18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

Keuze: SSD ipv HDD in iMac of Refurb iMac?

Ik heb een iMac 21,5” late 2013 met 1TB HDD. Ik heb de keus tussen de volgens opties:
    – HDD vervangen voor 1TB SSD, 2 jaar garantie – kosten €550

– Refurbished iMac 21,5” – 4K Retina – 3.1GHz Intel Quad-Core i5 – late 2015 met 1TB fusion – 2 jaar garantie – kosten na inruil mijn iMac ca. €900

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd

Bijdrager
    Shmoo

De eerste optie en over twee of drie jaar een nieuwe iMac kopen met SSD.

Blijf uit de buurt van Fusion Drives. Dat gaat iets heel erg lelijks worden over 4 of 5 jaar om computers tweedehands te verkopen met Fusion Drives.

Bijdrager
    whaha

De eerste optie, want de tweede heeft geen SSD.
    Ik had verwacht bij de tweede ook een SSD te lezen, maar daar zie ik Fusion staan en ik ben geen fan van Fusion Drive, vooral niet omdat je van plan lijkt te zijn om voor maar liefst 1 TB een SSD in je iMac te laten zetten.

Kortom, het is heel lastig een advies te geven als we niet weten wat je met je iMac doet en bijvoorbeeld wat voor GPU er in beide modellen zit.
    Heb je de typenummers bijvoorbeeld?
    €350 euro méér uitgeven en dan nog geen SSD hebben lijkt me een slechte deal. Ik weet dat een Fusion Drive voor een deel SSD / flash heeft, maar dat is verhoudingsgewijs veel minder dan die bij optie #1 …

Bijdrager
    Nikita

Het ‘SSD’ deel van de Fusion Drive in de nieuwere iMacs is slechts iets van 32 GB, dus dat heeft niet heel veel toegevoegde waarde. Qua CPU snelheid zullen de twee iMacs elkaar niet veel ontlopen.

Bijdrager
    whaha

Ik hoop dan ook dat er een tijd komt dat ze iMacs standaard met SSD gaan verkopen.
    Ik denk dat die er wel komt, maar dat kan nogal eens lang gaan duren…

Bijdrager
    Shmoo

Bij de volgende generatie zal er standaard SSD in moeten zitten anders gaat Shmoo Apple Stores overvallen. ??

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    SvS

Ben je er zeker van dag je 1TB echt nodig hebt? Een 512 GB kan flink in fr kosten schelen?
    Idd alleen SSD.

Bijdrager
    Nikita
    Shmoo op 13 oktober 2017

Bij de volgende generatie zal er standaard SSD in moeten zitten anders gaat Shmoo Apple Stores overvallen. ??

Standaard 128 GB SSD. Zo’n ding dat bij aanschaf al bijna vol is.

Bijdrager
    Shmoo

Nee, standaard 256GB en 512GB voor de betere modellen zoals dat nu ook het geval is.

Bijdrager
    Jos Opel

Het ei is gelegd. Ik heb gekozen voor het laten vervangen van de HDD door een SSD van 1 TB. De vrij jonge iMac icm met mijn budget hebben hierbij een rol gespeeld. Graag wil ik een advies over het gebruik van de TM en de TC. Ik wil de 2 TC’s graag gebruiken voor de TM, Superduper en iTunes ( ik wil de muziek en films vanaf de TC afspelen Ergens las dat de schijf waar de TM backup op komt i.v.m. Spotlight niet meer voor andere doeleinden gebruikt kan worden, ook niet als deze op een aparte partitie staat. Er werd in dat artikel de tip gegeven om de TM op een USB schijf aan een van de TC’s te hangen (ik heb de oorspronkelijk HDD nog). In dat geval kan ik 1 TC voor *Media* en *Data* en de andere voor Superduper en andere backups gebruiken. Maar dan wel beide TC’s in 2 partitie opdelen. Graag jullie commentaar op de set-up.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom 2 TC?
    Je kunt de TC HD gebruiken voor gelijktijdig TM backup’s en andere zaken.
    Ook een TM backup op een via USB aan de TC aangesloten HD zetten gaat prima. Ik heb thuis zo een paar Mac’s die daarop hun TM wegschrijven, terwijl er ook nog 250 GB aan muziek voor de SONOS op staat. Werkt allemaal flawless.
    Wat je niet (zomaar) kunt is de HD in de TC partitioneren. Maar partities hebben vaak meer nadelen dan voordelen, dus kun je beter achterwege laten.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Jos Opel

@goeiedag, bedankt voor de reactie. Twee TC’s omdat ik die al heb. De tweede is tevens WiFi router, in het netwerk op zolder. Ik ben benieuwd hoe jij de muziek op de TC aan Sonos gekoppeld hebt. Het lukte mij namelijk niet. Moeten de TC’s en evt. de USB schijf APFS geformatteerd zijn/worden?

Bijdrager
    GoeieDag

Nee hoor, niet mee gaan klooien.
    De interne schijf is altijd HFS+ geformatteerd, en op de TC aangesloten USB HD moet ook HFS+ zijn als je er TM backup’s op wilt wegschrijven.

Voor de Sonos: ga in het Sonos programma naar de Voorkeuren>Muziekbibliotheek. Met het plusje kies je voor ‘Netwerkapparaat’ en vervolgens nauwkeurig het pad invullen precies zoals je het ook in de Finder ziet, dus bv \\TCJosOpel\Externe USB schijf. Denk er aan dat je ‘backslashes’ moet gebruiken, terwijl het uiteindelijk wordt getoond als ‘forward slashes’.

Bijdrager
    Jos Opel

@goeiedag, de USB schijf die ik wil gebruiken heeft geen eigen voeding. Ik las in (oude) artikelen van Apple dat deze niet geschikt zouden zijn voor de USB poort van een AirPort express of time capsule. Klopt dat of is dit achterhaald?

Bijdrager
    GoeieDag

Die van mij ook niet. Elke standaard USB poort kan prima zo’n schijfje van voeding voorzien, bij mijn weten.
    In ieder geval loopt het bij mij met de TC<->ongevoede USB schijf al jaren als een zonnetje.

Héé, en gewoon proberen kost je de kop ook niet; wordt je wel wijzer van.

Bijdrager
    Jos Opel

@goeiedag, bedankt en je hebt gelijk maar met proberen heb ik de afgelopen zoveel pech gehad dat ik een beetje huiverig wordt.
    Zo ben ik nog op zoek hoe je een bestaande Time Capsule partioneert. Het lukte mij in het verleden wel nadat er een sparsebundle op de TC stond. Maar die kreeg ik niet zichtbaar in Finder. Er moet een andere manier zijn, je hebt niet altijd een sparsebundle nodig. Gr. Jos

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou je een TC Schijf willen partitioneren? Apple ondersteunt het niet, dus het blijven kunstgrepen. En het laatste wat je wilt is geklooi met je backup schijf.

Bijdrager
    Jos Opel

Je hebt gelijk, ik last het zo. Sonos is intussen gelukt, nu Plex nog. Bedankt

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.