7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Mr T

Wat voor server heb ik nodig?

Hi,

Ik ben op zoek naar een systeem voor het volgende:

1 Mac Pro (6 TB)
    2 MacbookPro (2 x 2TB)
    1 iMac (1 TB)

Niet alleen een Time Machine maar een volledige system backup, zodat bij een crash oid weer een volledige backup teruggezet kan worden.
    Tevens zou RAID en mirroring fijn zijn.
    Daarnaast is het belangrijk dat er een mail server komt, zodat alle mail dmv imap benadert kan worden.

Opties die ik nu zo zie:
    1 : Een NAS zoals een synology lijkt me te krap qua opslag en vind ik zelf nogal consumer-kwaliteit mbt bouw etc. Ik durf niet echt zeker te zijn dat dit apparaat ook jaar in jaar uit probleemloos draait…

2 : Een HP server is mij bijvoorbeeld onbekend, kan ik daar meerdere volledige systembackups op zetten, een mailserver opzetten etc.?

3 : Is een mac mini met daarop OSX Server geĆÆnstalleerd met een aantal harde schijven eraan dan een oplossing (ook redelijk lowtech lijkt me..of vergis ik mij? Want kan RAID en mirroring dan wel?)

Het gaat om een bedrijfssituatie.
    Iemand die zich geroepen voelt om dit lijst aan te vullen of mij op betere ideeƫn te helpen, graag jullie input!

Bijdrager
    computer space

Is een Atom-rack server van Mini-itx.com met 4 3,5inch schijven, dubbele gigabitpoort iets? Moet je wel zelf wat met Linux experimenteren, maar daar zijn vast goede tutorials voor. Kost ongeveer net zo veel als een Synology.
    Systeembackups maakt niet uit welk systeem, zolang je het naar disk-images doet.
    Ik weet niet wat die 6TB op de MacPro is, maar ik mag hopen dat je dat buiten een systeembackup gaat laten, en dat het gewoon projectfiles zijn.

Bijdrager
    Mr T

Wellicht handig om te weten, het gaat om een bedrijfssituatie…

Ik weet niet wat die 6TB op de MacPro is, maar ik mag hopen dat je dat buiten een systeembackup gaat laten, en dat het gewoon projectfiles zijn.

Waarom hoop je dat? Het lijkt me een zeer prettig idee dat zowel de projectfiles alsook het systeem volledig in de backup staat, toch?

Bijdrager
    computer space

Ja, backup wel, maar om zoveel files in een systeem-kloon actie te draaien is best heftig. Ik zou met meerder computers een separaat systeem voor alle werkbestanden optuigen.

Bijdrager
    madcat

Het hangt een beetje van je budget af, je kan voor een synology of drobo fs gaan met een raid 5 uitvoering met WD red schrijven of voor een meer professionele disk arrays met raid 6 en SAS disken erin.

In het ene geval ben je voor duizend euro klaar in in het andere geval ben je duidenden euros lichter.

Bijdrager
    amazone

Ik zou lekker een synology nemen. Voor 4 werkplekken meer dan voldoende, zeker als je geen applicaties van de server draait of bestanden deelt. Jij draait kennelijk alles vanaf de pc, en gebruikt de nas alleen voor backups, dan is het al snel goed genoeg.
    De mail server van Synology gebruik ik ook. Die moet je natuurlijk ook wel gaan backuppen. Ik denk dat de mailserver inmiddels wel zo volwassen is dat hij inzetbaar is voor kleine bedrijven. Maar het is nog lang geen exchange of zoiets. Maar dat heeft ook zijn voordelen, bijvoorbeeld in beheer als je er weinig verstand van hebt. Exchange online zou hier ook een optie kunnen zijn
    Joost

Bijdrager
    Bodevinaat

Wil je echt client-server werken? Of zoek je gewoon wat schijfruimte? Ik heb zelf de Mac mini server. Ideaal. Mail/agenda/backups/Timemachine/Shares. Makkelijk te installeren en redelijk makkelijk te configureren alhoewel je voor sommige zaken zoals DNS en VPN toch wel wat extra kennis moet hebben. Daarnaast moet je een autorisatiemodel maken. Wie mag waarbij? Daarvoor deel je groepen in met rechten en in de groepen koppel je users. Dit geldt ook voor andere oplossingen zoals de Synology.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.