One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » WD My Cloud NAS icm Time Machine

WD My Cloud NAS icm Time Machine

Profielfoto van bummenawt

bummenawt op 07 maart 2016 #

Beste,

Onlangs een WD My Cloud 3tb aangeschaft. Hoofddoel is backups maken met behulp van Time Machine.

Echter ben ik tot nu toe matig enthousiast. Probleem: mijn Macbook met 250gb kan de eerste volledige backup maar niet voltooien. Omdat ik dagelijks het huis uit ga richting werk kan ik onmogelijk in één keer de backup afronden. Elke keer als ik terug kom gaat hij wel verder maar de hoeveelheid aan gb’s die hij telkens weer wilt kopiëren slaan nergens op. Daarnaast is de snelheid extreem laag. Een gewone file kopiëren naar de NAS gaat met 10mb/s maar Time Machine schommelt extreem in de snelheid. En naar mate hij langer bezig is hoe trager de transfer snelheid wordt (tot onder de 500kb/s).

De tweede computer in ons huis is een iMac met 500gb. Deze heeft inmiddels wel een volledige backup kunnen maken. Maar het duurde wel meer dan 4 dagen. De snelheid van de transfer komt op een gegeven moment niet hoog meer en zakt constant terug naar 0kb/s.

Ik zit nog binnen de 14 dagen dus terugsturen is een optie. Misschien dan de Seagate personal cloud proberen? Ik lees overigens inmiddels op vele fora dat de problemen bekent zijn van WD en dat officieel gezien de NAS geen eens ondersteund wordt door Time Machine maar dat WD dit wel zo verkoopt…

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 07 maart 2016 #

het verdient aanbeveling om de 1e backup niet draadloos, maar via een utp-kabel te doen.

Profielfoto van pruus

pruus op 07 maart 2016 #

En goed om te weten, de eerste Back-up duurt erg, erg lang. Advies is om die in het weekend te laten draaien, als je de machine -bijna- niet gebruikt.

Profielfoto van Golfgast

Golfgast op 07 maart 2016 #

Hier werkt de WD My Cloud prima icm Time Machine, al deed de eerste backup er inderdaad erg lang over (al zat hij ruim boven de door jou genoemde snelheid). Is het een optie de laptop ’s avonds aan te zetten voor het slapen gaan en deze dan ’s ochtends weer los te koppelen? Het heeft de voorkeur een bedrade aansluiting te hebben.

bummenawt op 07 maart 2016 #

Dank voor de reacties. Inderdaad goed om te zien dat ik niet de enige ben. Ik heb helaas geen netwerk aansluiten op mijn Macbook en om voor zo’n backup weer een verloop kabel aan te schaffen is ook wat.

Maar jullie ervaring is dus dat na de eerste volledige backup alles prima werkt? Ik vind het wel vreemd dat de transfer snelheid zo erg schommelt.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 07 maart 2016 #

Eens komt de dag dat je toch die andere NAS, die je eerst op het oog had, aanschaft.:-D

http://www.onemorething.nl/community/topic/nas-voor-backup-streamen/

Profielfoto van Golfgast

Golfgast op 08 maart 2016 #

De transfersnelheid is natuurlijk erg afhankelijk van de snelheid en huidig bereik van je draadloze netwerk. Is de router zelf geschikt voor gigabit (op de bedrade aansluitingen)? Als dit niet zo is kom je op 100mbit nooit boven de theoretische max van 12,5 megabyte/s uit. Gigabit/1000mbit zit theoretisch op max 125 megabyte/s (let op, theoretisch). Snelheid kan ook onderuit gaan bij vele kleine bestanden, waar enkele grote bestanden weer sneller gaan.

Profielfoto van gipsman

gipsman op 08 maart 2016 #

Met een kabel gaat het wel super snel en die kabel komt later nog wel van pas…
Misschien is het zelfs beter om de kabel permanent aan te sluiten. Wanneer er grote bestandswijzigingen zijn, bv. films gedownload, nieuw OS, veel nieuwe foto’s, dan kan het evengoed tergend lang duren voor een draadloze backup af is.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 08 maart 2016 #

Meer tips:

https://community.wd.com/t/time-machine-backup-how-slow-is-slow/95629

http://support.wdc.com/KnowledgeBase/answer.aspx?ID=9908

bummenawt op 09 maart 2016 #

Thnx voor de reacties!

