18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Delph

Wat zouden jullie doen: netwerk storage

Hey maccers,
    Ik ben sinds een maand of twee in het bezit van een heuze MacBook Pro 15″. Mijn broertje hangt sinds een maand aan het netwerk met een Mac Mini (intel). Mijn ma denkt erover om over te stappen.
    Nu heb ik echter een vraagje. Ik had tot voor kort een oud bakbeest draaien als server. Er kon nog net Windows 2000 op, maar zat wel propvol data. Vlak nadat ik mijn macbook pro had binnengekregen, gaf een van de harddisken ineens de geest. Geen data recovery meer mogelijk, dus erg jammer.
    Nu wil ik een kleine, elegante, robuuste en vooral data-veilige oplossing om mijn (helaas opnieuw te genereren) data op kwijt te kunnen.
    Mijn probleem is dat ik twijfel tussen pure NAS – zo’n kastje van freecom oid wat je simpelweg in je netwerk plugt en (mijns inziens) gewoon met een webpage moet configureren, of dat ik een servertje koop die ik dan wat veilig probeer te maken (het is en blijft windows).
    Iemand hier een voorkeur met genoeg argumenten om mij over te halen?

Bijdrager
    Barabas2005

Voor veiligheid is een Raid1 oplossing het beste. Je kunt hier eens kijken voor wat externe raid oplossingen, inclusief een aantal NAS units. Ze zijn echter wel aan de prijs.

De goedkoopste manier is – denk ik – om die ouwe bak van jou te voorzien van nieuwe schijven (eventueel met een raid kaart) en Linux.

Oeps, argumenten vergeten:

NAS oplossing:
    – duur
    – let op snelheid, sommige NAS units zijn zelfs met 1Gigabit netwerk erg traag (kijk eens op http://www.tomshardware.com)
    – wel lekker klein, echter niet altijd stil (mijn oude Stardom units zijn erg luidruchtig, LaCie is over het algemeen wel stil)

Jouw oude bak:
    – groot
    – goedkoop (je hoeft alleen schijjven aan te schaffen en eventueel een raid kaart)
    – wel leuk om mee te spelen
    – je bent erg vrij in het plaatsen van andere of extra drives (ik heb nog een oude bak waar nu 5 schijven in zitten)
    – Linux is leuk om mee te werken en veilig

Bijdrager
    Groovejunk

Als ik het zo eens lees dan word alles Mac. Misschien een leuk idee om dan een Cube op de kop te tikken en die als file-server in te richten? Let wel ; leuk idee, dus ik heb verder geen argumenten eigenlijk.

Bijdrager
    Delph

Dankjewel voor de antwoorden:) Die oude bak is echter al de deur uit, ik wil wel een échte server kopen (ws iets van dell, aangezien die nog wel goed te doen zijn qua prijs). Ik weet niet hoe betrouwbaar en uitbreidbaar een cube is, maar ik wil dat ding wel een jaar of 5 minimaal blijven gebruiken en dus ook kunnen upgraden naar bijvoorbeeld een terabyte aan harde schijfruimte ofzo.
    Mijn opties zijn dus:
    – NAS
    – Serversysteem (maar ws windows dus onbetrouwbaarder)
    – Cube
    Oh en het budget ligt rond de 500-600 euro, daarvoor moet ik minstens 120G aan harddiskruimte hebben.
    Stijl geef ik niks om, hij komt toch in de kast te hangen/staan/liggen. Stilte boeit dus ook niet.

Bijdrager
    trabant

Nog niet zo lang geleden (nummers 1/2006 en 5/2006) stonden er in de Duitse c’t tests van diverse NAS-kastjes.
    Bottom Line: alleen de duurdere oplossingen hadden zinnige extra functies: de goedkopere waren niet veel maar dan een externe schijf met een utp-poort, waar de snelheid ook veel te wensen overliet en zeker niet altijd parallel liep met de aangegeven 10/100/1000 mbit doorvoersnelheid.
    Bovenal leek de compatibiliteit met Mac-netwerken nog in de kinderschoenen te staan.

Een Cube is eigenlijk te mooi om in een kast weg te stoppen maar bovenal niet intern uitbreidbaar: meerdere schijven en zeker boven de 120 GB kunnen alleen eraan hangen, en niet erin.

Zo ziet het er naar uit dat je inderdaad een PC voor een Linux-distibutie erop moet zien te scoren. Of ergens een PowerMac, evt met OSX Server erop.
    Waarbij ik je erop wil attenderen dat het heel goed mogelijk is dat op de aanstaande WWDC de intel-opvolger van de PowerMac kan worden geïntroduceerd. Dit kan dan weer gevolgen hebben voor de prijsstelling van de huidige tweedehands PowerMacs: misschien dat het een 1,6 of 1,8 GHz G5 PowerMac uit 2003 binnen jouw budget brengt. Dan zit je met SATA-schijven al weer wat zekerder qua toekomst dan met (P)ATA.

