24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Kristina Dejnega

Waterschade macbook pro

Ik ben zojuist bij een winkel geweest waar ze me vertelde dat mijn laptop waterachade had. Dit werd gebazeerd op het feit dat mijn scherm groen getint is en een beetje crasht, verder kan ik er wel alles prima mee. Alle programma’s, geluid, beeld, etc werken. Nou zei hij dat ik een dignose kon laten stellen om zeker te weten wat het probleem was voor 50 euro, dit vind ik persoonlijk super veel want stel het is inderdaad waterschade is het weggegooid geld omdat het me al gezegd was. Hij zei dat hij denkt dat het moederbord is aangetast en dat ik dan net zo goed een nieuwe kan kopen, maar dit kost ook belachelijk veel geld. Ik vroeg me af of een groen scherm en het crashen van het scherm af en toe een kenmerk is van moederbord schade, heb namelijk al een paar forums gelezen waar bleek dat het scherm totaal niet werkte.

Het enige waar hij waterschade van kon hebben is dat ik met een sponsje wat zeep en wat water het beeldscherm schoon maakte, na afloop niet heel slim, maar dat is de enige “waterschade” die ik me kan bedenken. Ik heb hem wel goed afgedroogd. Het gekke is dat pas na twee dagen van het “wassen” dit probleem ontstond.

Verder ook niks gedownload wat een probleem kon veroorzaken.

Bijdrager
    Shmoo

Het enige waar hij waterschade van kon hebben is dat ik met een sponsje wat zeep en wat water het beeldscherm schoon maakte, na afloop niet heel slim, maar dat is de enige “waterschade” die ik me kan bedenken. Ik heb hem wel goed afgedroogd.

Hoe bedenken mensen om zoiets op die manier te doen vraag ik mij dan altijd direct af.
    Heb je dit ergens gezien, deed je dat vroeger met een ander merk laptop altijd op die manier of zat je toevallig in bad met je MacBook Pro en dacht je, mijn tenen zijn nu wel schoon laat ik het scherm eens gaan scrubben. 😀

Geen idee wat je nu het beste kan doen maar het klinkt natuurlijk wel aannemelijk als ik lees dat jij met een sponsje en water + zeep je scherm schoonmaakt. Andere mensen doen dat gewoon met een wonderdoekje en op de punt 7 a 8 druppels water.

Moderator
    Mac Daddy

Ik zou die diagnose niet laten doen nee, want na je verhaal over een spons met water, kan ik dat ook wel concluderen. Electronica in combinatie met water is geen goed idee. Een scherm kan je beter schoonmaken met een heel licht vochtige doek, maar er bestaan ook speciale beeldscherm schoonmaak middelen. Dat is ook vaak veiliger.

Dat het pas na een paar dagen voorkwam, kan heel goed. Schade kan direct gebeuren als de electronica met water in aanraking komt, maar het kan net zo goed dat dat even duurt. Omdat hetgeen wat vochtig is gewroden op dat moment niet wordt gebruikt en een paar dagen later wel. Maar zeep is vaker dan de oorzaak. Water kan nog verdampen, maar zeep blijft vaak plakken als het opdroogt.

Bijdrager
    Jeddes

Het klinkt zeker aannemelijk dat het waterschade is. Alleen is het zo dat de reparateur niet zeker KAN weten of het vochtschade is als hij/zij geen onderzoek heeft gedaan.

Bijdrager
    ArthurM.
    Mac op 05 juni 2015

maar er bestaan ook speciale beeldscherm schoonmaak middelen. Dat is ook vaak veiliger.

Als je een MacBook Pro hebt van eind 2013 of nieuwer moet je hem absoluut niet schoonmaken met een schoonmaakmiddel. Tenzij je zogenaamde “stains” op je scherm wilt hebben.

Bijdrager
    Kristina Dejnega

Ik weet nu ook dat het nogal dom was om dit te doen, kan we huilen haha.
    Hoeveel gaat de reparatie kosten ongeveer?

