30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 159)
  • Q:
    Bijdrager
    Boun-r

Wat vinden jullie van nederlandse Raps ;)

http://www.macosx.nl/download/3497

( ik weet het Nederlandse rappers in overvloed )

Bijdrager
    PietjePuk

Je shift toets haperd af en toe….:?

Bijdrager
    Steff

[size=18:8949ea5e0c]WiL j€ EgT wEtuh [email protected] IcK 3R [email protected] VinDTT?

IcK ViN Uuht EgTh3 Kl0t3H3Rr!3 [email protected] [email protected] Kl0t3h3rR!3 iS €r @l G3n0eG MAnhn[/size:8949ea5e0c]

[size=9:8949ea5e0c]Asjeblieft kraak mijn post niet af. Enig respect graag ik heb hier aardig lang over gedaan![/size:8949ea5e0c]

Bijdrager
    Boun-r

ja okeej er zijn er genoeg maar ja het is wel leuk om nummertjes te maken weet je;)

maa rja liever luister ik zelf naar Engelse shit;)

Bijdrager
    renegrader

niet echt mijn muziek..

Bijdrager
    Electr0n

Zo van, moet dat BREEZER?
    Please change topic titel.

En misschien krijg je dan wel normale reacties!
    Dank u

Bijdrager
    jaapie

Ik zou het niet op internet durven zetten….

:P

Maar ik kan me wel voorstellen dat t leuk is om te maken, ik wil zelf ook nog een keer zoiets slechts opnemen met wat vrienden, eerst jonko roken:P en dan komt t wel goed :)

[size=7:a02dde175d]Lucas[/size:a02dde175d]

Bijdrager
    Boun-r

kijk zo beter eLectro rap jij ook of doe je daar helemaal niet aan;)

Bijdrager
    francisbacon

Is dit fo’ real ?

Bijdrager
    PietjePuk

Trouwens, dit staat in het verkeerde forum:wink:

Bijdrager
    Boun-r

waht you like :evil:

niemand reageert:P wou gewoon wete of mensen myn track beetje goed vonden

en ja nederlands rap was in overvloed daar d8 ik aan toen ik dat zo deed:P Get it

Bijdrager
    Steff
    ”Boun-r”

waht you like :evil:
    niemand reageert:P wou gewoon wete of mensen myn track beetje goed vonden
    en ja nederlands rap was in overvloed daar d8 ik aan toen ik dat zo deed:P Get it

Nou niet te snel over echte NEDERLANDSE rap praten. Dit is meer een half andere taal met een beetje gebral Nederlands erdoor. De helft snap ik niet of hoor ik niet goed of is geen Nederlands. Het is een beetje braltaal.

Bijdrager
    Turbanus

Pulp dus…..

Bijdrager
    wildsseb

Lachwekkend, je moet niet rappen in het nederlands klinky gewoon niet.

Bijdrager
    aerosoul

waarom moeten dit soort rappertjes altijd ineens veel stoerder (onverstaanbaarder) praten als ze rappen? Volgens mij is dit echt de grootste fout die gemaakt wordt! rap nou gewoon zoals je normaal ook praat, dat scheelt al een hele boel ergenis.

Bijvoorkeur, doe het niet.. maak muziek zonder gitaren en zonder zang!

Bijdrager
    Stadsman

Voor elk wat wils, maar ik vind het maar niets. het klinkt zo onbenullig en amateuristisch

Wat een idiote vraag trouwens, ook nog in het verkeerde forum

Bijdrager
    Pienjow

Zelfs Youssef en Kamal klinken professioneler… :P

en trouwens, laat ze maar lullen, jij zit ermee…

Moderator
    unSOUND
    ”Boun-r”

Wat vinden jullie van nederlandse Raps

Ik heb er net zo’n hekel aan als aan de buitenlandse rap…

Dus ik discrimineer niet… :)

Bijdrager
    MarcelK

Verplaatst naar de Lounge…

Bijdrager
    trabant
    Bijdrager
    Xigh

Aan de forum reacties te zien had ik echt iets totaal waardeloos verwacht maar het klonk best oke nog. Ik heb ook een hekel aan de muziek maar als je er objectief naar kijkt vind ik het niet slecht. Meer van hetzelfde, dat wel, maar goed het is niet storend hoeveel je er naast zit ofzo.
    Maar zoals al eerder gezegd, waarom ineens anders rappen dan je normaal praat, want ik hoorde hier en daar ook een “r” er tussendoor die niet bij een echte bad ass rapper hoort:wink:

Bijdrager
    Cars

Nee..dat is het niet..

