14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Betinker

Wat te doen met oude Adobe software pakketten

Ben de werkkamer aan het opruimen en kom dozen vol met oude softwarepakketten tegen zoals Adobe Illustrator 6.0, 7.0, 8.0 en 9.0, Adobe Photoshop 4.0 (floppy’s;-) 5.0, 6.0, Creative Suite 1, 2, 3, 4, 5 en 6 en oude XPress software. Eigenlijk zonde om weg te doen, maar wat moet ik ermee?

Bijdrager
    Indomarco

Ik zou zeggen: neem waardig afscheid. Zeg dag tegen het oude. Boeken en verpakking bij het oud papier. CD/DVD’s bij het overig afval. Floppy’s (ik neem aan dat je diskettes bedoeld) kun je gebruiken als onderzetters.

Bijdrager
    Brombeer

Via Marktplaats heb ik ooit een knul in Haarlem heel blij gemaakt met een halve meter oude computerboeken.

Ik denk niet dat hij er mee is gaan behangen.

Bijdrager
    Shmoo

Gratis laten recyclen op het milieupark.

Bijdrager
    Indomarco

<p class=”cite”>Shmoo op 18 oktober 2019 om 12:09</p>
    Gratis laten recyclen op het milieupark.

Recyclen in Rotterdam is indd. gratis. Geldt helaas niet voor elke stad in Nederland

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Zijn vast nog wel liefhebbers voor.

Misschien een postje aanmaken op macfreak.nl?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, gooi het niet weg zoals hierboven door sommigen voorgesteld wordt. Er zijn (genoeg?) mensen die oude software verzamelen, zeker als het in de originele verpakking zit en compleet is met boekjes, garantiebewijzen e.d. Mochten er bijvoorbeeld oude besturingssystemen (Mac OS ≤ 9, om maar wat te noemen) tussen zitten, dan houd ik mezelf aanbevolen:)

Bijdrager
    SvS

Creative Suite 5 of 6 worden nog gevraagd op MP. Helemaal nu Adobe uitsluitend software aanbiedt in abonnementsvorm.

Dus ik zou hiervan gebruik maken. Zelf ben ik overgestapt op Affinity Photo/Designer/Publisher en zoek ik naar Acrobat >9 PRO, maar kan het nergens vinden zonder dat ik gelijk >€ 500,- moet betalen. Alleen wegens het checken van afdrukproductie. Voor de rest van de features zijn er andere oplossingen beschikbaar.

Bijdrager
    Shmoo

Helemaal nu Adobe uitsluitend software aanbiedt in abonnementsvorm.

Ik denk ook niet dat bepaalde mensen daar ooit echt overheen gaan komen. Dat is een soort trauma geworden bij bepaalde mensen. Je hoeft maar ergens het woordje Adobe te laten vallen en die mensen duiken op om steeds hetzelfde verhaal te vertellen. Hoe schandalig ze het vinden … hoe benadeeld ze zijn geworden … hoe erg ze het vinden…

Je moet natuurlijk niet met trauma’s spotten maar het begint wel een tikkeltje sneu en irritant te worden. Het was 2011 toen Adobe dit traject startte en sinds 2013 zijn ze volgens mij op verplichte abonnementsvorm overgestapt voor nieuwe software en updates. Kom op mensen wanneer ben je ergens klaar mee?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zou jij een (gevulde) gereedschapskist nemen waarvoor je elke maand een bepaald bedrag moet betalen, anders komt iemand hem weer ophalen?

Natuurlijk zijn er zat tegenvoorbeelden (huizen sinds mensenheugenis, tegenwoordig ook auto’s) maar software is een product dat traditioneel aan de man gebracht is als iets waar je één keer voor betaalt — en wellicht belangrijker, dat je nog altijd van een heleboel uitgevers op die manier kunt krijgen. Als Adobe nu een dienst zou leveren waar je daadwerkelijk gebruik van maakt, zoals bijvoorbeeld online spellen doen, dan zou het nog anders zijn, maar een programma is wat mij betreft als een kist met gereedschap: je betaalt er een keer voor en kunt het dan gebruiken wanneer je het nodig hebt.