Bijdrager
    Kristina Dejnega

Heb trouwens een macbook van janauri 2013

Moderator
    Mac Daddy

@Jeddes: Dat klopt. De vraag is hoe goed ie nu nog werkt, maar ook voor hoe lang. Als ermee te werken valt, kan je er wellicht nog jaren mee door. Maar kan ook dat de zeepresten nog meer schade gaan aanbrengen en dat ie na een tijdje helemaal dood is.

Voor de veiligheid zou ik kiezen voor het onderzoek en een eventuele reparatie, of sparen voor een nieuwe/tweedehandse.
    Heb je een goede verzekering of Apple Care? Dan kan je daar wellicht ook iets mee.

@ArthurM
    : Dat kan. Maar wat is erger? Vlekken en opnieuw goed schoonmaken, of na een paar dagen erachter komen dat je scherm ineens groen wordt?

Moderator
    Mac Daddy
    Kristina op 05 juni 2015

Ik weet nu ook dat het nogal dom was om dit te doen, kan we huilen haha.
    Hoeveel gaat de reparatie kosten ongeveer?

Daavoor zou je dat onderzoek moeten doen. Maar het zou kunnen dat je een nieuw logicboard (moederboard) moet en dat kan al snel oplopen tot zo’n 1000 euro. Nu moet ik wel zeggen dat dat ooit bij mij een prijsopgave was met een defecte MacBook. Het kan ook duurder of goedkoper worden.

Bijdrager
    Niels

Het beste kun je even langs één van de Apple Stores of een Premium Reseller gaan, daar is in tegenstelling tot de lokale computer winkel de diagnose meestal gratis en direct. Vervolgens kun je gelijk een prijsopgave krijgen, waarna je beslist voor reparatie of vervanging.

Heb je toevallig een aparte laptopverzekering of een goede inboedelverzekering, dan heb je grote kans dat je de schade vergoed krijgt.

Inactief
    Anoniem

Geen verzekering dekt een sopje en een sponsje schoonmaak actie:)
    volgende keer alleen schoonmaken zoals Apple het voorschrijft.

Het is jammer dat men er zeer vreemde ideeën op na houd hoe je een scherm moet schoonmaken,
    als iemand je deze actie heeft aangeraden, kan je de rekening bij hem presenteren,
    anders volgende keer eerst hier kijken:)
    https://support.apple.com/nl-nl/HT3226

Bijdrager
    Niels

Geen verzekering dekt een sopje en een sponsje schoonmaak actie:)

Waarschijnlijk niet, maar dat hoeft de verzekering toch niet te weten;) Immers, bijna alle andere vormen van waterschade worden meestal wel vergoed, maw. komt het verhaal overeen met de schade…

Bijdrager
    Nino ten Voorde

In de winkel van Amac werd mij dit middel aangeraden om het scherm en de behuizing schoon te maken:
    Amac: Techlink Keepit Clean Schoonmaakvloeistof voor Apple.
    Het heeft een stevig prijsje van €20, maar je kan er wel lang mee door en het werkt beter dan ik verwacht had eerlijk gezegd. En wat is €20 tegenover de prijs van een Macbook Pro.:wink:

Inactief
    Anoniem
    Nino op 05 juni 2015

In de winkel van Amac werd mij dit middel aangeraden om het scherm en de behuizing schoon te maken:
    Amac: Techlink Keepit Clean Schoonmaakvloeistof voor Apple.
    Het heeft een stevig prijsje van €20, maar je kan er wel lang mee door en het werkt beter dan ik verwacht had eerlijk gezegd. En wat is €20 tegenover de prijs van een Macbook Pro.:wink:

Maar grote kans dat deze ook de oleofobische laag van je iPad/iPhone afhaalt !
    waarom denkt men dat alleen een licht vochtig microvezeldoekje de klus niet kan klaren ?

ik ben, in het verleden, ook al posts tegengekomen met geruïneerde laptop schermen, die met een MediaMarkt aanbevolen middel waren schoongemaakt
    en zelfs 55″ tv schermen, totaal onbruikbaar door een z.g ideaal schoonmaakmiddel.