Luister eens naar Roger Waters bijvoorbeeld…(geluidskwalitiet is niet goed, anders moet je dat nummer downloaden maar dan wel van het album In The Flesh)Elke seconde is anders. Bij rap is de hele tijd dezelfde ‘beat’ er. De rock van Roger Waters is telkens anders en doet echt wat met je door het (goede) gebruik van bepaalde stemmen en instrumenten.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat rap iets met hem/haar deed. Met deze rock kan dat wel, door instrumenten, stemmen, opbouw en de tekst. Vooral de tekst van Roger Waters is gigantisch sterk. Het gaat tenminste echt ergens over en het geeft soms een nieuwe kijk op dingen.

Nog zo’n goed nummer is Shine On You Crazy Diamond van Pink Floyd. Sommige vinden het te lang duren voor er wordt gezongen (na 5 min.), kan mij ergens bij voorstellen. Zelf vind ik het juist alleen maar gaver worden erop.

Helemaal een topper is ook nog Comfortably Numb van Pink Floyd tijdens de reunie op Live 8. Ontzettend sterk nummer, waar qua gitaatwerk tijdens de (gitaar)solo alles wordt gebruikt.

Nog een punt…Het taalgebruik van de rappers. Waarom moet alles shit, bitch etc. zijn? Wat heeft het niet, naar mijn idee maakt het een nummer alleen maar dommer en minder professioneel op. Vind men het nummer niet goed en is men onzeker en gaan ze daarom maar wat “stoer” rond lopen blaten?

Hier een stukje uit 50 Cent met Candy Shop

On the beach or in the park, it’s whatever you into
    Got the magic stick, I’m the love doctor
    Have your friends teasin you ‘bout how sprung I gotcha
    Wanna show me how you work it baby, no problem
    Get on top then get to bouncing round like a low rider
    I’m a seasoned vet when it come to this shit
    After you work up a sweat you can play with the stick
    I’m tryin to explain baby the best way I can
    I melt in your mouth girl, not in your hands

Lijkt me wel duidelijk..Perfect nummer voor in een hoerenclub misschien, maar niet dat dit op TV overdag wordt uitgezonden!

Rap is tegenwoordig populair en laat ze toch totaal geen voorbeeld functie hebben. Gore, smakeloze clips. Ik heb even gekeken naar 50 Cent met Candy Shop. Wat ik van de vrouwen in die clip moet zeggen, laat ik maar…Maar dat ze zich zelf zo neerzetten is wel duidelijk dat ze geen zelfrespect hebben. En de bewegingen van de rapper zijn helemaal diep gezonken. Maar dat maakt mij nog niet eens uit. Dat is zijn zaak.

Kijk eens naar de teksten van Roger Waters (dit is zijn stukjes van Perfect Sense):

When you add it all up
    The tears and the marrowbone
    There’s an ounce of gold
    And an ounce of pride in each ledger
    And the Germans kill the Jews
    And the Jews kill the Arabs
    And the Arabs kill the hostages
    And that is the news
    And is it any wonder that the monkey’s confused
    He said Mama Mama, the President’s a fool
    Why do I have to keep reading these technical manuals
    And the joint chiefs of staff
    And the brokers on Wall Street said
    Don’t make us laugh, you’re a smart kid
    Time is linear
    Memory’s a stranger
    History is for fools
    Man is a tool in the hands
    Of the great God Almighty
    And they gave him command of a nuclear submarine
    Sent him back in search of the Garden of Eden

—————————–

Can’t you see
    It all makes perfect sense
    Expressed in dollars and cents,
    Pounds, shillings and pence
    Can’t you see

