30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    MacRolly

WD My Cloud Of Synology

Hoi iedereen,

Kan iemand mij helpen met de volgende keuze?

Ik wil graag een goeie NAS cloud systeem aanschaffen, maar ik kom er niet uit welke van de 2 de beste is…

De keus is uit een WD My Cloud systeem Of Synology systeem. Er zijn zo veel modellen en varianten onder deze 2 merken dat ik zie de bomen door het bos niet meer:-)

Ik zou graag vanuit dit systeem willen werken, dus al mijn werk (audio files) gelijk daarop kunnen opslaan en bewerken. De bedoeling hiervan is dat ik overal waar ik ben verder kan gaan met werken zonder problemen.

Wat ik graag zou willen is:

• De snelste in overdrag, upload/opslaan en download, thuis heb ik 200mbit download en (dacht ik) 40 upload, dus lijkt mij genoeg voor een snelle overdraag, in ieder geval thuis.
    • Het moet een automatisch backup functie hebben, het liefst met Time Machine.
    • Minimaal 4 TB (liefst 6)
    • Prijs tot max €350,-

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en eventuele aanbevelingen.

Bij voorbaat dank!

MacRolly

Bijdrager
    MacRolly

Oh ja,

Nu heb ik een WD My Cloud Home 3TB, best okay ding, maar net iets te langzaam en geen backup mogelijkheid. Daarom ben opzoek naar iets sneller, groter en veiliger ivm backup mogelijkheden apparaat.

thx

Bijdrager
    TheBigZ

Deze vraag is al vaker langsgekomen hier op het forum. Ik zou altijd voor een Synology kiezen uit jouw twee opties. Een van de beste NAS merken, Time Machine support etc.

Synology DS218play €228

WD Red 4TB €124

Totaal: €352. Later nog uitbreidbaar met een tweede schijf. (Ik zou er meteen een tweede schijf in zetten.)

https://www.synology.com/nl-nl/products/DS218play

Bijdrager
    fixar

Eerlijk gezegd snap ik niet dat je beide systemen in één zin noemt…. de ondersteuning voor NAS van WD kan niet in de schaduw staan van de uitgebreide ondersteuning en mogelijkheden die door Synology geboden worden.

Bijdrager
    plhsnt

Wat Fixar zegt, Synology steekt met kop en schouders boven die WD NAS uit.
    Ik heb zelf een 218+ met 2 schijven van 4 TB (in RAID). Dan kom je zo’n 100 euro boven je budget uit, maar heb je wel een razendsnelle NAS.

Maar een andere uitvoering (218 Play, 218, 216 Play) is ook goed. De j-versies zou ik niet aanraden, die zijn toch behoorlijk langzaam.

Bijdrager
    MacRolly

dank je wel allemaal!

@plhsnt, kan ik met de 218+ ook 1 schijf voor opslag en 1 voor backup gebruiken?

Bijdrager
    TheBigZ

MacRolly op 18 september 2018 om 15:52
    Kan ik met de 218+ ook 1 schijf voor opslag en 1 voor backup gebruiken?

Ja dat kan.

Synology ondersteunt zogenaamd JBOD gebruik. Dan heb je gewoon twee aparte schijven in een kastje zitten, afzonderlijk in te stellen en te gebruiken.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/general

Bijdrager
    MacSjon

<p class=”cite”>TheBigZ op 18 september 2018 om 18:05</p>

MacRolly op 18 september 2018 om 15:52
    Kan ik met de 218+ ook 1 schijf voor opslag en 1 voor backup gebruiken?

Ja dat kan.

De vraag is of je dat wil. Als je je data en back-up op hetzelfde apparaat zet dan ben je alsnog alles kwijt mocht het apparaat overlijden.

Bijdrager
    MacRolly

Waarom eigenlijk?
    Ik bedoel, gebeurt (bijna) nooit dat 2 HHD tegelijk stuk gaan?
    En als het systeem stuk gaat heb ik alsnog de HHD?..
    Of mis ik iets belangrijks in het verhaal?…

Bijdrager
    TheBigZ

Je wilt je werk (audio files) op de NAS opslaan (om er overal waar je bent, bij te kunnen, via internet). Dat kan, zie link hieronder.

Toegang tot uw Synology NAS via internet en bestanden delen

Dan is het wellicht handig om ook regelmatig een backup van die (werk)bestanden te maken. Die backup kun je maken op een tweede schijf in de NAS (of dat door de NAS zelf te  laten regelen via mirroring, RAID 1), of je kunt op gezette tijden een backup van de data op de NAS naar een externe USB schijf maken. Voor waardevolle data is zo’n externe backup zeker aan te bevelen.

Bijdrager
    MacSjon

De uitval van 1 schijf binnen je NAS kan inderdaad prima ondervangen worden door een RAID opstelling. Voor belangrijke data is dat niet afdoende, want mocht je getroffen worden door brand, blikseminslag of iets dergelijks dan heb je grote kans dat beide schijven niet meer bruikbaar zijn en data verloren.

