerste 2 waren de WD3200BPVT en de laatste een WD5000BPVT allen met dezelfde problemen.

Gekke is dat dit allemaal schijven zijn die gewoon horen te werken in een Mac. Reden te meer om te gaan denken dat het niet aan de schijven ligt, maar aan de machine zelf. Moederbord, SATA aansluiting… dergelijke.

Bijdrager
    queenfan

@UnSound, ik lees zo op het forum van MaRumors en lees het volgende..

Sounds like you have gotten a drive with the new “Advanced Format” technology (WD5000BPVT?). Your drive will perform horribly unless you do one of the following:

A. Place a jumper as described on the drive itself, before partitioning (you’ll need to delete all partitions and repartition)

Option A is only recommended if you have 1 partition! If you install Bootcamp, your Bootcamp partition will be slow.

B. Run the “WD align utility” from Windows. This will correctly align your partitions without destroying data. Can take a long time depending on how much space is used.

PS: I don’t think this will work through Bootcamp, easiest way is probably connect your disk in “Target Disk” mode to another machine running Bootcamp and do it from there.

C. Do not install the jumper, instead delete all partitions and repartition under Vista/Win7. After that you’ll have to re-format (not re-partition) to HFS+.

D. Delete all partitions and re-partition under Linux with the following command:

Code:
    fdisk -H 224 -S 56 /dev/sdaThis should be possible by booting any recent Linux CD/DVD. Note that afterwards you will have to boot up from the OSX DVD and format your partition to HFS+ and then install OSX.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=916058

En op het forum van Apple zelf lees ik het volgende:

I tried following disks with no success:

Seagate Momentus XT ST95005620AS
    Western Digital Scorpio Blue 750GB WD7500BPVT
    Western Digital Scorpio Blue 500GB WD5000BPVT

It was tested with the MacBook Pro 5,4 (late 2009) and EFI Firmeware 1,7.

https://discussions.apple.com/thread/2267098?start=150&tstart=0

Ga vanmiddag eens kijke of deze HDD wel werkt in de macbook van mijn vrouw, mocht ik weer dezelfde problemen hebben dan zal ik eens kijken voor een Seagate Momentus XT die blijken wel te werken.

Moderator
    unSOUND

Vreemd, ik heb ook schijven met het advanced format en die werken probleemloos, de site van WD zegt zelf ook dat zolang je OS X Tiger of hoger draait, je niks nodig hebt…

Bijdrager
    queenfan

Heb Apple gebeld en die had het over dat er sommige modellen zijn die meer stroom zouden trekken, ga straks eens kijken wat het verschil is tussen mijn huidige (werkende) harde schijf en de schijven die ik inmiddels terug gebracht heb.

Heb vandaag de WD5000BPVT in mijn vrouw haar witte 13.3″ MacBook (2007) geplaatst en daar ge├»nstalleerd en dat ging goed, haar HDD in mijn MBP gezet en ook geen probleem.

Maar goed zal eens kijken of het verhaal van Apple klopt, anders opzoek naar een Seagate of een SSD schijf van minimaal 250Gb.

Moderator
    unSOUND

Die verschillen zijn miniem, ze zitten eigenlijk allemaal rond de 2 a 3 wat bij gebruik…

Bijdrager
    queenfan

Weet dat de 15″ MacBook Pro 2,53GHz een 60w voeding bij zat, mischien is dit wel een “mindere” Pro dan de anderen.

Kijk je naar de andere 15″ MacBook Pro’s (unibody) die hebben allen een 85w voeding.

Moderator
    unSOUND

Mag niks uitmaken… De gewone MacBooks hebben een 45 watt oplader en daar doen die schijven het ook. Bovendien staat de lader er eigenlijk los van…

Bijdrager
    queenfan

De lader van mijn vrouw haar Macbook is ook 60W

Moderator
    unSOUND

Daarom zeg ik dus ook dat je niet naar de lader moet kijken… Sowieso geloof ik weinig van dat stroom-verhaal, mijn 2007 machine heeft 1 SSD en 2 HDD’s en heeft nergens last van… En dat zijn dus diezelfde Scorpio Blue’s…

Bijdrager
    queenfan

Ik vind het ook een vreemd verhaal, maar lees wel meer problemen met de WD….BPVT schijven.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.