27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    dimelot

Wat te doen met oude iMac's?

Ik kon niet echt een goed forum onderdeel vinden dat bij deze vraag past. Dus mijn excuses als hij verkeerd staat.

Ik heb zelf de eerste generatie iMac G3 gekocht, toen de iMac G4 (scheerspiegel), toen de iMac G5, toen de iMac Aluminium Intel en sinds een tijd de iMac Retina.

Deze Mac’s heb ik trouw bewaard en sommige gingen dan als ik een nieuwe kocht naar mijn zoon of naar mijn moeder. Maar verder deed ik er eigenlijk niks mee. Nu ga ik binnenkort verhuizen en is het tijd om te ruimen. Maar ik vind het ook weer zonde om ze weg te gooien.  Bij de G5 is helaas het scherm door een rondvliegende muis van mijn zoon kapot gegaan. Het verkopen van de iMac’s is misschien wel een optie, maar wat kan je er nog voor vragen?

Ik vroeg mij af wat jullie er mee zouden doen..

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  dimelot.

Bijdrager
    Cursor

Naar de kringloopwinkel ermee.

Bijdrager
    Shmoo

Of je laat je vrouw die oude machines naar het milieupark brengen, het is morgen (vandaag) Internationale Vrouwendag.

💅

Bijdrager
    SvS

iMac G4 zou een verzamelaar zich ervoor kunnen interesseren. Ik vind dat nog steeds een van mooiste Macs! Afijn kijk maar eens rond op marktplaats en tweedehandsmac punt nl.

Bijdrager
    Le Big Mac

Rondvliegende muis = vleermuis! Heeft het http://www.applemuseum-nederland.nl er nog iets aan? Vergeet niet om je harde schijven goed te wissen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Cursor op 7 maart 2018 om 20:55</p>

Die gooien ze weg, want het lijkt me sterk dat ze waarde zien in een computer van 10+ jaar oud.

<p class=”cite”>SvS op 7 maart 2018 om 23:09</p>
    iMac G4 zou een verzamelaar zich ervoor kunnen interesseren. Ik vind dat nog steeds een van mooiste Macs!

Ik vind het niet zo’n mooie, maar als ik er de ruimte voor had zou ik er best eentje willen hebben.

Bijdrager
    KarelWillem

Jakko Westerbeke op 8 maart 2018 om 10:44

Cursor op 7 maart 2018 om 20:55

Die gooien ze weg, want het lijkt me sterk dat ze waarde zien in een computer van 10+ jaar oud.

Tuurlijk gooien ze die niet weg. Ben je onlangs nog wel eens in een kringloopwinkel geweest?!

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Nikita

Eén van de grotere kringloopwinkels hier in Zoetermeer neemt in elk geval niks van computerapparatuur aan omdat ze ze aan de straatstenen niet kwijtraken. Andere zaken nemen ze wel in, maar daar geldt eigenlijk hetzelfde voor.

Een iMac G4 kan je op Marktplaats overigens binnen een week kwijt zijn als ‘ie in een redelijke staat verkeerd, tussen de € 50,- en € 100,-. Een iMac G3 kan nog zo’n 20 euro opleveren als je de juiste persoon weet te vinden. Die G5 zonder werkend scherm zou ik persoonlijk naar de milieustraat brengen voor recycling. De kans dat je daar nog wat voor krijgt, acht ik vrij klein (maar dan, je weet maar nooit:) )

Bijdrager
    KarelWillem

Nikita op 8 maart 2018 om 12:45
    Eén van de grotere kringloopwinkels hier in Zoetermeer neemt in elk geval niks van computerapparatuur …

Hier in de provincie Utrecht zijn we dan vast de uitzondering, want hier is regelmatig van alles te vinden. .:)

Bijdrager
    KarelWillem

Wij hebben trouwens vorig jaar een hele rij Macs (iMac G3, iMac G4, G4, iMac G5) ‘refurbished’ naar ‘home studio’.

Laatste OS erop, passende Garageband en keyboard erbij, en je hebt een heel leuke synthesizer voor bijna niets.

Werkt ook mooi met een MIDI-drumstelletje van bijvoorbeeld ION (die voor 20 of 30 euro te koop zijn).

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    Cursor

Laat online of in een Apple Store al je Apple devices recyclen.

Lees meer op: https://www.apple.com/nl/recycling/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>KarelWillem op 8 maart 2018 om 10:50</p>
    Tuurlijk gooien ze die niet weg. Ben je onlangs nog wel eens in een kringloopwinkel geweest?!

Ben je wel eens tewerkgesteld geweest achter de schermen in een kringloopwinkel? Daar zitten mensen die nergens verstand van hebben, te beslissen over wat er weggegooid wordt en wat niet. (Dit zal wel niet overal het geval zijn, maar ik ga er liever vanuit dat het wel zo is tot het tegendeel bewezen wordt.)

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Apple museum is een goede oplossing (Orvelte Drenthe), marktplaats ook. Bedenk op marktplaats wel of je iets wilt versturen of niet, zo zet ik er regelmatig een iMac G3 op, daar is ook wel belangstelling voor (tot max 20 euro), maar dan willen ze het wel opgestuurd hebben. Zonder originele doos is zo’n G3 niet eenvoudig in te pakken en verstuur ik dus niet. Van de G3 kun je ook een heel leuk poezen mandje maken (Welke kleur heb je?).

Als je hier eens aangeeft waar je woont (of waar het op gehaald kan worden), raak je het via komt misschien ook nog wel kwijt.