Als je al je belangrijke bestanden lokaal hebt opgeslagen en je maakt daarvan (via TimeMachine oid) een back-up naar je NAS dan is bovenstaande misschien minder van toepassing.

Bijdrager
    MacRolly

Wauw te gek dit joh!

Okay even een samenvatting voor de zekerheid, dan ga ik de 218+ aanschaffen denk ik.

1) Ik 1 schijf van 4TB gebruiken voor mijn opslag en het sharen van mijn data.

2) kan schijf 2 (ook) van 4TB gebruiken als backup

3) kan ik een extra schijt aan de USB port aansluiten en daar ook een back-up laten maken.

4) kan ik ook een aparte back-up door timemachine laten maken!

Kan dat allemaal zo? Of is het te veel van het goede?

Enne, ja het zijn zeer belangrijke files allemaal, er mag niets verloren gaan…

thx

Bijdrager
    MacSjon

Ik denk dat je de juiste keus maakt door voor de 218+ te gaan (zelf de voorkeur voor Qnap, maar dat is om het even). Of 4TB genoeg is kan ik niet voor je inschatten, maar een 6 of 8 TB schijf is verhoudingsgewijs €/GB bijna net zo duur.

Beste kun je beide schijven als RAID configureren zodat data op beide schijven gelijk is. Handig mocht een van beide schijven defect gaan. Een deel van de ruimte op die RAID reserveer je voor je TM back-up.

Eens per dag/week/maand een volledige kopie maken naar een losse USB schijf die je ergens anders veilig opbergt lijkt me inderdaad slim. Het lijkt allemaal wat overdreven maar voor bedrijfsessentiele data is dit een must.

Bijdrager
    Groentenboer

<p class=”cite”>MacRolly op 20 september 2018 om 14:11</p>

4) kan ik ook een aparte back-up door timemachine laten maken!

Enne, ja het zijn zeer belangrijke files allemaal, er mag niets verloren gaan…

In het geval van zeer belangrijke files zou ik niet TimeMachine gebruiken…..

Bijdrager
    TheBigZ

MacRolly op 20 september 2018 om 14:11

Okay even een samenvatting voor de zekerheid, dan ga ik de 218+ aanschaffen denk ik.

Het wordt alles bij elkaar iets duurder dan je initiële budget, maar dan heb je ook een machtig mooi NAS systeem!:-)

DS218+ €325

2x 4TB WD Red €250

En vergeet deze niet: (voorbeeld)

4TB USB3 backup schijf €109

Bijdrager
    MacRolly

is deze ook okay?

Seagate Barracuda ST4000DM004 4 TB of is de WD RED echt beter? het enig is dat het bij elkaar €40,- goedkoper…

Externe HDD heb ik genoeg in huis 😅

Bijdrager
    Lucazz

Dit is echt wel een no-brainer. Synology is je beste keuze. Zelf heb ik de 218play en ben er zeer tevreden van. Ik gebruik het voornamelijk voor mijn muziekcollectie die ik van overal en met elk platform kan afspelen, meestal met mijn Naim Muso thuis maar ook regelmatig op afstand via mijn iPad.

Ik zou je wel sterk aanraden om twee HD’s in RAID te installeren. Vroeg of laat gaat een HD kaport, dat is een zekerheid. Als je een RAID configuratie moet je gewoon een nieuwe insteken en je NAS doet de rest. Je moet ook niet voor meer GB’s gaan dan je nodig hebt. Opslaggeheugen wordt elk jaar goedkoper dus het heeft niet veel zin om nu als in extra opslag te investeren als je die capaciteit maar binnen een paar jaar denkt nodig te hebben.

Bijdrager
    TheBigZ

MacRolly op 20 september 2018 om 23:13

…of is de WD RED echt beter?

De WD Red schijven zijn speciaal bestemd voor gebruik in een NAS. Als je tientjes wilt knabbelen kun je natuurlijk goedkopere schijven vinden.

Bijdrager
    Furbz

Ironwolf zijn hele mooie schijven ook voor de NAS

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    MacRolly

@ TheBigZ
    hahaha nou ja tientjes knabbelen… ik was van plan om 350 max 400 uit te geven nu kom ik uit op 600 🤔… Tsja 10jes zijn ook centjes 😜
    Maarja, als deze schijven zijn echt bedoeld voor NAS, doe ik het toch maar….😎

Bijdrager
    TheBigZ

Het kost wat, maar echt, je zult geen spijt hebben van je Synology aankoop. Succes!(y)

Bijdrager
    MacRolly

Okay….
    Synology DS218+ – check
    2 x Seagate HDD NAS 4TB Ironwolf – check
    4TB WD externe HDD. – check…

Hier ben ik tot zover erg blij mee, bedankt voor jullie hulp!
    👯‍♀️🕺🏼👯‍♂️✨💫

Maar nu.
    Weten jullie ook een goeie handleiding of YT instructie video om de 2 HDD samen te laten werken?
    Ik bedoel dat mijn data tegelijk op beide HDD wordt geschreven.
    Dus mocht er 1 uitvallen dat ik alsnog de andere heb als “back-up” heb.