Men wacht ook te lang, tot de bruine prut er afgebikt moet worden,
    gewoon 1X in de week de boel schoonmaken, en als dat niet goed genoeg is, dan moet je vaker je handen wassen:)

Ik gebruik al jaren het microvezel doekje, en nog nooit problemen gehad:)

Bijdrager
    stan4o

@Absrnd microvezel doekje is inderdaad een goede optie.
    Maar een speciale Schoonmaak vloeistof is juist ervoor gemaakt om zo neutraal mogelijk te zijn.
    Dit soort middelen bevatten geen alcohol en dus wordt de oleofobische laag niet aangetast.

Tot op heden maak ik mee dat incompetente verkopers van de MM slechte advies geven.
    Er bestaan ook schoonmaak vloeistoffen met alcohol.

Bijdrager
    Nino ten Voorde
    Absrnd op 05 juni 2015

waarom denkt men dat alleen een licht vochtig microvezeldoekje de klus niet kan klaren ?

Water uit de kraan kan ook het scherm of de coating-laag aantasten, zelfs een droge microvezeldoek. In kraanwater zit chloor en kalk wat ook in de coating trekt. In die speciale schoonmaakmiddelen zit gedestilleerd water, wat theoretisch gezien minder agressief is dan kraanwater.

Bijdrager
    Koekenbakker

Vaak wel makkelijk zelf te fixen, google maar op water schade in veel gevallen de corrosie erafborstelen en hij werkt weer.
    Succes!

Inactief
    Anoniem

Bij de Action staan ook flesjes reinigingsmiddel voor beeldschermen. 400ml en werkt prima. kost je nog geen 2 euro.

Bijdrager
    TBITW

Hmmm bijzonder, ik maak mijn toets altijd dmv zeep en een doekje schoon en heb er nooit problemen mee.
    Natuurlijk moet je niet zo rijkelijk veel water gebruiken als je zou doen bij het ramen lappen of auto wassen. Maar tegen een beetje water zou hij moeten kunnen.

Heb je apple care aangeschaft? Gewoon zeggen dat hij dat ineens deed, grote kans dat ze hem gratis repareren.

Bijdrager
    Kristina Dejnega

Ik heb echt maar een beetje water gebruikt. Wat word er bedoelt met de corrosie eraf poetsen? We hebben wel een goede inboedelverzekering, maar wat kan ik die dan voor verhaal ophangen om hem te laten repareren?

Bijdrager
    Kristina Dejnega

Ik heb helaas geen Apple care

Bijdrager
    stan4o
    Kristina op 07 juni 2015

…We hebben wel een goede inboedelverzekering, maar wat kan ik die dan voor verhaal ophangen om hem te laten repareren?

In Nederland is een “verhaal ophangen” aan de verzekering niet aan te raden.

Bijdrager
    Niels

Omgevallen glas drinken?

Meestal vraagt een verzekeraar wel om een reparatiebon om de staat te achterhalen, dus je zult toch naar de  Store of Premium reseller moeten gaan. Die geeft vervolgens op wat een eventuele reparatie danwel vervanging (indien de reparatiekosten te hoog zijn) gaan kosten, waarop je verzekeraar een schadevergoeding voorstel doet.

Overigens heb ik dit vorig jaar echt gehad (geen onzin), toen is er een vaas op tafel omver gegaan, met als gevolg dat mijn MacBook total loss was. Gelukkig werd alles toen netjes uitgekeerd en ik heb voor mijn nieuwe MacBook direct een nieuwe verzekering afgesloten.

Geblokkeerd
    Helena Vanaeken

http://youtu.be/PyJmcVh0E94 1:50 het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het waterschade is, ik was het scherm van mijn Macbook Air ook gewoon met een nat doekje, en aangezien je moederbord normaal gezien niet in het scherm zou mogen zitten, denk ik dat die gast je onzin verkoopt, nu ja als het probleem je niet hindert moet je uiteraart geen overbodige kosten gaan doen.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.