12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Apalca

wat te doen met oude(re) i-Mac?

Graag advies: ik heb nog twee oude(re)i-Macs staan die ik waarschijnlijk nooit meer ga gebruiken. Of kan gebruiken.

De oudste is een early 2008 24″ iMac (2.8Ghz intel core 2 duo, 4 GB 500GB) die al jaren als reserve bijna altijd stilstaat. Als ik ‘m nu aandoe gaat alles enorm traag en hij reageert ook nauwelijks/vreemd. Ik zie wel beginscherm van Finder maar als ik wil zien welke programma’s erop staan gebeurt er eerst niks als ik klik en na een tijdje komt dan het venster met programma’s, maar dat is dan leeg. Ik heb gister via zoeken schijfhulp bereikt en controle gedaan en hij vindt de schijf OK. Dat lijkt me niet juist, maar goed… Daarna wou ie niet meer voor- of achteruit.

Ik denk dat deze kan worden afgevoerd maar zou mijn gegevens eraf hebben -wat niet erg lukt als ie niet reageert.. Ideeën? Open slopen en de schijf eruit rukken?

De minder oude is een iMac 27″ uit eind 2012  (2.9 ghz Quad‐Core Intel Core i5 8GB 1Tb Fusion Drive, gekocht begin 2013)  die ook enorm traag werd (schijfcontrole zei ook hier: “schijf OK” ) en steeds trager, ik nam aan dat het toch de harde schijf was. Die had ik misschien kunnen vervangen, maar om allerlei redenen op dat moment gekozen voor een nieuwe. Deze iMac kan vast nog wel een tijdje mee met een upgrade? Hoe lang schatten jullie dat iemand er plezier van heeft voor alleen e-mails, internet, lezen en schrijven voor studie, muziek luisteren, geen zware taken, geen games? Hoeveel upgrade is dan wenselijk?

Want na upgrade overdoen aan iemand in mijn omgeving waarschijnlijk beter dan proberen te verkopen in huidige staat?

Dank voor het meedenken

Bijdrager
    Max_G

Machine 1: leuk speledingetje, bijvoorbeeld voor muziek. Met Snow Leopard. Of Linux Mint erop zetten. Levert bij verkoop misschien €200,- op.
    .
    Machine 2: of deze, of deze. Zet er een SSD in en je weet niet wat je meemaakt. Machine kan nog zeker 2-3 jaar mee.
    SSD kost niks meer, maar erin laten zetten is vaak nog best prijzig. Meer dan €100,- (ex schijf) mag het eigenlijk niet kosten. Zelf doen is niet heel moeilijk (zie iFixit.com).
    8Gb RAM is OK, maar wat meer (16Gb) is fijn. 2 x 8Gb erbij is denk ik zo’n €70,- NB. Alleen 27″ Mac heeft 4 slots.
    .
    Traagheid komt waarschijnlijk door rotzooi op je HDD. Virusscanners, onderhoudsappjes, dat soort zaken.

Bijdrager
    GoeieDag

Hier werken we o.a. nog bijna dagelijks op een iMac Late 2009. Gaat prima en soepel.

Ik zou in ieder geval op beide systemen eens een schoon OS zetten; dus schijf wissen en dan macOS installeren. Dan kun je kijken hoe ze ‘echt’ lopen.

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>GoeieDag op 17 juli 2019 om 14:55</p>
    Hier werken we o.a. nog bijna dagelijks op een iMac Late 2009. Gaat prima en soepel.

Ik zou in ieder geval op beide systemen eens een schoon OS zetten; dus schijf wissen en dan macOS installeren. Dan kun je kijken hoe ze ‘echt’ lopen.

Helemaal mee eens. Ik ben nog steeds tevreden met mijn iMac uit 2009. Werkt met OS X 10.9. Weliswaar met “maar” 4 GB geheugen. Betekent niet te veel programma’s tegelijk draaien. En dat kost geen moeite.

Bijdrager
    Shmoo

Dat zijn praktisch nog twee nieuwe computers. Mocht je de dozen nog hebben, spuit er met parfum een luchtje in en de nieuwbeleving is compleet. 👌

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Traagheid komt waarschijnlijk door rotzooi op je HDD. Virusscanners, onderhoudsappjes, dat soort zaken.

En die schijf zelf. Die wordt er ook niet beter op.

Verder wat je zegt: vervangen door SSD en klaar.

Bijdrager
    sedikit

@shmoo,

Ik schat je meer dan oud in. Dan zul je vast wel Koot herinneren die ergens de altijd opduikende oom speelt die denkt dat hij heel leuk is. Stomvevelend! Koot doet jou voortreffelijk na:

Bijdrager
    Balsjer

Beide iMacs zijn te upgraden met een SSD en meer intern geheugen, je kunt het laten doen, bijvoorbeeld door het bedrijf Upgreatest, deze schijnt goed werk af te leveren en, leveren service aan huis. Op Appletips.nl vindt je wat meer informatie en reacties/ervaringen over dit bedrijf. Uiteraard zullen er mede forumleden op OMT zijn die er van gehoord hebben.

Bijdrager
    Apalca

Hartelijk dank allen voor het meedenken en alle adviezen, de meesten wijzen dezelfde kant op, en ik ben een eind verder. Van Upgreatest had ik al es gehoord, ik ga er naar kijken.

Drie computers heb ik echt niet nodig dus ik denk toch dat de oudste gewoon weg gaat.  De tweede zal ik schoonvegen en voorzien van fris OS, goeie tip. En dan verder zien.

Bijdrager
    computer space

Ik denk toch dat de schijven gaarder zijn dan je denkt. Let wel kan best zijn dat data leesbaar is, maar dat interne controller schijf meer moeite heeft en dus trager levert.

Wil je het maximale uit de oudste halen: Windows. Klikt vies, maar dan is ie wel weer helemaal bij.

Die 2012 moet je van zijn fusion verlossen. Zit ie toevallig erg vol? Die machine hoort heel vlot te zijn en alle moderne software te kunnen draaien.

Maar belangrijkste: gewoon zoals ze zijn verkopen. De koper wil dingen misschien net anders. Zelf geld investeren heeft enkel zin als dingen echt stuk zijn. Maar dan investeer je vaak vooral tijd.

Bijdrager
    RW076

Ik zou ze iid ook kunnen verkopen zoals ze zijn. Ga je upgraden dan krijg je kosten en het is niet gezegd dat die de wensen van de nieuwe koper spiegelen.

Je kunt ook zeggen dat je bereid bent er op eigen kosten een upgrade bij aan te bieden. Geef opties en wees eerlijk over de kosten die jou dat kunnen geven en een koper zal zich zeker aanmelden. Of, en dat is wat ik bij mijn laatste heb gedaan, geef ze aan vrienden die na al je goede berichten over de Mac nog steeds twijfelen, hoeft natuurlijk niet gratis. Maar een van de twee zou je kunnen overwegen, en weiweet kun je dan na een paar weken (misschien maanden) die tweede voor een eerlijke prijs aan diegene verkopen.

Mijn ervaringen met MP zijn schijt, en met tweedehandsmac en Ebay of Amazone niet meer zo goed als vroeger.

Succes.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  RW076.

Bijdrager
    Apalca

Dank @computer space en @rw076, toch weer een ander licht op de zaak…Ik zou graag mensen in mijn omgeving over de streep trekken om ipv op een gammel laptopje met een echte computer met een echt scherm te gaan werken, maar bij mensen die een hekel hebben aan computers (ik ken er velen) is er veel weerstand om over te gaan naar iets anders. Maar ik ga het, dankzij jullie reacties, toch nog es proberen!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.