5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    PiTTS

Wat te gebruiken ipv Pagemaker 7 ?

Mijn vrouw doet wat “dtp” vrijwilligers werk voor een aantal verenigingen en de heemkunde kring in de buurt. Het komt er eigenlijk op neer dat ze aangeleverde teksten verwerk tot een aantal boekjes per jaar en 1x per jaar een wat uitgebreider boek. Nu werkt ze als enige in huis nog op een PC waarop Pagemaker 7 staat (de edu versie). De PC loopt echter op z’n achterste benen. Ik overweeg nu voor de Sint een Macbook aan te schaffen voor haar. Echter ik zag dat Pagemaker helemaal niet in een OSX versie is uitgebracht…..(?)

Nu ben ik helemaal niet thuis in de wereld van DTP (en mijn wederhelft eigenlijk ook niet maar ze kan wel met Pagemaker goed overweg), dus ik vraag vooraf vergiffenis voor mijn onwetendheid :D

Maar voor ik dan toch maar een Win laptopje aanschaf, wil ik eens horen of er betaalbare alternatieven voor Pagemaker onder OSX zijn?

Zijn dit moeilijke programma’s om aan te leren of zou ze met haar kennis van Pagemaker een beetje snel hiermee aan de gang kunnen?

Ik heb de laatste Office versie, maar ik neem aan dat wat je met Pagemaker kan, niet direct met Word kan, of toch wel?

:?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Jopiohol

Je kunt natuurlijk ook iWork van apple zelf gebruiken.
    En dan met name pages.

Zeker omdat het maar een paar keer per jaar voorkomt dat ze de boekjes maakt.

http://www.apple.com/nl/iwork/pages/

Bijdrager
    sanius

Ik had gezien op de site van Adobe dat een trial van PageMaker 7 ook voor de Mac te krijgen is, maar deze draait niet op de nieuwe Macs… (heb het even geprobeerd)

Tegenwoordig gebruikt men voor DTP werk Adobe Indesign, maar dit is een duur programma. Misschien dat je de Student Edition kunt krijgen, die is namelijk veel goedkoper.

Voordeel is wel dat veel drukkerijen InDesign bestanden kunnen gebruiken (wel navragen bij de drukker uiteraard) om te drukken en zijn PDF-instellingen vanuit InDesign up to date.

-edit-
    Pages 08 lijkt me tevens ook erg geschikt, het is makkelijk te leren en goedkoop. Het is echter geen professioneel programma, dus je hebt niet de mogelijkheid om het document van een professioneel kleurenschema te voorzien (pantone e.d.)

Maar omdat jouw wederhelft dit waarschijnlijk toch niet gebruikt lijkt me Pages uitermate geschikt!

Bijdrager
    d.denkers

Een goedkoop (slechts € 129,- ) en erg goed alternatief is iCalamus: http://www.icalamus.net
    Bovendien blinken de makers van dit pakket ook nog eens uit in een zeer goede ondersteuning (in het Nederlands!). Het is bovendien ook erg makkelijk te leren. Ik gebruik het zelf al een paar jaar voor het kleine DTP-werk

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.