30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:
    Bijdrager
    Yannes

Waterpijp

Ik zou van mijn broertje een waterpijp voor mijn verjaardag krijgen. Maar aardig wat berichten staan op internet dat het vrij ongezond is.

Volgens Stivoro is het allemaal slecht, ook de vruchtensmaak dingen. Maar hier zie ik toch duidelijk staan dat er 0% nicotine, teer en tabak inzit, dus is dit dan niet zo slecht als gewone waterpijp tabak?

Ik vraag dit omdat ik niet zit te wachten op problemen omdat ik 1x per 2 weken even aan een waterpijpen wil lurken. Iemand ervaring ermee?

Bijdrager
    inawt

Ik heb vandaag toevallig ergens gelezen dat er zware metalen in de rook zitten, maar echt betrouwbaar was die bron niet.

Bijdrager
    Knurfty
    inawt op 08 april 2011

Ik heb vandaag toevallig ergens gelezen dat er zware metalen in de rook zitten, maar echt betrouwbaar was die bron niet.

Ah. Effect is al merkbaar, dan weet ik hoe betrouwbaar je post is. :sarcastic:

Moderator
    unSOUND

Dus eigenlijk zeggen de meeste sites dat het slecht is, maar omdat de site die die dingen verkoopt er niks over zegt twijfel je aan de waarheid van alle andere sites ? Ik zou persoonlijk gewoon een andere hobby zoeken…

Bijdrager
    Knurfty

Ach, als je via Google zoekt op ziektes ga je in de meeste gevallen dood.

Bijdrager
    Лукас

First of all, trek je niks aan van Stivoro. Je gaat overal dood aan. Elke vorm van rook kan een negatieve impact hebben op je longen en dat is ook logisch (geldt ook als je brandweerman bent dus). Maar zonder schadelijke stoffen erin is dat echt verwaarloosbaar. En ergens van genieten is ook weer goed voor je psyschische gezondheid.

Bijdrager
    Yannes

Nou ja, het lijkt met gewoon chil om een keer te proberen en af en toe te doen met wat vrienden. Dat noem ik niet echt een hobby. Op de verkoopsite staat dat het kruiden zijn ipv tabak, dus als dit niet zo slecht is, heb ik er geen problemen mee, maar als dit niet zo is en de waterpijp gewoon als onmobiele sigaret dient heb ik het liever niet.

Moderator
    unSOUND
    Knurfty op 08 april 2011

Sterker nog, als je logisch nadenkt zul je ontdekken dat gezond leven ook eindigt in de dood.

Maar er is een verschil tussen artikelen op internet door mensen met verstand, en door huisvrouwtjes die 3 libelle’s hebben gelezen en denken gezondheids-advies te mogen geven… En hierover zijn de meeste mensen het wel eens…

LucasJV op 08 april 2011

En ergens van genieten is ook weer goed voor je psyschische gezondheid.

Maar als je nu iets zoekt/vind wat EN een genot is, EN niet schadelijk is, kun je spreken van een win-win. Dat heeft dan toch de voorkeur lijkt me.

Bijdrager
    Knurfty
    unSOUND op 08 april 2011
    Knurfty op 08 april 2011

Sterker nog, als je logisch nadenkt zul je ontdekken dat gezond leven ook eindigt in de dood.

Of zoals oma zei: “Op de geboorte staat de doodstraf”.

Bijdrager
    Stirf

Yannes, lekker proberen en verder je geen zorgen maken. Als je zo gaat denken, dan heb je straks geen leven meer.

Moderator
    unSOUND

Waarbij ik straf dan weer onnodig vind, maar het klopt aardig.

Het hele fenomeen ( eerder ) dood gaan heb ik dan ook nooit een argument gevonden. Tijdens je leven vaak ziek zijn, slechte conditie hebben en uit je bek meuren dan weer wel.

Bijdrager
    vogel

Okee, laten we eens kijken naar genot en niet schadelijk:

Seks: Genot? Zeker weten! Schadelijk? Je kan er enge ziektes van krijgen die zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben. De beste voorzorgsmaatregel daartegen vermindert het genot.
    Alcohol: Genot? Tot op zekere hoogte en daarna gaat het fout. Schadelijk? Zonder enige twijfel.
    Koffie: Genot? Je krijgt er een kick door. Schadelijk? Je maag moet ertegen kunnen en misschien zijn er nog meer dingen, maar koffie lijkt me redelijk onschuldig en geeft wel genot, maar is geen vergelijk met seks.
    Blowen/waterpijp/softdrugs: Genot? Fruittabak in een waterpijp vond ik best geinig, maar blowen trekt me niet. Schadelijk? De meeste mensen die ik ken die veel blowen zijn op z’n minst erg warrig en vergeetachtig.
    Cocaïne: Genot? Zal best leuk zijn voor de gebruiker, maar als omstander geniet ik bar weinig van de mensen die het opsnuiven. Schadelijk? Wat denk je zelf?
    Pillen: Genot? Geen ervaring mee. Schadelijk? Zuid Limburg…
    Heroïne: Niet eens over beginnen…

Lastig hoor, om de ideale drug te vinden, die genot geeft en niet schadelijk is. Koffie en veilige seks komen in de buurt wat mij betreft. De waterpijp (met fruittabak) doet me daarbij vergeleken maar weinig.