Inmiddels is het gelukt om van de iMac en Macbook een volledige backup te maken. De truc was om bij de laptop bij het tussendoor afbreken van de eerste volledige backup op “sla deze backup over” te klikken. Na twee keer een nacht aanstaan is de backup nu volledig en draait de automatische backup die elk uur wordt gemaakt nu smooth op de achtergrond.

Enige punt waar ik nog mijn twijfels bij heb is hoe het gaat als de backup straks echt nodig is ivm het crashen van de iMac of Macbook. Gaat het terugzetten van de backup om de WD My Cloud dan wel zonder fouten? In zo’n geval zal een kabel wel heel wenselijk zijn.

En nog een tweede vraag: de schijf in mijn Macbook is zo’n 250 gb waarvan nog 60 gb vrij is. De volledige Time Machine backup op de NAS is slechts 80 gb. Kan dit wel kloppen?

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 09 maart 2016 #

Nee. Time Machine doet geen compressie. (Misschien dat de WD dat doet maar lijkt me sterk.)

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 09 maart 2016 #

Of je hebt nog een aantal zaken op je MacBook staan die niet gebackupped worden (bv TM snapshots).

Ah was waarschijnlijk cash oid. Na opnieuw opstarten gaf hij wel 170 weer. Nog steeds zo’n 20gb minder maar las ook ergens dat bepaalde bestanden niet worden gebackuped. Zoals besturingssysteem onderdelen etc. Want die zijn niet nodig bij het overzetten naar een nieuwe computer.

Profielfoto van marcel

marcel op 18 mei 2017 #

Ik heb ondertussen een volledige back up. Een tijdje ging het maken van back ups goed. Op een gegeven moment gaf TimeMachine aan:

Uw Time Machine-reservekopieën op ‘WDMyCloudMirror’ zijn gecontroleerd. Om de betrouwbaarheid te vergroten, moet Time Machine een nieuwe reservekopie maken.

Dat heb ik gedaan, maar dat koste weer dagen… Nu, na een paar weken, geeft TimeMachine dit weer aan. Kent iemand dit probleem?

Profielfoto van Furbz

Furbz op 18 mei 2017 #

Jep, dan is er (volgens mij) een corrupt bestand.
Ik heb ergens gelezen dat je foutbestanden uit je Timemachine backup kunt halen.
Wellicht dat dat werkt.

Over de snelheid gesproken. De harde schijven die in die Single NasDevices zitten zijn echt traag.
Als je dan net bv een G of N netwerk gaat kopieren dan is dat heel traag.

Ik heb me een nieuwe router aangeschaft: Nighthawk van Netgear en een kopietest uitgevoerd.
Het verschil tussen oude router en nieuwe router was 5x. De netgear op 5g is dus 5x sneller dan de ouder op 5g.
Frappant!

Profielfoto van marcel

marcel op 18 mei 2017 #

Hallo Furbz,
dankjewel. Geen idee hoe je foutbestanden uit een TimeMachine backup kunt halen, maar ik ga zoeken. Het goede nieuws: ik heb net 2 weken geleden een netgear aangeschaft en geinstalleerd. Kijken of het via mijn 5g nu ook sneller gaat.

Profielfoto van Furbz

Furbz op 18 mei 2017 #

http://pondini.org/TM/A5b.html

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 18 mei 2017 #

@furbz:

Over de snelheid gesproken. De harde schijven die in die Single NasDevices zitten zijn echt traag.
Als je dan net bv een G of N netwerk gaat kopieren dan is dat heel traag.

Je gaat toch niet beweren dat de schrijfsnelheid van een harde schijf (170 MB/sec.) lager ligt dan wat je via WiFi kan versturen in de meest optimale omstandigheden (6 MB/sec.).

Profielfoto van MrBelloNLD

MrBelloNLD op 19 mei 2017 #

Apple’s-time capsule gaat beter (maar ook aanzienlijk duurder) evt alternatief: usb hdd aan airport-express
sommige klanten gebruiken beiden:
time-capsule met TimeMachine
NAS ( qnap synology wd netgear) met andere backup-sw zoals CarbonCopyCloner oid… wel afp aanzetten, en recente firmware op het NASje !

Over dit topic

Gestart op 07 maart 2016 door bummenawt

Laatste reactie door MrBelloNLD

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?