Bijdrager
    XyonN

Wat je ook kan doen is een tweedehands “headless” mini kopen. MacOSX Server er op zetten, externe schijf en het hele zwikkie via Apple Remote Desktop beheren.

Bijdrager
    Quack
    ”XyonN”

Wat je ook kan doen is een tweedehands “headless” mini kopen. MacOSX Server er op zetten, externe schijf en het hele zwikkie via Apple Remote Desktop beheren.

OS X server lijkt me ook niet echt goedkoop. Is 500 euro.. heb je bijna een nieuwe mini voor.

Bijdrager
    macpro

Ik heb hier een Mac mini G4 als server staan. Draait gewoon OS X op, niet de server versie, want dat is echt overkill.
    1 GB geheugen er in en 6 externe FireWire schijven er aan (totaal 1,75 TB).
    Geen enkel probleem om daar wat data op kwijt te komen.
    De mini regelt de backups, verzorgt de muziek en foto’s, doet het licht in huis aan en uit en levert nog wat webservices.

Netwerk schijven komen er bij mij niet in. Heb je een keer een probleem met het NAS gedeelte, dan is het maar de vraag of je nog bj je data kunt komen. Overweeg je ze toch, ga dan voor een NAS unit waar je zelf externe schijven aan kunt koppelen. Dan acht ik de kans groter dat je in geval van problemen aan je data kunt komen.

Bijdrager
    Delph

Okay, wat NAS betreft heb je gelijk: er valt weinig te managen of te retrieven als het systeempje mocht crashen ofzo. Zo’n mini (met van die lacie-harde schijven die je er makkelijk onder kunt stapelen) is een aantrekkelijk idee, maar volgens mij wel erg duur?

Bijdrager
    macpro

Ik heb gewoon een paar maxtorren er aan hangen.
    Mini behuizing schijven zijn mooi, maar dat wordt een grote toren en die kan dan z’n warmte niet goed kwijt.

Bijdrager
    Delph

Hoezo, de koeling zit toch aan de achterkant van de mini?

Bijdrager
    macpro

De mini koelt aan de achterkant. En de schijven koelen als het goed is via een ventilator ook aan de achterkant. Maar een deel van de warmte trekt ook naar boven. Als je dan een paar schijven onder je mini stapelt, dan wordt dat daar aardig warm.

Bijdrager
    Delph

Daar heb je een punt.:)
    Ik denk dat ik maar ga sparen dan voor een Dell server en dan linux erop knallen (kan ik nog kosten besparen op een windows licentie :))

Bijdrager
    macpro

Je kunt rustig een mini kopen hoor. Prima machine. En er staat nergens dat je persé schijven in een mini behuizing moet nemen. ’t Staat natuurlijk wel stoer en ik heb er ook even twee onder mijn mini gestapeld, maar inmiddels staan ze gewoon naast m’n iMac.
    En naast de mini staan 6 losse harde schijven. Doen ook perfect wat ze moeten doen.

Bijdrager
    CaDoc

Als je met USB harde schijven aan de gang gaat (voor een NAS-oplossing wellicht net even goedkoper dan Firewire) koop dan wel HDD’s met een Oxford chipset en niet met een Prolific chipset. De laatste is wat goedkoper maar in dit geval betekent goedkoop ook duurkoop. Heb zelf veel problemen gehad met HDD’s met een Prolific chipset. Het kan veel kernel panics geven en alles instabiel maken.

HDD’s met een Oxford chipset zijn die van LaCie en Maxtor. Heb zelf nu een Lacie en die geeft naast een goede performance ook een lage warmte-afgifte. Dit laatste in tegenstelling tot die met een Prolific chipset welke ik zelf met losse cases en oude HDD’s had gemaakt, die ik nu aan een NAS servertje heb hangen, die zo heet worden dat je de case niet eens goed meer met de blote handen kan aanpakken. Ik zet ze dan ook alleen nog maar aan als ik ze echt even nodig heb…

Bijdrager
    Delph
    ”macpro”

Je kunt rustig een mini kopen hoor. Prima machine. En er staat nergens dat je persé schijven in een mini behuizing moet nemen. ’t Staat natuurlijk wel stoer en ik heb er ook even twee onder mijn mini gestapeld, maar inmiddels staan ze gewoon naast m’n iMac.
    En naast de mini staan 6 losse harde schijven. Doen ook perfect wat ze moeten doen.

Maar volgens mij wordt een mini dan een duurdere oplossing of niet?

Bijdrager
    macpro

Dan moet je ook niet voor een Dell gaan, maar een JoekieToekie™ PC van de lokale PC boer.
    Je hebt dan een oplossing die vergelijkbaar is met een NAS schijf, maar waar je zelf de volledige controle over hebt. En als je zelf geen problemen hebt om met linux aan de slag te gaan, waarom niet?
    Kun je zo’n Dell PC trouwens wel krijgen zonder Windows licentie?
    Dacht dat dat alleen voor de servers gold.

Bijdrager
    trabant

Kun je ook iets van Dell krijgen zònder die 85 euro bezorgkosten?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.