Moderator
    unSOUND

Het was Lucas die het fenomeen genot erbij haalde, het ging Yannes meer om ontspannen had ik het idee. Maar wie zegt dat je daar een goedje in je lijf voor nodig hebt ?

Bijdrager
    trabant

In een waterpijp zit toch water?

Moderator
    unSOUND

Dus kun je net zo goed op 2 meter diepte gaan snorkelen wou je zeggen ?

Bijdrager
    trabant

Probleem van twee meter diepte, is dat die niet op elke jongenskamer voorhanden is.

Bijdrager
    vogel
    unSOUND op 08 april 2011

Maar wie zegt dat je daar een goedje in je lijf voor nodig hebt ?

Is het nog quotefuckfriday?:grin:
    Anyway, ik zou tegen Yannes willen zeggen: probeer eerst eens wat onschuldige appeltabak. Volgens mij word je eerder “high” van de hap zuurstof die je veel te snel inademt dan van dat spul. Het is best geinig om mee te ontspannen en kan, denk ik, weinig kwaad.

Bijdrager
    trabant

Of gooi nu nog even snel wat kempzaad in een paar kweekbakjes, en zet dat later op een zonnige plek in de tuin. Het gewas groeit flink en geeft daardoor prima privacy en tegen de tijd dat het te koud wordt om ’s avonds buiten te zitten, oogst je de boel en heb je wat te roken voor najaar en winter.

Bijdrager
    Little Idiot

Ik zou direct stoppen met je krantenwijk! Versgedrukte kranteninkt is schadelijk voor de gezondheid. Ademen is ook vrij ongezond als je in de binnenstad woont of onder de rook van een vuilverbranding om maar eens wat te noemen. En dan is er nog het risico dat je met je fietsje onderuit gaat en doodgereden wordt…
    Kortom; er is geen garantie dat je 90 wordt, maar ook niet dat je 17 wordt. Je kan beter van je leven genieten dan je druk maken om een waterpijpje.

Moderator
    unSOUND

Er is een verschil tussen risico lopen, en risico opzoeken.

Bijdrager
    spacefreek

Hey Jannes, ik doe dit zo af en toe met wat vrienden thuis, ik ben zelf niet echt zo van het roken, dus ik heb me er toen ook in verdiept..

Het gerucht dat een waterpijp roken niet of minder schadelijk zou zijn dan sigaretten roken is onjuist. Vaak wordt gemeend dat dit het geval is onder de (onjuiste) veronderstelling dat het water de schadelijke stoffen uit de rook zou oplossen, of omdat het inademen van de rook minder prikkelend is voor de longen. Dit laatste komt echter door de aanwezigheid van waterdamp in de rook. Hoewel er wel wat schadelijke stoffen in het water oplossen, blijft zeer veel achter in de rook.
    Verschillende wetenschappelijke studies (hieronder heb ik gemakshalve even 1 bron toegevoegd) hebben uitgewezen dat het roken met behulp van een waterpijp tenminste even schadelijk is als het roken van sigaretten. Bij het roken met behulp van een waterpijp ademt men niet alleen kankerverwekkende stoffen en koolstofmonoxide in zoals bij het roken van sigaretten, maar ook zware metalen afkomstig van het kooltje dat gebruikt wordt als brandstof.
    Waterpijp gebruikers roken in een enkele sessie langer dan sigarettenrokers, en per ademteug wordt meer rook ingeademd. Een rooksessie met een waterpijp duurt vaak langer dan 40 minuten, waarbij de gebruiker 50 to 200 keer aan de pijp zuigt en daarbij 0,15 tot 0,5 liter rook per keer inademt. Een sigaret is na maximaal 20 trekken op. Onderzoeken van de World Health Organization en de American Cancer Society hebben aangetoond aan dat een gebruiker in een waterpijpsessie van een uur 100 tot 200 keer de hoeveelheid rook en 70 keer de hoeveelheid nicotine binnenkrijgt ten opzichte van het roken van een sigaret.
    Ook het passief roken is schadelijk. Er bestaat ook geen enkel toestel waarvan bewezen is dat het de schadelijke effecten van de waterpijp enigszins wegneemt of doet verdwijnen.

Kruiden
    In India waar de pijp oorspronkelijk vandaan komt, wordt het roken van de waterpijp ook veel gedaan door jongeren. Het roken van zogenaamde “herbal molasses” is daar populair omdat men denkt dat het minder schadelijk is dan waterpijptabak. Herbal molasses is een mengsel van onder andere suiker en fruitextracten en is nicotine- en teervrij.

