16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    wendee

WD Elements niet zichtbaar op imac 21.5-inch, medio 2011

Even een vraagje. Ik heb een iMac 21.5 inch, medio 2011 en een externe HD (WD Elements) type WDBUZG0010BBK – 05.

Op deze iMac is de schijf niet zichtbaar (meer). Ik heb deze schijf gekocht, op die iMac geformateerd (Mac Journaled), een aantal bestanden erop gezet. Maar sinds enige tijd is de schijf niet meer zichtbaar als ik deze aankoppel.

Ik heb een Macbook Pro (13-inch, mid 2012) en daar is de schijf wel zichtbaar.

Heeft iemand een idee waarom ik h’m op de één wel zie en de ander niet. Heeft het te maken met usb3.0 en 2.0?

Ik zou de schijf op de macbook opnieuw kunnen formateren, als dat het probleem zou verhelpen.

Maar weet niet of dat zin heeft.

Moderator
    Night

Controleer eerst of de disk op de iMac wel zichtbaar is in Systeeminformatie (optietoets ingedrukt houden en op Appeltje klikken; bovenste optie) en dan in de tab ‘USB’ kijken.

Bijdrager
    wendee

Vergeten erbij te zetten, maar dat had ik inderdaad al gecheckt. De disk is daar niet zichtbaar. Ik had ook al bij Schijfhulpprogramma gekeken, daar staat de schijf (op de iMac dan) ook niet bij.

Ik had de schijf opgezocht (typenummer) en daar staat bij USB 3.0 (2.0). Geen idee wat dat betekent, voorkeur voor 3.0 maar kan ook met 2.0? Zoiets…

Omdat de schijf het op 2 iMacs uit 2011 niet zichtbaar is, en op de Macbook uit 2012 wel dacht ik dat het iets met USB is? Als dat zo is kan ik formatteren wat ik wil maar blijft ie dit houden op de ‘oudere’ macs.

Misschien iemand een idee nog?

Bijdrager
    Ome Kor

Geen last van met zo’n zelfde iMac, ik draai achter nog El Capitan.

Moderator
    Night

USB is backwards compatible, dus of je Mac nu USB 2 of USB 3 of 3.2 heeft, de disk moet evengoed zichtbaar zijn.. Alleen de data-doorvoer-snelheid zal bij oudere USB typen lager zijn.

Heb je het probleem ook in Safe mode of Recovery mode?

Bijdrager
    scotty2

Welke OS versie draai je op de iMac en op de MacBook?

Ik heb een soortgelijk probleem met een schijf die niet leesbaar is op een iMac met Sierra en een MacBook met HighSierra maar dan weer wel op mijn vintage iMac met Lion. Heb geen idee hoe dat komt, maar schijnt (Apple Support) toch regelmatig voor te komen.

Is it a bug or is it a feature?

Bijdrager
    wendee

Zojuist in veilige modus opgestart maar ook dan verschijnt de schijf niet (niet bij systeeminfo en niet bij schijfhulpprogramma).

Op de iMac 21 inch staat 10.13.5 (High Sierra)

Op de iMac 27 inch staat 10.13.4 (High Sierra)

Op de macBook staat 10.12.6 (Sierra)

Op de macBook is de schijf dus zichtbaar.

De vraag is dan nu, wat zal ik doen? Deze opnieuw formatteren (op macbook) en zou die dan wel gaan werken?

Of een nieuwe kopen (welke dan)?

Want de schijf heeft het wel gedaan, maar waarschijnlijk na een update van OSX dat het over was.

Bijdrager
    scotty2

Ter aanvulling: op Apple Support – geen oplossing voor mijn situatie maar misschien wel voor TS met name in hoe een nieuwe schijf geformatteerd moet worden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door  scotty2.

Moderator
    Night

Ik vraag me af of HFS ook verschillende versies kent…🤫

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, HFS en HFS plus.

Gewoon formatteren en kijken hoe ie het dan doet.

Moderator
    Night

Ja, en HFS hoofdlettergevoelig etc. Ik bedoelde eigenlijk bv. in Sierra HFS v1.0.10 en in High Sierra HFS v1.0.56

Bijdrager
    scotty2

Wat ik zie in mijn <system/library/receipts> folder is dat er tegelijk met de SecurityUpdate van Sierra 10.13.4 de volgende zijn geïnstalleerd:

• FirmwareUpdate
    • EmbeddedOSFirmware

Ik kan helaas niet met zekerheid zeggen dat de schijf hiervoor wel te zien was.

Ben wel eens dat het goed is om de oorzaak te vinden, maar voor mij is alleen  de oplossing ook goed:)

Ik ben nogal huiverige om nu terug te gaan naar bijvoorbeeld 10.13.3 om te kijken of de schijf dan wel benaderbaar is.

Iemand anders ideeën voor een oplossing?

Moderator
    Night

Ja, gewoon opnieuw formatteren op de Mac waar de disk niet zichtbaar was (mits je de data kunt missen of ergens anders kan stallen).

Bijdrager
    scotty2

En daar zit nu juist de kneep … als de schijf niet zichtbaar is, kan je er niets mee.

Ik ga verder puzzelen hoe 1Tb gegevens tijdelijk te bewaren om dan de schijf op mijn ouwe Tijgertje te formatteren en kijken hoe dat gaat.

Bijdrager
    wendee

Inmiddels heb ik mijn schijf (WD Elements) opnieuw geformatteerd op de macBook waar OS10.12.6 op staat. In de hoop dat deze zichtbaar is op de beide iMacs, maar helaas.

Niet zichtbaar in schijfhulpprogramma, of systeemoverzicht. Ook niet in het grijs, en ook niet als ik de weergave op ‘alle apparaten’ zet.

Deze schijf is momenteel dus onbruikbaar voor me.

Ik heb nog een WD My Passport liggen en werkt prima. Toch vreemd dat die andere het dan niet doet.

Moderator
    Night

Probeer de disk eens als ExFat of FAT32 te formatteren, wellicht dat de disk dan herkent wordt. Dan kun je hem in ieder geval op de weigerende Mac weer als HFS+ formatteren.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.