Little black soul departs in perfect focus
    Hold on soldier
    Prime time fodder for the News at Nine
    Hold on, hold on soldier
    Darling is the child warm in the bed tonight

Can’t you see
    Can’t you see

[Marv:] “And here come the players
    As I speak to you now, the captain
    Has his cross hairs zeroed in on the oil rig
    He’s at periscope depth
    It looks to me like he’s going to attack
    By the way did you know that a submarine
    Captain earns 200,000 dollars a year”
    [Edward:]”That’s less tax Marv”
    [Marv:]”Yeah, less tax
    Thank you Edward”
    [Edward:]”You’re welcome”
    [Marv:]”Now back to the game…he fires one…yes
    There goes two; both fish are running
    The rig is going into a prevent defense
    Will they make it? I don’t think so”
    Look out!
    Look at that baby burn!

Can’t you see
    Can’t you see
    Can’t you see

In plaats van dat rappers rappen over een “schatje” (dat vervolgens in de tekst als slet wordt uitgescholden) en dat ze haar missen *kuch* kan dat ook anders:

So, so you think you can tell Heaven from Hell,
    blue skies from pain.
    Can you tell a green field from a cold steel rail? A smile from a veil?
    Do you think you can tell?

And did they get you trade your heroes for ghosts?
    Hot ashes for trees? Hot air for a cool breeze?
    Cold comfort for change? And did you exchange
    a walk on part in the war for a lead role in a cage?

How I wish, how I wish you were here.
    We’re just two lost souls swimming in a fish bowl,
    year after year,
    running over the same old ground. What have we found?
    The same old fears,
    wish you were here.

Kort, maar ook hier door instrumentengebruik sterk en emotioneel. Precies wat je wilt met muziek. Met muziek kan je een hoop bereiken. Maar niet op de manier wat de meeste rappers doen. Er is een nummer van een rapper dat ik goed vind! En dat is Ali B met Marco Borsato met Wat Zou Je Doen. Sowieso omdat de tekst gewoon goed is! De tekst is duidelijk en hij kan daarmee zijn boodschap overbrengen en dat is hem gelukt!
    Nou zorgt Marco Borsato er wel voor dat het nummer wat emotioneler klinkt door zijn stem. Ali B zorgt meer voor het tempo in het nummer en het vermaak. Met de combinatie daarvan vind ik wel weer leuk.

Veel plezier met het maken van je eigen muziek en ik hoop dat je met betere, mooiere teksten aankomt en met krachtigere melodieën. Misschien een tip om het tempo wat te verlagen (kan al begin zijn voor meer emotie in te brengen).
    Luister eens naar het album Hotel van Moby. In veel liederen zit ook zo’n zelfde beat die aanhouodt zoals bij rap, maar toch wat meer instrumenten en af en toe zit er een stuk in die het spannender maakt of juist het nummer een andere wending geeft. Bijvoorbeeld bij Raining Again..Het begin is zo simpel. Ga je plots naar het einde, dan heb je het idee dat het een ander nummer is. Door tempo en instrumenten. Probeer eens te kijken hoe hij dat doet. Ook hoor je bij dit nummer na een tijdje een vrouw op de achtergrond zingen als echo. Zij heeft een krachtige stem. Probeer eens zo iemand te vinden voor je nummers. Die bepaalde delen versterkt. Ook bij Roger Waters met Perfect Sense is dit het geval. Die vrouw die zorgt voor de emoties in het publiek! Verdiep je eens in zulke effecten op het publiek te raken.

Ik denk als je eens naar dat album van Moby luistert en je daardoor laat inspireren en opnieuw begint met je nummer dat je een topper hebt! Blijven oefenen. Meeste artiesten doen er jaren over.

Ik ben benieuwd naar je volgende nummer! Laat het ons horen!

Bijdrager
    Turbanus

Pink Floyd is veel te hoogstaand om te vergelijken met rappers. Die gasten proberen echt de laagste klassen te bereiken met hun afbraakteksten. Het begon hier met die amsterdammers uit betondurp. “Posse” geloof ik…. heb me nooit aangetrokken gevoeld tot die pulp. Een mooi stukje Dixieland trekt me dan meer. Of echte muziek, zoals jaz door bijv. Chet Baker en zijn kornuiten.