Dan zou ik ook 1, het liefst 2 andere HDD als externe back-up via de usb porten willen aansluiten.

Ik hoor graag….

Thx

Bijdrager
    MacRolly

OMG heelpppp!!

Het is een al Windows venster en software wat op mijn Mac komt, het voelt niet lekker!!! Zware Windows allergie hieroo mensen!
    Hoe los ik dat op?

Bijdrager
    MacRolly

Ik heb gelukkig de goeie Mac apps gevonden.
    Nu heb ik “CloudStation” geïnstalleerd, maar hij slaat al mijn bestaande eerste op mijn mac en dan zijn ze te zien ook in mijn cloud.
    Dat is niet wat ik wil, ik wil dat al mijn werk alleen maar op het DS218+ systeem worden opgeslagen (vrij houden van mijn iMac disk).
    Eigenlijk wat ook mijn huidige WD MyCloud Home ook doet.

Gewoon alle bestaanden op het externe systeem opslaan zodat op al mijn Macs niets meer opgeslagen wordt, maar dat ik ze wel kan bereiken via MacBook/iPhone/iPad.

Ik weet niet precies waarom, maar ik vind het instellen van de DS218+ nogal ingewikkeld 🙈

Mijn laatste vragen zijn:

1) de 2 schijven naast elkaar laten werken (op beide de zelfde dat opslaan)

2) het maken van een automatisch back-up op externe HDD via de usb van de DS218+

3) het gebruik maken van een cloud systeem waarop ik al mijn werk overal kan openen, bewerken en weer opslaan.

4) de goeie OSX en iOS apps om dit cloud systeem te kunnen gebruiken….

Pfoei, sorry dat zijn misschien erg veel vragen, maar ik kom er niet uit 😬

Bijdrager
    TheBigZ

MacRolly op 9 oktober 2018 om 00:24

Weten jullie ook een goeie handleiding of YT instructie video om de 2 HDD samen te laten werken? Ik bedoel dat mijn data tegelijk op beide HDD wordt geschreven. Dus mocht er 1 uitvallen dat ik alsnog de andere heb als “back-up” heb.

Dat gebeurt waarschijnlijk al, tenminste, als je SHR (of RAID 1) hebt gekozen.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_what_is_raid

Bijdrager
    T-sec

Een IT-er vertelde mij dat het ook mogelijk is om 2 stuks 1 bay NAS drives te nemen. Dan 1 thuis en 1 op de zaak of bij familie/vrienden te zetten maar samen wel in RAID laten draaien. Gaat dan een schijf stuk dan verwissel je die simpel, brandt een van de 2 locaties af of wordt daar ingebroken dan heb je de andere locatie nog over. Nog veiliger zo lijkt het.

Als niet NAS gebruiker blijf ik hangen bij 16Gb Dropbox plus 1TB Stack maar metname Stack is door zijn trage webdev protocol geen werkbaar snelle netwerkschijf. Daarom twijfel ik nog regelmatig of ik moet investeren in een NAS, of dat ik beter $50,00 per jaar kan betalen voor een flinke Dropbox…

Ik ga er vanuit dat je een NAS gewoon als een netwerkdrive c.q. map in Finder kan implementeren, dit is bijna de basis lijkt mij. En deze zal ook vast sneller zijn dan een aangemaakte netwerkmap vanuit Stack.

Maar welke (in dit geval Synology) iOS App werkt het zelfde als Dropbox m.b.t. synchroniseren, automatische file upload van devices, etc en heeft net zo veel koppelingen met andere APPs?

Misschien wordt ik nu bedolven onder de hyperlinks naar andere OMT NAS topics, maar ik neem de gok onder de enthousiaste NAS gebruikers.

Bijdrager
    TheBigZ

T-sec op 9 oktober 2018 om 17:20
    Maar welke (in dit geval Synology) iOS App werkt het zelfde als Dropbox m.b.t. synchroniseren, automatische file upload van devices, etc en heeft net zo veel koppelingen met andere APPs?

Wil je iets vergelijkbaars als selective sync van Dropbox gaan gebruiken op je NAS, of wil je alles laten syncen?

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=139068

Bijdrager
    T-sec

Het idee is om de SSD van mijn MBP niet te laten syncen met een NAS maar de NAS als een netwerkdrive te mounten in Finder. Dus puur online opslag. Zoals je ook binnen Dropbox aan kunt geven dat bepaalde of alle mappen/files wel of niet moeten syncen met je device.

Time Machine backups van de MBP’s in huis lopen al via de Airport Time Capsule 3TB.

Voor wat betreft een NAS en iOS gebruik op iPhone en iPad de wens voor een gelijksoortige Dropbox iOS App functionaliteit. Dus foto’s syncen, files doorsturen, Scanner Pro files opslaan, etc.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat kan met de DS file app van Synology of met een app als FileBrowser bijvoorbeeld. Die speelt ook allerlei bestandsformaten op je NAS af.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.