Bron met verdere referenties onderaan: http://www.who.int/tobacco/global_interaction/tobreg/Waterpipe%20recommendation_Final.pdf

Verkijk je dus vooral niet op die kruiden & tabak met een smaakje (waar jij het over hebt), die leuke doosjes met mint, multivruchten, appel en weet ik veel wat zijn gewoon tabak met een smaakje & dus schadelijk! De echte kruiden zijn m.i. lastig te krijgen..

Mocht je het toch nog willen proberen (ik doe het toch ook af en toe, ondanks dat ik niet echt iets met roken zelf heb), probeer dan in ieder geval een dubbele kop
    Met in de ene mint & de ander citroen, je weet niet wat je meemaakt:lol: (dat is dan ook de enige rede dat ik het doe)

Overigens, @Vogel, Goede (trance) muziek doet bij mij hetzelfde & zolang niet te hard nauwelijks tot geen negatieve effecten! :sarcastic: (maar zal niet bij iedereen werken)

Bijdrager
    casperrrrrrr

Bijdrager
    MrHammond

Ik denk dat hiervoor hetzelfde geldt als voor sigaretten: een enkele keer roken kan weinig kwaad, daar herstelt je lichaam wel weer van. Regelmatig roken brengt dan echter meer schade aan dan je lichaam kan herstellen, bij sigaretten is dat een groot probleem door verslaving, ik weet niet hoe dat zit met die “tabak” met 0% nicotine.

Kortom, ik denk dat als je het bij af en toe houdt (ik zou niet weten of eens in de 2 weken al te veel is) kan het weinig kwaad denk ik, zolang het maar niet leidt tot verslaving, en daardoor eventueel de overstap op sigaretten.

Bijdrager
    Taconew

Je kan je broertje ook leren masturberen/fappen, kost niets, bevredigend, genot, niet slecht voor milieu of lichaam. WIN – WIN!

Bijdrager
    vogel

Masturberen word je blind van! Oh wacht…:nerd:

Bijdrager
    MrHammond

Wéér een raadsel opgelost:grin:

Bijdrager
    vogel

Het is ook slecht voor je oren en voor je rug, maar daar heb ik dan weer geen last van. Tandje bijschakelen dan maar!:grin:

Bijdrager
    Pivni Pes
    trabant op 08 april 2011

In een waterpijp zit toch water?

Wat zal er gebeuren als je geen water er in doet, maar vodka?!??

unSOUND op 08 april 2011

Er is een verschil tussen risico lopen, en risico opzoeken.

Wijze woorden, dachten er maar meer mensen zo over.
    Helaas hoor je veel rokers schermen “mijn opa heeft altijd gerookt, en hij is 105 jaren oud geworden”
    Roken is geen garantie op het krijgen van kanker, scheuren van je aorta of andere rare ziektes.
    Maar je zoekt inderdaad dan de risico wel op, en waarom?
    Als mijn vader niet had gerookt, dan had ik nu nog een vader gehad.
    Na het overlijden van mijn vader, is mijn jongste zoon gestopt met roken, helaas mijn oudste zoon nog niet.

@TS, Lees nog eens de eerste post van unsound door.

Bijdrager
    trabant

Pivni, wij deden er wel eens rode wijn in, voor de smaak. Na een tijdje kon die wijn dan door de sla.;)

spacefreek op 08 april 2011

Waterpijp gebruikers roken in een enkele sessie langer dan sigarettenrokers, en per ademteug wordt meer rook ingeademd. Een rooksessie met een waterpijp duurt vaak langer dan 40 minuten, waarbij de gebruiker 50 to 200 keer aan de pijp zuigt en daarbij 0,15 tot 0,5 liter rook per keer inademt. Een sigaret is na maximaal 20 trekken op.

Ik weet niet wat voor pijp-opstelling de WHO daar voor ogen heeft maar als ik terug denk aan die waterpijpsessies van toen, dan gleed ik binnen drie hijsen rooie lieb, 0-0 of kitama door die waterpijp van mijn stoel, onder de tafel en een knappe jongen die me dan wakker kreeg.
    Tijdens mijn roes bleef ik natuurlijk wel passief doorroken, dat zal het zijn. Ik werd dan ’s ochtends wakker met een dekentje over me heen, dat was wel lief.

Bijdrager
    MrHammond

De wilde jaren van trabant:grin:
    Ach ja, dat heeft van hem toch de wijze man gemaakt die hij nu is? (en actief anti-roker toch?!?)
    Maar jij deed dan dus blijkbaar wel iets anders in die pijp dan vruchtentabak?

vogel op 09 april 2011

Het is ook slecht voor je oren en voor je rug, maar daar heb ik dan weer geen last van. Tandje bijschakelen dan maar!:grin:

Wij zeiden vroeger altijd: “Vaneuhenworhetoof” oid. Dan antwoordde iemand “Wat?!?!” en dan schreeuwen: “VAN NEUKEN WORD JE DOOF!” :crazy:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.