25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    orangechannel

Wat te doen met een MacBook Pro (17-inch Early 2008) ?

Hi,

Onlangs heb ik op een product veiling voor een prikkie een MBP 17 inch weten te bemachtigen. De MBP miste enkel een lader, die ik onlangs heb aangeschaft bij de store.

Na volledig opladen functioneert deze volgens mij prima.. start snel op, batterij laadt goed op, software draait goed.

Nou ben ik benieuwd in hoeverre ik in dit model moet investeren of verkopen en sparen voor een nieuwer model.
    Allereerst wat specs:

MacBook Pro (17-inch Early 2008):
    – Intel Core 2 Duo
    – 2,5 HGz
    – 2GB RAM
    – 250GB HD
    – Versie 10.5.8 (Leopard)

Tot op heden maak ik gebruik van Windows, veelal van Adobe programma’s (fotografie en design).
    De overstap naar Apple heb ik altijd al willen maken maar vraag me af of dat met deze MBP verstandig is.

Ik heb wat geluiden gehoord over 2GB extra toevoegen en upgraden naar Mountain Lion?

Ben benieuwd naar jullie reacties..

Bijdrager
    Bizon

Als die goed functioneert lekker houden en inderdaad wat extra geheugen kan geen kwaad en kost ook niet zoveel.

Bijdrager
    CedricH

Inderdaad, wat meer RAM in stoppen, eventueel een grotere HDD en je hebt nog een prima machine. Je kan eventueel ook kiezen om te upgraden naar Snow Leopard / Lion / Mountain Lion.

Bijdrager
    Ni3l55

Ik zie dat je veel in de Grafische programma’s werkt en dan zou ik niet upgraden naar 4GB je kan beter naar 8 of 16GB kopen.
    Een nieuwe HDD kan ook geen kwaad als je veel programma’s en veel documenten en al die andere shit op je Mac wil hebben, en de HDD zijn echt niet duur bij. 50 euro voor 500GB en 100 euro voor 1000TB.
    Je kan ook er in een SSD in gooien maar dat gaat je wel wat meer centen kosten dan een ‘normale’ HD.

Bijdrager
    philoop

Ik zou niet teveel investeren in deze laptop aangezien de onderdelen vrij duur zijn waardoor je al snel korter en korter bij de nieuwprijs van een nieuwe mcbook gaat komen.

Mijn advies is dan ook even sparen voor de configuratie die je nodig hebt waar je gegarandeerd jaren plezier van gaat hebben.

Bijdrager
    orangechannel

@ Bizon, CedricH
    Bedankt voor jullie reactie!

@ Ni3lss
    Klopt, veel Adobe o.a. Photoshop, Illustrator, Dreamweaver.
    Ik ben er achter dat er 4GB 667MHz DDR2 (PC2-5300) in gaat. Volgens mij gaat die niet hoger dan een enkel van 2GB. Daarnaast kom ik nergens tegen dat er in dit model hoger dan 4GB in is gegaan.

Een nieuwe HDD kan een optie zijn maar lijkt mij (nog) niet noodzakelijk.

@ philoop
    Hier zit ik inderdaad mee, de gemaakte en optionele kosten tot nu toe:
    – MagSafe 79,-

– 4GB RAM 60,-
    – Upgrade OS X Snow Leopard 18,-
    – Upgrade OS X Mountain Lion 18,-
    Totaal: 175,-

Bijdrager
    Ni3l55

Ik ben er achter dat er 4GB 667MHz DDR2 (PC2-5300) in gaat. Volgens mij gaat die niet hoger dan een enkel van 2GB. Daarnaast kom ik nergens tegen dat er in dit model hoger dan 4GB in is gegaan.

Op de MacBook Pro 17″ early 2008 kan in totaal 6GB RAM, heb ik even opgezocht.
    De overstap van 4GB naar 6GB zal niet zo veel schelen dus 4GB is inderdaad genoeg.

Verder veel succes met je eerste Mac:smile:

Bijdrager
    orangechannel

@ Ni3lss
    Goed om te weten, inderdaad zou ook verwachten dat 4GB wel voldoende zou zijn op deze MBP.
    Dankje!

Bijdrager
    Ni3l55

Wees verder voorzichtig met je Mac en zo min mogelijk lopen met je Mac i.v.m. de HD, die bestaat uit losse onderdelen.

Nog een tip: gebruik nooit tooltjes voor je Mac bijv. een virusscanner of zo iets.

Bijdrager
    Liquid

@Ni3ls, je weet dat Mac laptops al sinds 2003 een Sudden Motion Sensor aan boord hebben ? Dan is lopen dus geen enkel probleem. En je hebt je laptop meestal dicht als je er mee loopt, dan beweest er sowieso niks.

Bijdrager
    Ni3l55

Dat wist ik niet.

Bijdrager
    orangechannel

@ Ni3ls,
    Ik zal er niet vaak mee reizen, gezien het formaat en gewicht.

Helemaal geen virusscanner op de MBP?

Ik ben wel bekend met het feit dat Apple minimaal last heeft van trojans, virussen e.d.
    Op Windows gebruik ik ook regelmatig een “Register Cleaner”, is het zo dat deze zaken helemaal niet meer van toepassing worden?

Bijdrager
    CedricH

Een virusscanner heb je niet echt meer nodig. Je kan er een gebruiken maar dat is niet nodig en vertraagt je Mac onnodig. Een beetje voorzicht gebruiker zal geen last hebben van virussen op de Mac (lees: geen illegale programma’s downloaden of de grijze hoekjes van het internet gaan opzoeken). Een registry cleaner zal je helemaal niet meer nodig hebben! Je Mac onderhoudt zichzelf.

