13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Nick Nack

Wat zijn dit bij mijn internetinstellingen?

Bij mijn internetinstellingen staan ineens (of het is mij eerder niet opgevallen) twee dingen bij in het grijs die ik ook niet kan wijzigen. Ik heb ze op het plaatje zwart gemaakt omdat ik niet weet of dit privé is.

Maar wat is een zoekdomein? En wat doet dat?

Bijdrager
    Hailstorm

Niets spannends aan, dat zijn gegevens van het netwerk waar je momenteel op zit.

Zit je toevallig op een bedrijfsnetwerk?

Moderator
    Mac Daddy

DNS is Dynamic Name System. Dat is hetgene dat URL’s en IP adressen met elkaar combineert, zodat je altijd op de bijvoorbeeld Google uitkomt als je http://www.google.nl in typt in je adresbalk. En het kan dat een bedrijf zijn eigen dns server heeft. Zoekdomeinen staat dan waarschijnlijk de naam van het bedrijf o.i.d. in.

Bijdrager
    Beech
    Bijdrager
    Nick Nack

Zoekdomein staat inderdaad de naam van het bedrijf waar ik nu werk. Is dit dan dat je via hen het internet opgaat of staat dat er los van?

Bijdrager
    Beech

Zoekdomein, ziehier op onemorething:

Zoekdomein willekeurig kiezen?

Bijdrager
    paradoxdesign

@Mac Daddy, DNS is Domain Name System: DNS
    :sarcastic:

Moderator
    Mac Daddy

Dat is altijd zo’n standaard ‘oh ja’ moment bij mij. Ik denk atlijd Dynamic, maar het moet domain zijn.

Bijdrager
    paradoxdesign

Het is in wezen ook deels Dynamic, alleen op het internet niet..meer voor intern..koppeling DHCP/DNS zeg maar..;)

Bijdrager
    csteelooper
    Mac op 09 februari 2012

DNS is [s]Dynamic Name System.[/s] (…)

FOUT[/B] DNS == Domain Name System. Een DNS-server zorgt voor de omzetting van IP-adressen (bijv. 94.79.132.76) naar (web)adressen (bijv. http://www.nu.nl of intra.nn.nl). Een DNS-server is essentieel voor internet- en netwerkverkeer, zolang gebruik gemaakt wordt van het TCP/IP-protocol.

Moderator
    Mac Daddy

Zoals paradixdesign ook al aangaf.:wink:

Bijdrager
    SunKeeper
    Mac op 09 februari 2012

En het kan dat een bedrijf zijn eigen dns server heeft.

Het is zelfs altijd zo.

Sterker nog: iedere router heeft een eigen DNS-server. Die verzamelt alle aanvragen die van het lokale netwerk komen, en probeert antwoord te krijgen in het lokale netwerk. Het werkt beide kanten op, zowel van naam naar IP-adres,(forward) en van IP-adres naar naam.(reverse)

Als dat niet lukt, (binnen het lokale netwerk) stuurt die het door naar het internet, en dus naar de DNS-server(s) van de provider, zodat die kunnen zoeken en antwoorden met de juiste gegevens.

Je lokale netwerk kan ook zonder DNS-server, maar als je dan via een naam (bijv. mijn-nas) gaat zoeken naar je netwerkapparaat (bijv. een NAS) zul je de melding krijgen dat de server niet reageert. Zoek je echter direct op het IP-adres (bijv. 10.0.1.4) dan krijg je wel antwoord. Verschilt trouwens wel per apparaat, sommigen zijn zowel via een naam als een IP-adres te bereiken.

Bijdrager
    iep

Laten we nou niet allerlei dingen door elkaar gaan halen. Een router an sich heeft niets met DNS te maken, dat ding zorgt alleen dat ip-verkeer op de goede plek terecht komt (routeren). Zo’n kastje wat voor je internetverbinding thuis zorgt wordt vaak ook als router aangeduid maar in feite is het een kastje die een aantal dingen doet waaronder routeren. Bijna al deze kastjes hebben helemaal geen DNS aan boord. Het enige wat die doen is alles doorsturen naar de DNS servers van je internetprovider.

Die DNS server in het plaatje is gewoon de server waar aangeklopt moet worden als een domeinnaam omgezet moet worden in een ip-adres of andersom. Dat zoekdomein is voor wanneer je zelf een domein gebruikt. Dat zorgt er voor dat er eerst binnen dat domein gezocht wordt en pas daarna daarbuiten. Zo kun je een machine in je netwerk pietje noemen en ook als pietje bereiken. Simpel gezegd dan:)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.