8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    arvanderkamp

Wat stop ik in de nieuwe iMac 27"?

Ik heb al diverse topics doorgenomen over hetgeen wat jullie in je nieuwe iMac stoppen, maar ik ben nog steeds niet helemaal uit. Hopelijk kunnen de antwoorden mij helpen een besluit te nemen. Ik heb al een aantal keuzes gemaakt in de zin van mogelijke opties, maar één knoop kan ik maar niet doorhaken. Het gaat om de volgende twee uitvoeringen:

iMac 27-inch 2,9-GHz quad-core Intel Core i5
    16 GB geheugen (via derde partij)
    1 TB Fusion Drive (meerprijs van €200)
    NVIDIA GeForce GTX 660M met 512 MB
    Totaal excl BTW: €1727 (excl kosten geheugen)

iMac 27-inch 3,2-GHz quad-core Intel Core i5
    16 GB geheugen (via derde partij)
    1 TB Fusion Drive (meerprijs van €200)
    NVIDIA GeForce GTX 675MX met 1 GB
    Totaal excl BTW: €1866 (excl kosten geheugen)

Ik heb al besloten om het geheugen uit te breiden van 8 GB naar 16 GB en dit aan te schaffen via een derde partij. Daarnaast ben ik overtuigd van de meerwaarde van een 1TB Fusion Drive over een 1TB Harde schijf. Diverse Youtube video’s laten zien dat de Fusion Drive een stuk sneller is met kopiëren, opstarten en degelijke. Wat mij betreft wel €200 extra waard.

Nu naar de knoop die doorgehakt moet worden. Volgens diverse topics is het verschil tussen de 2,9 GHz en de 3,2 GHz minimaal. Hierdoor neig ik naar de goedkopere versie. Maar, en hier komt mijn vraag, wat is de meerwaarde van de ‘betere’ grafische kaart? Maakt het een dusdanig verschil om er €150 meer voor te lappen? Ik weet het, €150 op een bedrag van ongeveer €2000 is verwaarloosbaar, maar toch, je kunt er genoeg andere leuke dingen mee doen.

Nog even wat achtergrondinfo: ik zal de iMac voornamelijk (professioneel) gebruiken voor Photoshop, inDesign, Illustrator, Dreamweaver en daarnaast natuurlijk surfen, mail etc etc. Hij dient een Photoshop of inDesign bestand met 30-50 lagen makkelijk te kunnen verwerken. Daarnaast heb ik de programma’s vaak tegelijkertijd openstaan. Daarnaast gebruik ik af en toe iMovie en iWork. Ik ben een Macbook uit 2008 gewend, dus ik zal er sowieso veel op vooruitgaan. Maar de vraag is dus, wat voegt de betere videokaart toe? Merk ik daar wat van of haast niet? Dan is de keuze namelijk snel gemaakt…

Alvast bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

In jouw geval: koop een iMac met een grafische kaart met (minimaal) 1GB ram.

Bijdrager
    arvanderkamp

TheBigZ, dank voor je reactie. Waarom zou je voor de 1GB kiezen?

Lid
    lEl

Dan kan photoshop of eender welk ander stuk software dat gebruikmaakt van je grafische kaart (door bv de CUDA cores) meer gebruik maken van je GPU door meer textures in dat geheugen te plaatsen. Ik dacht dat CS6 minstens ergens een 900MB vraagt om de cuda cores te kunnen gebruiken. Als je dat dus wilt kunnen gebruiken heb je die van 1GB nodig

Bijdrager
    arvanderkamp

In dat geval wordt het de 1GB! Dank!

Bijdrager
    TheBigZ

@arvanderkamp: Het blauwe stuk tekst in mijn vorige posting is een link.
    Misschien was dat niet helemaal duidelijk.

Now, let me also say, not every video card (Nvidia Geforce) will work.  There are still some requirements.

Your videocard must be Nvidia (Supports CUDA).  At this time, ATI does not work.
    Your videocard needs to have at least 896MB of onboard memory.
    Your memory needs to be DDR3 or DDR5.  DDR2 is too slow and you will see performance issues in Premiere Pro.

Bijdrager
    arvanderkamp

TheBigZ, ik zag dat er een link achter zat, maar de achterliggende gedachte was me niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp moet je bij CS6 Cuda ‘activeren’ om het maximale uit de kaart te halen?
    Bij CS5 is dat niet het geval? Deze gebruik ik nu namelijk nog.

Bijdrager
    TheBigZ

Het feest is al in CS5 begonnen.

Starting with Adobe Premiere CS5, Adobe added the Mercury Playback Engine (MPE).  The Mercury Playback Engine can use an NVidia video card’s GPU to accelerate playback, effects and rendering.

Meer info:
    http://blogs.adobe.com/premierepro/2011/02/cuda-mercury-playback-engine-and-adobe-premiere-pro.html

http://www.adobe.com/nl/products/premiere/mercury-playback-engine.html

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.