30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:

Bijdrager
    Milt

Wat vind je van jouw MBP met Touchbar?

Vanochtend heeft DHL mijn nieuwe MBP met Touchbar afgeleverd. Altijd leuk om nieuwe hardware uit te pakken, zeker van Apple. Maar ik was niet overdonderd en er ontstond zelfs enige teleurstelling na het apparaat even gevoeld en kort gebruikt te hebben. Ik hoor graag de meningen van andere eigenaren van de MBP met Touchbar wat ze van hun aankoop vinden. Dus als je er geen hebt besteld en/of hem nog niet handen hebt dan graag niet reageren. Ik zal aftrappen met mijn eerste bevindingen…

Ik kom van een 17 inch mid-2010 MBP, dus was wel hard aan een upgrade toe. Het liefst had ik weer een 17 inch gekocht maar helaas wordt die niet meer gemaakt dus heb een 15 inch gekocht. Er is al veel gezegd over het gebrek aan poorten en de card reader op de nieuwe MBP en alhoewel ik er graag nog minimaal één standaard USB aansluiting op had gezien (al was het maar voor een USB stick) vind ik dat nog het minste probleem.
    Als programmeur type ik veel en het toetsenbord is dus belangrijk voor mij. Ik had het platte toetsenbord van de Macbook al eens geprobeerd maar kon daar niet echt aan wennen. Ik was dus blij om te horen toen Apple tijdens de keynote vertelde dat deze nieuwe toetsen meer travel hebben en dus beter zouden voelen. Maarrrr… helaas, ik voel eigenlijk geen verschil. Erger nog, ze maken een vreselijk klak geluid bij iedere toets die je aanraakt. De toetsen op mijn oude MBP hoor je eigenlijk niet. Tenzij je er heel hard op slaat, dan hoor je een dof geluid. Deze toetsen hoor je zeer duidelijk bij een normale aanslag. Het typen zelf gaat wonderbaarlijk goed, ik maak er vrij weinig typefouten op, in ieder geval niet meer dan op andere toetsenborden, maar het voelt gewoon niet fijn.

De grote trackpad leek mij mooi maar ik vond de oude ook al niet klein. Deze is echt enorm en ik denk té groot. Met het korte gebruik heb ik nu al regelmatig gehad dat in plaats van een gewoon klik een “secondary click” (of te wel rechtermuisklik) wordt geregistreerd omdat de palm van mijn hard aan de rechterkant de trackpad raakt. Ongemerkt deed ik op mijn oude MBP vaak de rechtermuisknop met de duim van mijn rechterhand, maar dat kan nu niet meer omdat ik dan nog niet ver genoeg in de rechterhoek zit om het als rechtermuisknop te laten herkennen. Ik moet dus echt mijn hand optillen.

Bij het optillen van de laptop voelde ik gelijk scherpe randen aan de onderkant. Ik dacht eerst dat het de deksel was waarmee de laptop aan de onderkant dicht zit maar het blijken twee grote ventilatiesleuven te zijn. Mijn oude MBP had de ventilatie bij het scharnier van het scherm en blaast dus eigenlijk de warme lucht over het scherm weg. Prima oplossing. Maar omdat de nieuwe MBP zo dun is, is daar geen ruimte meer voor een heeft Apple er voor gekozen om twee lange sleuven in de onderkant/zijkant te maken. Die zijn echter niet afgerond waardoor je er met het vel van je vingers achter blijft steken. Niet fijn!

Ik dacht het gemis van een fysieke Escape toets mij niet zo hard zou vallen. Maar ik heb nu toch al een paar keer op de toets naast de 1 gedrukt i.p.v. de Escape toets. Verveld is ook dat het scherm in de Touchbar niet helemaal doorloopt tot aan de rand van de Touchbar waardoor de Escape toets eigenlijk half tussen de eerste twee toetsen in zit. In mijn ogen had Apple beter de fysieke Escape toets kunnen houden, dan de Touchbar en helemaal rechts los de Touch ID / aan- en uitknop (los van de Touchbar, zodat het visueel ook klopt). De Touchbar zelf is super en ik geloof helemaal in dit concept. Ik denk dat het binnen enkele jaren standaard wordt op alle laptops, ook op Windows.