Bijdrager
    Shmoo

Je hebt gewoon keuzes in het leven. Je bent niet verplicht om met hun gereedschapskist te blijven werken.

Dit doet mij een beetje denken aan 2016 en alle USB-C dongle -drama bij Apple. Toen waren er ook een hoop gekkies die even lekker overal tegenaan wilde trappen omdat ze teleurgesteld waren. Prima. Laat van je horen, trap overal maar even tegenaan, gooi die teleurstelling uit je systeem maar na een bepaalde periode moet je wel gewoon weer verder. Met of zonder producten van Apple, die keus heb je gewoon en daar sta je vrij in. Als je nu nog steeds met die dongles loop te kutten of denkt dat Apple ooit nog machines gaat lanceren met USB-A dan heb je wel serieus een probleem.

Jij hebt dat met Adobe, je blijft dik acht jaar na datum nog steeds met deze problemen zitten. Das niet goed, het gaat echt niet veranderen hoor. Ga gewoon verder, met of zonder Adobe. Er is ook nog altijd omscholing naar andere type banen wanneer het echt te veel wordt.

Bijdrager
    SvS

Daarom dus opgezegd. Geen zin meer in om te betalen voor dat gereedschapskist. Punt. Die keuze hebben we gelukkig wel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 19 oktober 2019 om 20:29</p>
    Dit doet mij een beetje denken aan 2016 en alle USB-C dongle -drama bij Apple. Toen waren er ook een hoop gekkies die even lekker overal tegenaan wilde trappen omdat ze teleurgesteld waren. Prima. Laat van je horen, trap overal maar even tegenaan, gooi die teleurstelling uit je systeem maar na een bepaalde periode moet je wel gewoon weer verder. Met of zonder producten van Apple, die keus heb je gewoon en daar sta je vrij in. Als je nu nog steeds met die dongles loop te kutten of denkt dat Apple ooit nog machines gaat lanceren met USB-A dan heb je wel serieus een probleem.

Ik zie niet goed hoe dit hier relevant is. Dat is een hardware-probleem dat alleen op te lossen is met een andere computer, en daarom van een heel andere orde dan software-als-dienst of software-als-aankoop. Apple kán USB-poorten op bestaande producten niet vervangen, Adobe kan wél heel eenvoudig omschakelen tussen producten waar je abonnement voor moet betalen en producten waar je eenmalig voor betaalt.

Jij hebt dat met Adobe, je blijft dik acht jaar na datum nog steeds met deze problemen zitten. Das niet goed, het gaat echt niet veranderen hoor.

Ik zit helemaal niet met problemen hieromtrent — ik constateer alleen dat er mensen zijn (waar ik toevallig mezelf ook toe reken) die niet willen betalen voor een abonnement voor iets dat geen doorlopende dienstverlening is. Ik speel World of Warcraft, en daar betaal ik elke maand voor zonder dat ik daar problemen over maak, want Blizzard levert mij elke maand dat ik betaal de dienst dat hun servers draaien en ik dus het spel kan blijven spelen samen met andere mensen. De dienst die Adobe je verleent in ruil voor het abonnementsgeld, is dat ze niet op afstand de stekker trekken uit een programma dat niets anders nodig heeft dan jouw lokale computer.

Ga gewoon verder, met of zonder Adobe. Er is ook nog altijd omscholing naar andere type banen wanneer het echt te veel wordt.

Omscholing? Banen? Je projecteert je eigen situatie op die van mij.

Bijdrager
    computer space

Als je nog een oude CS kwijt moet, en dat netjes via adobe license transfer kan doen, heb ik wel interesse.

Die nieuwe versies bieden toch niks nieuws.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.