18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    shakey

Waterschade iPhone. Snelle actie?

De iPhone 6 van mijn zoon heeft gisterenavond (zaterdag) waterschade opgelopen (10 seconden in het water; zat in z’n broekzak toen hij te water raakte). Meteen in de rijst gedaan. Uit de zon (om condensatie te voorkomen). Maar in het weekeinde alle reparatieservices gesloten. Kan dit wachten tot maandag(middag)? En zoniet, als elk uur telt, is er dan een deskundig iemand in de omgeving Hoorn die vandaag te hulp kan schieten?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  shakey.

Bijdrager
    TheBigZ

Moderator
    Pete.Z

Uit laten, uit die rijst halen en zolang mogelijk laten drogen. 10 seconden hoeft geen schade op te leveren, maar heb het geduld om hem echt een paar dagen te laten drogen voor je hem weer probeert aan te zetten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    shakey

Mijn zoon (14 jaar) is zo wijs geweest de iPhone uit te laten. Maar moet hij hem nu uit de rijst halen?

Moderator
    Night

Ja. Een plekje voor de ventilator is vele malen beter om eventueel binnengedrongen vocht te laten verdampen.

Bijdrager
    McPim

Open maken en de batterij-connector los koppelen! En dan nog een aantal dagen drogen. Bijkomend voordeel is dat je kunt zien of er überhaupt water of vocht in het toestel is gekomen, hopelijk valt het mee.

Bijdrager
    Brombeer

Bijdrager
    pruus

Mijn iphone heeft een keer het volledige wasprogramma van 60 graden doorlopen. Wel Ariel gebruikt. Na einde programma, opengeschroefd en ‘open’ bovenop een werkende, niet te hete, verwarming gelegd. Heeft het overleefd. Conclusie: Ariel is zo gek nog niet.

Bijdrager
    Moi

<p class=”cite”>Pete.Z op 30 juni 2019 om 15:00</p>
    Uit laten, uit die rijst halen en zolang mogelijk laten drogen. 10 seconden hoeft geen schade op te leveren, maar heb het geduld om hem echt een paar dagen te laten drogen voor je hem weer probeert aan te zetten.

Het oxidatie proces begint meteen, wellicht nu nog geen merkbare problemen dit zal later wel komen. En echt…rijst is geen water magneet. Dit heeft alleen zin als je het op het natte oppervlakte legt anders niet…water gaat niet spontaan naar rijst toe….

Bijdrager
    shakey

Beste Mensen, Allemaal hartelijk bedankt voor jullie goede adviezen. Ik heb ze overgebracht aan mijn zoon, maar eigenwijs als hij is, heeft hij zich er niks van aangetrokken. Wilde de iPhone niet naar de reparatie brengen om hem open te maken en te behandelen. En heeft hem na drie dagen toch aangezet. Met rare strepen op het scherm tot gevolg. Heeft vandaag een Samsung gekocht van 200 euro! Want redeneerde: Reparatie kost geld zonder garantie dat zijn iPhone tot leven wordt gewekt; zijn iPhone 5 is trager geworden; zijn Phone 5 heeft waarschijnlijk niet meer zo lang, zeker na waterschade; Samsung is goedkoop; zijn vrienden met Samsungs zijn er heel tevreden mee.

Bijdrager
    Hyrax

Ik kan het nu niet vinden (je hebt er ook niet meer zo veel aan), maar er was zo’n bepaalde vloeistof oplossing waar je je iPhone in moest leggen nadat je m had laten drogen. Heeft gewerkt voor mij.

Bijdrager
    steveb

<p class=”cite”>Hyrax op 3 juli 2019 om 21:23</p>
    Ik kan het nu niet vinden (je hebt er ook niet meer zo veel aan), maar er was zo’n bepaalde vloeistof oplossing waar je je iPhone in moest leggen nadat je m had laten drogen. Heeft gewerkt voor mij.

ik heb dat product nog in huis gehad.   revive a phone
    7x geprobeerd maar nooit 100% gelukt
    corrosie was een groot deel weg. maar de toestelen waren kapot. vaak in het scherm zelf.

https://reviveaphone.nl

Bijdrager
    Frah5

Ik maak graag gebruik van dit draadje om een vervolg vraag te stellen inzake verdronken iPhones.

Vanaf het moment dat mijn oude iPhone 4 dinsdagavond te water kwam, branden het “zaklampje” en dat heeft 2 dagen geduurd. De rode stip die je in de kabelaansluiting onderaan het toestel zou moeten zien als er werkelijk (water-)schade zou zijn, is niet zichtbaar. Op internet https://www.iculture.nl/tips/iphone-gaat-niet-meer-aan-oplossingen/ vond ik een tips, op basis waarvan ik het toestel opnieuw ben gaan opladen.

Inmiddels zie ik met tussenposes van ongeveer 5 seconden het Apple-logo verschijnen (ook voor ongeveer 5 seconden) en weer verdwijnen. Er lijkt dus nog leven in te zitten…

Helaas werken de andere tip van die site (min 10 seconden de homeknop en de powerknop gelijktijdig in te drukken) niet.

Nu gaat het mij niet om het toestel weer werkend te krijgen, maar meer om het terugkrijgen van diverse gegevens (nee ik heb geen enkele back-up of dergelijke, ja ik weet dat dat heel onhandig is), zou dat mogelijk zijn ?

Bijdrager
    McPim

Gegevens terughalen kan alleen als je toestel werkt, tenzij je geheugenchips gaat de-solderen. Dus ook in dit geval (had je ‘m meteen moeten..) open maken, batterij ontkoppelen en een paar dagen laten drogen! Dat kan nog steeds, maar grote kans dat het al te laat is. Zéker niet mee experimenteren zoals je nu doet.

Bijdrager
    shakey

Gisteren telefoontje van reparatiedienst: iPhone is niet meer te redden…

Bijdrager
    Frah5

@ McPim

Het kwaad is dus al geschied.

Ik was in de veronderstelling dat je de 4 niet kon openmaken. Bedankt iig voor je antwoord, we gaan het afwachten.

Bijdrager
    McPim

https://nl.ifixit.com/Teardown/iPhone+4+Teardown/3130

Zie daar, stap 4/5/6, het is zelfs vrij simpel bij de IPhone 4. Zoals gezegd, het kan nog steeds zin hebben..

Bijdrager
    MevalonicAcid

Mijn zoon heeft ‘m (5SE) enkele minuten laten aanstaan na een kopje-onder in het bad…

Onmiddellijk uitgezet en in een bakje rijst boven op de verwarming… voor een 5-tal dagen.

Werkt weer als een goed geoliede loc!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.