Ben ik blij met de nieuwe MBP? Gematigd… Ik moet er nog meer ervaring mee opdoen, er meer mee werken. Het zou echter maar zo kunnen dat ik hem na enkele dagen weer inpak en terugstuur. Dat gevoel had ik zeker niet met mijn mid-2010 MBP. Dat vind ik nu nog steeds een fijne laptop, ondanks de slechts 8 GB en wat langzamere Core i7. Heb de harddisk daarvan inmiddels vervangen door een SSD (helaas slechts 3Gbit/s). Ik weet alleen niet zo goed wat ik dan wel zou moeten kopen? Een oude (tweedehands) MBP uit 2015?

Bijdrager
    MacPro94

Heb de mijne net binnen; is nu aan het installeren vanaf time machine.
    Keyboard maakt meer herrie, dat klopt….
    Touchpad is GROOT, groter zelfs dan de touchpad die naast mijn toetsenbord staat.Ik had al een verloopstekker gekocht naar usb/hdmi. zojuist toch ook maar een verloopje naar thunderbolt2 besteld, anders krijg ik mijn appelscherm niet aan de praat….

Bijdrager
    no_poo

Die sleuven aan de onderkant zitten al in de Pro sinds 2012 en ze zitten ook nog bij het scherm (aanzuigen en blazen).

Ik moet nog wachten op die van mij, maar heb genoeg reviews gelezen om te weten dat ik er tevreden mee ga zijn. Perfectie zal wel niet, maar alles is beter dan zo’n logge 17″ uit 2010!

Bijdrager
    kris251069

@ Milt
    Gewoon even wennen en na een paar dagen zul je er wel blij mee zijn.

Bijdrager
    Milt

@no_poo Ah, OK, ik wist niet dat dit al langer zo was. Eerlijk gezegd vind ik mijn 17″ helemaal niet zo log. Ik gebruik hem vaak achter een bureau en da maakt het niet zo veel uit of hij wat zwaarder is, maar zelfs op schoot op de bank kan ik er uren mee achter elkaar werken zonder dat ik het vervelend vind.

Bijdrager
    Milt

Ik heb overigens ook al een oplossing bedacht voor de Escape toets en ik denk dit common practice is (of gaat worden voor developers) en dat is om de toets met “± §” (naast de “1”) te mappen naar de Escape toets. Ik hoop dat dit met Karabiner gaat lukken, die gebruik ik toch al om toetsen te remappen voor als ik met RDC op Windows servers inlog.

Bijdrager
    Facundo

De Touchbar zelf is super en ik geloof helemaal in dit concept. Ik denk dat het binnen enkele jaren standaard wordt op alle laptops, ook op Windows.

Dan heb je toch niet goed rondgekeken. Niet TouchBar, maar TouchSCREEN is de ontwikkeling.

Bijdrager
    Melle

Interessant topic! Ik hoop dat velen het mooie voorbeeld van Milt zullen volgen!

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    Facundo op 23 november 2016

De Touchbar zelf is super en ik geloof helemaal in dit concept. Ik denk dat het binnen enkele jaren standaard wordt op alle laptops, ook op Windows.

Dan heb je toch niet goed rondgekeken. Niet TouchBar, maar TouchSCREEN is de ontwikkeling.

Ik hoop echt dat Apple daar niet mee afkomt. Want laten we eerlijk zijn: touchscreen op een laptop dient toch alleen maar om patience mee te spelen. Voor alle andere taken is het gewoon niet handig. Daarbij moet ik er niet aan denken dat mijn hele scherm vol met vettige vingers staat.

Het is niet omdat het kan, dat je het ook moet implementeren gewoon om te kunnen zeggen dat je laptop een touchscreen heeft (Kijk eens wat mijn Dell allemaal kan voor één derde van de prijs!).

De grootste tegenvaller van de Keynote waren vooral de prijzen en de MagSafe die eruit is, niet de Touchbar.