Inactief
    Anoniem

Nou, ik download, crack en hack van alles en ik heb nog nooit enige vertraging, virus of trojan horse op mijn mac pro/macbook pro gehad en ben ook niet bang er 1 te krijgen. Of te wel laat dat maar gewoon voor wat het is!

Bijdrager
    orangechannel

@ CedricH
    Een voorzichtige gebruiker ben ik, alleen geen fan van de bioscoop.

@ wensink
    goed om te horen, succes!

Bijdrager
    CedricH

Je moet geen fan van de bioscoop zijn hoor, enkel bij illegale programma’s kan het link worden. Ik ben ook geen fan van de bioscoop en ik heb nog nooit problemen gehad.

Bijdrager
    orangechannel

@ CedricH
    Ja inderdaad, ik denk dat een ieder daar wel eens een risico neemt.

Bijdrager
    orangechannel

In de MBP zit nog de hardeschijf van de vorige gebruiker, software updaten gaat niet want dit is met een wachtwoord beveiligd. Persoonlijke documenten zijn er af en ik zie naast de standaard programma’s enkel iLife ’08 er op staan.

Ik wil deze MBP graag gebruiken als een exemplaar dat ik net uit de winkel heb gekocht. Er waren geen installatie cd’s of dergelijke bij geleverd.

Wat is een juiste manier op deze ‘op te schonen’ als nieuw en beheerder te worden?
    Moet ik hiermee naar de Store of kan ik er nu ook wat aan doen?

Bijdrager
    Brombeer

Een veilingMac. Die maak je best even helemaal schoon/leeg want dan ben je tenminste van de erfenis van de vorige user(s) af.
    Daarvoor heb je liefst de grijze installatieschijfjes nodig, die bij de machine horen. Maar het is een veilingmac; als je geluk hebt vind je nog iets in de container. Grijze schijfjes van een ander model gaan niet werken. De retailschijfjes met een poes of een X erop of kopieën daarvan wel.
    Volgens de MacTracker wil hij minimaal MacOSX 10.5.2 later 10.5.4, hij kan voorlopig alles daarna nog draaien. Zoek voor de zekerheid naar 10.6 Snow Leopard. Als Apple het niet meer verkoopt, zul je ze moeten [s]down[/s]lenen.
    En dan maar hopen dat er geen firmwarewachtwoord op zit. Anders moet je alsnog naar een ASP en dan lief kijken.
    RAM kan zelfs naar 6 GB. Dat Apple slechts 4 GB zegt, komt omdat je niet groter kon krijgen op het moment dat deze machine eruit ging.

Bijdrager
    orangechannel

@ Brombeer,
    Nee helaas geen installatieschijfjes.
    Is het ook mogelijk om de Snow Leopard aan te schaffen bij Apple voor €18,- of is dat geen volledige maar een update (van – naar).

Uhm, downlenen waar kan dat?

Ik heb zojuist MacTracker geinstalleer en zag inderdaad dat 6GB mogelijk is.

Bijdrager
    Brombeer

10.6 SL was de eerste OSX die geen €130,- kostte maar slechts €30,-. En dat was toen in 2009 voor een DVD in een keurig doosje.
    Heb laatst hier iets gelezen dat 10.6.x weer te koop zou zijn, omdat je minimaal 10.6.6 nodig hebt om via de Appstore naar 10.7 Lion en dan naar 10.8 Mountain Lion te gaan. In wat voor vorm die 10.6 is, ik weet het niet.

Maar waar zou je software vandaan halen, die je niet (meer) kunt kopen?

Wat de geheugenreepjes betreft: stop niet zomaar iets erin. OSX is nogal een zeikerd met geheugen, Kingston heeft bijvoorbeeld speciaal voor Applemoederborden KTA-reepjes (Kingston Tested for Apple). Als je het bestelt bij winkels als MacStuff of Mail-a-Mac of bij een ASP (Service Provider) zit je wel safe.

Ik heb ooit bij een echte applewinkel een nieuwe grotere harde schijf laten plaatsen. Mijn data zou ik zelf wel overzetten. Ik kreeg de machine terug met een schone installatie van het actuele Mac OSX.

Bijdrager
    Ni3l55

De Mac App Store zit standaard op de Mac vanaf Mac OS X 10.6.8.

Bijdrager
    orangechannel

@ Brombeer
    Ahaa.. Ik zal even rond vragen voor zo een cd of anders zelf aanschaffen via apple.nl

Ja ik zie inderdaad diversen merken en stuntprijzen van webshops in het buitenland. Ben daarnaast wel bekend met de kwaliteit van Kingston en zag op Macstuff dat ze in januari in de aanbieding zijn. Dank voor de site!

Een nieuwe HDD is dan ook een interessante optie, met de nodig voordelen,
    Dank!

@ Ni3lss
    De versie die mijn MBP nu heeft is 10.5.8 Heb ook nog geen App Store voorbij zien komen.

Bijdrager
    Ni3l55
    Ni3lss op 08 januari 2013

De Mac App Store zit standaard op de Mac vanaf Mac OS X 10.6.8.

Bijdrager
    1984
    orangechannel op 07 januari 2013

Ik heb zojuist MacTracker geinstalleer en zag inderdaad dat 6GB mogelijk is.

Hier vind je meer info http://www.everymac.com/systems/apple/index-apple-specs-applespec.html verder is het os wat je nu draait prima, zou niet veel hoger dan 10.6 draaien.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.