Bijdrager
    Cars

Dat is elke artiest :wink: Maar zo kunnen er wel een voorbeeld aan nemen. En dan kan men beter kijken naar het beste, zodat de maatstaven ook hoger gaan liggen. De bedoeling van mij is alleen om te laten zien dat je met muziek meer kan. En ik denk dat dat op zich ook met rap kan. Zelf ben ik het nog niet tegen gekomen. Maar helaas vind de meeste jeugd deze muziek leuk…Dat is jammer, want men muziek leer je veel. Zo wel over liefde, politiek, racisme en ellende in de wereld. Dat wordt niet gedaan niet gedaan met rap. Misschien dat deze gozers daar verandering in gaan brengen!

Bijdrager
    JamesButter

Één woord: getverdemme.

Ik vind ondersteunende argumenten hierbij niet nodig.

Bijdrager
    francisbacon

lekker is dat…heb nu het nummer in mn hoofd zitten:cry:

Bijdrager
    vogel
    ”Turbanus”

Pink Floyd is veel te hoogstaand om te vergelijken met rappers. Die gasten proberen echt de laagste klassen te bereiken met hun afbraakteksten. Het begon hier met die amsterdammers uit betondurp. “Posse” geloof ik…. heb me nooit aangetrokken gevoeld tot die pulp. Een mooi stukje Dixieland trekt me dan meer. Of echte muziek, zoals jaz door bijv. Chet Baker en zijn kornuiten.

Osdorp Posse was dat (de moederneukende politie en de moederneukende justitie…).
    Dat vond ik nog leuk, net als Extince. In zijn raps zit veel humor (grootheidswaan, ik lijd eraan), maar voor mijn gevoel is het daarna wel heel snel afgegleden naar het breezahsletjesniveau.
    Of ik ben een ouwe lul geworden. Dat kan natuurlijk ook.

Bijdrager
    Pienjow

en dan niet te vergeten dat 50 Cents een Grammy heeft gewonnen vorig jaar voor zijn ‘goede’ teksten…. :? where did we go wrong…

Moderator
    Mac Daddy

[size=14:af18ce8538]Reactie op Boun-r[/size:af18ce8538]

Allereerst heb ik ff het nummer van je geluisterd. Je articulatie is behoorlijk slecht. Ik versta het soms helemaal niet. Daarbij hoor ik enkele standaard FruityLoops sounds in de muziek. Ik weet dat je nog jong bent en dat dit één van je eerste opnames is. Maar vat het op als opbouwende kritiek. Probeer zoveel mogelijk te schrijven, te rijmen. En ik weet niet wie de beats maakt, maar ontwikkel daar ook in. Het klinkt nog erg hedendaags standaard.

Ik zie dat je 17 bent, toen ik 16 was kocht ik mijn eerste Hip hop CD. Ik wist er niet veel vanaf. Waarschijnlijk heb je nu een CD van 50 Cent in je CD-rek staan en nog wat andere hedendaagse commerciele Hip hop. Ik vind zelf 50 Cent 10 keer niks. Hij articuleert slecht. (komt heel lui over) En het ergste is dat hij het gangster leven verheerlijkt. Het gangster leven gaat niet over rozen, maar zo komt het wel over als je hem ziet. Ik heb mij toen ook vreselijk geërgerd toen hij werd vergeleken met Tupac. Tupac was iemand die wel riep dat hij een gangsta was, maar ook het drama over de ghetto aan de wereld vertelde. Uiteindelijk is hij doodgeschoten, waarschijnlijk door rivaliserende gansters, dus hij heeft het leven op de straat nooit echt los kunnen laten, maar die vent had wat te vertellen. En hij deed het op een manier waar 50Cent nooit aan kan tippen.
    Maar goed, ik weet niet wat je verder in je collectie hebt qua Hip hop, maar als het om Nederlandstalig gaat, luister eens naar Opgezwolle, Brainpower, Extince. Dat zijn mensen die spelen met de taal en dat ook nog eens kunnen overbrengen. En ik adviseer je om naar de geschiedenis te kijken. Luister eens naar KRS-One, RUN DMC, The Beastie Boys, Tupac, Notorious B.I.G, Eric B and Rakim, Pete Rock & CL Smooth, Gangstarr, Mos Def, Common, Nas. Dit is een klein lijstje, maar dit zijn artiesten die Hip hop maken zoals Hip hop bedoelt is. En van de artiesten die nu in de hitlijsten staan is Kanye West wel één van de beste.