Bijdrager
    Facundo

Onder welke steen heb jij gelegen? De touchscreen is niet voor gebruik als laptop, maar als tablet. Scherm omklappen en huppakee…..een tablet! Weer terugklappen en huppakee….weer een laptop. En het werkt als een tierelier! Maar je zult ook wel niet van tablets houden, want, ach, die vette vingers. Zelfs de duurst geconfigureerde macbook ‘pro’ wordt echter weggeblazen door een HP Spectre. Je weet wel, zo’n combi die allang dingen doet (en goed!) waarvan Schiller zegt dat ze niet eens kùnnen. Apple fanboys leven ècht in een parallelle droomwereld, ongelooflijk.

Bijdrager
    MacPro94

heb er nu een dag mee gewerkt; is een BestWelOkDing.
    touchbar is geweldig, trackpad is lekker groot.
    toetsenbord maakt veel herrie, maar tikt wel fijn.
    wel adaptertjes nogig, maar dat heb ik al eerder meegemaakt; in de loop van de tijd zullen die wel verdwijnen.
    mooi dun apparaat, voelt degelijk aan; kleur is ook anders(donker)
    wel duur….

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    Facundo op 23 november 2016

Onder welke steen heb jij gelegen? De touchscreen is niet voor gebruik als laptop, maar als tablet. Scherm omklappen en huppakee…..een tablet! Weer terugklappen en huppakee….weer een laptop. En het werkt als een tierelier! Maar je zult ook wel niet van tablets houden, want, ach, die vette vingers. Zelfs de duurst geconfigureerde macbook ‘pro’ wordt echter weggeblazen door een HP Spectre. Je weet wel, zo’n combi die allang dingen doet (en goed!) waarvan Schiller zegt dat ze niet eens kùnnen. Apple fanboys leven ècht in een parallelle droomwereld, ongelooflijk.

Mag ik ook voor mijzelf denken? Of ga jij mij zeggen welke mening ik moet hebben?

Op 30 september heb je al zitten zaniken dat de sfeer op het forum door bepaalde mensen verpest wordt om vervolgens nét hetzelfde te doen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  MoNdO GeNeRaToR.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  MoNdO GeNeRaToR.

Bijdrager
    Bugsy

Hoe lawaaiig is de koeling?

Bijdrager
    Milt

Ik geloof niet dat het één het andere uitsluit. De TouchBar heeft een andere functie dan een touch screen. Met de TouchBar kan een app je shortcuts geven naar functies die juist NIET op het (hoofd)scherm staan. De functies wisselen, afhankelijk van waar je in de app bent maar de plek van de TouchBar is wel altijd hetzelfde.

Bijdrager
    Milt

De grootste tegenvaller van de Keynote waren vooral de prijzen en de MagSafe die eruit is, niet de Touchbar.

Vind het ook jammer dat de MagSafe er niet meer op zit ook jammer. Het heeft mijn oude laptop ook al enkele keren gered. Het is bovendien ook makkelijk en snel, om deze USB-C connector erin te drukken moet je de laptop echt tegen houden als krijg je hem er niet ingeklikt.

Bijdrager
    Milt

Hoe lawaaiig is de koeling?

Bij normaal gebruik hoor ik niks. Als je je oor er dicht naast houdt dan hoor je heel zachtjes suizen. Heb er echter nog geen hele zware taken op gedaan (video rendering of iets dergelijks).

Bijdrager
    iep
    Milt op 22 november 2016

Als programmeur type ik veel en het toetsenbord is dus belangrijk voor mij.

Dan zou ik ook eens aandacht gaan besteden aan ergonomie. Het is veel beter om je notebook op ooghoogte te zetten en een extern toetsenbord + muis te gebruiken. Voor korte tijd kun je prima met alleen de notebook toe maar voor langere perioden is het echt veel beter en fijner om zo’n ergonomische opstelling te hebben. Het scheelt in je handen, je rug, je schouders en je hoofd.

Bij het optillen van de laptop voelde ik gelijk scherpe randen aan de onderkant. Ik dacht eerst dat het de deksel was waarmee de laptop aan de onderkant dicht zit maar het blijken twee grote ventilatiesleuven te zijn. Mijn oude MBP had de ventilatie bij het scharnier van het scherm en blaast dus eigenlijk de warme lucht over het scherm weg. Prima oplossing. Maar omdat de nieuwe MBP zo dun is, is daar geen ruimte meer voor een heeft Apple er voor gekozen om twee lange sleuven in de onderkant/zijkant te maken. Die zijn echter niet afgerond waardoor je er met het vel van je vingers achter blijft steken. Niet fijn!

