23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Wat te doen met een oude 7200/90?

Ik heb nog een (hele) oude Power Macintosh 7200/90 staan met 112 MB RAM en een 700 MB harddisk + 6 GB externe SCSI harddisk.
    Hij draait op OS 8.6.

Heeft iemand suggesties wat ik met deze Mac kan doen? (en dan bedoel ik niet: weggeven, in de brand steken etc.)

Bijdrager
    Larz

Ik denk het logischste is verkopen op speurders of marktplaats, en hopen dat iemand een goed bod doet. Anders gewoon aan een kennis/vriend weggeven, dan heeft hij/zij er misschien nog wat aan:)

Lars;)

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Je kan hem als monitorstandaard gebruiken. (Zelf heb ik een 6100/60 als standaard) Maar verder… mijn kinderen willen zo’n ding niet eens meer… Misschien met 9.2 en er dan een iTunes Juxebox van maken?

Bijdrager
    ido

Je kunt hem natuurlijk ook als server gebruiken…

Bijdrager
    Deskman

Upgraden en als iTunesserver gebruiken. Met XPostfacto is er misschien nog zelfs OSX op te draaien. Hangt van de Upgrade af denk ik. Mijn 9600 doet het in ieder geval wel…

Veel meer kun je er niet mee doen.

Bijdrager
    macpro

Weinig kans dat je hier nog OS X op gaat draaien.
    De processor kun je niet vervangen, tenzij je een speciale upgrade koopt die het slot van de L2 cache gebruikt. Dan gooi je ongeveer een Mac mini er tegen aan, dus dat heeft absoluut geen zin.

Je kunt proberen om er een Linux versie op te draaien. Er schijnt nl. een iTunes server te bestaan voor Linux, maar dan moet je natuurlijk wel een grotere schijf erin stoppen.

Eigenlijk is het voor deze machine gewoon afgelopen.
    Marktwaarde is €10 of zoiets, dus rijk wordt je er ook al niet van.

Bijdrager
    Robsappeltjes

Ik zou er ook een monitor standaard van maken. Kijk maar eens op marktplaats hoeveel van dit soort apple’s er te koop staan. Er wordt er bijna geen van verkocht.

Mocht je niet het milieu willen vervuilen dan zou ik overwegen deze weg te geven. Als iemand hem wil hebben. Os 8.6 geeft nogal beperkingen, geen msn….

:apple: Robsappeltjes :apple:

Inactief
    Anoniem

$99 voor een G3 400 MHz, 1 MB cache is niet zo heel duur vind ik, misschien koop ik die wel en zet ik er 9.2 op, en dan een servertje ofzo.
    Maar meer suggesties zijn altijd welkom! :P

Bijdrager
    Nikita

Volgens Everymac.com is een 7200/90 nog dit waard:

Est. Current Price:

$25-$50 US

Inactief
    Anoniem

Ja ik verkoop hem dus sowieso niet, want ik vang er toch bijna niks voor, kan ik hem beter weggeven.

Bijdrager
    Nikita

Of je wacht net zo lang tot het een Collectors Item wordt en z’n waarde weer hoger wordt :wink:

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Een vriend van mij heeft ook zo’n oudje aan zijn netwerk hangen, joekel van een schijf erin met mp3’tjes en iTunes draait de schijf niet meer dol op de Mac waarop hij werkt.

Bijdrager
    unclesaint

Leuk toch, zo een oude machine. Ik heb hem ook nog steeds draaien. Ik heb er een simpele versie van Cubase op staan, zodat ik nog wat leuke muziek kan maken. Daarnaast heb ik er ook nog een Jaz drive (wie kent ze nog?) aan hangen. Ik vind het leuk om zo nu en dan eens terug te kijken naar die mooie, oude tijd. Ik heb trouwens nog 7.5 of zo erop draaien. Ik ben nog altijd op zoek naar 8.0. Volgens velen is dit het beste mac os systeem ooit geweest.

Zucht… nostalgie

Inactief
    Anoniem

Ja en Jaz drive, die goeie ouwe tijd, daar kan toch maximaal een gieg op?