[size=14:af18ce8538]Hele lap tekst, maar lees het alsjeblieft[/size:af18ce8538]

Ik weet dat dit een hele lap tekst is en kan er nog wel veel meer over schrijven, maar lees dit alsjeblieft, want de meeste mensen hebben een te kleine kijk op Hip hop en dus eigenlijk een vooroordeel. Ik zeg niet dat iedereen nu naar Hip hop moet gaan luisteren, maar toon iets meer respect.

[size=14:af18ce8538]Ik maak mij nu behoorlijk boos over enkele reacties hier.[/size:af18ce8538]
    Er wordt door sommigen behoorlijk kleinerend gesproken over Hip hop. Deze meningen zijn vaak gevormd door wat men van Hip hop in de Media ziet. En geloof mij, wat je in de media ziet is slechts een klein deel van wat Hip hop is. Ik zet hier even een korte geschiedenis neer van waar de Hip hop vandaan komt. Zodat mensen een beter beeld kunnen krijgen van de Hip hop.

[size=14:af18ce8538]De oorsprong van Hip hop[/size:af18ce8538]

Ik vind het wel komisch dat Turbanus de Jazz aanhaalt, want eigenlijk is alle zwarte muziek daaruit ontstaan, ook de Hip hop. Hip hop is voortgevloeid uit de Funk, Soul en Reggae, maar komt van Jamaica.

In Jamaica onstond in de jaren 70 het fenomeen Dub. Bij Dub gaat het om remixes van nummers waarop bijna uitsluitend bas en drums te horen zijn, af en toe aangevuld met flarden geluid van andere instrumenten, of door geluidseffecten. Dub muziek werd gebruikt als achtergrondmuziek voor aankondigingen door diskjockeys, of als begeleiding voor toasters. Toasten is de Jamaicaanse voorloper van het rappen.

[size=14:af18ce8538]Het begin van de Hip hop[/size:af18ce8538]

DJ Kool Herc, geboren in Jamaica en op zijn twaalfde naar the Bronx NY. verhuist. Herc wist wel het een ander van de Jamaicaanse muziek en begon deze op zijn eigen manier te vertalen. Hij maakte vooral beats met bas erbij. Ook mixte hij met twee kopiën van dezelfde plaat zo de drumsolo’s, of breakdowns aan elkaar. Zo onstaat er een nieuw nummer met enkel drums.
    Het cratchen is uitgevonden door Grand Wizard Theodore. Deze werd geroepen door zijn moeder en legde zijn hand op de plaat om de muziek te stoppen.
    Dus dat Hip hop in de meeste vormen niet melodieus is komt hier vandaan. Er zijn tegenwoordig ook wel artiesten die wel meer melodie en afwisseling in Hip hop brengen.

[size=14:af18ce8538]Het Rappen[/size:af18ce8538]

In de jaren 70 waren er natuurlijk DJ’s die in de disco de funk draaiden. Toen was er vaak MC (Master of Ceremony) die de DJ’s aan elkaar praatte. Dit werd in een zo mooi mogelijke vorm gedaan. Later kwam daar rijm bij. Die rijm werd langzamerhand belangrijker. En zo kwam er einde jaren 70: Het nummer van de Sugarhill Gang, Rappers Delight uit. Als je naar de tekst luister is er ook niet een concreet onderwerp als liefde of iets dergelijks. Het is alleen maar mooie praat op het ritme. Hier komt ook het zogenoemde ‘Braggin’ and Boastin’ (opscheppen) vandaan, wat vele echte MC’s (rappers) nu nog vaak doen.

[size=14:af18ce8538]Verdere ontwikkeling[/size:af18ce8538]

Omdat het uit de Ghetto komt waar veel armoede en ciminaliteit is hebben die mensen ook vaak problemen. Daaruit onstond natuurlijk de Message Rapvorm. Het eerste voorbeeld daarvan is natuurlijk ‘The Message’ van Grandmaster Flash.