De nieuwe MBP heeft net als de voorgaande edities een uitgang voor de ventilatie bij het scharnier (kijk maar op foto’s van iFixit en Apple zelf; de 2 fans zitten bij het scharnier en in het scharnier gedeelte zelf zijn ook gleuven gemaakt). De gleuven waar jij het over hebt zijn voor het aanzuigen van lucht en de speakers (net als bij voorgaande generaties van de MBP Retina).

Ben ik blij met de nieuwe MBP? Gematigd… Ik moet er nog meer ervaring mee opdoen, er meer mee werken. Het zou echter maar zo kunnen dat ik hem na enkele dagen weer inpak en terugstuur. Dat gevoel had ik zeker niet met mijn mid-2010 MBP. Dat vind ik nu nog steeds een fijne laptop, ondanks de slechts 8 GB en wat langzamere Core i7. Heb de harddisk daarvan inmiddels vervangen door een SSD (helaas slechts 3Gbit/s). Ik weet alleen niet zo goed wat ik dan wel zou moeten kopen? Een oude (tweedehands) MBP uit 2015?

Hoe is de performance verder? Heb je daar al eens verder naar gekeken?

Milt op 23 november 2016

Ik heb overigens ook al een oplossing bedacht voor de Escape toets en ik denk dit common practice is (of gaat worden voor developers) en dat is om de toets met “± §” (naast de “1”) te mappen naar de Escape toets. Ik hoop dat dit met Karabiner gaat lukken, die gebruik ik toch al om toetsen te remappen voor als ik met RDC op Windows servers inlog.

Ik heb al een aantal developers gezien die dat naar de capslock toets mappen (die vinden ze toch nutteloos); weer anderen mappen daar de control toets naartoe. Btw, als je macOS Sierra draait dan zul je naar Karabiner-Elements over moeten schakelen omdat de oude Karabiner hier niet werkt (ze gaan deze wel werkend maken wanneer de elements versie helemaal af is). Voor simpele key maps is de elements versie al genoeg dus dat zal het probleem niet zijn. Waar ik hier vooral benieuwd naar ben zijn de mogelijkheden met de touch bar. Je zou hier in theorie namelijk een hele set aan macro’s in die bar kunnen opnemen. Dat is nou juist zo handig bij dingen als de terminal, rdc, etc. want dan kun je met 1 knopje een hele set aan stappen doen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  iep.

Bijdrager
    no_poo

Yes, daar is ie. Heerlijk, de geur van een verse Mac in de middag!

Bijdrager
    joram

“Slechts” 3Gbit voor die SSD zeg je dan… dat is zo’n beetje de snelste datatransfer die je in welke andere laptop gewoon niet gaat vinden. Ik snap sommige andere opmerkingen wel als dat echt niet je ding is, maar “slechts” 3Gbit? Sorry, maar volgens mij mis je dan het verschil met waar je vandaan komt (máx 300Mbit met de HD uit je 17″ MacBook). Dit is gewoon, vergeleken met de HD waar je vandaan komt, gemiddeld zo’n 400% sneller.

Bijdrager
    iep

Het is niet eens 3Gbit/s maar 3GB/s wat er behaald kan worden. Uiteraard alleen bij sequentiële snelheden die je niet zo vaak op een client doet dus echt erg veel heb je daar inderdaad niet aan.

Bijdrager
    joram

Inderdaad @iep! En wacht maar tot je ‘m gebruikt als scratch-disk voor Photoshop bijvoorbeeld, of merkt hoeveel sneller het systeem of een programma opstart vergeleken met de oude HD in die 17″ MacBook Pro’s. Zelfs vergeleken met een normale SSD zal je een goed verschil merken. Backuppen, bestanden kopiëren, bestanden opslaan… nagenoeg alles heeft baat bij PCIe opslag zoals in die nieuwe MacBooks

Bijdrager
    jopquirindongo

Heeft iemand al een goed passende sleeve gevonden voor de 15″ versie?

Bijdrager
    imar

Wacht al enige tijd vol smart en heb net bercht gekregen dat de levering vertraagd is. Kom er op terug als ‘tie binnen is.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  imar.

