10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    vinceger

WD My Book Duo i.c.m. TimeMachine

Ik wil graag een RAID1 backup van mijn iMac bijvoorbeeld met TimeMachine maar wil liever geen NAS, kan dit b.v. ook met een WD My Book Duo?

Zo ja hoe moet ik dit dan instellen als ik ook andere bestanden op deze WD My Book Duo wil gaan plaatsen zoals mijn films en muziek zodat ik (naast een online backup) van alles ook een RAID1 backup heb.

Of is een NAS toch een betere optie ook al gebruik ik deze alleen voor een backup?

Bijdrager
    vuurvreter

Een NAS is een betere keus, meer mogelijkheden.

https://tweakers.net/pricewatch/1029235/synology-diskstation-ds218+.html een aanrader.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  vuurvreter.

Bijdrager
    r.heijma

Synology timemachine implementatie is een ramp. Had er niets dan problemen mee. Dan maar aan de airport extreme een HD hangen. En een losse aan de mac. Heb je twee backups.

Moderator
    Night

Laten we bij het begin beginnen: je moet NOOIT een disk die je voor backup gebruikt, ook gebruiken om andere data op te slaan. Dan verliest het direct zijn toegevoegde waarde. Je kan de Duo wel prima gebruiken voor TM backups i.c.m. een bootable clone op een andere partitie (in noodgevallen kun je dan vanaf die partitie opstarten). Dat is geen probleem. Gewoon TimeMachine (en evt. CCC of soortgenoot) zijn werk laten doen en klaar.

RAID1? Kan. Als je bang bent dat je backup disk het zou kunnen begeven, precies tegelijkertijd met je Mac. Ik zou persoonlijk dan eerder kiezen voor een online backup naast je TM backup. Dan is je data nog veiliger; zelfs als je backup disk gestolen wordt of verloren gaat bij bv. brand, kun je nog bij je data. Vooral foto’s zijn onvervangbaar.

Bijdrager
    vinceger

Dank voor jullie reactie.

@night: dus als ik het goed begrijp is een duo in RAID 1 met 3 partities ( TimeMachine | SuperDuper | Muziek- en filmbestanden ) en daarnaast nog een online-backup geen juiste keuze ?

Moderator
    Night

Inderdaad. Door de RAID1 mis je de helft van de opslagcapaciteit en je moet je muziek en film bestanden niet op dezelfde disk plaatsen. Die kun je beter op een aparte USB disk zetten. TM en SuperDuper clone op 1 disk is prima. Voor extra zekerheid is het beter een off-site (online) backup te maken dan voor RAID1 te kiezen. Ik maak zelf bv gebruik van Backblaze. Dat gaat volledig automatisch en biedt theoretisch onbeperkte opslag. Want als er nu iets gebeurt met je Duo ben je niet alleen je backup kwijt, maar ook al je muziek en films. En dan heb ik het niet alleen over een technisch mankement, maar – zoals eerder gezegd – brand, diefstal, blikseminslag, wateroverlast etc. Bij een datacenter is je data beter daartegen beschermd. Natuurlijk is er niets mis met de extra zekerheid die RAID1 biedt bij normale disk slijtage, je zat ruimte hebt en niet naar de prijs van de opslag hoeft te kijken is dat natuurlijk altijd een pré. Houdt wel rekening dat een TM disk het beste minimaal3x zo groot moet zijn als het origineel. Is je interne disk 3TB en heb je 2TB aan films en muziek, dan moet je disk al 15TB zijn (en in RAID1 dus 30TB!!) Nu hoef je van je muziek en films natuurlijk geen incremental backup te hebben, maar slechts een mirror. Maar dan kom je nog altijd op 11TB.

Bijdrager
    vinceger

Night,

Wederom bedankt voor je expertise maar helaas blijf ik met de vraag waarom het niet verstandig is om films en muziek op een partitie van een Duo te plaatsen, is dit door technische problemen die kunnen ontstaan of doel je dan alleen op de hoeveelheid capaciteit en dus kosten voor de harddisk’s.

Voor de duidelijkheid mijn opstelling in gedachten (WD My Book Duo 16TB in RAID1) daarnaast ook nog een online backup via Backblaze:

iMac 1TB en ext. HD van 2TB (die gebreken gaat tonen) en ik dacht aan de volgende partities op een 16TB Duo:

• |A| 3TB voor TimeMachine
    • |B| 1TB voor SuperDuper (bootable clone)
    • |C| 4TB voor Films en Muziek

In totaal dus 3 partities van in totaal 8TB in RAID 1 en zodoende een WD My Book Duo 16TB ….

ps ben je tevreden met Backblaze, is deze online-backup veilig in gebruik en opslag en aan te raden ?

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  vinceger.

Moderator
    Night

Ik ben over Backblaze zeer tevreden. Het doet precies wat ik ervan verwacht, automatisch en op de achtergrond, zonder veel van het systeem te eisen.

Als je er inderdaad voor kiest je muziek e/d ook online te backuppen, is er verder niets tegen om deze op de Duo te zetten. Je hebt dan RAID1 en off-site backup, dus altijd voldoende redundancy. Zonder die off-site backup, zou ik de muziek etc apart houden zodat je daarvan op de duo een backup hebt.

Bijdrager
    vinceger

Duidelijk ! Bedankt alweer, zal nu de site van Backblaze eens gaan bekijken.

Moderator
    Night

Laat je door mij vooral niet verplichten om Backblaze te kiezen omdat ik er tevreden over ben. Er zijn veel meer aanbieders op de markt dus voor iedere wens wel een oplossing.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.