[size=14:af18ce8538]Nederhop[/size:af18ce8538]

Van de bekende Hip hop artiesten waren de eeste Nederlandse artiesten wel MC Miker G en DeeJay Sven. Ik vind het niet de meest geweldige Hip hop, maar goed. De eerste Nederlandstalige artiesten waren ‘de Osdorp Posse’ met als bekendste naam Def P.

[size=14:af18ce8538]Waarom is Hip hop niet zo muzikaal?[/size:af18ce8538]

Dus de reden dat er in Hip hop muziek niet veel melodie en harmonie zit, omdat wanneer er gerapt wordt het niet nodig is. Het gaat om de rap, om de tekst, om de speling met taal. Rappen doe je op het ritme. Een instrumentale versie van een Hip hop nummer is vaak ook heel saai en wordt ook enkel gebruikt door de DJ’s die er weer een nieuw iets van mixen. Luister eens naar een instrumentaal versie en je snapt hoe belangrijk de rap is. Ik snap ook niet waarom mensen hier klagen over de eentonigheid van Hip hop. Luister eens naar dancemuziek, dit kan eentoniger zijn dan Hip hop.

En er is ook wel muzikale Hip hop (alsof een ritme niet muzikaal is). Luister maar naar The Roots een Hip hop band die al jaren Hip hop maakt met echte instrumenten. Luister naar een album van hun en je hoort het ge-experimenteer met muziek. De muziek van The Roots is heel ‘klein’ en natuurlijk is ook bij hun het ritme het belangrijkst.
    En van de Nederlandse bodem hebben we Delic. The producer van Opgezwolle. Hij maakt Hip hop, zoals ik het nog niet eerder gehoord heb. En de raps van Rico en Sticks zijn ook van zeer hoog niveau. De manier waarop hun rijmen is geweldig. En de Nederlandse DJ’s C-Mon en Kyspki componeren hun muziek om de draaitafel beats heen en spelen zelf ook verscheidene instrumenten.

[size=14:af18ce8538]In rap zit geen boodschap?[/size:af18ce8538]

@Cars: jij zegt dat Hip hop nergens over gaat? Er zijn zat raps die niet alleen maar over het Gangsterleven of opschepperij gaan. Maar over allerlei onderwerpen. Rustug van Opgezwolle gaat over chillen, maar ook over de gehaaste maatschappij. Het hele album Mindstate van Pete Philly & Perquisite. Elke nummer gaat over een andere Mindstate. Mellow, Paranoid, Insomnia, enz.
    Ik zeg niet dat het altijd nodig is, maar wanneer je rapt kun je veel meer kwijt dan wanneer je zingt. Rappen is praten en dat gaat sneller. Het hele oeuvre van Public Enemy gaat bijna alleen maar over politiek issues. Nee, als je iets niet van Hip hop kan zeggen is dat het nergens over gaat.

[size=14:af18ce8538]Afsluiting[/size:af18ce8538]

En ik luister niet alleen maar naar Hip hop. Mijn kijk op muziek is veel breder en groeit nog steeds.
    Ik luister van Jazz tot Hip hop en van Filmmuziek tot Rock. Enkele artiesten die ik zeer goed vind buiten de Hip hop: Alicia Keys, Björk, Radiohead, Bløf, Michael Jackson, John Williams, etc.

Als laatste mening: 50-Cent is één van de slechste artiesten die uit de Hip hop is voortgevloeid. Het heeft ook weinig met Hip hop te maken. Ik noem zijn muziek ook Urban. (die ooh zo leuke door de marketing bedachte term om alle zwarte muziek maar onder één naam te gooien.)

Bijdrager
    Griffendahl
    ”Mac

Het hele album Mindstate van Pete Philly & Perquisite. Elke nummer gaat over een andere Mindstate. Mellow, Paranoid, Insomnia, enz.

/me schuift Mindstate lekker in de iMac en werkt verder… Hele mooie plaat, lekker jazzy imho…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 159)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.