Bijdrager
    KrijnB

Mijne zou gisteren worden verzonden, maar dat is niet gebeurd (via centralpoint). Hoop hem snel te hebben en mijn ervaring hier achter te kunnen laten.

Bijdrager
    iep

@joram: dat komt doordat het een PCIe NVMe SSD is, niet omdat hij sequentieel zo snel is. Dat merk je alleen bij continue filetransfers van grote bestanden. Als jij de hele dag ISO bestanden e.d. heen en weer aan het schuiven bent op je interne schijf of naar een array die deze snelheid aan kan (vergeet hierbij ook niet de verbindingssnelheid!), dan heb je er inderdaad veel baat bij. Voor wie dat niet doet is het voordeel aanzienlijk minder. Die hebben meer baat bij de voordelen die NVMe brengt.

Bijdrager
    nnorwin

Mijn MBP uit 2010 is ondanks dat hij weer een stuk sneller werkt met een nieuwe SSD toch langzaam aan vervanging toe. Het liefst ga ik weer voor een nieuwe MBP, maar de gematigde recensies en de hogere prijzen doen mij toch sterk twijfelen. De TouchBar lijkt me zeker wel een verbetering. Een touchscreen lijkt me voor een laptop ook niet praktisch. Maar dat al die poorten zijn verdwenen is bijzonder vervelend. Ik heb niet zo’n zin om voor een MBP waar ik mijn halve spaarrekening voor moet plunderen ook nog allerlei verloopstukken te moeten kopen. Een overstap naar Windows is me een brug te ver, maar Apple maakt de keuze wel erg lastig deze keer.

Bijdrager
    kris251069

Beste nnorwin. Net de nieuwe MacBook Pro 13 inch 512Gb ontvangen en vind het een prachtige computer. Setup was in een fix geregeld en draait als een tierelier. Die USB C poorten zijn binnen een jaartje de standaard. Dus dat ene jaartje kan ik best overbruggen met een adaptertje van 9 euro voor mijn printer. Ik ben er van overtuigd dat het de juiste keuze van Apple was. Als ze een mix van USB C en oudere USB poorten hadden aangeboden had je binnen een jaar met verouderde poorten gezeten. En dat wil je toch niet voor een laptop van die prijsklasse die toch minimaal 5 jaar moet meegaan. Ik weet dat er de laatste tijd veel kritiek op Apple is en terecht… o.a. Met hun prijsstelling. Maar de nieuwe MacBook pro’s zijn wanneer je ze echt onder handen kan nemen echt fantastisch. Ik zou zeggen, niet twijfelen.

Bijdrager
    no_poo

@nnorwin, Kijk dan even goed welke adapters je nodig gaat hebben en wat dat nou daadwerkelijk kost. Kan best meevallen…

Bijdrager
    Milt

Btw, als je macOS Sierra draait dan zul je naar Karabiner-Elements over moeten schakelen omdat de oude Karabiner hier niet werkt

Inderdaad, jammer. Elements is helaas niet voldoende voor mij dus ik wacht met smart op de nieuwe Karabiner die wel onder Sierra werkt.

Waar ik hier vooral benieuwd naar ben zijn de mogelijkheden met de touch bar. Je zou hier in theorie namelijk een hele set aan macro’s in die bar kunnen opnemen.

Helaas kan je alleen de pre-defined acties van Apple er onder hangen. Maar zoals zo vaak met Apple komt dat wel. Het zou wel mooi als je er bijvoorbeeld Automator workflows onder kan hangen.

Applicaties kunnen er uiteraard wel zelf van alles op tonen en sommige apps laten je dat ook customizen. Ik ontdekte vanavond bijv. dat in Calendar je heel makkelijk de tijd van een meeting kan instellen of aanpassen. Je sleept gewoon de begin- en eindtijd. Net alsof je een filmpje inkort of langer maakt.

Bijdrager
    Milt

“Slechts” 3Gbit voor die SSD zeg je dan…

Ik had het over de oude MBP uit 2010, die heeft alleen SATA II (= 3 Gbit/s en niet 3 GB/s), dus als je daar een SSD inzet dan is de SSD veelal sneller dan de bus. Maar desondanks win je nog enorm op access time en IOPS.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.