Bijdrager
    KarelWillem

Jakko Westerbeke op 8 maart 2018 om 19:08

KarelWillem op 8 maart 2018 om 10:50

Ben je wel eens tewerkgesteld geweest achter de schermen in een kringloopwinkel? Daar zitten mensen die nergens verstand van hebben…

Ja, ik ken er i.d.d. een aantal van dichtbij. De mensen die artikelen aannemen zijn daar niet de mensen die bepalen wat er in de winkel wordt geplaatst. Sorteren en prijzen wordt onder begeleiding later in het magazijn gedaan.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>nieuwsgroepen op 8 maart 2018 om 20:33</p>
    … Van de G3 kun je ook een heel leuk poezen mandje maken (Welke kleur heb je?) …

en

Af te halen in Zuid Limburg

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>KarelWillem op 8 maart 2018 om 21:07</p>
    Ja, ik ken er i.d.d. een aantal van dichtbij. De mensen die artikelen aannemen zijn daar niet de mensen die bepalen wat er in de winkel wordt geplaatst. Sorteren en prijzen wordt onder begeleiding later in het magazijn gedaan.

Precies, dat laatste stuk heb ik dus van dichterbij en voor langer meegemaakt dan me lief was. M’n ervaring is dat het merendeel van degenen die beslisten wat kon blijven en wat weg kon, amper of geen verstand hadden van ze ook echt voor zich hadden, en zich voor een groot deel lieten leiden door hun eigen smaak (zo herinner ik me bijvoorbeeld een kerel die CD’s uit zat te zoeken: hij gooide er van allerlei grote artiesten in de afvalbak, en toen ik vroeg waarom, kwam het er op neer dat hij ze niet goed vond en daarom dacht dat anderen die CD’s ook niet zouden kopen.)

Niet dat het overal zo zal gaan. Het klinkt alsof die bij jou in de buurt wat beter zijn.

Bijdrager
    dimelot

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik denk dat ik ze gewoon te koop gaat aanbieden voor een leuk bedrag, behalve de G4. Die vind ik zo tof en die speakers die erbij zitten klinken echt goed. Misschien maak ik er wel een muziekstation van.

De kringloop is ook een optie, maar ik weet niet of ze deze oude computers innemen. En vooral omdat ik denk dat ze niet eens weten wat een iMac is.

Ik heb nog even de tijd voordat ik de knoop door hak. In ieder geval bedankt allemaal

Bijdrager
    marcovr1980

<p class=”cite”>Nikita op 8 maart 2018 om 12:45</p>
    Een iMac G4 kan je op Marktplaats overigens binnen een week kwijt zijn als ‘ie in een redelijke staat verkeerd, tussen de € 50,- en € 100,-.

Dat valt bij mij toch wat tegen hoor. Ik heb ook nog twee iMac G4’s staan, maar raak ze aan de straatstenen niet kwijt (zelfs gratis niet) en weggooien vind ik zonde. (dus als er liefhebbers zijn….)

Bijdrager
    Nikita

Hm… Misschien kwam het omdat ik een 800 MHz model had dat ook nog naar OS 9 kon booten (dus geen Classic modus). Die heb ik verkocht afgelopen zomer voor € 60,- als ik het goed heb onthouden. Ik zag destijds van die 17″ / 20″ 1,25 GHz modellen staan waar mensen nog € 150,- voor vragen (of ze het er voor krijgen is natuurlijk wel een ander verhaal; ik zou het er niet voor overhebben in elk geval:lol: ).

Welke modellen heb je staan dat je ze niet kwijtraakt? Weggooien is eigenlijk wel een beetje zonde ja, het zijn mooie modellen uiteindelijk.

Bijdrager
    Shmoo

Zonde in de zin van ….. ? Alleen omdat bepaalde mensen een emotionele band hebben opgebouwd met hun computer of het bedrijf er achter wilt niet zeggen dat zoiets gezond of normaal is.

Je scheerapparaat gooi je toch ook gewoon weg na 5 jaar of weet ik veel wanneer het ding versleten is. Daar ga je er toch ook niet mee aan de keukentafel zitten en zeggen dat het zonde is om het ding weg te brengen en misschien is er nog een liefhebber die er aan wilt snuffelen omdat hij een haren fetisj van andere mensen heeft. Mensen slaan vaak een beetje door als het aankomt op dit soort producten en dat weet Apple natuurlijk maar al te goed, daarom kosten die producten ook wat ze kosten. De doosjes bewaren om ze later weer in te doen wanneer je ze verkoopt, oké. Maar die fase zijn we hier al 5 jaar gepasseerd. Nu wordt het een beetje eng als je emotioneel gaat worden over een computer.

Bijdrager
    Nikita

Ik heb altijd 3-4 sessies bij de psycholoog nodig als er een Mac de deur uitgaat hier…

Bijdrager
    Shmoo

😂  …en die gaat je dan vertellen dat het eigenlijk allemaal de schuld van je moeder is.

Bijdrager
    Nikita

Ja, alles vanuit m’n jeugd natuurlijk.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Shmoo op 10 maart 2018 om 12:35</p>
    Je scheerapparaat gooi je toch ook gewoon weg na 5 jaar of weet ik veel wanneer het ding versleten is.

Nou, zo’n Philips eitje als hieronder van mijn vader ligt -schoongemaakt en wel- nog ergens in de kelder.

Philips eitje

Alles dat hij later gebruikte is inderdaad wel weggeflikkerd.

Ik daarentegen ben een echte man, want ik scheer me met zeep en glas.;)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Brombeer op 10 maart 2018 om 14:12</p>

Ik daarentegen ben een echte man, want ik scheer me met zeep en glas.;)

Bijdrager
    whaha

Na het lezen van dit onderwerp weet ik niet of ik mijn iMac uit 2007 nog wel weg wil brengen…
    Misschien moet ik gewoon de muis en het toetsenbord los verkopen en het apparaat zelf laten afvoeren.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.