Bijdrager
    macpro
    ”nvgalen”

Ja en Jaz drive, die goeie ouwe tijd, daar kan toch maximaal een gieg op?

De 1e versies waren inderdaad 1 GB.
    Daarna kwam de 2 GB versie en daarna was het afgelopen met de Jaz drive.
    Heb ze jaren gebruikt als backup medium naar volle tevredenheid.
    Had op een gegeven moment zelfs 5 Jaz drives aan een PowerMac 7500 hangen!
    Kon de backup tenminste lekker doorlopen.

Bijdrager
    JJmac

Ik heb ook nog een 7200/66 staan waar mijn zoon op werkt maar ik wil het inderdaad een beetje uitbreiden bijv. de harde schijf is dit zo maar te doen en bestaat er ook nog geheugen voor?
    Ik heb er wel een Sony cd app erbij.

Inactief
    Anoniem
    ”JJmac”

Ik heb ook nog een 7200/66 staan waar mijn zoon op werkt maar ik wil het inderdaad een beetje uitbreiden bijv. de harde schijf is dit zo maar te doen en bestaat er ook nog geheugen voor?
    Ik heb er wel een Sony cd app erbij.

http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=28&type=Memory&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades

Hier verkopen ze wat…

Bijdrager
    JJmac

Bedankt

Moderator
    Poezenbeest

Jaz-drives….. Als we toch oude koeien uit de sloot gaan halen…. dan wil ik het ook eens hebben over de SyQuest-disk, die ik laatst tegenkwam… de 40-verzie wel te verstaan!

Dat 40 sloeg dan meer op de capasiteit en dan hebben we het nog over megabytes… dat was overigens even groot als de HD van onze Macintosh II…

Bijdrager
    JJmac

Ik kan voor mijn 7100/66 een harde schijf krijgen en wat voor geheugen, kan dit? de harde sschijf is een ide en hoeveel pins heeft het geheugen, er zit namelijk 88mb in en wil dit een beetje uitbreiden.

Bijdrager
    Tenvox

Ik zou hem niet eens willen weggeven. Maar goed, als ie nog werkt kun je een freak nog wel een pleziertje doen. Zo ben ik ook geweest….. heeeeel lang geleden. Wachten tot ie wat waard? Kun je heel lang wachten. Ik heb hier nog een echte classic en een SE staan die nog prima werken. Nou zelfs daar mag je geluk mee hebben als ze hem gratis komen ophalen. Doe je zelf een plezier en zet hem gratis op tweedehandsmac.nl of laat hem per ongeluk vallen zodat je hem wat makkelijker in een vuilniszak kan proppen.

Maak je zelf geen illusies, er zwerven nog heel veel van deze machines op deze planeet.

Bijdrager
    earnst jelke

Er is een g3 upgrade van sonnet voor deze mac, maar…het is volgens lowendmac een rodent (betekent waardeloze koop. ik volg deze gasten altijd!) kun je beter een iMacje g3 of g3 kopen. Daar kan je echt heel veel mee, deze? Op zolder denk ik.

Edit: laten vallen en het grof vuil bellen is denk ik ook nog niet eens zo’n gek idee

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik zou zeker ook geen geld meer geven om een 7100 of 7200 up te graden.
    De bus speed is gewoon te laag, en de geheugenmodules kosten teveel geld.
    Bovendien heb je bij een 7100/66 dan alleen nog the motherboard video, minder dan 1 MB VRAM en bij een 7200/90 is de video ook al niet van de snelste.
    Minder dan 1 MB VRAM betekent slechts 256 kleuren op schermen groter dan 14 inch!
    Bovendien kan je in een 7100 geen IDE schijven steken. De interface is de oude trage 5MB scsi.
    Forget it.
    Koop een G3 voor 50 of 100 EUR tweedehands.
    Het zal een heel stuk sneller werken.
    (Koop een Minimac en je doet nog meer voordeel.
    Bedenk maar eens wat Tiger, ILife, Appleworks enz.. los kosten als je die wil aanschaffen.
    En zo’n Minimac is nog veel sneller dan de eerste G3s!)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.