8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Cursor

WD My Book Pro

Backup voor MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013) totnutoe met Time Capsule.

In bestelling:
    Western Digital My Book Pro 2 x 4TB 7200 RPM Thunderbolt 2 / USB 3.0 (3.1)
    https://www.wdc.com/nl-nl/products/external-storage/my-book-pro.html#WDBDTB0080JSL-EESN

Eerst wil ik per schijf twee partities maken: 2TB voor TimeMachine en 2TB voor CarbonCopyCloner.
    Daarna in RAID 1 zetten.

Op bladzij 16 van de User Manual lees ik:
    Note: Changing the device configuration also deletes the WD software and all of the support files, utilities, and user manual files. You can download these to restore the device to its original configuration after the change. (See Knowledge Base Answer ID 7 at http://support.wd.com for information about downloading and restoring the WD software and disk image.)

Waar moet ik verder nog op letten?

Bijdrager
    Shmoo

Dikke Fuck Tip:idea:

Maak het cursor avatar-plaatje op ware grootte en je kunt mensen echt wel mind-fucken!

Bijdrager
    wouter57

Nog een tip.

Blijf weg bij die Western Digital My Book Pro. Tot 2 keer een nieuwe gehad de derde in de kliko.

Bijdrager
    wouter57
    Cursor op 07 december 2016
    wouter57 op 07 december 2016

Nog een tip.

Blijf weg bij die Western Digital My Book Pro. Tot 2 keer een nieuwe gehad de derde in de kliko.

Verklaar je nader.

.

Ze stoppen er gewoon mee. Niet meer aan de gang te krijgen.

Bijdrager
    mcvries

En de volgorde moet andersom, je definieert eerst je raid setup, daarna maak je de volumes ‘op je raidset’.
    Als je eerst volumes gaat maken en dan een raid definieert ben je je volumes weer kwijt.

I

Bijdrager
    fixar

Goede ervaringen met een pegasus gehad… wel tikkie aan de prijs.

Bijdrager
    fixar

Ik heb er een aantal staan bij enkele klanten van me…waar ik niet wekelijks kom. Maar die Pegassussen snorren vrolijk door. Die staan in RAID5 (want 4-bay)

Ik heb hier veel minder data op te bergen en dus niet meteen noodzaak om dat op een dikke RAID te doen.

Maar als het alleen is om backups op te zetten….waarom moet het dan

•A een thunderbolt connectie zijn?
    •B een RAID zijn?

In mijn optiek is er helemaal geen noodzaak om heul snel een backup te maken… dat kan ook prima over alleen USB3…. bovendien is mirrored RAID (1) daarvoor ook een overdreven dure oplossing.

Ik ben een warm voorstander van een bootable kloon van je rMBP SSD op een externe schijf (misschien wel een USB3 SSD? kosten niet de wereld meer en daar kun je in geval van nood ook prima rechtstreeks van werken)
    En daarnaast kun je prima een USB-schijfje gebruiken voor een TimeMachine Backup (eventueel aan de TimeCapsule te koppelen, maar rechtstreeks kan ook.
    Volgens mij ben je dan beduidend minder geld kwijt, en heb je geen grote lawaaimakende RAID op je bureau staan. En je kunt je backups verspreid opbergen (fijn bij inbraak)
    Houd je ook nog geld over voor een offsite backup in de cloud (± 50 eu/jaar)

RAID is vooral leuk/nuttig om hogere snelheden te halen (striped RAID of R5 van een rijtje rappe HDD’s kan echt net zo snel/sneller zijn als/dan een vlotte SSD.

Bijdrager
    fixar
    Cursor op 09 december 2016

Bootable kloon op externe SSD, goed idee.
    LaCie Rugged V2 Thunderbolt 500GB SSD USB3.0 externe harde schijf € 399
    De enige SSD met alleen USB3 die ik zo gauw tegenkwam is een Angelbird.
    512GB, € 100 goedkoper en Oostenrijks fabrikaat (?)

Ik heb er hier een aantal voor je: (met dank aan tweakers)

En deze is misschien ook een extra overweging waard:
    https://www.amazon.com/Transcend-JetDrive-SATAIII-MacBook-Display/dp/B00LJO86NY
    Bij een defect aan je SSD in je rMPB (15″ ??) kun je die zó eenvoudig omwisselen met de SSD in deze sleek behuizing.
    (ook in 960GB verkrijgbaar, leuke upgrade)

Cursor op 09 december 2016

M’n TimeCapsule zit met Ethernet aan ’n Belkin Thunderbolt dock.
    Gewoon USB3 schijfje aan datzelfde dock erbij doen voor afwisselende Timemachine backups.

Extra cloud backup van mijn thuismap (225GB) lijkt me ook heel verstandig, maar mijn huidige internetverbinding is misschien niet snel genoeg: upload 25,8 Mbps en download 18,7 Mbps.

Stof tot nadenken, helder, bedankt, ga ik mee aan de slag.

Bij mij staat alles ook nog in de cloud (ik gebruik BackBlaze) De eerste backup duuuuuurt echt heel lang, maar daarna gaat het eigenlijk prima.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.