12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Studio Sjalot

Watermerk in Word

Ik vraag mij af hoe ik kan een brief/template in Word maken door:
    – enkel op de eerste pagina een afbeelding als watermerk toe te voegen over de hele pagina
    – en op alle volgende pagina’s geen watermerk meer of indien nodig, een ander watermerk toe te voegen

Volgens mij is het iets heel eenvoudig, maar ik vind het niet direct.
    Iemand die dit kort kan uitleggen?
    Want er bestaan links met uitleg, maar precies niet zo evident er wijs uit te geraken..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zet de afbeelding in de kop- of voettekst van het document (daar moet je, als ik het me goed herinner na ±15 jaar amper Word aangeraakt te hebben, op dubbelklikken om ze te kunnen bewerken). Je kunt ergens in de instellingen voor het document aangeven of de kop- en voettekst op de eerste pagina van elke sectie anders moet zijn dan op de rest, en dus als je dat aanzet, kun je op die eerste bladzijde een afbeelding toevoegen, en op de tweede een andere. Die laatste zal dan op elke bladzijde behalve de eerste gebruikt worden; wil je toch weer die eerste op een latere pagina, dan voeg je een sectie-einde in de tekst in.

Toevoeging: Zorg wel dat de afbeeldingen zwevend zijn en geen tekstomloop hebben, want als ze in de tekst van de kop- of voettekst staan, zal die erg hoog worden en de normale tekst aan de kant duwen. Door ze zwevend te plaatsen zonder tekstomloop voorkom je dat.

Bijdrager
    pruus

Of, je kunt een afbeelding toevoegen, opmaak ‘achter tekst’. Vervolgens document beveiligen met wachtwoord. En het werkt. https://support.office.com/nl-nl/article/Een-afbeelding-als-watermerk-op-de-achtergrond-toevoegen-in-Word-2016-voor-Mac-877d5700-b156-4346-bdbc-dee32fdb3a40

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waar is die wachtwoordbeveiliging voor nodig?

Bijdrager
    pruus

Een wachtwoordbeveiliging is nodig omdat anders het watermerk gewist kan worden, en zeggen dat het ‘eigen’ werk is….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is dingen aannemen over waar dit voor nodig is, zonder dat dat vermeld is in de vraag:) Met „watermerk” kan net zo goed iets bedoeld worden als „achtergrond voor briefpapier” zodat die op alle bladzijdes terechtkomt bij het uitprinten daarvan, of een achtergrondafbeelding om de pagina op te leuken — om maar wat te noemen.

Bijdrager
    Studio Sjalot

Inderdaad, het gaat over achtergrond voor briefpapier.
    Bedankt!
    Het is gelukt.

Het zat hem voor vooral in dubbelklikken, zodat ze niet over alle pagina’s gelinkt worden.

Bijdrager
    Studio Sjalot

Juist nog een extra opmerking.
    Dit gaat over kop en voettekst hier.
    Maar bij mij gaat dit over 1 afbeelding (briefhoofd) over een volledige A4 pagina.

Dus als je dubbelklikt, kan je bewerken.
    En dan handmatig wissen voor volgende pagina’s?
    (ik heb momenteel zelf geen Word staan, dus kan het niet meteen testen)

Bijdrager
    bartvdv

Worden wij ook betaald om jouw werk te doen ?

Bijdrager
    Studio Sjalot

Euhmm.. excuseer?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Studio op 22 mei 2017

En dan handmatig wissen voor volgende pagina’s?

Nee, want dan wis je ze op elke bladzijde. Je moet aangeven dat de kop- en voettekst op de eerste bladzijde van de sectie anders is, dan kun je ze (die voor de eerste bladzijde en die voor de volgende bladzijdes) daarna apart aanpassen. Je kunt ook de kop- en voetteksten apart maken voor de linker- en rechterbladzijde.

In Word 2011 (ik vermoed dat het niet veel anders zal zijn in de huidige versie) dubbelklik je op de kop- of voettekst zodat je hem kunt bewerken. Daarna klik je in de knoppenbalk op „Koptekst en voettekst” zodat het lint daarvoor weergegeven wordt, en zet je „Eerste pagina afwijkend” aan:

Zoals je ziet kun je daar ook zeggen dat de linkerbladzijde moet verschillen van de rechter, en ook of de huidige sectie gelijk moet zijn aan de vorige of niet (maar die optie is in deze schermafbeelding grijs omdat ik in de eerste sectie zat).

Bijdrager
    Studio Sjalot

Super!! Bedankt, Jakko.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.